Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Beste NMBS, wij zijn geen appels

Bericht door Portbou »

traindriverbe schreef: 31 mei 2023, 19:33 Denk dat je op verkeerde forum zit gast! Jaloers dat je zelf niet in eerste klas kan reizen???
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Shrek »

De poll bij het artikel staat momenteel op 67% niet afschaffen, ik vermoed dat dat niet het opzet van het initiële opiniestuk was.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Klassiekje »

Een voorstel tot afschaffen van eerste klasse meteen gelijkstellen met het communisme van de 19de eeuw is compleet absurd, maar wel tekenend voor het denken van tegenwoordig :roll:

Er zijn zowel argumenten pro als contra, en die kent iedereen ondertussen wel zeker?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door groentje »

Kort door de bocht? Jazeker, maar dat geldt even goed voor de oorspronkelijke opinie. Een gechargeerd stuk verdient een gechargeerd antwoord.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door pietje »

Idd, mijn post ging alvast over het stuk en de manier waarop het geschreven is, niet over het voorstel op zich, hoewel ik het daar ook niet mee eens ben.

Ten gronde: als er mensen zijn die extra willen betalen voor extra "luxe", is er niets mis mee dat de NMBS daar tot op bepaalde hoogte in mee gaat.
Als je dat niet doet, loop je extra inkomsten mis en jaag je mensen naar de auto, want daar heb je die keuze alvast wel.

Het is steeds een afweging die gemaakt moet worden, maar volgens mij maakt de NMBS die vrij goed.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TimJ36 »

De opbrengsten van de eerste klas moeten in mindering gebracht worden door het aantal stoelen die leeg blijven gedurende iedere rit.
De zogezegde winst die uit eerste klas vloeit resulteert eigenlijk in een verlies.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Hoezo? Gaat de bezettingsgraad toenemen als men de eerste klasse afschaft? Waar gaan die extra reizigers dan wel vandaan komen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door pietje »

TimJ36 schreef: 06 jun 2023, 20:06 De opbrengsten van de eerste klas moeten in mindering gebracht worden door het aantal stoelen die leeg blijven gedurende iedere rit.
De zogezegde winst die uit eerste klas vloeit resulteert eigenlijk in een verlies.
Kan je dat met cijfers aantonen?
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TimJ36 »

pietje schreef: 06 jun 2023, 20:18
TimJ36 schreef: 06 jun 2023, 20:06 De opbrengsten van de eerste klas moeten in mindering gebracht worden door het aantal stoelen die leeg blijven gedurende iedere rit.
De zogezegde winst die uit eerste klas vloeit resulteert eigenlijk in een verlies.
Kan je dat met cijfers aantonen?
Zolang de NMBS de cijfers niet vrijgeeft, niet nee. Maar iedereen ziet toch dat de eerste klascompartimenten bij NMBS-treinen vaker leeg dan vol zitten.

Eén van de redenen waarom menig 1ste klasreiziger zo vasthoudt aan de 1ste klasse: "omdat het er rustig is en weinig reizigers er gebruik van maken". Maar dat is natuurlijk niet de essentie van een collectief vervoermiddel als de trein.

Steeds meer regio's in Frankrijk hebben daarom de eerste klas in de trein afgeschaft wegens geen toegevoegde waarde voor de publieke dienstverlening.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

iedereen ziet toch dat de eerste klascompartimenten bij NMBS-treinen vaker leeg dan vol zitten
Als typisch spitsuurpendelaar herinner ik me dat meestal de eerste klasse iets minder vol zat dan de tweede; al heb ik het ook wel meegemaakt dat er mensen recht stonden in de eerste klasse, die dan net zo vol was als de tweede.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 06 jun 2023, 20:44
iedereen ziet toch dat de eerste klascompartimenten bij NMBS-treinen vaker leeg dan vol zitten
Als typisch spitsuurpendelaar herinner ik me dat meestal de eerste klasse iets minder vol zat dan de tweede; al heb ik het ook wel meegemaakt dat er mensen recht stonden in de eerste klasse, die dan net zo vol was als de tweede.
Er moet wel een beeld gevormd worden over de hele dag. Die enkele volle eerste klasrijtuigen tijdens de spits zullen het verlies tijdens de rest van de dag niet goedmaken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Buiten de spits zit de tweede klasse ook niet krobbedevol, en dat weet gij even goed als ik.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 06 jun 2023, 20:46 Er moet wel een beeld gevormd worden over de hele dag. Die enkele volle eerste klasrijtuigen tijdens de spits zullen het verlies tijdens de rest van de dag niet goedmaken.
Als je de hele dag bekijkt heb je net nog minder argumenten op de eerste klas af te schaffen. Of denk jij echt dat er buiten de spits ook maar één reiziger meer de trein zou nemen omdat er 9 ipv 8 halflege rijtuigen tweede klasse zouden zijn?
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 06 jun 2023, 20:48 Buiten de spits zit de tweede klasse ook niet krobbedevol, en dat weet gij even goed als ik.
Met het verschil dat de tweede klas deel uitmaakt van het gesubsidieerd openbaar vervoer door de overheid, de eerste klas (in theorie) niet.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Dat verandert niets aan de rentabiliteit, ttz de verhouding tussen inkomsten en uitgaven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie