Reizigerstellingen

Alles over reizigerstreinen in België.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Reizigerstellingen

Bericht door profke »

"compte-voyageurs-2018.pdf"

Ik weet het, het is maar een bestandsnaam, maar toch...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Shrek »

profke schreef:"compte-voyageurs-2018.pdf"

Ik weet het, het is maar een bestandsnaam, maar toch...
En de url zegt "travellers counts", maar gaan we daar nu echt moeilijk over doen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steve »

Het feit dat de Brusselse stations eerst met hun Franse naam vermeld worden (en ook daarop gerangschikt zijn, wat het soms moeilijker maakt om ze terug te vinden) gaat een beetje in dezelfde lijn, maar is natuurlijk ook geen ramp. Het lijkt er vooral op dat dit een intern document is dat met slechts minimale opsmuk publiek gemaakt is en dus niet alle gebruikelijke regels daarrond gevolgd heeft.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizigerstellingen

Bericht door groentje »

Iemand die een tabel bijhoudt om de evolutie bij te houden?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Reizigerstellingen

Bericht door jan_olieslagers »

maar is natuurlijk ook geen ramp
Het is geen ramp, inderdaad. Maar het is wel de zoveelste illustratie dat "het huis" (heel veralgememend gesteld) zijn botten veegt aan degelijke beleefde respectvolle communicatie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Reizigerstellingen

Bericht door kika »

Iemand enig idee of die observatie met cijfers ondersteund kan worden?
ronny schreef: 29 nov 2019, 21:12 Ik zou wel eens willen weten of je nog groei hebt op woensdag/vrijdag. Door de toename van thuiswerken heb ik zelfs de indruk dat je op die dagen minder pendelaars hebt in Brussel-Noord en dus ook minder P-treinen kan laten rijden op die dagen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reizigerstellingen

Bericht door overweg13 »

Zelfs als het waar zou zijn dat er op woensdag en vrijdag wat minder pendelaars zouden zijn - thuiswerk is toch nog altijd een marginaal verschijnsel - dan moet het aantal P-treinen toch niet meteen verminderd worden op die dagen? Ik zou zelfs zeggen: laat op vrijdag de eerste P-treinen al vanaf 14:00 uitrukken (of verleng de bestaande IC's) omdat nogal wat mensen dan vroeger vertrekken. En op vrijdag zijn de bestaande P-treinen vanzelf nuttig omdat toch heel wat studenten naar huis reizen.
Ik heb iets tegen dat verminderen van diensten op momenten dat er minder reizigers zijn. Gun die mensen die al het hele jaar rechtstaan die enkele dagen per jaar dat ze ook een zitplaats kunnen bemachtigen.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Reizigerstellingen

Bericht door dekooiker »

Ik vind het reizigersaantal dat opstapt in enkele stopplaatsen dramatischer dan eventueel minder bezette treinen op woensdag of vrijdag.
De trein.
Alleen voor durvers.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Reizigerstellingen

Bericht door jan_olieslagers »

thuiswerk is toch nog altijd een marginaal verschijnsel
Kom dan maar eens naar mijn kantoor* - op vrijdag is dat stilaan een spookstad aan het worden, en woensdag is amper "beter". Dat zijn dan ook de dagen dat ik er nog naartoe rijd, gewoonlijk. Als ik er toch eens heen trek op een donderdag dan vloek ik keer op keer "den blink van mijn schoenen" dat de files zo veel uitgebreider zijn.

De Vlaamse overheid heeft al een (min of meer formele) richtlijn om niet van thuis te werken op dinsdag; opdat er tenminste nog 1 dag in de week zou zijn dat men eens met zijn allen op kantoor is. Neen, thuiswerk is geen marginaal verschijnsel meer, trouwens ik ben er een stevig voorstander van, en ik doe het dan ook minstens 1 van mijn 4 werkdagen elke week.

*aan de afrit Mechelen-Noord
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reizigerstellingen

Bericht door overweg13 »

Oké, dan verkijk ik me erop of extrapoleer jij wat te enthousiast . Eigenlijk was het me vooral te doen om die redenering dat minder reizigers meteen vertaald moet worden in minder treinen of bussen. Dat past perfect bij wat de Vlaamse regering op dit moment via De Lijn wil implementeren: het OV is er niet voor wie niet zonder kan, maar uitsluitend om de files enigszins te verminderen. Vandaar de aandacht voor snelle tram- en busverbindingen en het complete negeren van kleinere dorpskernen.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Reizigerstellingen

Bericht door jan_olieslagers »

Op dat punt ga ik helemaal met u mee. De verwaarlozing van De Lijn door haar voogdijoverheid is trouwens inderdaad wraakroepend, ik zie niet graag stakingen en zeker niet vanwege ambtenaren, maar de vrouwen en mannen van De Lijn hebben al mijn steun en sympathie.

En ook de P-treinen hoeven niet verminderd te worden op sommige dagen, dat zou trouwens al te moeilijk te organizeren zijn in de dienstregeling want het materiaal moet de volgende ochtend terug op zijn plaats zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 03 jan 2020, 19:06 En ook de P-treinen hoeven niet verminderd te worden op sommige dagen, dat zou trouwens al te moeilijk te organizeren zijn in de dienstregeling want het materiaal moet de volgende ochtend terug op zijn plaats zijn.
Dat zou dan weer meevallen: verreweg de meeste P-treinen doen 's avonds hetzelfde traject als 's morgens en kunnen dus gerust een ronde overslaan. Niet dat er per se voor pleit om P-treinen af te schaffen, al kan ik er zo een paar bedenken waarvan je het nut op degelijke dagen toch kunt betwijfelen (zeker als ze vlak bij een reguliere trein zitten, waarvan de samenstelling dan eventueel versterkt kan worden).
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Reizigerstellingen

Bericht door BlackEagle »

Is er al nieuws van de reizigerstellingen van 2019? Vorig jaar werden die door de NMBS rond deze tijd gepubliceerd. Ook het jaarverslag van 2019 is nog niet gepubliceerd op de site.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Reizigerstellingen

Bericht door trainlovertje »

BlackEagle schreef: Is er al nieuws van de reizigerstellingen van 2019? Vorig jaar werden die door de NMBS rond deze tijd gepubliceerd. Ook het jaarverslag van 2019 is nog niet gepubliceerd op de site.
Er is recent wel een persbericht gepubliceerd over de jaarresultaten van het bedrijf: https://nmbs.prezly.com/jaarresultaten-2019#
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Reizigerstellingen

Bericht door joverwimp »

Als er nu tellingen komen denk ik dat die dramatisch zullen zijn.
De treinen die ik op het spitsuur neem zitten meestal afgeladen vol maar nu voor 3/4 leeg. Weinig drukte in de grote stations.
Nochtans is het besmettingsgevaar sterk afgenomen en zijn de corona-maatregelen versoepeld; we mogen overal naartoe reizen.
Zwartrijden was nooit zo gemakkelijk, en toch veroorzaakt dat geen stormloop.
Mogelijke oorzaken ?
- Telewerk heeft massaal ingang genomen
- Schrik om toch besmet te worden op een volle trein
Als er in de herfst een faillissementengolf komt zal het aantal potentiële gebruikers verder afnemen.
Plaats reactie