Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door groentje »

Inderdaad, het Noorse systeem is interessant.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door Davy »

Naar aanleiding van een discussie die ik recent had: vinden jullie in de huidige tijd de eerste klasse in een trein nog zinvol of niet?

En hoe druk is in België gemiddeld de eerste klas?
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door am62 »

Mocht de NMBS eens werk maken van een echte eerste klasse, dan zijn we terug mee...
In de huidige context kies ik eerste klasse om wat rustig te zitten (ik reis elke dag redelijk veel km)... in bepaalde treinen lukt dat zonder problemen behalve dan in de Desiro... hier zou de NMBS de reiziger eerste klasse tegemoet moeten komen wegens de naam niet waardig.

Als reiziger eerste klasse aanhoor ik ook vaak de stemmetjes van hen die er doorstappen met "niet van deze tijd" terwijl ze op hun smartphone aan het tokkelen zijn en tegelijk luid verder lullen tegen hun vriendjes alsof we ons door hun geleuter aangesproken voelen. Nope. Het interesseert me niet wat ze zeggen.

Helaas is de Desiro alom tegenwoordig en brokkelt het imago van eerste klasse verder af.

Een overzichtje van mijn eigen ervaringen (eerst via Gent)
* P7966 : bezetting in de MW41 in eerste klasse is vrij groot, zelfs studenten (trein Geraardsbergen - Gent) maar ook NMBS personeel.
* IC1807 : M6 : goede bezetting tussen Gent en Antwerpen (de rust is formidabel)
* IC3017 : Misero : vrij rustig (maar zit vooraan) trein Antwerpen - Gent
* L1869 : MW41 tussen Gent en Geraardsbergen via L122 : rustig, zit vaak ook in tweede klasse

Soms gaat de rit via Brussel :
* P7572 Geraardsbergen - Brussel - Ottignies : tot Brussel zeer druk in eerste klasse (drie AM Desiro)
* IC2006 Brussel - Antwerpen : M6 : twee eerste klasse rijtuigen : redelijk rustig vanaf Brussel-Noord
* IC2039 Antwerpen - Brussel : M6 : idem : redelijk rustig
* IC2239 Brussel - Denderleeuw : AM Break : druk (drie AM Break)
* S6 1578 Denderleeuw - Geraardsbergen : druk in eerste klasse (Misero)

Tot op heden blijf ik een abonnement eerste klasse gebruiken. Ik kan gelukkig nog wat genieten van treinen die niet rijden met de Desiro en geloof het of niet maar in een MW41 is die deur toch nog altijd een toegang tot de stilte (zeker in de semi-directe treinen).

Alleen kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het systeem op de schop moet als er ooit treinen zonder treinbegeleider zullen rijden...
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door Davy »

Je laatste opmerking is zeker waar, zie het vaak genoeg bij de private vervoerders in Nederland dat men schijt eraan heeft en gewoon eerste klas gaat zitten, vooral bejaarden kunnen er wat van.

Desiro eerste klas is inderdaad die naam niet waardig. Bijkomend probleem is dat Desiro teveel gebruikt wordt voor langere IC-ritten...

De eerste klas brokkelt daarmee inderdaad steeds meer af, het evolueert naar wat rustiger zitten met hogere kans op zitplaats. Zou best wel wat meer aandacht mogen voor komen, want zeker voor langere ritten vind ik een eerste klas best een nuttig iets.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door Steven »

en van eerste klasse heb je minder reizigers nodig om de trein rendabel te maken.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door jan_olieslagers »

Alleen kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het systeem op de schop moet als er ooit treinen zonder treinbegeleider zullen rijden...
Hehe, daar zeg je zowat... Of er moesten _in_de_trein_ poortjes komen voor de eerste klas..?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door Matthias »

Persoonlijk koop ik als student tegenwoordig een campuskaart eerste klas, niet per se om rustig te zitten maar vooral uit acute noodzaak; studententreinen zijn jammer genoeg vaak overbezet, en dankzij eerste klas kan ik tenminste nog een zitplaats claimen. Bijkomend voordeel is dat op studententreinen ik het quasi nooit meemaak dat er mensen met een tweede klas ticket in eerste klas komen zitten, terwijl dat elders toch wel eens durft tegenvallen.

Voor mijn andere reizen reis ik wel telkens in 2e klas.
michael1105

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door michael1105 »

Ik heb ooit gehoord dat er geen paats is in tweede klasse dat je mag in eerste klasse gaan zitten
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door jan_olieslagers »

Dat kan ik bevestigen, ik heb ooit een treinbegeleider expliciet horen zeggen "gaat u maar gerust in de eerste klasse zitten, hier is het toch eivol". En ik denk niet dat zoiets gezegd wordt als het niet onderbouwd is door een of andere regel of richtlijn. Maar eerlijk gezegd, als eersteklasreiziger zou ik me daar wel aan ergeren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Matthias
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door Matthias »

Het varieert een beetje van treinbegeleider tot treinbegeleider, en officieel is de regel dat de treinbegeleider het moet toestaan, en dus moet je het eerst vragen. Ik heb genoeg meegemaakt echter dat dit geweigerd werd...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door Steve »

michael1105 schreef:Ik heb ooit gehoord dat er geen paats is in tweede klasse dat je mag in eerste klasse gaan zitten
En dat klopt dus totaal NIET. Het is hét zinnetje dat iedereen bij wijze van excuus mompelt als ze zich schaamteloos in eerste klas komen zetten, maar er klopt niets van.

Enkel de treinbegeleider kan het in uitzonderlijke gevallen toestaan, temeer daar alleen de treinbegeleider zich enigszins een beeld kan vormen van de bezetting van de trein. Stel je voor dat dat aan de vrije beoordeling van de reizigers gelaten werd: het is niet omdat het op de ene plaats waar men opstapt druk is (vaak dan nog pal in het midden van de trein), dat er elders geen plaats meer is. En dan nog is dat geen reden, er is helemaal geen automatisme in zo'n geval.

Treinbegeleiders springen er doorgaans zuinig mee om en volgens mij helemaal terecht: de reizigers in eerste klas betalen een stuk meer voor hun ticket (en dragen zo trouwens op een niet te verwaarlozen manier bij aan de hele financiering van de spoorwegen) en daar mag volgens mij ook een minimum tegenover staan. Als tweedeklasreizigers bij de minste scheet in eerste klas mogen plaatsnemen, verliest die z'n toegevoegde waarde helemaal en zal uiteindelijk niemand nog de meerprijs willen betalen. En daar zullen uiteindelijk ook tweedeklasreizigers het slachtoffer van zijn, in tijden waarin de financiële model van de spoorwegen sowieso al sterk onder druk staat.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door trainlovertje »

Ga alstublieft niet zomaar in eerste klas zitten omdat je ziet dat het 'te druk' is in tweede klasse. Ik heb al een paar treinbegeleiders boetes weten uitdelen hiervoor.
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door AM80 »

Maar, Eerlijkheidshalve, in superdrukke treinen, laat de tbg zich niet zien om de eerste klasse uit te kuisen van mensen die er niet thuishoren (zo een Gent - Oostende gedaan met een eerste klasse wagon vol joelende chiro jongeren, net de reden waarvoor ik liever wat meer betaal...
Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam Afbeelding
Cipallieter

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door Cipallieter »

Volgens wikipedia zouden er in een MS96 45 zitplaatsen eerste klasse zijn en 168 zitplaatsen tweede klasse.
21% Van de capaciteit van zo'n stel wordt dus ingenomen door het eerste klasse rijtuig.
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de capaciteit van zo'n stel nuttiger zou gebruikt worden indien er meer tweede klasse plaatsen zouden zijn, zeker als je bedenkt dat deze stellen dagelijks worden ingezet op drukke verbindingen o.a. tussen Antwerpen en Gent.

Bij een MS75 neemt de eerste klasse meer dan 15 % van de capaciteit in beslag. Ik kan mij niet voorstellen dat die 56 plaatsen ooit allemaal echt nodig zouden zijn geweest. Ik vind het dan ook jammer dat men bij de modernisering ervan de eerste klasse niet heeft verkleind.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eerste klasse: nuttig of zinloos?

Bericht door groentje »

Voor de MS96 heb je een punt, vooral ook omdat de eerste klasse flink ruimer bemeten is. Ik veronderstel eigenlijk ook wel dat bij een modernisering de eerste klasse er iets zal worden ingeperkt. Bij de Varkensneuzen heb ik eigenlijk geen bezwaren, 15% lijkt mij een redelijk percentage. Idem bij de breaks, waar ik het wel betreur dat men een grote balzaal gemaakt heeft van de vernieuwde eerste klasse, ik vond de kleinere compartimenten intiemer, en het was makkelijker om desnoods een ervan te declasseren...
Plaats reactie