Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Kan men de verlichting "half" doven ? Dan gaan batterijen dubbel zolang mee.
ps. ik heb ook beelden gezien van een donkere trein....
De meeste types kennen heden ten dage halve verlichting. Rijtuigen zoals de i11 hebben echter een beveiliging tegen het uitputten van de batterijen en schakelen na x tijd de verbruikers uit (lichten, automatische deuren, displays)
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door Kristofke »

Ik denk niet dat er veel treinbestuurders zijn die tegen meer dan 50 per uur over een spoor willen rijden zonder leesbare seininrichting, ook al geef je ze een papiertje dat er tot een bepaalde km paal geen hinder is, ik zou het ook niet willen doen.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door 2012 »

bobke schreef:Waarom maar max 30km/h? Als heel dat spoor vrij is kan die loc toch wel aan hogere snelheid de trein in panne wegslepen. Ik zie het probleem daar niet van in, Nou niet bepaald dat er een tegenligger kan komen :p
Omdat de rit in "rit op zicht moet gebeuren" aangezien de sleeptrein geen TBL2 systeem heeft, krijg je in de stuurcabine ook geen info omtrent seinen en toegelaten snelheid. Dus daarom is de rit op zicht van toepassing en deze bepaalt onder andere dat de maximum snelheid reglementair vast gelegd is op max 30 per uur overdag en bij mist, donker max 20 per uur
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door kika »

rdv schreef:Een ander probleem met de bussen is dat de chauffeurs niet (altijd) op de hoogte zijn van de te volgen reisweg, laat staan dat ze alle stationnetjes weten liggen in de streek. Zelfs na de ramp in Wetteren kregen de chauffeurs na enkele weken nog geen reisplan (wel een dienstregeling die niet te halen was binnen de vooropgestelde reistijden). Als je dan weet dat bedrijven uit heel Oost-Vlaanderen werden ingeschakeld, kan je het de chauffeurs uit pakweg Geraardsbergen niet kwalijk nemen dat ze niet recht naar stations als Schellebelle of Wichelen rijden. Ook van eventuele NMBS buschauffeurs kan je moeilijk verwachten dat ze alle stations weten liggen.
Er worden aardig wat pro en contra argumenten aangehaald, maar dit zou echt geen argument mogen zijn. Navigatie-apparaten zijn ondertussen meer dan betaalbaar genoeg. Ja het kan nog steeds gebeuren dat er 1 defect is, een straat wordt gemist of er ergens markt is maar in z'n algemeenheid zou je je er niet meer druk over hoeven te maken.
Wat ik niet begrijp is dat de NMBS niet de vervangmogelijkheden met reguliere lijnbussen (of via het eigen netwerk) aankondigt. Dit is natuurlijk niet relevant voor een evacuatie, maar in een aantal gevallen kan dat toch een oplossing bieden voor gestrande reizigers in stations.
En is je treinkaartje dan ook geldig in de bus/metro/tram? Vaak bij dergelijke constructies daar gebruik van gemaakt (bvb. in Amsterdam), maar schijnbaar moet daar voor worden 'samengewerkt' tussen verschillende bedrijven. Het zou zeker fantastisch zijn als dat vaker kan.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door rdv »

kika schreef:
rdv schreef:Een ander probleem met de bussen is dat de chauffeurs niet (altijd) op de hoogte zijn van de te volgen reisweg, laat staan dat ze alle stationnetjes weten liggen in de streek. Zelfs na de ramp in Wetteren kregen de chauffeurs na enkele weken nog geen reisplan (wel een dienstregeling die niet te halen was binnen de vooropgestelde reistijden). Als je dan weet dat bedrijven uit heel Oost-Vlaanderen werden ingeschakeld, kan je het de chauffeurs uit pakweg Geraardsbergen niet kwalijk nemen dat ze niet recht naar stations als Schellebelle of Wichelen rijden. Ook van eventuele NMBS buschauffeurs kan je moeilijk verwachten dat ze alle stations weten liggen.
Er worden aardig wat pro en contra argumenten aangehaald, maar dit zou echt geen argument mogen zijn. Navigatie-apparaten zijn ondertussen meer dan betaalbaar genoeg. Ja het kan nog steeds gebeuren dat er 1 defect is, een straat wordt gemist of er ergens markt is maar in z'n algemeenheid zou je je er niet meer druk over hoeven te maken.
Blijkbaar is het toch niet zo voor de hand liggend om navigatie in te bouwen. Voor zover ik weet is het niet voorzien in de nieuwe boordcomputers van De Lijn, waar GPS wel al is geïnstalleerd voor het doorsturen van de positie van het voertuig. Ik ken enkele buschauffeurs die op eigen kosten een GPS hebben aangeschaft. Twintig tot dertig buslijnen ken je immers niet van vandaag op morgen, laat staan de bijkomende omleidingen.

kika schreef:
rdv schreef:Wat ik niet begrijp is dat de NMBS niet de vervangmogelijkheden met reguliere lijnbussen (of via het eigen netwerk) aankondigt. Dit is natuurlijk niet relevant voor een evacuatie, maar in een aantal gevallen kan dat toch een oplossing bieden voor gestrande reizigers in stations.
En is je treinkaartje dan ook geldig in de bus/metro/tram? Vaak bij dergelijke constructies daar gebruik van gemaakt (bvb. in Amsterdam), maar schijnbaar moet daar voor worden 'samengewerkt' tussen verschillende bedrijven. Het zou zeker fantastisch zijn als dat vaker kan.
Het gebeurt soms wel eens dat reguliere lijnbussen worden opengesteld voor gestrande reizigers, de buschauffeurs worden hierover via de boordradio op de hoogte gebracht. Anderzijds, een busticketje is in Vlaanderen zo goedkoop dat ik dat liever betaal dan twee uur op een vervangbus te staan wachten. Er kan ook steeds een compensatiemechanisme worden uitgewerkt, op bustickets staan duidelijk de datum, uur en lijnnummer.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door Nicholas »

Bibke schreef:Het is allemaal zo simpel niet.

Op 24 december (boom op spoor in Nijlen) moesten we allemaal in de bus tussen Herentals en Lier.
1 bus voor 3 of 4 MW41, dan moesten er nog de mensen bij van één of twee Break(s) uit Turnhout.
Je kan je jezelf wel voorstellen wel voorstellen wat een beestenvervoer dat was.
Ik was daar totaal niet gelukkig bij maar we hadden nog geluk, mijn vrouw en ik hadden nog net een zitplaats,niet bij elkaar maar we zaten.
Echt helemaal frustrerend werd het voor allen toen bleek dat die bus nog alle treinhaltes tussen Herentals en Lier moest bedienen.
Die rit heeft dus meer dan één uur geduurd.

In zulke omstandigheden zouden er, mijns inziens minstens, 3 bussen moeten rijden. 2 die direct tussen Herentals en Lier rijden en ééntje voor de bediening van de tussenhaltes.
Hier is zo'n voorbeeld dat je beter de gewone bus (lijn 150) had genomen, dan had de rit je 40 minuten gekost (van Herentals Station tot Lier Station)...
Natuurlijk, niet iedereen kan mee met de gewone lijndiensten, want die hun capaciteiten is daar ook niet op berekend, maar ik denk wel dat zo'n openstelling al een goede zaak zou zijn.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door kika »

In Duitsland is alles beter daar moet je geen 4 maar slechts 3 uur vastzitten op een trein :mrgreen: http://www.general-anzeiger-bonn.de/new ... 44319.html
bobby

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door bobby »

Waarom koopt NMBS zelf geen bussen om verbindingen te organiseren tussen belangrijke stations die geen spoorverbinding hebben?

ik denk hierbij oa aan
Aarschot station - Herentals station
Aarschot station - Geel station - Turnhout station
Mechelen station - Heist station - Herentals station
Geel station - Diest station - Tienen station
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door Shrek »

bobby schreef:Waarom koopt NMBS zelf geen bussen om verbindingen te organiseren tussen belangrijke stations die geen spoorverbinding hebben?

ik denk hierbij oa aan
Aarschot station - Herentals station
Aarschot station - Geel station - Turnhout station
Mechelen station - Heist station - Herentals station
Geel station - Diest station - Tienen station
Omdat de Lijn dat al doet. Vroeger was dat NMBS, dat bleek dubbel werk met de toenmalige NMVB dus zijn ze daar maar mee gestopt.
bobby

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
bobby schreef:Waarom koopt NMBS zelf geen bussen om verbindingen te organiseren tussen belangrijke stations die geen spoorverbinding hebben?

ik denk hierbij oa aan
Aarschot station - Herentals station
Aarschot station - Geel station - Turnhout station
Mechelen station - Heist station - Herentals station
Geel station - Diest station - Tienen station
Omdat de Lijn dat al doet. .

De Lijn doet dit niet, die organiseren busvervoer, met bussen die alle 200 meter stoppen, met een zeer lange reistijd tot gevolg.

Shrek schreef: [ Vroeger was dat NMBS, dat bleek dubbel werk met de toenmalige NMVB dus zijn ze daar maar mee gestopt.
vroeger waren er groene (spoorweg) bussen die ingevoerd waren ter compensatie van treinhaltes die afgeschaft waren, en er waren rode (MIVB) bussen die ter vervanging van de afgeschafte trams reden. er was dus zeer weinig dubbel werk.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door LHOON »

bobby schreef:
Shrek schreef:
bobby schreef:Waarom koopt NMBS zelf geen bussen om verbindingen te organiseren tussen belangrijke stations die geen spoorverbinding hebben?

ik denk hierbij oa aan
Aarschot station - Herentals station
Aarschot station - Geel station - Turnhout station
Mechelen station - Heist station - Herentals station
Geel station - Diest station - Tienen station
Omdat de Lijn dat al doet. .

De Lijn doet dit niet, die organiseren busvervoer, met bussen die alle 200 meter stoppen, met een zeer lange reistijd tot gevolg.

Shrek schreef: [ Vroeger was dat NMBS, dat bleek dubbel werk met de toenmalige NMVB dus zijn ze daar maar mee gestopt.
vroeger waren er groene (spoorweg) bussen die ingevoerd waren ter compensatie van treinhaltes die afgeschaft waren, en er waren rode (MIVB) bussen die ter vervanging van de afgeschafte trams reden. er was dus zeer weinig dubbel werk.
De spoorweg baatte (via pachters) twee soorten buslijnen uit:

- de "vervangingsautobussen" die treinen vervingen op afgeschafte lijnen of naar afgeschafte stations, nummers waren het nummer van de spoorlijn met een letter bij, NMBS vervoerbewijzen waren geldig.
- de "aanvullende autobussen" voor bijkomende verbindingen, lijnnummers van 200 tot 500, met eigen vervoerbewijzen. Voorbeeld: 286 Mechelen-Willebroek-Boom

In het midden van de jaren 1970 werden al deze buslijnen overgenomen door de buurtspoorwegen (later de Lijn)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door dekooiker »

Even muggeziften: de vervangende autobusdiensten hadden het getal van de spoorlijn die ze vervingen aangevuld met a, b, c, d, e en dat ging tussen 13a en 167a.
De aanvullende diensten liepen maar tot 499 (500 was reeds de lijn Brussel-Wemmel).
De NMVB gaf bepaalde lijnen achteraf een ander letter zodat het lijkt alsof dit oorspronkelijk zo was, noem maar lijn 62b Oostende-Eernegem die een variant van lijn 62a was en dus aanvankelijk ook onder dat nummer reed.
Er bestonden overigens ook een soort sneldiensten avant la lettre zoals de lijn Mouscron-Brussel, Hamont-Brussel, Roeselare-Gent...waarvan nog steeds een aantal lijnen rijden.

De NMBS had tijdlang een paar eigen bussen (31 in totaal).
Een deel reed in de regio Nivelles voor de vervanging van lijnen 131 en 141.
De rest bolde ter vervanging van de lijnen tussen Samber en Maas.
Dat was tussen 1952 en 1959.

In 1977 werden de groene bussen door de NMVB overgenomen.
Wie nu een vervangende autobusdienst moet nemen (De Lijn, dus) weet maar al te goed waarom dat niet altijd zo'n schitterend idee is geweest.

Tot op heden zijn er overblijfselen van die buslijnen te vinden onder de lijnnummers.
Provincie Limburg kent oa de lijnen 17a Diest-Leopoldsburg/Mol, 18a Hasselt-Achel,...en ook in het zuiden van het land zijn er tal van lijnen die nog steeds hun aloude nummer (die stammen uit de jaren 50 en 60) hebben behouden.
De trein.
Alleen voor durvers.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door K V B »

bobby schreef: De Lijn doet dit niet, die organiseren busvervoer, met bussen die alle 200 meter stoppen, met een zeer lange reistijd tot gevolg.
Een probleem is dat met de huidige tariefstructuur van De Lijn snelbussen zwaar verlieslatend zijn. Daarom is, denk ik, een afzonderlijk product met zijn eigen tariefstructuur wenselijk. Zoals de interliner in Nederland.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Waarom koopt de NMBS zelf geen bussen?

Bericht door dekooiker »

Of gewoon zoals vijftien jaar geleden: betalen naargelang de afstand (in zones): waarom moet iedereen nu een netabonnement hebben?
Alleen maar om politiek het spelletje te spelen en zeggen dat men van de diensten van De Lijn veel gebruikt maakt.
Omdat het veel te goedkoop is.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie