Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Alles over reizigerstreinen in België.
michael1105

Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door michael1105 »

Op Die wagons zit er bijna geen volk zelfs op de spitsuren. Vroeger hebben ze derde klasse ook al afgeschaft.

Het bied tal van voordelen:

De treinen kunnen eindelijk goed vol zitten. Van de eerste tot de laatste wagon.
Geen discussie meer waarbij reizigers per ongeuk in eerste klasse zitten , of de discussie waarbij er geen plaats meer is in tweede klasse, dat ze dan in eerste klasse mogen zitten.

Het sjiek volk reist de dag van vndaag toch niet meer met de trein, Ze hebben meestal een eigen bedrijfswagen (al dat niet met chauffeur)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steve »

Je maakt twee cruciale denkfouten, volgens mij:

1. "In eerste klas zit niemand, zelfs in de spits" => FOUT! Neem om het even welke drukke trein in de spits, eerste klas zal ook goed vol zitten.

2. "Sjiek volk neemt toch de auto" => dat is totaal niet waar eerste klas om draait, of toch zeker niet in 2015. Het grote merendeel van de mensen betaalt eerste klas juist om iets meer rust en comfort te hebben, en tegenwoordig is dat vaak zelfs vernauwd tot min of meer zekerheid over een zitplaatsje... al is zelfs dat niet altijd een absolute zekerheid.

Vergeet ook niet dat er tegenwoordig veel minder eerste klas over is. Kijk bijvoorbeeld naar de Desiro's - vaak is het in die stellen gewoon zelfs interessanter om je in tweede klas te zetten. Ook in veel andere treinen rijdt er hooguit één eersteklasrijtuig mee.

Helaas zit je wel met een aantal treintypes waar je proportioneel veel eerste klas hebt, en dan denk ik vooral aan de MS96. Daar zijn geen wondermiddelen voor, behalve het eventueel in tweeën delen van het rijtuig, maar dat is ook weer een hele operatie.

Last but not least: het "afschaffen" van eerste klas zal je helemaal niet zoveel plaatsen doen winnen. In een tweedeklasrijtuig steek je amper meer mensen, dus zou het weinig meer dan een nuloperatie zijn. Die redering zou opgaan als eerste klas echt leeg was, maar dat is (zeker in de spits) echt niet het geval.

Een knuppeltje in het hoenderhok: de slechte spreiding van de reizigers is een véél grotere oorzaak van overbezetting in bepaalde delen van de trein. De "treinen die eindelijk van voor tot achter vol zitten" zul je echt niet bereiken door eerste klas gewoon af te schaffen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Dieselfreak »

Dit idee is al tientallen keren geopperd, met telkens dezelfde voors en tegens. Een stelling als: "Het sjiek volk reist de dag van vndaag toch niet meer met de trein, Ze hebben meestal een eigen bedrijfswagen (al dat niet met chauffeur)" vind ik nergens op slaan. Behalve dat je dit niet bewijst, geldt uiteraard: "Het grote merendeel van de mensen betaalt eerste klas juist om iets meer rust en comfort te hebben, en tegenwoordig is dat vaak zelfs vernauwd tot min of meer zekerheid over een zitplaatsje... al is zelfs dat niet altijd een absolute zekerheid." Inderdaad, DAAR gaat het om: de treinreiziger de mogelijkheid bieden meer comfort te hebben door meer te betalen. Neem bijvoorbeeld de trein Brussel - Amsterdam. Er is nogal een verschil tussen enkele uren doorbrengen in een overvolle zaal met 2+2-opstelling, of dezelfde tijd reizen in een aangename zespersoonscoupé met ruime zetels. Daar betaal ik - en wellicht vele anderen ook - gerust extra voor. Moet dat laatste beetje keuze dat de treinreiziger nog heeft nu ook afgeschaft worden? Dan zou je ook wel kunnen voorstellen dat er in een vliegtuig geen verschillende klasses meer mogen zijn, in een hotel alle kamers hetzelfde moeten zijn, enz.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steven »

eerste klasse rijtuigen zijn ook zelden over de volle lengte.
Bij de M4 zijn er maar zelden eerste klasse rijtuigen over de volle lengte. Er zijn er met pakgedeelte bij en nog andere heb een pakgedeelte en stuurpost. De totale winst in zitplaatsen is hooguit 22 (bij rijtuigen over de volle lengte waarbij 2de klasse = 2+2 en eerste klasse 2+1). Wetende dat een i6 met 3 stoelen per rij 66 plaatsen bied en een i10 88 plaatsen in tweede klasse.

Verder nog opmerken dan je van eerste klasse veel minder reizigers nodig hebt om dat rijtuig rendabel te maken. Van tweede klasse moet je aan de huidige tarieven en structuren zowat 75% reizigers hebben wil dat rijtuig rendabel zijn.

Bij rijtuigen zoals de MR75 (ook wel gekend als 800 of vierledige) is de eerste klasse al 2+2 dus daar valt amper een extra zitplaats te winnen.
Ook Bij de MR80 (breaks) is de eerste klasse al 2+2 en zal je dus geen persoon meer kunnen zetten door er gewoon tweede klasse van te maken. Of wil je dan ook ineens alle pakwagens en andere zaken afschaffen? laat ons dan ook ineens alle WC's en zitplaatsen voor rolstoelen en zo afschaffen want ook dan winnen we gewone zitplaatsen tweede klasse. Laat me zeggen dat ik er geen voorstander van ben. Ik volg Steve verder in zijn bericht.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door groentje »

In de daluren is eerste klasse bijna leeg, dat is waar, maar dan is er meestal ook geen capaciteitsprobleem in tweede klasse. Als dat wel het geval is, zal een ondernemende treinbegeleider eerste klasse wel deels deklasseren. Dat eerste klasse in de spits leeg is, is echter onjuist. Niet zelden heb ik tijdens mijn opleiding, toen ik op 8 uur in Brussel moest zijn, ondanks mijn klasverhoging geen plaats in eerste. En een enkele keer maakte ik zelfs mee dat tweede klasse rustiger was. Niet altijd, maar vaak genoeg is eerste klasse ook een pak rustiger, zelfs na deklassering. Het lijkt wel alsof veel reizigers vanzelf wat zachter gaan praten als ze in eerste klasse gaan zitten, wat reizen zoveel aangenamer maakt. Bovendien is zeker op de lange afstand wat extra ruimte welkom, en eerste klasse biedt die extra ruimte. Een luxe waar ik bovendien bereid voor ben te betalen. Bovendien, er zijn gewoon niet zoveel plaatsen mee te winnen, zoals ook Steven, Steve en Dieselfreak al voorrekenden.
Ik ben het wel met je eens dat eerste klasse minder populair is dan tweede, maar wanneer zag je nog eens reclame voor eerste klasse? Wat biedt eerste klasse nog aan als meerwaarde, behalve een iets grotere kans op een zitplaats en een iets grotere kans op rust? In een Desiro, een M6 of een MW41 zit je in dezelfde zeteltjes als in tweede, tafeltjes zijn minimaal of onbestaande, etc. Zelfs de extra beenruimte is er vaak niet meer. Eerste klasse heeft volgens mij net een upgrade nodig, als er in tweede klasse stopcontacten zijn, in eerste stopcontacten aan elke stoel. En tafeltjes, zodat je wat kan werken. En opnieuw een bescheiden afscheiding, een eenvoudige glazen wand volstaat om het meeste kabaal al buiten te houden, en wat meer beenruimte en de kans naar buiten te kijken. En dan een aggressieve publiciteitscampagne, waarmee je ook de CEO's en andere managers terug in de trein krijgt.
wimpie3

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door wimpie3 »

Ik heb de afgelopen twee maanden zes tripjes gemaakt met mijn gezin in eerste klasse, om zogenaamd "rustiger" te kunnen reizen. Je betaalt flink meer voor... ja, voor wat?

Bij drie van de zes ritten werd eerste klas gedeklasseerd. Weg rust. OK, begrijpelijk, vol is vol. Maar bij minstens twee andere ritten zat de trein NOG voller en was er GEEN deklassering.

Een andere pest: vaak kwamen mensen uit tweede gewoon uit eigen initiatief in eerste zitten met hun jengelende kinderen ("ja we weten wel dat het eerste klas is, we zullen wel weggaan als er controle komt"). Net die keren de treinbegeleider geen 1 keer gezien natuurlijk, over een respectabele trajectafstand.

Declassering op eigen goeddunken, niet rondkomen op de trein om de tweedeklassers te verwijderen... naar mijn idee niet echt argumenten om de volgende keer nog eens meer te gaan betalen...
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door apestaart »

wimpie3 schreef:Ik heb de afgelopen twee maanden zes tripjes gemaakt met mijn gezin in eerste klasse, om zogenaamd "rustiger" te kunnen reizen. Je betaalt flink meer voor... ja, voor wat?

Bij drie van de zes ritten werd eerste klas gedeklasseerd. Weg rust. OK, begrijpelijk, vol is vol. Maar bij minstens twee andere ritten zat de trein NOG voller en was er GEEN deklassering.

Een andere pest: vaak kwamen mensen uit tweede gewoon uit eigen initiatief in eerste zitten met hun jengelende kinderen ("ja we weten wel dat het eerste klas is, we zullen wel weggaan als er controle komt"). Net die keren de treinbegeleider geen 1 keer gezien natuurlijk, over een respectabele trajectafstand.

Declassering op eigen goeddunken, niet rondkomen op de trein om de tweedeklassers te verwijderen... naar mijn idee niet echt argumenten om de volgende keer nog eens meer te gaan betalen...
Ik zou niks zeggen en gewoon op zoek gaan naar die conducteur en dat melden dat hetgeen die passagiers doen niet kunnen, die conducteur zal dan wel moeten in actie schieten en die passagiers wegjagen uit de 1ste klas rijtuig en ze terugdrijven naar de 2de klasse rijtuigen.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Patrick »

De eerste klasse levert jaarlijks gemiddeld 26,5 miljoen extra inkomsten op, bleek drie jaar geleden uit een parlementaire vraag van Bert Anciaux (SP.A).
Bron
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Asterix »

wimpie3 schreef:Een andere pest: vaak kwamen mensen uit tweede gewoon uit eigen initiatief in eerste zitten met hun jengelende kinderen ("ja we weten wel dat het eerste klas is, we zullen wel weggaan als er controle komt"). Net die keren de treinbegeleider geen 1 keer gezien natuurlijk, over een respectabele trajectafstand.
Dat mag geen probleem zijn. "Ik zou graag hebben dat het wat stiller is of ik maak het zelf wat stiller door aan de treinbegeleider te vragen u te verwijderen. U hebt de keuze." Werkt altijd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steve »

Jeroen schreef:
wimpie3 schreef:Een andere pest: vaak kwamen mensen uit tweede gewoon uit eigen initiatief in eerste zitten met hun jengelende kinderen ("ja we weten wel dat het eerste klas is, we zullen wel weggaan als er controle komt"). Net die keren de treinbegeleider geen 1 keer gezien natuurlijk, over een respectabele trajectafstand.
Dat mag geen probleem zijn. "Ik zou graag hebben dat het wat stiller is of ik maak het zelf wat stiller door aan de treinbegeleider te vragen u te verwijderen. U hebt de keuze." Werkt altijd.
Vrij utopisch, lijkt me. De kans is reëel dat ze zich er weinig van aantrekken ("moei je met je eigen zaken"), misschien doen ze het wel ietsje stiller aan maar blijft het nog bepaald niet "rustig"... en wat dan, op zoek naar de treinbegeleider? Al je spullen achterlaten en in een twaalfdelige I11-stam even op zoek naar de treinbegeleider? En dan nog verwachten dat die meteen alles laat vallen en zich daarnaartoe rept?
Mijn ervaring is dat veel treinbegeleiders bij een beetje drukte heel erg inschikkelijk worden ten opzichte van mensen die onterecht in eerste klas zitten. Op sommige treinen en momenten gebeurt het bijna systematisch dat mensen zich in eerste klas neerploffen met een leuze als "tweede is vol, dus ik mag hier zitten"... en de weinige keren dat er dan effectief controle is, komen ze er vaak nog mee weg ook. In het beste geval worden ze vriendelijk wandelen gestuurd, blijven ze even in de gang staan en keren ze lekker terug zodra de TBG uit het zicht is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steven »

Het schijnt dat er in Spanje zelfs een reisgids het advies geeft om in België zonder pardon in eerste te gaan zitten. Er is weinig controle en als er controle is kan je ofwel verhuizen zonder boete of je betaald gewoon de toeslag als je wil blijven zitten. Je moet je dus al geen vragen stellen over wat de reputatie is van het reizen per trein in België.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door kika »

In Duitsland kom ik regelmatig het omgekeerde tegen: tbg die gaat twijfelen en overleggen of het nu al wel zou mogen, uit angst om anders op zijn kop te krijgen. Vooral bij jongere of relatief nieuwe medewerkers valt me dat op. 't Is meer dat je het weet wanneer je tussen Luik en Brussel op de ICE zit :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Asterix »

Steve schreef:Vrij utopisch, lijkt me. De kans is reëel dat ze zich er weinig van aantrekken ("moei je met je eigen zaken"), misschien doen ze het wel ietsje stiller aan maar blijft het nog bepaald niet "rustig"... en wat dan, op zoek naar de treinbegeleider? Al je spullen achterlaten en in een twaalfdelige I11-stam even op zoek naar de treinbegeleider? En dan nog verwachten dat die meteen alles laat vallen en zich daarnaartoe rept?
Mijn ervaring is dat veel treinbegeleiders bij een beetje drukte heel erg inschikkelijk worden ten opzichte van mensen die onterecht in eerste klas zitten. Op sommige treinen en momenten gebeurt het bijna systematisch dat mensen zich in eerste klas neerploffen met een leuze als "tweede is vol, dus ik mag hier zitten"... en de weinige keren dat er dan effectief controle is, komen ze er vaak nog mee weg ook. In het beste geval worden ze vriendelijk wandelen gestuurd, blijven ze even in de gang staan en keren ze lekker terug zodra de TBG uit het zicht is.
Ik heb het al een paar maal voorgehad en bij mij ging dat perfect. Dat eigen-kind-schoon-kind-volk doet inderdaad vaak wat moeilijk maar ik heb er toen een TBG bijgehaald en het was meteen beklonken.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Dieselfreak »

Waarom schaffen we dat klassensysteem niet af? Geen conducteurs meer die als halve veehandelaars het gepeupel moeten scheiden van de welgestelden. Geen scheldpartijen meer. Meer plaats voor iedereen. Mobiliteit is een basisrecht dat we niet mogen opsplitsen in hokjes. Tijd om die klassenstrijd tussen eerste en tweede klasse af te schaffen.’
Dan zou ik ook voorstellen dat er maar één type auto meer verkocht zou mogen worden. Iemand die zo'n voorstel doet, zou nooit ernstig genomen worden. Waarom redeneren velen dan WEL zo als het om de trein gaat?!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door K V B »

Ik reis vrijwel altijd eerste klas. En ik ben heus geen "sjiek volk". Ik heb zelfs geen auto. (Ik denk overigens dat mensen zonder auto vaker eerste klas zullen reizen, want die hebben veel meer geld over...)

In Zwitserland gaast dit prima. De eerste klas zit altijd aan een kant van de trein, de tweede aan de andere kant. Dus weinig geloop. Het is er lekker rustig.
In Duitsland is de eerste klasse ook doorgaans veel rustiger, en je krijgt er bediening aan je zitplaats. Wat is het zo dat DB steeds meer eerste klasse sparpreise verkoopt, en dus zit er soms volk in de eerste klasse dat je daar normaal niet verwacht. Zoals gisteren in de ICE uit Kopenhagen: Vier jonge dronken Denen (om 8 uur ' Morgens) met een luide ghettoblaster. Hadden de vensters in die trein opengekund had ik 'm er uit gekieperd.

In België heb ik het echter mogen meemaken dat ik met een eerste klasse ticket mocht rechtstaan terwijl reizigers met tweede klasse tickets mochten zitten... Daar heb ik dus niet voor betaald.

De beste eerste klasse ben ik in Scandinavië tegengekomen. Gratis koffie, thee water. In Zweden zelfs koekjes en fruit. Overigens een ideetje voor de NMBS: Maak zoals de NSB de tickets in eerste klasse niet x% duurder, maar gewoon een vaste toeslag, onafhankelijk van de afstand. Dat maakt dan de eerste klasse juist aantrekkelijk voor de lange afstand.
Plaats reactie