Reizigerstellingen

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3513
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Reizigerstellingen

Bericht door jan_olieslagers »

Ik vrees dat je de massa terug zal moeten "verdienen".
Vertrouwen verdwijnt snel, maar komt aarzelend terug, zeker voor familieuitstapjes naar stad, markt en dierentuin.
Inderdaad. Eenieder die aan verkoop doet weet dat het veel gemakkelijker is om een klant te verliezen dan om er een bij te winnen. Precies om die reden ben ik zo fel gekant tegen het sluiten van stationnetjes, hoe onbetekenend ook: de reizigers die men daar wegjaagt is men voor altijd kwijt, precies op een moment dat er 30% meer zouden moeten komen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigerstellingen

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef: 04 apr 2023, 11:51
Ik vrees dat je de massa terug zal moeten "verdienen".
Vertrouwen verdwijnt snel, maar komt aarzelend terug, zeker voor familieuitstapjes naar stad, markt en dierentuin.
Inderdaad. Eenieder die aan verkoop doet weet dat het veel gemakkelijker is om een klant te verliezen dan om er een bij te winnen. Precies om die reden ben ik zo fel gekant tegen het sluiten van stationnetjes, hoe onbetekenend ook: de reizigers die men daar wegjaagt is men voor altijd kwijt, precies op een moment dat er 30% meer zouden moeten komen.
Anderzijds wanneer het aantal treinen dat dagelijks op een halte stopt groter is dan het aantal opstappers op een dag, dan ben je honderden reizigers in die treinen aan het treiteren.
En eigenlijk moet die "honderden" met 30% stijgen , anders kom je er nooit.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 04 apr 2023, 11:44 Ik vrees dat je de massa terug zal moeten "verdienen".
Vertrouwen verdwijnt snel, maar komt aarzelend terug, zeker voor familieuitstapjes naar stad, markt en dierentuin.
Dat is zeker zo. Maar het feit dat we hier nu toch voor een heel aantal situaties een duidelijke link zien tussen reizigerstellingen en de situatie op het terrein laat toch zien dat de cijfers zeker bruikbaar zijn. Misschien niet om absolute cijfers te geven, maar de trends lijken onbetwistbaar.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigerstellingen

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 04 apr 2023, 12:24
dentheo schreef: 04 apr 2023, 11:44 Ik vrees dat je de massa terug zal moeten "verdienen".
Vertrouwen verdwijnt snel, maar komt aarzelend terug, zeker voor familieuitstapjes naar stad, markt en dierentuin.
Dat is zeker zo. Maar het feit dat we hier nu toch voor een heel aantal situaties een duidelijke link zien tussen reizigerstellingen en de situatie op het terrein laat toch zien dat de cijfers zeker bruikbaar zijn. Misschien niet om absolute cijfers te geven, maar de trends lijken onbetwistbaar.
In alle geval, de cijfers zijn zowat het enige meetbare, objectieve in de discussie.
Theo
Groeten vanop de Heide
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Reizigerstellingen

Bericht door ronny »

Ter info : de tellingen van 2023 staan op de website van de NMBS https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ers-counts
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steven »

Voor mijn woonplaats (opwijk) stel ik alvast een stabiel cijfer vast van ruim 1000 opstappende reizigers per dag, als ik wat ga zoeken stel ik vast dat het ooit (1977) het dubbel zoveel was. 2009 (948 reizigers) was het slechtste jaar als we geen rekening houden met 2020 als coronajaar.
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Reizigerstellingen

Bericht door AGE-411 »

Beignée lijkt de koppositie van Hourpes te hebben overgenomen.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Larch »

Ik zou de tellingen van 2023 met een nog grotere korrel zout nemen als de andere tellingen...
De applicatie werkte gedurende de eerste 3 dagen voor geen meter, daarna was er beterschap, maar nog steeds verre van optimaal.
De boodschap in de officiële mededeling dat er rekening dient gehouden te worden met een foutenmarge, staat er niet voor niets.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Reizigerstellingen

Bericht door BlackEagle »

Met de eerste drie dagen bedoel je zaterdag, zondag en maandag? Dat betekent vooral dat de weekendresultaten minder betrouwbaar zijn, want daar zijn maar twee metingsdagen voor, in tegenstelling tot de weekdagen waar er vijf voor zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steven »

BlackEagle schreef: 05 jan 2024, 00:08 Met de eerste drie dagen bedoel je zaterdag, zondag en maandag? Dat betekent vooral dat de weekendresultaten minder betrouwbaar zijn, want daar zijn maar twee metingsdagen voor, in tegenstelling tot de weekdagen waar er vijf voor zijn.
Normaal zijn het 2 weekends dat men telt als ik mij niet vergis.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Reizigerstellingen

Bericht door BlackEagle »

Steven schreef: 05 jan 2024, 09:55
BlackEagle schreef: 05 jan 2024, 00:08 Met de eerste drie dagen bedoel je zaterdag, zondag en maandag? Dat betekent vooral dat de weekendresultaten minder betrouwbaar zijn, want daar zijn maar twee metingsdagen voor, in tegenstelling tot de weekdagen waar er vijf voor zijn.
Normaal zijn het 2 weekends dat men telt als ik mij niet vergis.
Ik bedoelde idd twee metingsdagen per weekenddag, dus twee weekends idd :)
Olivier_Doorne
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Olivier_Doorne »

Een Franstalige krant maakte op basis van de tellingen een kaart voor Brussel.
[urlhttps://www.facebook.com/photo.php?fbid=7772672 ... 356&type=3][/url]
Wat mij opvalt is het behoorlijke cijfer (in vergelijking met andere stations) voor Anderlecht ondanks de minimale bediening.
Misschien is het wel opportuun om tijdens de 2 piekuren s’morgens en s’avonds telkens 1 piekuurtrein per uur te laten stoppen van/naar Gent.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Reizigerstellingen

Bericht door BVG1988 »

Sinds 10/12 zijn Liedekerke en Anderlecht in het weekend wel verbonden met elkaar met de S8 65XX wat ook al wel een stap is voor 2 opeenvolgende stations. In de week is er niets veranderd omdat de 65XX maar tot Brussel rijdt en het de 39XX is die Zottegem en Louvain-La-Neuve verbindt en dus moet je nog altijd overstappen in Brussel of Denderleeuw om van Anderlecht naar Liedekerke te gaan of omgekeerd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
desirootje
Berichten: 652
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Reizigerstellingen

Bericht door desirootje »

Olivier_Doorne schreef: 19 jan 2024, 19:39 Een Franstalige krant maakte op basis van de tellingen een kaart voor Brussel.
[urlhttps://www.facebook.com/photo.php?fbid=7772672 ... 356&type=3][/url]
Wat mij opvalt is het behoorlijke cijfer (in vergelijking met andere stations) voor Anderlecht ondanks de minimale bediening.
Misschien is het wel opportuun om tijdens de 2 piekuren s’morgens en s’avonds telkens 1 piekuurtrein per uur te laten stoppen van/naar Gent.
Anderlecht krijgt 2 treinen per uur, wat hetzelfde is als Haren-Zuid, Bosvoorde, beide Vorst stations, Sint-Agatha-Berchem en Ukkel-Kalevoet. Het steekt niet bepaald met hoofd en schouders boven de andere stations uit, met uitzondering van L26. Ik ga wel akkoord dat de frequentie omhoog mag, persoonlijk dacht ik aan een extra stop op de IC's naar Aalst en Gent, wanneer ze niet meer moeten stoppen in Erembodegem, Serskamp, Schellebelle, Melle en Merelbeke, door extra S-treinen die deze bediening overnemen.
Plaats reactie