Reizigerstellingen

Alles over reizigerstreinen in België.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Reizigerstellingen

Bericht door wbrm »

Ik draag niet graag een mondmasker dus ga het OV mijden als dat kan.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Davy »

Ja dat is bij mij ook zo. Met de mondmaskerplicht voor mij geen OV meer tenzij echt noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steven »

Die maskers gaan nog lang verplicht zijn, ik sluit mezelf niet op vanwege die maskers. Ik neem de trein dus zoveel als mogelijk, zelfs in de spits is het rustig.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reizigerstellingen

Bericht door groentje »

Ik vermijd voorlopig de meeste 'plezieruitstappen', niet enkel omwille van het masker, maar ook om drukke plaatsen te vermijden, al doe ik dat sinds een week of 2-3 niet meer zo krampachtig. Ik hou het wel nog op kortere trips, dus geen dagje Duitsland, of zo.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Davy »

Steven schreef:Die maskers gaan nog lang verplicht zijn, ik sluit mezelf niet op vanwege die maskers. Ik neem de trein dus zoveel als mogelijk, zelfs in de spits is het rustig.
Doe ik zeker ook niet, maar wat bij mij speelt is dat ik vaak daguitstappen deed met de trein en ik het niet zie zitten om de godganse dag met zo'n ding rond te lopen, daarom voorlopig geen trein bij mij tenzij het noodzakelijk is. Voor plezieruitstapjes is het voorlopig fiets en auto bij mij...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reizigerstellingen

Bericht door overweg13 »

Davy schreef: 18 jun 2020, 08:18 Ja dat is bij mij ook zo. Met de mondmaskerplicht voor mij geen OV meer tenzij echt noodzakelijk.
Ik zou eerder omgekeerd reageren: mij zouden ze niet op trein en bus zien als de mondmaskers niet verplicht zouden zijn. Onze gewone verplaatsingen met de bus hebben we verleden week weer opgenomen en de trein volgt eerstdaags, al zullen de hoge temperaturen van volgende week ons thuis houden, maar dat zouden ze anders ook doen.
Ik moet toegeven dat je wel onwaarschijnlijk domme dingen ziet gebeuren: mondmasker bedekt de neus niet, masker wordt onder de kin gedragen om vlot te kunnen praten. Laat dat nu net de poort voor corona wijd open zetten... Het mensdom blijft wat het altijd al geweest is: dom...
Met vriendelijke groet

overweg13
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Terminus »

Ik mis bij ons een beetje wat de NMBS verwacht... Bij NS is het duidelijk "de trein is voorlopig geen uitje". DB daarentegen lijkt van het principe: Zet je mondmasker op en stap in. Ook alle groepstickets worden daar weer gepromoot. En bij ons? Iets vaags tussen beide visies?
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Reizigerstellingen

Bericht door pietje »

Bij ons is het toch ook duidelijk: reizigers zijn voor de top van NMBS een lastige bijkomstigheid.
Het enige dat hen interesseert is hoe zij bij de grootste betaler van de rekeningen meer geld kunnen losweken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Steve »

Hier mag de trein weer zonder beperkingen genomen worden, zolang je een mondkapje draagt. De NMBS lijkt het ook aan te moedigen: in de laatste nieuwsbrief werd uitdrukkelijk gesproken over uitstapjes. De terughoudende tot zelfs afwijzende reactie op de politieke beslissing rond de gratis (ex-)Rail Pass suggereert natuurlijk iets anders, maar daar spelen ook heel andere motieven mee.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door Shrek »

pietje schreef:Bij ons is het toch ook duidelijk: reizigers zijn voor de top van NMBS een lastige bijkomstigheid.
Het enige dat hen interesseert is hoe zij bij de grootste betaler van de rekeningen meer geld kunnen losweken.
Op basis waarvan concludeer je dat? Er wordt toch nergens afgeraden van de trein te nemen?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reizigerstellingen

Bericht door rvdborgt »

Terminus schreef: 18 jun 2020, 13:16 Ik mis bij ons een beetje wat de NMBS verwacht... Bij NS is het duidelijk "de trein is voorlopig geen uitje". DB daarentegen lijkt van het principe: Zet je mondmasker op en stap in. Ook alle groepstickets worden daar weer gepromoot. En bij ons? Iets vaags tussen beide visies?
Er is in ieder geval geen reden om het gebruik van het OV te ontmoedigen of mensen zelfs bang te maken, zoals in Nederland gebeurt. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat je in het OV een groot besmettingsgevaar loopt. Zie bv. dit artikel uit Oostenrijk, dat deels is gebaseerd op de tijd dat er nog geen maatregelen waren genomen:
http://www.ages.at/service/service-pres ... -covid-19/
Een wat beter leesbare samenvatting daarvan is hier:
http://futurezone.at/science/wo-sich-di ... /400829822

In Frankrijk heeft men ook geen besmettingen in het OV gevonden. Het onderzoek is wel van na het nemen van maatregelen:
https://www.leparisien.fr/societe/coron ... 330415.php

Hier een pleidooi voor het stoppen van de onnodige en contraproductieve bangmakerij rond het OV:
https://medium.com/@alejandro.tirachini ... e30ef26414

Reizigers aanmoedigen om maar de auto te nemen is volgens mij contraproductief voor het grotere veiligheidsplaatje: autoverkeer is immers helemaal niet zo veilig als het OV in termen van slachtoffers per reizigerskilometer.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Reizigerstellingen

Bericht door trainlovertje »

pietje schreef: 18 jun 2020, 13:20 Bij ons is het toch ook duidelijk: reizigers zijn voor de top van NMBS een lastige bijkomstigheid.
Het enige dat hen interesseert is hoe zij bij de grootste betaler van de rekeningen meer geld kunnen losweken.
Da's toch wel even overdreven. Je verwijst dan naar dat gedoe over de gratis Multi-passen? Men wil gewoon geen overrompeling op de treinen richting kust deze zomer. Ikzelf vind het ook geen slecht idee om die gratis passes nu nog niet uit te delen, maar later op het jaar of begin volgend jaar, wanneer het besmettingsrisico uiterst laag geworden is en het normale leven weer volledig kan hervatten. Net dan moet je reizigers terugwinnen lijkt mij.

Wat het gebruik van de trein voor mij persoonlijk betreft: ik gebruik hem weer zoveel als vroeger en ben het OV tijdens de lockdown zelf blijven gebruiken om naar het werk te pendelen. Sinds kort komen daar ook weer vrijetijdsuitstapjes bij. Volgende week ga ik een dag naar Duitsland met de trein, 2 weken daarna maak ik een tripje door Europa dat ik reeds zo goed als vastgelegd heb. Helaas hebben sommige landen beslist om hun grenzen nog niet te openen en daar heb ik uiteraard rekening mee gehouden.
Niemand draagt graag een mondmasker, maar ik ben het wel gewoon van op het werk (ik werk van 's morgens tot 's avonds in het operatiekwartier) en ben gewend het urenlang aan te houden. Het besmettingsrisico ligt bijzonder laag als iedereen een mondmasker draagt en aan handhygiëne doet, dus geen reden om bang te zijn voor de gevreesde ziekte van het jaar :wink:
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Reizigerstellingen 2019

Bericht door nibura »

De nieuwe reizigerstellingen zijn gepubliceerd op de site van de NMBS:

https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... ers-counts
wilrijkenaar2610
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Re: Reizigerstellingen

Bericht door wilrijkenaar2610 »

Voor de geïnteresseerden is hier de lijst met de minst gebruikten stations per provincie (+Brussel) op een werkdag :

Florival, 93 reizigers, Waals Brabant
Thurn & Taxis, 75 reizigers, Brussel
Zonhoven, 67 reizigers, Limburg
Hambos, 39 reizigers, Vlaams Brabant
Wolfstee, 36 reizigers, Antwerpen
Aarsele, 34 reizigers, West Vlaanderen
Aalst Kerrebroek, 27 reizigers, Oost Vlaanderen
Mazy, 24 reizigers, Namen
Poix-Saint-Hubert, 21 reizigers, Luxemburg
Verviers-Palais, 8 Reizigers, Luik
Hourpes, 7, Henegouwen
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Reizigerstellingen

Bericht door overweg13 »

Ik stel met plezier vast dat ik vijf ervan al minstens een keer gebruikt heb.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie