Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Alles over reizigerstreinen in België.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 06 jun 2023, 20:57 Dat verandert niets aan de rentabiliteit, ttz de verhouding tussen inkomsten en uitgaven.
Ja toch wel, dit moet los van elkaar gezien worden. 1ste klas is geen kerntaak van de NMBS. Dit is een eigen dienstverlening die dan ook buiten het kader van gesubsidieerd openbaar vervoer gezien moet worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Moet men dan het verhuren van stationsruimte als winkel of koffiebar of krantenkiosk ook maar afschaffen, wegens "geen kerntaak"? Door de vinger op de knip van de geldbeugel te houden zet de overheid NMBS juist aan tot het aanboren van alternatieve inkomstenbronnen. Ik voor mij kan enkel bewonderen en aanmoedigen dat er geld gezocht wordt waar het te vinden is; en als de overheid het daar niet mee eens is dan moet ze maar zelf voor meer centen zorgen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steven »

TimJ36 schreef: 06 jun 2023, 20:55
jan_olieslagers schreef: 06 jun 2023, 20:48 Buiten de spits zit de tweede klasse ook niet krobbedevol, en dat weet gij even goed als ik.
Met het verschil dat de tweede klas deel uitmaakt van het gesubsidieerd openbaar vervoer door de overheid, de eerste klas (in theorie) niet.
En waar staat dat officieel geschreven?
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door BlackEagle »

Vergeet ook niet dat eerste klasse disproportioneel gebruikt wordt voor langere reizen. Hoe hoger het hiërarchische niveau van de trein (HST>IC>L), hoe meer er in eerste klasse gereisd wordt. Daarom heeft een BR 407 (bedoeld voor grensoverschrijdend verkeer) bijvoorbeeld 25% eerste klasse, een ICE3 22,5% eerste klasse, en een Desiro maar 11,4% eerste klasse. Vroeger was er zelfs de TEE met enkel eerste klasse. Allemaal logisch natuurlijk, want hoe meer geld je hebt, hoe meer je kan uitgeven aan transport.

Ik ben ervan overtuigd dat de NMBS net zoals elke andere maatschappij de berekening gemaakt zal hebben hoeveel een zitje 1e klasse opbrengt ten opzichte van een zitje 2e. En dat men op basis daarvan uitrekent hoeveel financiële meerwaarde die 1e klasse opbrengt, zodat die inderdaad 'voor zichzelf betaalt' en minder gesubsidieerd hoeft te worden dan een tweedeklassezitje.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door JonasV91 »

Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TimJ36 »

Lees dan ook eens mijn eerdere reactie waarin ik schrijf dat de lege eerste klasplaatsen in mindering gebracht moeten worden.
Dat is iets wat de NMBS niet in hun berekening meenemen!
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door JonasV91 »

TimJ36 schreef: 06 jun 2023, 21:38
Lees dan ook eens mijn eerdere reactie waarin ik schrijf dat de lege eerste klasplaatsen in mindering gebracht moeten worden.
Dat is iets wat de NMBS niet in hun berekening meenemen!
Ik ben voorstander van gratis OV.
Cfr. de CFL...
1ste klasse is daar ook betalend, de basisdienstverlening is 'gratis'.

Nu, gezien de huidige omstandigheden is volledig gratis (basis)OV niet mogelijk.
Wat ik wel mogelijk acht is gratis regionaal OV (De Lijn, TEC en MIVB).

Als onze overheden echt een modal shift willen i.p.v. enkel veel blabla errond, dan moet men, naar mijn mening, richting gratis OV (maar dus wel betalend voor 1ste klasse, again, zoals de CFL).
Het geld is er dus het is te gek dat dit 'verspild' wordt of in rook opgaat door bijv. files.
Er moet ook wel nog veel geïnvesteerd worden (waardoor treinverkeer in eerste instantie niet volledig gratis kan zijn).
Dus eerst nog investeren en dan gratis maken.

1ste klasse is een dienstverlening die mag bestaan. Mogelijks halveren bij de MS96? Maar voor de rest is die, bijv. in Desiro's, soms te klein...
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TimJ36 »

BlackEagle schreef: 06 jun 2023, 21:32 Ik ben ervan overtuigd dat de NMBS net zoals elke andere maatschappij de berekening gemaakt zal hebben hoeveel een zitje 1e klasse opbrengt ten opzichte van een zitje 2e. En dat men op basis daarvan uitrekent hoeveel financiële meerwaarde die 1e klasse opbrengt, zodat die inderdaad 'voor zichzelf betaalt' en minder gesubsidieerd hoeft te worden dan een tweedeklassezitje.
In Frankrijk heeft men in diverse regio's die berekening gemaakt en die komt negatief uit voor de eerste klas.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Maar Frankrijk is dan ook heel erg verschillend, met (buiten het voorstadsverkeer en de diverse HST-diensten) nogal wat regionale diensten met lage frekwenties en lage bezettingsgraad, en dus forse subsidies vanwege lokale overheden. In Belgie ziet het landschap er heel anders uit, met misschien uitzondering voor enkele landelijke lijntjes, vooral in Wallonie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Wat overigens wel in vraag mag gesteld worden, voor mijn part, is het automatische voorrecht van spoorpersoneel om in eerste klasse te reizen. Al is dat natuurlijk historisch zo gegroeid, als een vorm van compensatie voor de eerder beperkte lonen, toentertijd.

Maar dat is toch allemaal aan het verschuiven, net zoals het aparte pensioenregime? Geldt het trouwens, nog, voor iedereen? Of enkel voor statutairen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door BlackEagle »

TimJ36 schreef: 06 jun 2023, 21:47
BlackEagle schreef: 06 jun 2023, 21:32 Ik ben ervan overtuigd dat de NMBS net zoals elke andere maatschappij de berekening gemaakt zal hebben hoeveel een zitje 1e klasse opbrengt ten opzichte van een zitje 2e. En dat men op basis daarvan uitrekent hoeveel financiële meerwaarde die 1e klasse opbrengt, zodat die inderdaad 'voor zichzelf betaalt' en minder gesubsidieerd hoeft te worden dan een tweedeklassezitje.
In Frankrijk heeft men in diverse regio's die berekening gemaakt en die komt negatief uit voor de eerste klas.
Dat was min of meer mijn punt ook: in het regionaal verkeer zal eerste klasse een veel kleiner aandeel van de reizigers beslaan, waardoor er dus ook minder meerinkomsten zijn en de business case anders ligt. Maar in het Intercityverkeer (toch nog altijd een groot aandeel van de Belgische treinreizen) zijn die meerinkomsten er waarschijnlijk wel.

Ik was trouwens eens de prijzen aan het vergelijken, en de meerkost van een eerste klasseticket is blijkbaar progressief: hoe langer de afstand, hoe meer je procentueel extra betaalt. Voor een minimumticket ( €3.3/€2.5 ) betaal je maar ~30% extra, maar voor een rit Oostende-Aarlen ( €36.5/€23.8 ) betaal je meer dan 50% extra. De NMBS voert dus wel degelijk een actieve prijzenpolitiek om de extra inkomsten te maximaliseren.

Anderzijds is het zo dat door de inzet van IC-materiaal op L-treinen er een mismatch kan zijn tussen het treintype en het geschikte percentage eerste klasse. Vooral MS96 (21% eerste klasse) en MS75 (15%) kennen relatief veel eerste klasse binnen de treinstellen. Bij de MS80 en MS86 is het aandeel eerste klasseplaatsen trouwens gereduceerd doorheen de tijd, bij de eerste door een tussenrijtuig met enkel tweede klassezitjes - die wel zeer comfortabel zijn - en bij de tweede door een coupé eerste te declasseren naar tweede.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door groentje »

jan_olieslagers schreef: 06 jun 2023, 22:06 Wat overigens wel in vraag mag gesteld worden, voor mijn part, is het automatische voorrecht van spoorpersoneel om in eerste klasse te reizen. Al is dat natuurlijk historisch zo gegroeid, als een vorm van compensatie voor de eerder beperkte lonen, toentertijd.

Maar dat is toch allemaal aan het verschuiven, net zoals het aparte pensioenregime? Geldt het trouwens, nog, voor iedereen? Of enkel voor statutairen?
Mee eens, zolang je het recht krijgt om op eigen initiatief bij te mogen betalen voor een vrijkaart eerste. Dat kan tenslotte ook in de orivé.
Overigens heeft niet alle spoorpersoneel vrij reizen in eerste, dat komt pas vanaf een bepaalde graad. Ik ben mijn carrière begonnen met een vrijkaart tweede...
pietje
Berichten: 638
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door pietje »

De argumenten om eerste klasse af te schaffen, hebben mij tot nu toe helemaal niet overtuigd.
Integendeel: ik denk dat als ze volledig afgeschaft zou worden, dit voor de NMBS negatief zou uitdraaien: minder reizigers, minder inkomsten uitgaven nagenoeg gelijk.

Gratis eerste klasse voor personeel (of toch een deel ervan) is dan weer veel minder verdedigbaar.
In het algemeen ben ik tegen elke vorm van gratis OV, omdat het er voor zorgt dat nodeloze verplaatsingen gemaakt worden op kosten van de belastingbetaler.
En het jaagt mensen weg van het OV die er normaal gezien wel gebruik van zouden maken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 06 jun 2023, 23:09 Gratis eerste klasse voor personeel (of toch een deel ervan) is dan weer veel minder verdedigbaar.
In het algemeen ben ik tegen elke vorm van gratis OV, omdat het er voor zorgt dat nodeloze verplaatsingen gemaakt worden op kosten van de belastingbetaler.
En het jaagt mensen weg van het OV die er normaal gezien wel gebruik van zouden maken.
Ook dat valt te verdedigen hoor. Als je die mensen minder voordelen geeft in natura moet je ze meer betalen of -nog erger- bedrijfswagens geven. Eerste klasse vrijkaarten komen dan een pak goedkoper uit dan netto cash.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door 260689 »

Ik reis altijd in 1e klasse! Waar ik ook met de trein in de wereld ga. Tis er rustiger, meer ruimte, op lange afstand betere zetels. In bepaalde gevallen krijg je een gratis drankje (da's Da. In de business klas van de RailJet in Oostenrijk).
Plaats reactie