Een tijdje geleden stond in de krant om hoeveel reizigers het ging:
4 op 10 bezoekers Sportpaleis nemen de tram
Velen hebben de mond vol van een modal shift, het Sportpaleis maakt die oproep steeds beter waar. Ruim vier op de tien bezoekers van de concerttempel nemen de tram in plaats van de auto. Tien jaar geleden waren dat er goed twee op de tien. Over heel 2017 hebben een half miljoen bezoekers voor het openbaar vervoer gekozen.
De verkeers- en parkeerdruk is al een paar decennia hoog in de omgeving van het Sportpaleis. Toch is er veel vooruitgang sinds De Lijn en de NV Antwerps Sportpaleis in 2007 een combiticket invoerden. Voor een halve euro per ticket zet het Sportpaleis extra trams in.
In 2008 verkoos nog 65 procent met de auto naar het Sportpaleis te rijden. Vorig jaar was dat gedaald tot 50 procent. Het aandeel van de tram steeg in die periode van 22 naar 41 procent. Gemiddeld nemen per evenement 6.682 mensen de tram, goed voor 16 extra ritten van De Lijn. Voor een goed begrip: het gaat dan om de lijnen 2, 3, 5 en 6.
Sportpaleisbaas Jan Van Esbroeck is blij met de cijfers. “We blijven ambitieus werken aan een betere mobiliteit en zoeken naar nieuwe mogelijkheden om de situatie op punt te stellen.” (PHT)
https://www.hln.be/regio/antwerpen/4-op ... ~addf01f3/
Het gaat dus echt wel om substantiële aantallen reizigers. De samenwerking met De Lijn is een mooi voorbeeld van hoe het openbaar vervoer evenementenvervoer op maat kan voorzien, iets waar de NMBS lessen uit zou moeten trekken. Op basis van het aantal verkochte tickets kan men inschatten hoeveel trams extra er moeten worden ingezet. Stewards zorgen ervoor dat het perron van Sport niet te vol zit en er ordelijk kan worden ingestapt, want als het evenement gedaan is, is er natuurlijk een plotse toestroom aan reizigers.
Het Sportpaleis heeft evenementen die bezoekers uit heel het land trekken. Vermoedelijk zijn er wel wat mensen die bereid zijn met het ov te reizen, maar die door de uurregeling daar geen kans toe zien. Bij het begin van evenementen (sorry voor het foutje, Jan) is er ook soms een conflict met de avondspits. Bij een samenwerking met het Sportpaleis zou de NMBS maar een deel van de kosten moeten betalen, en aan de hand van de ticketgegevens kan men goed inschatten waar de bezoekers vandaan komen. Daarnaast hoeft het ov ook niet de hele keten tot thuis te voorzien: De Lijn zet ook in op het gebruik van de P+R-zones aan de stadsrand. Met een aantal gerichte evenemententreinen naar de belangrijkste steden (Gent-Brugge, Brussel-Charleroi, Hasselt-Luik) zou men al heel wat kunnen doen. Dus ik geloof zeker dat er een business case is voor zo'n samenwerking, als nu nog 50% van de bezoekers de auto neemt.