Einde voor de I6-rijtuigen?

Alles over reizigerstreinen in België.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Terminus »

Het einde voor de I6-rijtuigen is in zicht, aldus Op De Baan.

Het is sowieso een feit dat ze de laatste maanden amper nog gebruikt worden, op uitzondering van rijtuigen in de Vauban en Iris, en hier of daar nog eens een invallende I6A. Toch vind ik het zeer spijtig...

Iemand meer info? Wat met de zes naar 200 km/u aangepaste A-rijtuigen? Is bij deze "ombouw" wel de asbest verwijderd?
J_Vandereycken

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door J_Vandereycken »

Dit terwijl sommige P-treinen op permanente basis rijden met 'uitzonderlijke verkorte samenstelling'
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door msts.be »

Tja, als men telkens liever rijtuigen verhuurt aan een niet nader genoemde concurrent van de DB ipv de samenstelling van de eigen treinen op punt te houden weet men genoeg zeker :roll:
Een paar I6Bc hebben zelfs nog een GR gespendeerd gekregen (weer in die oersaaie zelfde liverij ipv iets nieuws), wat ik straf vind voor rijtuigen die normaal in 2010 terzijde gingen gesteld worden..
Pim530
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2013, 17:42

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Pim530 »

Heeft iemand enig idee of de Bc's en A's nog wel eens worden ingezet en waar? Zou er graag nog eens mee reizen, bij voorbaat dank :)
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door b-loc »

Pim530 schreef:Heeft iemand enig idee of de Bc's en A's nog wel eens worden ingezet en waar? Zou er graag nog eens mee reizen, bij voorbaat dank :)
Deze I6BC's rijden nog regelmatig bedevaartstreinen naar Lourdes.
Zoals op 21 september 2014
http://www.wallorail.be/index.php/voyag ... t-de-namur
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door overweg13 »

Pim530 schreef:Heeft iemand enig idee of de Bc's en A's nog wel eens worden ingezet en waar? Zou er graag nog eens mee reizen, bij voorbaat dank :)
De laatste keer dat wij er nog een hadden was op 9/9 met de IC 91 (volgens het spoorboekje de 2107) van Brussel-Zuid naar Basel. Ook de terugrit daarvan (de 90) heeft nog enkele I6 mee. Dat alles onder het nodige voorbehoud, want 's avonds heeft de 2140 een tijdje het stel van de 91 gehad. Dat zou tot 10 oktober geduurd hebben; nu zou alles dus normaal moeten zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Pim530
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2013, 17:42

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Pim530 »

Ah, dank, daar zitten ze toch wel in? Volgens beluxtrains.net rijdt er namelijk enkel I10 (ondanks dat die trein bij het zoelen op I6 wel wordt weergegeven). De Bc's die diezelfde site aangeeft voor een P-trein Kortrijk - Brugge hoef ik daar niet meer te verwachten vrees ik?
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door 260689 »

Pim530 schreef:Ah, dank, daar zitten ze toch wel in? Volgens beluxtrains.net rijdt er namelijk enkel I10 (ondanks dat die trein bij het zoelen op I6 wel wordt weergegeven). De Bc's die diezelfde site aangeeft voor een P-trein Kortrijk - Brugge hoef ik daar niet meer te verwachten vrees ik?
Volgens onze officiële grafieken is E7993/8993 3xM4 en 3xI6bc. In werkelijkheid rijd deze trein met 6xM4. In de EC90/91/96/97 zit er minstens 1xI6 A en/of B tussen.
Pim530
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2013, 17:42

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Pim530 »

Hartelijk dank. Daarnaast zijn de A en B's (hoop ik) ook nog in enkele P's te vinden?
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Beesty »

Op 11 Augustus had ik het genoegen om nog eens van de nostalgie te kunnen genieten, in de IC528.
Enkele dagen later zat hetzelfde I6A rijtuig nog eens op de IC-G, maar sedertdien lang geleden dat ik ze nog zag rondbollen.
Er staan er nochthans steeds genoeg te paraderen ter hoogte van de carwash in Oostende.
Bijlagen
2014-08-11-581-resize.jpg
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Dieselfreak »

Allez, dus weer een type materieel dat treinreizen de moeite waard maakt minder! :cry: Wéér meer eenvormigheid op de Belgische sporen!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:Allez, dus weer een type materieel dat treinreizen de moeite waard maakt minder! :cry: Wéér meer eenvormigheid op de Belgische sporen!
Ik heb dit jaar besloten om voor het eerst in bijna 35 jaar geen algemene netverkenning meer te doen. De komst en de algemene inzet van de desiro's speelt in dat besluit een erg belangrijke rol. Ik zal zowaar de trein nog gaan beschouwen als een louter utilitair ding...
Met vriendelijke groet

overweg13
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door am62 »

overweg13 schreef:Ik heb dit jaar besloten om voor het eerst in bijna 35 jaar geen algemene netverkenning meer te doen. De komst en de algemene inzet van de desiro's speelt in dat besluit een erg belangrijke rol. Ik zal zowaar de trein nog gaan beschouwen als een louter utilitair ding...
Reizen schuift stilaan op naar het zich nog louter verplaatsen, zonder enig comfort. Desiro's zijn een domper op het comfort en dat de modernisering van de Breaks een flop is op het niveau van comfort bewijst toch wel de houding van de reizigers (alvast die van eerste klasse) : trein 3104 in Ath (gevormd door één treinstel uit FGRA - 3255 - én drie uit FTY) bestaat als het goed gaat toch nog uit 1 of meer niet-gemoderniseerde Breaks. Geloof het of niet, maar als er nog een oude Break in de samenstelling hangt, dan zit daar gegarandeerd het meeste volk in. De gemoderniseerde Breaks lopen leeg met overlopers naar het oude stel (ook in tweede klasse, de zitjes alleen al..). Pijnlijke illustratie van het inleveren van comfort en reisgezelligheid om het zo te noemen. Merkwaardig toch dat de standaard van reizen per trein per definitie vandaag ongezellig moet zijn. Ik kan je dus volledig gelijk geven om geen algemene netverkenning meer te houden en gespaard te blijven van desillusies.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door Steven »

Ik heb dat overlopen nog niet opgemerkt. De meeste pendelaars blijven bij ons hun vaste gewoonte gebruiken. Plaats nemen in de trein in functie van waar ze uitstappen :-)
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Einde voor de I6-rijtuigen?

Bericht door am62 »

Steven schreef:Ik heb dat overlopen nog niet opgemerkt. De meeste pendelaars blijven bij ons hun vaste gewoonte gebruiken. Plaats nemen in de trein in functie van waar ze uitstappen :-)
In Ath kan dat met de koppeling van de 3104 aan de 3255 perfect en zie je dus ook gebeuren, net als het roken van een sigaret op het perron of op de trein (in het deurgat). Zo trekt al de rook naar binnen en zit je tot in Silly of Edingen met de geur van sigaretten in de trein... maar kom nog een paar maanden en 't is ermee afgelopen.
Plaats reactie