Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Steven »

nieuwe treinbestuurders aanwerven doet men aan lopende band. Ik heb met regelmaat van de klok leerling bestuurders mee op stage. Maar dit is genoeg om de vertrekkers op te vangen niet om een reserve op te bouwen waardoor de achterstand in vrije dagen volledig kan weggewerkt worden. Inderdaad werklozen genoeg maar daarom niet allemaal geschikte mensen. Er sneuvelen er al vele op medische vlak. Te zwakke rug, kleurenblindheid, te zwakke algemene kennis (men vereist gewoon een secundair diploma om treinbestuurder te worden maar vele werklozen hebben GEEN diploma). Te zwak concentratievermogen. Er sneuvelen dus veel voor met met een klas kan starten. Ook het uurschema van een treinbestuurder zorgt dan voor afhakers (niet noodzakelijk zijn dit werklozen).
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door K V B »

Steven schreef:Er sneuvelen er al vele op medische vlak. Te zwakke rug, kleurenblindheid, te zwakke algemene kennis...
Is men mischien niet een beetje te streng? ik weet dat men in Zwitserland soms bestuurders die lichaamlijk wat zwakker zijn gewoon op rustigere lijnen inzet. En moet elke trein een TBG hebben?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Steven »

IK heb het enkel over de keuring van treinbestuurders. Het is niet omdat je op een rustige lijn mag/kan rijden dat de medische normen lager liggen he. Wat noem je trouwens een rustig lijn, die criteria zijn weinig objectief te noemen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Dieselfreak »

kika schreef:
Dieselfreak schreef:Maar niet iedereen woont in een grote stad en bezoekt alleen maar grote steden. In iets dunner bevolkte gebieden doet de Belgische trein het helemaal niet zo goed, en het wordt er niet beter op. Goede treinverbindingen worden meer en meer het voorrecht van de grote steden, de kleinere worden verwaarloosd. De rijken krijgen steeds meer en de armen steeds minder.
Rijk en arm lijken me in dit verhaal niet zo interessant. Zat villawijken zonder treinverbinding en net zo goed arme stationsbuurten. Het is wel zo, daar heb je gelijk in, als je wilt bouwen/kopen/huren vlakbij een station in een stad, betaal je (vaak) een stuk meer voor een gelijkaardige woning als pakweg op 2 straten van het station van Zedelgem. Het is dan ook niet ongewoon dat er meer armoede in steden is: mensen wonen kleiner en hebben het grootste deel van hun inkomen al opgesoupeerd aan wonen.
Dat "rijk en arm" is niet materieel hé, ik had het over degenen die al veel treinen hebben - de inwoners van de grote steden - tegenover degenen die weinig openbaar vervoer hebben - de inwoners van de kleinere gemeenten.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Steven »

Dan is uw uitdrukking eerder verkeerd he. Dat zou ik spreken van grote gemeente (stad) versus kleine gemeente.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Dieselfreak »

Aan de context zou toch duidelijk moeten zijn waarop dat rijk en arm slaat?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Steven »

Ja omdat jij er vanuit gaat dat grote steden rijk zijn en kleine gemeenten arm, maar dat is niet echt het geval.
Tom12

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Tom12 »

bobke schreef:
Steven schreef:KVB jij spreekt van personeel maar dat zegt niets over het rijdend personeel op zich. Het rijdend personeel vorm maar een kleine groep binnen de NMBS, we hebben nu al een tekort om de huidige diensten normaal te verzekeren in alle seizoenen zoals het moet. Er is een grote uitstroom maar eerder een kleine instroom. Als zelfs de privé operatoren (Crossrail, Captrain, Trainsport, ...) in België een probleem hebben om rijdend personeel te vinden ligt dat niet aan het totaal aantal mensen die voor de spoorwegen werken. Er zijn zelf operatoren die door gebrek aan personeel hun treinen uitbesteden aan die dat het net wel aankunnen. Kortweg we zitten met een ernstig probleem als we nog extra treinen willen inleggen.
Men kan toch nieuwe mensen aanleren hoe een trein te besturen? Er zijn genoeg werklozen in dit land. Een auto besturen kan ook iedereen, een trein is natuurlijk iets complexer, maar met de nodige opleiding moet dit lukken volgens mij. Alleen op vlak van techniek zit je met een klein probleempje, als er problemen zich voordoen tijdens de rit, zal die persoon het probleem minder rap kunnen oplossen (omdat hij geen technische opleiding genoten heeft). Maar het is te doen?
Dat is imho een mythe, zeker de dag van vandaag. Ik wil gerust toegeven dat ik geen idee heb hoe het gaat met die oude bakskes van den NMBS maar een T28/T29, daar kan je nu eenmaal nog bitter weinig aan doen, of ge nu een ingenieur zijt of niet. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat ervaring véél belangrijkere factor is qua depannage.

"Werklozen genoeg", dat piekt trouwens om als bestuurder te horen. Met alle respect voor die mensen maar we spreken hier wel over veiligheidsfuncties, niet over het achter de vuilkar lopen hé.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door rdv »

Tom12 schreef:"Werklozen genoeg", dat piekt trouwens om als bestuurder te horen. Met alle respect voor die mensen maar we spreken hier wel over veiligheidsfuncties, niet over het achter de vuilkar lopen hé.
Ik maakte de opmerking over werklozen, en die was zeker niet denigrerend bedoeld. Ik dacht eerder aan TBGs dan aan TBs, omdat de criteria (o.a. technische kennis) voor TBG minder streng zijn denk ik. Maar ik denk dat men, als men de voorwaarden interessant genoeg maakt (o.a. depot in eigen streek, ev. betere loonvoorwaarden ipv uitgesteld loon in de vorm van een hoog pensioen, ...), er voldoende technisch geschoolde/geïnteresseerde mensen zijn die TB(G) willen worden. Maar ik kan ook mis zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Steven »

De grootste groep haakt voor beide beroepen af door de werkuren die er aan gebonden zijn, heel vroeg opstaan, heel laat thuis zijn, geregeld weekends doen, niet altijd vooraf uw werkuren kennen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:Ja omdat jij er vanuit gaat dat grote steden rijk zijn en kleine gemeenten arm, maar dat is niet echt het geval.
Je snapt het niet, dat "rijk" en "arm" slaat hier niet op geld, maar op veel of weinig treinverbindingen en stationsvoorzieningen hebben.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: En wat het personeel betreft: de laatste 20 jaar is het aandeel rijdend personeel in het totale personeelsbestand continu blijven stijgen.
Je kan echt niet zeggen dat er niets gebeurt.
Aan welke grootte orde van percentages moeten we dan denken ? en de evolutie ?
Theo
Groeten vanop de Heide
pietmol

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door pietmol »

rdv schreef: Maar ik denk dat men, als men de voorwaarden interessant genoeg maakt (o.a. depot in eigen streek, ev. betere loonvoorwaarden ipv uitgesteld loon in de vorm van een hoog pensioen, ...), er voldoende technisch geschoolde/geïnteresseerde mensen zijn die TB(G) willen worden. Maar ik kan ook mis zijn.
de loonvoorwaarden liggen natuurlijk vast doordat dit nog statutaire functies zijn.

depot dichter bij huis? ok, maar denk je niet dat de anciens dit ook niet willen?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door K V B »

Steven schreef:IK heb het enkel over de keuring van treinbestuurders. Het is niet omdat je op een rustige lijn mag/kan rijden dat de medische normen lager liggen he. Wat noem je trouwens een rustig lijn, die criteria zijn weinig objectief te noemen.
Ik weet van een machinist die bij de SBB medisch afgekeurd werd, en die nu voor de MOB rijdt. Omdat die minder snel rijden zijn de eisen minder hoog.

Ik vraag me overigens af of men mogelijks ook niet te streng is? Hoe wordt kleurenblindheid bijvoorbeeld getest?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door K V B »

pietmol schreef: de loonvoorwaarden liggen natuurlijk vast doordat dit nog statutaire functies zijn.
Da's inderdaad een van die heilige huisjes... Als je voor sommige depots moeilijker aan machinisten geraakt dan moet je daar dan mischien inderdaad gewoon een hoger loon bieden.
Plaats reactie