Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Alles over reizigerstreinen in België.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door maarten »

TimJ36 schreef: 06 jun 2023, 20:38
Eén van de redenen waarom menig 1ste klasreiziger zo vasthoudt aan de 1ste klasse: "omdat het er rustig is en weinig reizigers er gebruik van maken". Maar dat is natuurlijk niet de essentie van een collectief vervoermiddel als de trein.
Wat is dan de essentie van een collectief vervoermiddel? Hutje mutje op elkaar zitten in één grote ruimte met overlast van alles en iedereen?
Volgens mij is vervoer de essentie. Secundair is je vervoer zo aantrekkelijk mogelijk maken zodat je zoveel mogelijk reizigers trekt. En dat kun je o.a. doen door comfortabele stoelen en een rustige omgeving. Maar ook door een lage prijs (en reizigers dicht op elkaar zetten).
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 07 jun 2023, 00:28
pietje schreef: 06 jun 2023, 23:09 Gratis eerste klasse voor personeel (of toch een deel ervan) is dan weer veel minder verdedigbaar.
In het algemeen ben ik tegen elke vorm van gratis OV, omdat het er voor zorgt dat nodeloze verplaatsingen gemaakt worden op kosten van de belastingbetaler.
En het jaagt mensen weg van het OV die er normaal gezien wel gebruik van zouden maken.
Ook dat valt te verdedigen hoor. Als je die mensen minder voordelen geeft in natura moet je ze meer betalen of -nog erger- bedrijfswagens geven. Eerste klasse vrijkaarten komen dan een pak goedkoper uit dan netto cash.
Klopt, maar ik ben eigenlijk voorstander om mensen meer loon te geven en minder terug te vallen op voordelen in natura.
Hier in België is dat allemaal erg scheefgegroeid in het verleden met allerhande cheques en (nagenoeg) gratis voordelen voor de werknemers.

In lang vervlogen tijden hebben de vakbonden alles in het werk gesteld om werknemers in geld te betalen en niet met waardebonnen, maar daar schiet hoe langer hoe minder van over.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Hobbes »

Ik denk dat je dit ook niet groter moet maken dan het is: Ik ken veel collega's die in hun vrije tijd nooit de trein nemen, om verschillende redenen.

Ikzelf heb als treinbestuurder een vrijkaart 2de klasse en vrijbiljetten 1ste klasse. Op het einde van het jaar schieten er daar nog heel veel van over. De paar keer per jaar dat ik eens de trein neem in mijn vrije tijd zit ik dan ook wel het liefst in 1ste klasse.
Dus of het afschaffen van deze voordelen nu veel zoden aan de dijk gaat brengen, daar heb ik mijn twijfels over.

In plaats van 1ste klasse af te schaffen zou ik ze zelfs herwaarderen:
- Een echte 1ste klasse (niet zoals in de desiro's)
- 1ste klasse rijtuigen vooraan of achteraan hangen, of zelfs afsluiten zodat de stoet "treinwandelaars" er niet constant door kan komen.
- Echte controle op tickets 1ste klasse met gevolgen als men verkeerd zit. Hoe dikwijls dat ik mensen hoor zeggen dat ze goed genoeg weten dat ze in eerste zitten, maar als de TBG komt dan weten ze ineens van niks...

Zo trekt men klanten aan die er mee voor zorgen dat ons OV betaalbaar blijft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steven »

groentje schreef: 06 jun 2023, 23:03
jan_olieslagers schreef: 06 jun 2023, 22:06 Wat overigens wel in vraag mag gesteld worden, voor mijn part, is het automatische voorrecht van spoorpersoneel om in eerste klasse te reizen. Al is dat natuurlijk historisch zo gegroeid, als een vorm van compensatie voor de eerder beperkte lonen, toentertijd.

Maar dat is toch allemaal aan het verschuiven, net zoals het aparte pensioenregime? Geldt het trouwens, nog, voor iedereen? Of enkel voor statutairen?
Mee eens, zolang je het recht krijgt om op eigen initiatief bij te mogen betalen voor een vrijkaart eerste. Dat kan tenslotte ook in de orivé.
Overigens heeft niet alle spoorpersoneel vrij reizen in eerste, dat komt pas vanaf een bepaalde graad. Ik ben mijn carrière begonnen met een vrijkaart tweede...
Vrijkaart eerste klasse vanaf rang 4 en hoger. Rijdend personeel is bijvoorbeeld rang 5. Heel wat technische functies zijn rang 6 of nog lager
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 06 jun 2023, 21:51 Maar Frankrijk is dan ook heel erg verschillend, met (buiten het voorstadsverkeer en de diverse HST-diensten) nogal wat regionale diensten met lage frekwenties en lage bezettingsgraad, en dus forse subsidies vanwege lokale overheden. In Belgie ziet het landschap er heel anders uit, met misschien uitzondering voor enkele landelijke lijntjes, vooral in Wallonie.
Het is niet enkel op de lokale lijntjes, in de regio Hauts de France bijvoorbeeld is er geen eerste klas meer in het volledige aanbod TER-treinen.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 07 jun 2023, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Bedankt voor de verduidelijking over dat vrij verkeer voor personeel - en mijn excuus voor het afdwalen van het onderwerp. Mijn toenmalige spoorcollega's hadden het altijd over hun "libre circuit" en reisden normaliter in eerste. Maar dat was dan ook in het IT-departement, waar nogal wat hoger opgeleiden rondlopen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 07 jun 2023, 11:11 Bedankt voor de verduidelijking over dat vrij verkeer voor personeel - en mijn excuus voor het afdwalen van het onderwerp. Mijn toenmalige spoorcollega's hadden het altijd over hun "libre circuit" en reisden normaliter in eerste. Maar dat was dan ook in het IT-departement, waar nogal wat hoger opgeleiden rondlopen.
Daarvan mag je er al een deel schrappen, net zoals vele andere bedrijven werken er heel wat externe IT mensen bij de nmbs en die hebben geen verkeersvoordelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Steven »

TimJ36 schreef: 07 jun 2023, 11:10
jan_olieslagers schreef: 06 jun 2023, 21:51 Maar Frankrijk is dan ook heel erg verschillend, met (buiten het voorstadsverkeer en de diverse HST-diensten) nogal wat regionale diensten met lage frekwenties en lage bezettingsgraad, en dus forse subsidies vanwege lokale overheden. In Belgie ziet het landschap er heel anders uit, met misschien uitzondering voor enkele landelijke lijntjes, vooral in Wallonie.
Het is niet enkel op de lokale lijntjes, in de regio Hauts de France bijvoorbeeld is er geen eerste klas meer in het volledige aanbod TER-treinen.
Maar Frankrijk met België vergelijken vind ik o zo fout, op een goed TGV net na (en dan ben ik nog mild) vind ik dat Frankrijk op spoorweggebied totaal geen schoolvoorbeeld waardig. In tegendeel. De meeste TER treinen hebben zitplaatsen die alles behalve comfortabel zijn voor mensen die wat groot uitvallen. De dienstregeling in Frankrijk is er eentje waarvan je hoofdpijn krijgt door ze nog maar te bekijken. De sncf vergeet geregeld haar eigen treinen aan te bieden op haar apps/website voor bepaalde trajecten. (Als je de proef op de som neemt om voor hetzelfde traject een andere website/app te gebruiken en dan wel treinen te vinden).
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad. Ik kan me goed voorstellen dat er op Franse spoorfora wordt gepost in de trant van "kijk maar eens naar Belgie, daar doen ze dat toch allemaal veel beter!"
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 07 jun 2023, 14:43
jan_olieslagers schreef: 07 jun 2023, 11:11 Bedankt voor de verduidelijking over dat vrij verkeer voor personeel - en mijn excuus voor het afdwalen van het onderwerp. Mijn toenmalige spoorcollega's hadden het altijd over hun "libre circuit" en reisden normaliter in eerste. Maar dat was dan ook in het IT-departement, waar nogal wat hoger opgeleiden rondlopen.
Daarvan mag je er al een deel schrappen, net zoals vele andere bedrijven werken er heel wat externe IT mensen bij de nmbs en die hebben geen verkeersvoordelen.
Ja natuurlijk vanzelfsprekend - ik was er zelf eentje ...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door groentje »

Ik kan niet meer posten?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door jan_olieslagers »

Ik kan niet meer posten?
Toch wel. Er is een soortement bug in omloop, nadat men post bevriest de webpagina maar het bericht is wel degelijk gepost. Ik heb het al een week of zo, en er waren dan al eerdere meldingen van.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 07 jun 2023, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 07 jun 2023, 08:46 Klopt, maar ik ben eigenlijk voorstander om mensen meer loon te geven en minder terug te vallen op voordelen in natura.
Hier in België is dat allemaal erg scheefgegroeid in het verleden met allerhande cheques en (nagenoeg) gratis voordelen voor de werknemers.

In lang vervlogen tijden hebben de vakbonden alles in het werk gesteld om werknemers in geld te betalen en niet met waardebonnen, maar daar schiet hoe langer hoe minder van over.
Dat is allemaal waar, maar noch de NMBS noch Infrabel gaan iets aan het belastingsstelsel veranderen. Dus dat ze het spelletje meespelen, maar dan met vrijkaarten ipv bedrijfswagens, kan je hen moeilijk kwalijk nemen.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 07 jun 2023, 18:02
pietje schreef: 07 jun 2023, 08:46 Klopt, maar ik ben eigenlijk voorstander om mensen meer loon te geven en minder terug te vallen op voordelen in natura.
Hier in België is dat allemaal erg scheefgegroeid in het verleden met allerhande cheques en (nagenoeg) gratis voordelen voor de werknemers.

In lang vervlogen tijden hebben de vakbonden alles in het werk gesteld om werknemers in geld te betalen en niet met waardebonnen, maar daar schiet hoe langer hoe minder van over.
Dat is allemaal waar, maar noch de NMBS noch Infrabel gaan iets aan het belastingsstelsel veranderen. Dus dat ze het spelletje meespelen, maar dan met vrijkaarten ipv bedrijfswagens, kan je hen moeilijk kwalijk nemen.
100% akkoord, ik geef even mijn algemene mening om te kaderen waarom ik sommige dingen al dan niet verdedigbaar vind.
Uiteraard leven we in het echte leven en moeten er pragmatische oplossingen gezocht worden, maar dat neemt niet weg dat sommige dingen moeilijk te verdedigen zijn.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Waarom niet eerste klasse afschaffen?

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 07 jun 2023, 11:11 Bedankt voor de verduidelijking over dat vrij verkeer voor personeel - en mijn excuus voor het afdwalen van het onderwerp. Mijn toenmalige spoorcollega's hadden het altijd over hun "libre circuit" en reisden normaliter in eerste. Maar dat was dan ook in het IT-departement, waar nogal wat hoger opgeleiden rondlopen.
Geen "libre circuit" maar moet zijn "libre parcours".
Deze kaarten (BENELUX) zijn ingevoerd geweest in de jaren begin 80 als vervanging van de abonnementen "beheer".
De partner had dan een aantal vrijbiljetten.
Bv een treinbestuurder had een BENELUX vrijkaart(werkverkeer) voor tweede klasse en had X aantal vrij biljetten eerste klasse samen met zijn partner.
Is nog van toepassing als je op rust bent.
Plaats reactie