treinaansluitingen

Alles over reizigerstreinen in België.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: treinaansluitingen

Bericht door The_Knitter »

Vorig jaar reed men in het weekend vanaf Ekeren pal achter de L-trein, dat is godzijdank verholpen. Een goede machinist ging al langzamer rijden vanaf Roosendaal, zodat je niet voor de rooie kwam bij de wijkbundel Luchtbal, en dan traag door mocht hobbelen.
Ook vorig jaar, vanuit Antwerpen vertrok je in het weekend 3 minuten vóór de L-trein, en was je geplande rittijd 33 (!) minuten. Als de meester op de bok de koffie rook in Antwerpen, dan was je 13 minuten te vroeg in Roosendaal (is mij gelukt). Soms 10, soms 11, het schommelde. Daar mocht dan de tijd afgewacht worden. Normale stop was gepland 10 minuten, maar dat was 9 van de 10 keer tegen de 20 minuten.
De lange reistijd is dus gewoon ingepland nu "om een marge te hebben". Gebeurt niet vaak dat er in Antwerpen iets voor je op spoor 23 staat, en dus kan je vroeg binnenknallen, als de meester lekker doorknalt.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: treinaansluitingen

Bericht door Stijn91 »

Die stationschef of onderstationschef in Denderleeuw, wat een incompetente mens is dat. Hij weet dat L2257 uit Zottegem vertraging heeft, L5207 blijft dan altijd min. lang in de bocht voor station Denderleeuw staan, L5207 komt station binnengerreden en de trein die ik wil hebben L2178 vertrekt als L5207 binnenkomt. Dat werd 20 min. wachten op P7968.

Als ik dan ga vragen hoe dit komt zegt hij dat hij dat vanuit zijn positie waar hij stond (perron van spoor 6) in Denderleeuw niet kan weten. Hij weet toch ook dat die trein uit 2 delen bestaat en dat hij moet zorgen dat er aansluiting moet zijn met andere treinen. Het kon hem weinig schelen, dat de Mannschaft gisteren met 1-7 won dat was voor hem blijkbaar belangrijker.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: treinaansluitingen

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef:Die stationschef of onderstationschef in Denderleeuw, wat een incompetente mens is dat. Hij weet dat L2257 uit Zottegem vertraging heeft, L5207 blijft dan altijd min. lang in de bocht voor station Denderleeuw staan, L5207 komt station binnengerreden en de trein die ik wil hebben L2178 vertrekt als L5207 binnenkomt. Dat werd 20 min. wachten op P7968.

Als ik dan ga vragen hoe dit komt zegt hij dat hij dat vanuit zijn positie waar hij stond (perron van spoor 6) in Denderleeuw niet kan weten. Hij weet toch ook dat die trein uit 2 delen bestaat en dat hij moet zorgen dat er aansluiting moet zijn met andere treinen. Het kon hem weinig schelen, dat de Mannschaft gisteren met 1-7 won dat was voor hem blijkbaar belangrijker.
Drie minuten aansluiting in volle ochtendspits, als je daar wil op rekenen, dan is dat jouw zaak. Zeker als je 13 minuten eerder een trein hebt, die vrijwel altijd voor de aansluiting kan zorgen. Zucht...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinaansluitingen

Bericht door Steven »

Inderdaad. Zo nipt rekenen op een aansluiting is gokwerk. Trouwens een onderstationchef mag niet beslissen over aansluitingen. Je verwijt die man iets waarin hij niets te zeggen heeft. Dat is het werk van RDV en TC.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: treinaansluitingen

Bericht door Stijn91 »

Waarom zou ik een trein van 7:14 nemen als ik pas om 8:15 moet beginnen met werken?
P7954 valt weg in Ninove tijdens de zomer waardoor ik L5207 moet nemen zodat ik zeker op tijd ben. L2178 heeft een keertijd van 30 min. kan perfect minuut of 4 vertraging maken denk ik dan (die hij toch makkelijk kan inhalen). Die persoon die misschien de verantwoordelijkheid niet heeft kan dit toch meegeven aan seinhuis?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: treinaansluitingen

Bericht door overweg13 »

Stijn91 schreef:Waarom zou ik een trein van 7:14 nemen als ik pas om 8:15 moet beginnen met werken?
P7954 valt weg in Ninove tijdens de zomer waardoor ik L5207 moet nemen zodat ik zeker op tijd ben. L2178 heeft een keertijd van 30 min. kan perfect minuut of 4 vertraging maken denk ik dan (die hij toch makkelijk kan inhalen). Die persoon die misschien de verantwoordelijkheid niet heeft kan dit toch meegeven aan seinhuis?
Wat een argument is dat nu? Er zijn ongetwijfeld mensen die nog veel vroeger moeten vertrekken om om 8:15 te beginnen. Slaat dus nergens op...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: treinaansluitingen

Bericht door groentje »

Hmm, in de planner wordt deze aansluiting dus wél gegeven, heb ik zonet in Railtime gezien. Niet meteen heel erg verstandig, maar als je zo'n aansluiting voorgeschoteld krijgt, zou je er wel op moeten kunnen rekenen.
Wat niet wegneemt dat 10' eerder opstaan echt niet het einde van de wereld is, hoor, Stijn91. Je zal nog leren dat het comfort van een zekere aansluiting meer waard is dan nog 10' langer in bed blijven liggen, zeker als die gemiste aansluiting zorgt voor meer vertraging.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: treinaansluitingen

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Hmm, in de planner wordt deze aansluiting dus wél gegeven, heb ik zonet in Railtime gezien. Niet meteen heel erg verstandig, maar als je zo'n aansluiting voorgeschoteld krijgt, zou je er wel op moeten kunnen rekenen.
Wat niet wegneemt dat 10' eerder opstaan echt niet het einde van de wereld is, hoor, Stijn91. Je zal nog leren dat het comfort van een zekere aansluiting meer waard is dan nog 10' langer in bed blijven liggen, zeker als die gemiste aansluiting zorgt voor meer vertraging.
Groentje, de planner geeft voor de hele ochtendspits in Halle verbindingen met een veel te krappe overstap in de NZV. Een beetje geoefend treingebruiker trapt daar niet in. Vandaar ook dat ik nog altijd het spoorboekje weet te waarderen, omdat je daar in een oogopslag wel kunt zien welke verbindingen plausibeler zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: treinaansluitingen

Bericht door groentje »

Ik ben het met je eens dat het niet verstandig is, maar de fout en de verantwoordelijkheid ligt voor mij voornamelijk bij de planner. Als je zo'n aansluiting geeft, zeg je aan de reiziger die die planner gebruikt, dat het mogelijk is om zo laat de trein te nemen zonder problemen. Wie verstandig is, en zeker zij die een mogelijkheid hebben amper 10' eerder, neemt zijn voorzorgen, alleen al voor de verhoogde gemoedsrust. Maar het ontslaat de ontwerpers van de planner niet om dergelijke aansluitingen die meer fout dan goed lopen, eruit te zuiveren, of de aansluitigen haalbaarder te maken (perron-perronaansluitingen, bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: treinaansluitingen

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Ik ben het met je eens dat het niet verstandig is, maar de fout en de verantwoordelijkheid ligt voor mij voornamelijk bij de planner. Als je zo'n aansluiting geeft, zeg je aan de reiziger die die planner gebruikt, dat het mogelijk is om zo laat de trein te nemen zonder problemen. Wie verstandig is, en zeker zij die een mogelijkheid hebben amper 10' eerder, neemt zijn voorzorgen, alleen al voor de verhoogde gemoedsrust. Maar het ontslaat de ontwerpers van de planner niet om dergelijke aansluitingen die meer fout dan goed lopen, eruit te zuiveren, of de aansluitigen haalbaarder te maken (perron-perronaansluitingen, bijvoorbeeld).
Weet je wat nog het ergst is? Als je aan het loket inlichtingen vraagt, dan gebruiken ze OOK die planner, en dan geven ze ook van die onzinnige verbindingen. In Halle zijn er welgeteld nog 2 loketbedienden (van de 5, dacht ik) die een spoorboekje kunnen gebruiken. Ik zie vaak reizigers vertrekken met een afgeprinte reisweg, waarvan je zo weet dat die in 9 van de 10 gevallen niet haalbaar is. Een echte planner zou minstens de verantwoordelijkheid deels bij de reiziger kunnen leggen door niet alleen de snelste aansluiting, maar ook enkele treinen vooraf te geven.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: treinaansluitingen

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:Waarom zou ik een trein van 7:14 nemen als ik pas om 8:15 moet beginnen met werken?
P7954 valt weg in Ninove tijdens de zomer waardoor ik L5207 moet nemen zodat ik zeker op tijd ben. L2178 heeft een keertijd van 30 min. kan perfect minuut of 4 vertraging maken denk ik dan (die hij toch makkelijk kan inhalen). Die persoon die misschien de verantwoordelijkheid niet heeft kan dit toch meegeven aan seinhuis?
Het seinhuis heeft evenmin iets te beslissen welke treinen er aansluiting geven en welke niet. Lees mijn antwoord aub eens voldoende. Er staat duidelijk dat over aansluiting beslist wordt door RDV en TC. Als jij een aansluiting wil staat het u ook vrij om de tbg te contacteren die op zijn beurt RDV ZAL CONTACTEREN die dan beslissen of de aansluiting doorgaat of niet. Deze zullen de genomen beslissing dan aan de tbg geven die ze op hun beurt weer aan u moeten geven.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: treinaansluitingen

Bericht door groentje »

Ja en nee. Als ik Stijns uitleg lees, is een van zijn frustraties dat zijn trein vertraging heeft gemaakt op enkele 100-en meters, waardoor zijn aansluiting de lucht in ging. Dat kan TC niet zomaar zien op hun grafieken, dat er een reisweg geblokkeerd is door een trein, dat is echt wel stationsbevoegdheid. Op moment dat de punting in Denderleeuw doorkomt, is het kalf al verdronken.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: treinaansluitingen

Bericht door thejay »

Nog iets voor de reisplanner: Gisterochtend in de IC-G uit Oostende: groepje reizigers moet naar Nederland.

Volgens de reisplanner moesten ze overstappen in Antwerpen-Centraal op de stoptrein naar Roosendaal. Bemerk dat de IC-G binnenkomt op niveau +1 en Roosendaal op -2 en dat de overstaptijd ongeveer 7 minuten is.

Handiger: stap uit in Antwerpen-Zuid en beweeg je naar de overkant van het perron (waar de Puurs > Roosendaal even later toekomt), of nog handiger: stap in Berchem uit op spoor 7, wacht 6 minuten en stap weer in. Gesleep met koffers overbodig. Je moet het maar weten natuurlijk.

mvg,
thejay
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: treinaansluitingen

Bericht door Eimai »

thejay schreef:Nog iets voor de reisplanner: Gisterochtend in de IC-G uit Oostende: groepje reizigers moet naar Nederland.

Volgens de reisplanner moesten ze overstappen in Antwerpen-Centraal op de stoptrein naar Roosendaal. Bemerk dat de IC-G binnenkomt op niveau +1 en Roosendaal op -2 en dat de overstaptijd ongeveer 7 minuten is.

Handiger: stap uit in Antwerpen-Zuid en beweeg je naar de overkant van het perron (waar de Puurs > Roosendaal even later toekomt), of nog handiger: stap in Berchem uit op spoor 7, wacht 6 minuten en stap weer in. Gesleep met koffers overbodig. Je moet het maar weten natuurlijk.
Veel treinbegeleiders zullen sowieso tegen zo'n reizigers zeggen dat ze dan beter in Berchem overstappen hoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: treinaansluitingen

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Als ik dan ga vragen hoe dit komt zegt hij dat hij dat vanuit zijn positie waar hij stond (perron van spoor 6) in Denderleeuw niet kan weten. Hij weet toch ook dat die trein uit 2 delen bestaat en dat hij moet zorgen dat er aansluiting moet zijn met andere treinen.
Wie zegt dat er aansluiting moet zijn?
Plaats reactie