Reizigerstellingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Shrek »

In plaats van spoken te zien en vermeende intenties te zoeken achter een doodgewone lijst kan je natuurlijk de data ook gewoon eens bekijken. Er zijn toch wel enkele interessante zaken te zien.
Enerzijds is er een daling in de grootste stations te zien op weekdagen, hoogstwaarschijnlijk door een verminderde pendel in de pieken. Anderzijds zijn er op zaterdag en vooral zondag een stuk meer reizigers onderweg.
Anderlecht is als binnenkomer met meer dan 600 reizigers per week een schot in de roos.
Een groot deel van de groei zit in de stopplaatsen van S-treinen rond de grote steden. Onder andere Haren-Zuid, Vorst-Oost, Merchtem, Asse, Boondaal, Moensberg,... tonen een stevige groei. Allemaal plaatsen waar veel mensen wonen èn er een goede bediening is.
Ook L28 zit in de lift, ondanks de karige bediening maken Brussel-West, Tour&Taxis en Simonis een hele mooie vooruitgang.
Limburg doet het niet zo goed, Genk heeft zijn reizigers behouden maar heel wat andere Limburgse stations zien een pak minder reizigers.

In de lijst zitten ook enkele anomalieën die verdere aandacht vragen: hoe kan Coo opeens van 35 naar 233 gaan? Waarom had Verviers-Palais in 2019 maar 8 reizigers en nu 91? Waar zijn de reizigers van Antwerpen-Noorderdokken naartoe?

En er zit zeker nog veel meer info in die data.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Zwoopaman »

Antwerpen Noorderdokken is zijn 2de S32 trein kwijt en de IC naar Brussel.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Paul »

Shrek schreef: 31 mar 2023, 12:30 Anderlecht is als binnenkomer met meer dan 600 reizigers per week een schot in de roos.
Je bedoelt "per weekdag", neem ik aan. Inderdaad indrukwekkend.
Wel erbij zeggen dat er (schat ik) een zestigtal treinen per dag stoppen :)
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 31 mar 2023, 13:31
Shrek schreef: 31 mar 2023, 12:30 Anderlecht is als binnenkomer met meer dan 600 reizigers per week een schot in de roos.
Je bedoelt "per weekdag", neem ik aan. Inderdaad indrukwekkend.
Wel erbij zeggen dat er (schat ik) een zestigtal treinen per dag stoppen :)
Uiteraard bedoelde ik per weekdag, mijn excuses :wink:
Zelfs voor een plaats met 60 treinen per dag is 600 nog een heel mooi cijfer.

Nog even wat verder analyseren: Sinds 2019 is er op een aantal stations waar geen weekenddienst was nu wel één gekomen. Op plaatsen als Moensberg, Welle, Quévy en Ede wordt dit duidelijk gesmaakt. In Voroux, Bleret, Erbisoeul, Halanzy,.. is de weekenddienst echter geen succes.

In Brugge-Sint-Pieters, Archennes, Nameche, Couvin, Beveren, Gastuche, Luttre, Oud-Heverlee,... is het aantal weekendreizigers geëxplodeerd. Zou dit door toevallige evenementen in de telweekends zijn of is dit een structurele groei?

In Kalmthout, Ekeren, Kapellen, Heide en Kijkuit is het aantal weekendreizigers dan weer dramatisch ingezakt.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Reizigerstellingen

Bericht door jan_olieslagers »

Het fundamentele probleem lijkt me dat er uit deze tellingen geen harde conclusies kunnen getrokken worden naar de toekomst toe, en dat is nu juist wat er nodig is. Beter dan niks, natuurlijk, maar men mag er zeker niet teveel belang aan hechten. Daarvoor zijn ze te oppervlakkig. In een ander draadje werd terecht gesteld dat stations zoals Sy erg toeristisch zijn, en dus fors benadeeld worden door de tellingen buiten het toeristisch seizoen te doen.

Als men maar eens de gelegenheidstreinen voor Rock Werchter in Hambos organiseerde, er zou niemand meer kwaken over het afschaffen van die halte :) , althans als die trafiek dan ook in de tellingen werd opgenomen.

Dat er in Bommerskonten vijf keer meer reizigers werden geteld tegenover de vorige keer heeft eigenlijk weinig tot niets te betekenen, op zich: bij de volgende telling kunnen het er net zo goed vijf keer minder zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Hobbes »

Shrek schreef: 31 mar 2023, 15:11
Paul schreef: 31 mar 2023, 13:31
Shrek schreef: 31 mar 2023, 12:30 Anderlecht is als binnenkomer met meer dan 600 reizigers per week een schot in de roos.
Je bedoelt "per weekdag", neem ik aan. Inderdaad indrukwekkend.
Wel erbij zeggen dat er (schat ik) een zestigtal treinen per dag stoppen :)
In Kalmthout, Ekeren, Kapellen, Heide en Kijkuit is het aantal weekendreizigers dan weer dramatisch ingezakt.
Wat wil je als men quasi elk weekeinde een TLO heeft op die lijn... Mensen beginnen naar alternatieven te zoeken...
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Reizigerstellingen

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 31 mar 2023, 12:30 In plaats van spoken te zien en vermeende intenties te zoeken achter een doodgewone lijst kan je natuurlijk de data ook gewoon eens bekijken. Er zijn toch wel enkele interessante zaken te zien.
Enerzijds is er een daling in de grootste stations te zien op weekdagen, hoogstwaarschijnlijk door een verminderde pendel in de pieken. Anderzijds zijn er op zaterdag en vooral zondag een stuk meer reizigers onderweg.
Anderlecht is als binnenkomer met meer dan 600 reizigers per week een schot in de roos.
Een groot deel van de groei zit in de stopplaatsen van S-treinen rond de grote steden. Onder andere Haren-Zuid, Vorst-Oost, Merchtem, Asse, Boondaal, Moensberg,... tonen een stevige groei. Allemaal plaatsen waar veel mensen wonen èn er een goede bediening is.
Ook L28 zit in de lift, ondanks de karige bediening maken Brussel-West, Tour&Taxis en Simonis een hele mooie vooruitgang.
Limburg doet het niet zo goed, Genk heeft zijn reizigers behouden maar heel wat andere Limburgse stations zien een pak minder reizigers.

In de lijst zitten ook enkele anomalieën die verdere aandacht vragen: hoe kan Coo opeens van 35 naar 233 gaan? Waarom had Verviers-Palais in 2019 maar 8 reizigers en nu 91? Waar zijn de reizigers van Antwerpen-Noorderdokken naartoe?

En er zit zeker nog veel meer info in die data.
Coo is deels afhankelijk van toerisme, dus het weer in die week zal er veel uitdoen, ook als scholen, jeugdbewegingen of andere organisaties beslissen om langs te komen voor plopsa of om te kayakken maakt dat een groot verschil. Noorderdokken is van 3 treinen, waarvan 1 IC naar Brussel naar 1 stoptrein gegaan. Ik zou er ook geen trein nemen als ik ergens anders moet zijn dan Lijn 12... Verviers palais kan ik niet direct verklaren
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 31 mar 2023, 10:06 Maar laten we het dan eens omdraaien: welke informatie heb jij nodig om overtuigd te worden dat een halte gesloten mag worden en krijg je dat overzichtelijk in één tabel gegoten?
Ik wil niet dat er nog stations gesloten worden.

NMBS en Infrabel moeten zich aanpassen om de kost van bediening te verlagen tot het equivalent van de kost van een haltepaal voor een bus.

Tijdsverlies door bediening van stations kan opgelost worden met een systeem van halte op aanvraag.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Portbou »

jan_olieslagers schreef: Dat er in Bommerskonten vijf keer meer reizigers werden geteld tegenover de vorige keer heeft eigenlijk weinig tot niets te betekenen, op zich: bij de volgende telling kunnen het er net zo goed vijf keer minder zijn.
Eigenlijk vat dit het wel samen. Eenmalige reizigerstellingen zouden eigenlijk niet gebruikt mogen worden om te beslissen over het lot van een station.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Zwoopaman »

Shrek schreef: 31 mar 2023, 15:11 In Kalmthout, Ekeren, Kapellen, Heide en Kijkuit is het aantal weekendreizigers dan weer dramatisch ingezakt.
Volgens mij waren er tijdens het "telweekend" werken aan lijn 12 en werd er gereden met een vervangbus. Daar ga je inderdaad weinig reizigers mee trekken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 31 mar 2023, 16:07
Shrek schreef: 31 mar 2023, 10:06 Maar laten we het dan eens omdraaien: welke informatie heb jij nodig om overtuigd te worden dat een halte gesloten mag worden en krijg je dat overzichtelijk in één tabel gegoten?
Ik wil niet dat er nog stations gesloten worden.
Als je op voorhand al gaat conclusies trekken geef je eigenlijk toe dat je enkel akkoord bent met een gekleurde weergave van de cijfers, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Maar zoals hier al meermaals gesteld is: je gaat geen stations sluiten op basis van één cijfertje. Het kan dus ook geen kwaad die cijfers gewoon te delen in een simpele tabel, de interpretatie is pas een volgende stap.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Reizigerstellingen

Bericht door BlackEagle »

desirootje schreef: 31 mar 2023, 16:03
Shrek schreef: 31 mar 2023, 12:30 Waarom had Verviers-Palais in 2019 maar 8 reizigers en nu 91?
Verviers palais kan ik niet direct verklaren
In 2018 en 2019 waren er werken in Verviers, waardoor in Verviers-palais enkel tijdens de spits treinen stopten. Sinds 2020 zijn die werken afgerond (toen waren er ondanks Corona opnieuw 73 reizigers) en ligt het reizigersaantal opnieuw rond het aantal van daarvoor (80 in 2017, 107 in 2016).
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Ruben »

Shrek schreef: 31 mar 2023, 15:11
In Brugge-Sint-Pieters, Archennes, Nameche, Couvin, Beveren, Gastuche, Luttre, Oud-Heverlee,... is het aantal weekendreizigers geëxplodeerd. Zou dit door toevallige evenementen in de telweekends zijn of is dit een structurele groei?

In Kalmthout, Ekeren, Kapellen, Heide en Kijkuit is het aantal weekendreizigers dan weer dramatisch ingezakt.
In Brugge-Sint-Pieters was er vroeger in het weekend maar één trein om de twee uur. Sinds kort is dat ook in het weekend een uurdienst.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigerstellingen

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 31 mar 2023, 15:11
In Kalmthout, Ekeren, Kapellen, Heide en Kijkuit is het aantal weekendreizigers dan weer dramatisch ingezakt.
Wat is er gebeurd op lijn 12:

De laatste twee jaar werd hier veel aan overwegen gewerkt, ik hoop dat ondertussen bij de meesten het "weg-funderings-systeem" aangepast is.
Daarvoor ging alles plat en werd vervagen door een busdienst met wisselend succes, maar zeer slechte pers in sociale media.
De aankondiging van die werken was breed in de pers, er bleken in praktijk nogal wat veranderingen en soms uitstel.
Die veranderingen werden echter door jullie PR niet zo breed uitgesmeerd.
Het spoor werd in het weekend snel als onbetrouwbaar gezien, zeker voor een gezellige gezinsuitstap.
Ik denk dat men tot einde tramlijn van Antwerpen met de wagen reed , incl. de tientallen Nederlanders

Ik vrees dat het niet snel betert... vorige maand was het ook weer zo, ook al leek het werk iets sneller klaar dan ik dacht dat aangekondigd was.
Ik dacht dat er in Mei 2023 weer enkele weekends geen treinen rijden.

Ik vrees dat je de massa terug zal moeten "verdienen".
Vertrouwen verdwijnt snel, maar komt aarzelend terug, zeker voor familieuitstapjes naar stad, markt en dierentuin.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Reizigerstellingen

Bericht door dentheo »

Portbou schreef: 31 mar 2023, 16:08
jan_olieslagers schreef: Dat er in Bommerskonten vijf keer meer reizigers werden geteld tegenover de vorige keer heeft eigenlijk weinig tot niets te betekenen, op zich: bij de volgende telling kunnen het er net zo goed vijf keer minder zijn.
Eigenlijk vat dit het wel samen. Eenmalige reizigerstellingen zouden eigenlijk niet gebruikt mogen worden om te beslissen over het lot van een station.
Maar resultaten over meerder jaren toch wel ? Anders wordt het treintje rijden en geen OV.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie