Einde voor de I6-rijtuigen?

Alles over reizigerstreinen in België.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door CursorX »

Lukas schreef: 14 jun 2021, 21:35 Hoi,

Afgelopen zaterdag was ik ZWAAR teleurgesteld in de NMBS!! Toen ik om 17u39 in Arlon de IC 2140 wou nemen zag ik dat er een I6 rijtuig in zat maar het rijtuig was jammer genoeg afgesloten. Waarom steekt men rijtuigen in treinen die niet toegankelijk zijn?? Het was ook nog pijnlijker omdat het toen mijn verjaardag was en ik zo graag in zo`n rijtuig wil zitten voor ze buiten dienst gaan....Ik moest mijn rit naar Brussel Zuid afwerken in een I 11 rijtuig dat ik ondertussen beu ben gezien!!

Sorry maar dit wou ik toch wel kwijt

Lukas

Omdat de NMBS werkt voor de modale reiziger en niet voor de liefhebbers?
Er zijn met deze rijtuigen heel wat problemen met de deuren en de betrouwbaarheid hiervan, treinbegeleiders sluiten ze dus meestal standaard af zolang er in de rest van de trein plaats genoeg is.
Lukas
Berichten: 1664
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Lukas »

Hoi,

CursorX,

Waarom worden die problemen dan niet opgelost? In de Benelux treinen zijn alle rijtuigen altijd toegankelijk. Daar zou men bij de NMBS eens een voorbeeld aan kunnen nemen!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Shrek »

Lukas schreef: 14 jun 2021, 21:43 Hoi,

CursorX,

Waarom worden die problemen dan niet opgelost? In de Benelux treinen zijn alle rijtuigen altijd toegankelijk. Daar zou men bij de NMBS eens een voorbeeld aan kunnen nemen!!

Lukas
De problemen worden opgelost: naarmate er meer M7 beschikbaar komen zullen er geen I6 meer naar Arlon rijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Steve »

Maar die I6 (pas gerenoveerd dan ook nog) zullen dan toch elders rijden? Ik kan me niet voorstellen dat die deuren ruiken dat ze naar Aarlen gaan en alleen daar nukkig doen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 14 jun 2021, 22:08 Maar die I6 (pas gerenoveerd dan ook nog) zullen dan toch elders rijden? Ik kan me niet voorstellen dat die deuren ruiken dat ze naar Aarlen gaan en alleen daar nukkig doen?
Als die enkel nog in enkele P-treinen zitten zullen ze alvast een pak minder km rijden en dus minder kans hebben om moeilijk te doen.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door rvdborgt »

Lukas schreef: 14 jun 2021, 21:35 Afgelopen zaterdag was ik ZWAAR teleurgesteld in de NMBS!! Toen ik om 17u39 in Arlon de IC 2140 wou nemen zag ik dat er een I6 rijtuig in zat maar het rijtuig was jammer genoeg afgesloten. Waarom steekt men rijtuigen in treinen die niet toegankelijk zijn??
Ik vermoed dat er een defect geweest zal zijn. Dat rijtuig is normaliter gewoon open. Heb je ook de binnendeur geprobeerd?

Groetjes,
Rian
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Terminus »

CursorX schreef: 14 jun 2021, 21:37
Omdat de NMBS werkt voor de modale reiziger en niet voor de betrouwbaarheid hiervan, treinbegeleiders sluiten ze dus meestal standaard af zolang er in de rest van de trein plaats genoeg is.
Er is geen enkele reglementering die toelaat preventief rijtuigen af te sluiten, tenzij voor specifieke treinen in de vroege en late uren, die vooraf bepaald zijn.Bovendien kan je moeilijk zeggen dat de stammen op de Brussel-Luxemburg overdreven lang zijn.

Ik heb vrijdag eveneens een stam gezien met 1I6 (met fietsafdeling - 12625) en 5 I-11 rijtuigen. Toen was de I6 ook niet toegankelijk en hingen er stickers op de deuren. Ik vermoed dat het dus die stam was - jammer dat die de dag erna nog steeds zo rond reed - en het betrokken rijtuig inderdaad defect was.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door CursorX »

Terminus schreef: 15 jun 2021, 10:58
CursorX schreef: 14 jun 2021, 21:37
Omdat de NMBS werkt voor de modale reiziger en niet voor de betrouwbaarheid hiervan, treinbegeleiders sluiten ze dus meestal standaard af zolang er in de rest van de trein plaats genoeg is.
Er is geen enkele reglementering die toelaat preventief rijtuigen af te sluiten, tenzij voor specifieke treinen in de vroege en late uren, die vooraf bepaald zijn.Bovendien kan je moeilijk zeggen dat de stammen op de Brussel-Luxemburg overdreven lang zijn.

Ik heb vrijdag eveneens een stam gezien met 1I6 (met fietsafdeling - 12625) en 5 I-11 rijtuigen. Toen was de I6 ook niet toegankelijk en hingen er stickers op de deuren. Ik vermoed dat het dus die stam was - jammer dat die de dag erna nog steeds zo rond reed - en het betrokken rijtuig inderdaad defect was.
Ik weet dat er geen reglementering rond is, en ik weet ook niet hoe het is met de bezetting van de treinen daar, maar als je elke dag met die I6 rijtuigen onderweg bent en elke dag doen die deuren lastig, dan kun je het de treinbegeleiders moeilijk kwalijk nemen dat ze die afsluiten...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Steven »

Het is inderdaad een gekend probleem dat i6 rijtuigen weinig betrouwbare deuren hebben. Blijkbaar nog erger als ze gecombineerd zijn met andere types. Was tijdens hun periode op de Benelux meestal niet veel beter. Al had je daar wel treinbegeleiders met wat jaren dienst en dus nog heel wat kennis van vroeger om deze rijtuigen onder controle te houden.
Lukas
Berichten: 1664
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Lukas »

Hoi,

rvdborght,

Ik heb de binnendeur ook geprobeerd en die was ook afgesloten. Het rijtuig was een I6 2de klas. Dat was ik vergeten te vermelden.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door TimJ36 »

Zouden de I6 niet beter geleased/verhuurd worden aan bedrijven die nachttreinen willen inleggen, ik denk dan bv. aan European Sleeper? Die rijtuigen zouden daar toch veel beter van pas komen, dan dat ze hier binnenlandse trajecten rijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Steve »

Waarom zouden ze (veel) beter tot hun recht komen in nachttreinen, waar toch grotendeels lig- en slaaprijtuigen verwacht worden? Een betere inzet op langere doch relatief rustige trajecten binnen België en buurlanden (bv. de beide verbindingen naar Luxemburg, de Benelux...) zou al een hele stap vooruit zijn, maar ik denk niet dat European Sleeper en co per se zitten te wachten op zitrijtuigen van meer dan 40 jaar oud.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door LML »

Het juiste materieel voor de juiste treindienst gebruiken zou al een hele stap vooruit zijn en al een fameuze oplossing zijn...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door TimJ36 »

Steve schreef: 28 jul 2021, 11:26 Waarom zouden ze (veel) beter tot hun recht komen in nachttreinen, waar toch grotendeels lig- en slaaprijtuigen verwacht worden? Een betere inzet op langere doch relatief rustige trajecten binnen België en buurlanden (bv. de beide verbindingen naar Luxemburg, de Benelux...) zou al een hele stap vooruit zijn, maar ik denk niet dat European Sleeper en co per se zitten te wachten op zitrijtuigen van meer dan 40 jaar oud.
De zetels kun je wel omvormen tot ligplaats voor drie personen. Er zijn momenteel onvoldoende lig-, en slaaprijtuigen op de markt om snel een nachttrein te lanceren. Alle beetjes kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Shrek »

Ik denk wel dat de gebruikers van nachttreinen iets meer comfort verwachten. Dat zal enkel lukken met nieuwe rijtuigen. Voor de I6 zie ik in west-Europa weinig toekomst.
Plaats reactie