termijnvisie infrabel

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Geloof jij nu echt zelf dat ze bij toegang net de kritieke punten in het systeem niet weten zitten? :shock:
En denk jij wat nu aan de minister voorgesteld wordt die punten zijn ?
Of een gewogen gemiddelde, netjes over de provincies en gemeenschappen verdeeld, omdat de politiek dat wil, niet omdat het nodig is.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: En denk jij wat nu aan de minister voorgesteld wordt die punten zijn ?
Of een gewogen gemiddelde, netjes over de provincies en gemeenschappen verdeeld, omdat de politiek dat wil, niet omdat het nodig is.
Maar daar verandert een overbelastverklaring niets aan hoor. Het zal altijd 60/40 zijn ongeacht de noden.
Tom12

Re: termijnvisie infrabel

Bericht door Tom12 »

Shrek schreef:
Cipallieter schreef:Uit het antwoord van de vorige bevoegde minister aan een volksvertegenwoordiger blijkt dat het om een project voor de periode 2030 - 2040 gaat.
https://ingeborgdemeulemeester.n-va.be/ ... resweg-e34
2030-2040 is ook zomaar wat gegok he. Het staat in ieder geval niet in het huidige investeringplan, maar dat kijkt niet tot 2030. Dus als een volgende regering wat meer centjes voorziet kan het misschien veel sneller gaan.
Het zou in ieder geval alle passagiers op Gent-Antwerpen ten goede komen...
En de stress bij het betrokken spoorwegpersoneel verminderen :D
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 23 dec 2019, 23:12
Lukas schreef: 23 dec 2019, 22:13 Shrek, Zijn er soms plannen om een derde spoor te bouwen op lijn 35?
Dat is één van de vele knelpunten op het net waar Infrabel niet alle toekomstige wensen van de operatoren kan uitvoeren. Infrabel is dan verplicht een plan te hebben om dit aan te pakken, [...]
Dat klopt, maar dat plan wordt normaliter voorafgegaan door een eveneens verplichte overbelastverklaring. Of komt die binnenkort ook?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 dec 2019, 23:21
Shrek schreef: 23 dec 2019, 23:12
Lukas schreef: 23 dec 2019, 22:13 Shrek, Zijn er soms plannen om een derde spoor te bouwen op lijn 35?
Dat is één van de vele knelpunten op het net waar Infrabel niet alle toekomstige wensen van de operatoren kan uitvoeren. Infrabel is dan verplicht een plan te hebben om dit aan te pakken, [...]
Dat klopt, maar dat plan wordt normaliter voorafgegaan door een eveneens verplichte overbelastverklaring. Of komt die binnenkort ook?
Hahaha goeie mop :wink:
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 23 dec 2019, 23:23
rvdborgt schreef: 23 dec 2019, 23:21
Shrek schreef: 23 dec 2019, 23:12 Dat is één van de vele knelpunten op het net waar Infrabel niet alle toekomstige wensen van de operatoren kan uitvoeren. Infrabel is dan verplicht een plan te hebben om dit aan te pakken, [...]
Dat klopt, maar dat plan wordt normaliter voorafgegaan door een eveneens verplichte overbelastverklaring. Of komt die binnenkort ook?
Hahaha goeie mop :wink:
Het was eigenlijk ook een retorische vraag. Als je door de politiek gedekt wordt, dan is er een rechter nodig om de wet te laten naleven.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 23 dec 2019, 23:23
rvdborgt schreef: 23 dec 2019, 23:21 Dat klopt, maar dat plan wordt normaliter voorafgegaan door een eveneens verplichte overbelastverklaring. Of komt die binnenkort ook?
Hahaha goeie mop :wink:
Het was eigenlijk ook een retorische vraag. Als je door de politiek gedekt wordt, dan is er een rechter nodig om de wet te laten naleven.

Groetjes,
Rian
Er wordt geen enkele wet overtreden hoor.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 24 dec 2019, 12:02
rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 23 dec 2019, 23:23
Hahaha goeie mop :wink:
Het was eigenlijk ook een retorische vraag. Als je door de politiek gedekt wordt, dan is er een rechter nodig om de wet te laten naleven.
Er wordt geen enkele wet overtreden hoor.
Ik raad je lezing van EU-richtlijn 2012/34 aan, in het bijzonder artikel 47. Dat begint met lid 1:
"Indien het na coördinatie van de aangevraagde treinpaden en na overleg met de aanvragers niet mogelijk is de aanvragen voor infrastructuurcapaciteit tot tevredenheid van alle betrokkenen af te handelen, verklaart de infrastructuurbeheerder het betrokken infrastructuursegment onverwijld tot „overbelaste infrastructuur”. Dit geldt ook voor infrastructuur die naar verwachting in de nabije toekomst met onvoldoende capaciteit te kampen zal hebben."

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, maar dat is een richtlijn, daarom toch nog niet een wet? Als het erop aan komt kan men wel degelijk heel subtiel met de taal omspringen! En had ons dierbaar Belgenland niet een heel sterke reputatie aangaande het NIET omzetten van EU-richtlijnen in nationale wetgeving?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 24 dec 2019, 14:16 Ja, maar dat is een richtlijn, daarom toch nog niet een wet? Als het erop aan komt kan men wel degelijk heel subtiel met de taal omspringen! En had ons dierbaar Belgenland niet een heel sterke reputatie aangaande het NIET omzetten van EU-richtlijnen in nationale wetgeving?
Het is een richtlijn maar dit stukje daaruit laat zeer weinig ruimte voor eigen invulling. Dit stukje tekst kwam overigens al voor in het eerste spoorwegpakket uit 2001 en over dit stukje was er geen inbreukprocedure tegen België bij mijn weten. Het staat dan ook bijna letterlijk in artikel 41 van de "Wet houdende de Spoorcodex".

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »


rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 24 dec 2019, 12:02
rvdborgt schreef: Het was eigenlijk ook een retorische vraag. Als je door de politiek gedekt wordt, dan is er een rechter nodig om de wet te laten naleven.
Er wordt geen enkele wet overtreden hoor.
Ik raad je lezing van EU-richtlijn 2012/34 aan, in het bijzonder artikel 47. Dat begint met lid 1:
"Indien het na coördinatie van de aangevraagde treinpaden en na overleg met de aanvragers niet mogelijk is de aanvragen voor infrastructuurcapaciteit tot tevredenheid van alle betrokkenen af te handelen, verklaart de infrastructuurbeheerder het betrokken infrastructuursegment onverwijld tot „overbelaste infrastructuur”. Dit geldt ook voor infrastructuur die naar verwachting in de nabije toekomst met onvoldoende capaciteit te kampen zal hebben."

Groetjes,
Rian
Lees het zelf nog eens goed na zou ik zeggen ;) Tip: de operatoren houden niet van nutteloos papierwerk en zijn tevreden met de modus operandi.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 24 dec 2019, 14:54
rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 24 dec 2019, 12:02 Er wordt geen enkele wet overtreden hoor.
Ik raad je lezing van EU-richtlijn 2012/34 aan, in het bijzonder artikel 47. Dat begint met lid 1:
"Indien het na coördinatie van de aangevraagde treinpaden en na overleg met de aanvragers niet mogelijk is de aanvragen voor infrastructuurcapaciteit tot tevredenheid van alle betrokkenen af te handelen, verklaart de infrastructuurbeheerder het betrokken infrastructuursegment onverwijld tot „overbelaste infrastructuur”. Dit geldt ook voor infrastructuur die naar verwachting in de nabije toekomst met onvoldoende capaciteit te kampen zal hebben."
Lees het zelf nog eens goed na zou ik zeggen ;) Tip: de operatoren houden niet van nutteloos papierwerk en zijn tevreden met de modus operandi.
In het geval dat je aanhaalde (Leuven - Aarschot) is geen verdere actie van de vervoerders nodig. Immers, Infrabel constateert dat er in de nabije toekomst op lijn 35 naar verwachting te weinig capaciteit is, dus een overbelastverklaring moet verplicht volgen. Dat vergt slechts een aanpassing van de netverklaring, aangezien de vervolgstappen blijkbaar al genomen worden.
Ik ben anders wel benieuwd waarom je denkt dat een overbelastverklaring hier niet verplicht zou zijn.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 24 dec 2019, 20:38
Shrek schreef: 24 dec 2019, 14:54
rvdborgt schreef: Ik raad je lezing van EU-richtlijn 2012/34 aan, in het bijzonder artikel 47. Dat begint met lid 1:
"Indien het na coördinatie van de aangevraagde treinpaden en na overleg met de aanvragers niet mogelijk is de aanvragen voor infrastructuurcapaciteit tot tevredenheid van alle betrokkenen af te handelen, verklaart de infrastructuurbeheerder het betrokken infrastructuursegment onverwijld tot „overbelaste infrastructuur”. Dit geldt ook voor infrastructuur die naar verwachting in de nabije toekomst met onvoldoende capaciteit te kampen zal hebben."
Lees het zelf nog eens goed na zou ik zeggen ;) Tip: de operatoren houden niet van nutteloos papierwerk en zijn tevreden met de modus operandi.
In het geval dat je aanhaalde (Leuven - Aarschot) is geen verdere actie van de vervoerders nodig. Immers, Infrabel constateert dat er in de nabije toekomst op lijn 35 naar verwachting te weinig capaciteit is, dus een overbelastverklaring moet verplicht volgen. Dat vergt slechts een aanpassing van de netverklaring, aangezien de vervolgstappen blijkbaar al genomen worden.
Ik ben anders wel benieuwd waarom je denkt dat een overbelastverklaring hier niet verplicht zou zijn.

Groetjes,
Rian
Officieel heeft niemand iets geconstateerd. Dus geen nood aan overbodige papiertjes :)
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 24 dec 2019, 20:48
rvdborgt schreef: 24 dec 2019, 20:38
Shrek schreef: 24 dec 2019, 14:54 Lees het zelf nog eens goed na zou ik zeggen ;) Tip: de operatoren houden niet van nutteloos papierwerk en zijn tevreden met de modus operandi.
In het geval dat je aanhaalde (Leuven - Aarschot) is geen verdere actie van de vervoerders nodig. Immers, Infrabel constateert dat er in de nabije toekomst op lijn 35 naar verwachting te weinig capaciteit is, dus een overbelastverklaring moet verplicht volgen. Dat vergt slechts een aanpassing van de netverklaring, aangezien de vervolgstappen blijkbaar al genomen worden.
Ik ben anders wel benieuwd waarom je denkt dat een overbelastverklaring hier niet verplicht zou zijn.
Officieel heeft niemand iets geconstateerd. Dus geen nood aan overbodige papiertjes :)
Ah, officieel steekt Infrabel zijn kop in het zand. Dat is overigens ook plichtverzaking maar iets minder opvallend.

Groetjues,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Transportplan NMBS 2020-2023

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 24 dec 2019, 20:59 Ah, officieel steekt Infrabel zijn kop in het zand. Dat is overigens ook plichtverzaking maar iets minder opvallend.
Gelukkig zitten de enige mensen die dat vinden op een forum en niet in de echte spoorwereld :)
Plaats reactie