Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Alles over reizigerstreinen in België.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door bobke »

België behoort tot de Europese landen waar de burgers het meest tevreden zijn met de spoorwegen in hun land. Dat moet blijken uit een Europese opiniepeiling die maandag is gepubliceerd.
Volgens de peiling zijn 74 procent van de Belgen tevreden met de spoorwegen. Enkel in Finland, Groot-Brittannië, Ierland en Luxemburg toonden de respondenten zich nog positiever. In de hele Europese Unie bleek 58 procent van de burgers tevreden met de spoorwegen.

De tevredenheid werd gemeten op basis van verscheidene indicatoren. De opiniepeilers vroegen de 26.000 ondervraagde Europeanen onder meer naar de mate van tevredenheid over het spoorwegaanbod, de toegankelijkheid van treinen en stations, het gemak waarmee tickets kunnen aangeschaft worden en de behandeling van klachten.

Ook stiptheid kwam aan bod. Daar scoort België met 7 procent “zeer tevreden” reizigers en 47 procent “redelijk tevreden” reizigers iets minder goed dan het EU-gemiddelde (14 pct zeer tevreden en 41 pct redelijk tevreden). Het grootste aantal ontevreden reizigers vindt men echter in Italië, Duitsland en Polen. Net de helft van de Belgen toonde zich tevreden over de informatieverstrekking bij vertragingen. In de hele EU is dat minder dan 50 procent.

‘Reizen met de trein moet aantrekkelijker worden’

De peiling toont volgens eurocommissaris voor Transport Siim Kallas dat reizen met de trein aantrekkelijker moet worden om het aandeel van het spoor in het vervoerslandschap op te krikken. “Deze studie toont aan waar het schoentje knelt. Het kan bijvoorbeeld niet dat het in sommige landen zo ingewikkeld is om een treinkaartje te kopen. Opteren voor de trein moet zo vlot en gemakkelijk gaan als de auto uit de garage rijden.”

Kallas verwacht heil van de voorstellen die hij vorig jaar voorlegde aan de lidstaten en het Europees Parlement en die het binnenlands passagiersvervoer concurrentiëler moeten maken. De Europese Commissie schaarde zich maandag ook achter Shift2Rail, een publiek-privaat partnerschap dat tot 2020 bijna één miljard euro in onderzoek en ontwikkeling van de spoorsector moet pompen. De Commissie verdrievoudigt haar bijdrage tot 450 miljoen euro.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 6_00890057

ik vraag me af, wie ze daarvoor ondervraagt hebben? Ik denk niet de gewone reiziger? met het aantal vertragingen dat elk jaar toeneemt en een dienstregeling dat elk jaar slechter wordt?
Zelfs het feit dat Zwitserland niet vernoemd worden bij landen die beter dan ons scoren zegt genoeg over deze studie, een land met minieme vertragingen en een goede dienstregeling.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Steven »

Ik kan u zeggen dat je is met Zwitsers in doorsnee moet praten. Zij verstaan niet waarom wij hun spoorwegen zo goed vinden, een doorsnee Zwitser die ik al eens jaarlijks aanspreek (ik kom er jaarlijks al dan niet op spoorse evenementen) zegt dat wij hun spoorwegen overroepen. Alles hangt dus mede samen met hoe streng de mensen zijn over de spoorwegen in hun eigen land en ik vermoed dat een doorsnee Zwitser de lat vrij hoog leggen en dat de doorsnee Belg misschien iets sneller tevreden is.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door KB »

bobke schreef: Zelfs het feit dat Zwitserland niet vernoemd worden bij landen die beter dan ons scoren zegt genoeg over deze studie, een land met minieme vertragingen en een goede dienstregeling.
Als het een studie is over de spoorwegen in de EU dan is het normaal dat Zwitserland niet vernoemd wordt.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Shrek »

bobke schreef: ik vraag me af, wie ze daarvoor ondervraagt hebben? Ik denk niet de gewone reiziger? met het aantal vertragingen dat elk jaar toeneemt en een dienstregeling dat elk jaar slechter wordt?
Maar het effect van die vertragingen wordt door de pers ook zwaar overroepen.
Het overgrote deel van de reizigers reist tussen grote steden, en daar scoren de Belgische spoorwegen net zeer goed.
Door hoge frequenties kan het geen kwaad dat er vertragingen zijn, op de hoofdverbindingen rijdt comfortabel materieel met grote capaciteit en de reistijden zijn nog steeds zeer snel (ook al zijn ze iets trager dan vroeger).
Ik kan er zeer goed inkomen dat de reizigers tussen de grote steden zeer tevreden zijn van de service.
bobby

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door bobby »

gisterenavond op discovery een uitzending gezien over de spoorwegen in Alaska.

dan zie je hoe relatief alles is.

http://america.discovery.com/tv-shows/r ... hedule.htm
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Maar het effect van die vertragingen wordt door de pers ook zwaar overroepen.
Het overgrote deel van de reizigers reist tussen grote steden, en daar scoren de Belgische spoorwegen net zeer goed.
Door hoge frequenties kan het geen kwaad dat er vertragingen zijn, op de hoofdverbindingen rijdt comfortabel materieel met grote capaciteit en de reistijden zijn nog steeds zeer snel (ook al zijn ze iets trager dan vroeger).
Zo goed zijn die frequenties dan ook weer niet hoor (vaak maar een enkele keer per uur). Zeker de spreiding kan beter. En het grote onderscheid tussen weekdag en weekendienst is ook een behoorlijk minpunt.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door K V B »

Steven schreef:Ik kan u zeggen dat je is met Zwitsers in doorsnee moet praten. Zij verstaan niet waarom wij hun spoorwegen zo goed vinden, een doorsnee Zwitser die ik al eens jaarlijks aanspreek (ik kom er jaarlijks al dan niet op spoorse evenementen) zegt dat wij hun spoorwegen overroepen. Alles hangt dus mede samen met hoe streng de mensen zijn over de spoorwegen in hun eigen land en ik vermoed dat een doorsnee Zwitser de lat vrij hoog leggen en dat de doorsnee Belg misschien iets sneller tevreden is.
Het feit dat de SBB het goed doet is ook een van de hoofdredenen waarom de Zwitsers de lat zo hoog leggen. Echter puur objectief gemeten doet de SBB het ook uitsteken. Vooral dat ze vertragingen meten in "vertraagde reizigers" en niet "vertraagde treinen" verdient navolging.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Zo goed zijn die frequenties dan ook weer niet hoor (vaak maar een enkele keer per uur). Zeker de spreiding kan beter. En het grote onderscheid tussen weekdag en weekendienst is ook een behoorlijk minpunt.
Dat is nog zo'n punt dat de pers maar al te graag aanstipt maar dus niet klopt: Voor een heel groot deel van de reizigers zijn er halfuursdiensten of beter.
Uiteraard zijn er landen waar halfuurdiensten overal voorkomen, maar zo slecht is het bij ons helemaal niet. Gent-Brussel: 3 per uur, Leuven-Brussel: 4, Antwerpen-Mechelen: 6, Namen-Luik: 2, Antwerpen-Gent: 3, ....
De mensen die die trajecten dagelijks doen zijn volgens mij zeer tevreden van de dienstverlening.
Ik vind het trouwens helemaal geen schande dat er in Blankenberge, Munkzwalm of Melreux-Hotton maar één keer per uur een trein stopt. En met mij ook de mensen die daar wonen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door profke »

Shrek schreef:
K V B schreef:Zo goed zijn die frequenties dan ook weer niet hoor (vaak maar een enkele keer per uur). Zeker de spreiding kan beter. En het grote onderscheid tussen weekdag en weekendienst is ook een behoorlijk minpunt.
Dat is nog zo'n punt dat de pers maar al te graag aanstipt maar dus niet klopt: Voor een heel groot deel van de reizigers zijn er halfuursdiensten of beter.
Uiteraard zijn er landen waar halfuurdiensten overal voorkomen, maar zo slecht is het bij ons helemaal niet. Gent-Brussel: 3 per uur, Leuven-Brussel: 4, Antwerpen-Mechelen: 6, Namen-Luik: 2, Antwerpen-Gent: 3, ....
De mensen die die trajecten dagelijks doen zijn volgens mij zeer tevreden van de dienstverlening.
Ik vind het trouwens helemaal geen schande dat er in Blankenberge, Munkzwalm of Melreux-Hotton maar één keer per uur een trein stopt. En met mij ook de mensen die daar wonen.
lees: de meeste mensen reizen van/naar een station met halfuurbediening, ofwel met de auto.
niet iedereen woont in gent, brussel, leuven of een andere grote stad.
't is om te rotten als je op pakweg een zondag je trein mist op 3 minuten, en er dan 117 moet wachten op de volgende.

of als je werkuren toevallig "incompatibel"zijn met de dienstregeling....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Shrek »

profke schreef:lees: de meeste mensen reizen van/naar een station met halfuurbediening, ofwel met de auto.
niet iedereen woont in gent, brussel, leuven of een andere grote stad.
't is om te rotten als je op pakweg een zondag je trein mist op 3 minuten, en er dan 117 moet wachten op de volgende.
of als je werkuren toevallig "incompatibel"zijn met de dienstregeling....
Als de mensen vertrekken uit een station met veel treinen is het toch logisch dat ze tevreden zijn?
Akkoord dat er op een zondag te weinig treinen rijden op sommige lijnen. Maar de CEO's / politiek hebben duidelijk gekozen om vooral op pendelverkeer in te zetten.
Maar zelfs in het weekend zijn de drukke stations zeer goed met elkaar verbonden.

En werkuren die incompatibel zijn tijdens de week? Niet voor die honderdduizenden mensen die 9-5 werken en over het algemeen zeer tevreden zijn van de trein.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:Het overgrote deel van de reizigers reist tussen grote steden, en daar scoren de Belgische spoorwegen net zeer goed.
Maar niet iedereen woont in een grote stad en bezoekt alleen maar grote steden. In iets dunner bevolkte gebieden doet de Belgische trein het helemaal niet zo goed, en het wordt er niet beter op. Goede treinverbindingen worden meer en meer het voorrecht van de grote steden, de kleinere worden verwaarloosd. De rijken krijgen steeds meer en de armen steeds minder.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
jotie
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door jotie »

Shrek schreef: Antwerpen-Gent: 3, ....
Dat is dan juist weer een slecht voorbeeld. Vertrek om x:18, x:50, x:55. In omgekeerde richting x:07, x:16, x:46. Dat kan je bezwaarlijk een optimale spreiding noemen. Antwerpen-Gent zou trouwens een kwartierdienst moeten zijn.

Het vreemde met die uitspraak "75% is tevreden", is, dat wanneer ik die op mezelf toepas, er iets vreemd aan de hand is. Als je mij vraagt: "Ben je globaal tevreden?" Dan antwoord ik: "Nahja, al bij al: ja". Maar stel je me diverse specifieke vragen, zoals die naar stiptheid, frequentie, reistijd, comfort, prijs, etc., dan zal ik iedere keer negatief antwoorden.

Want neen, stipt rijden, dat blijkt onmogelijk. Je houdt er rekening mee dat je 's ochtends niet weet wanneer je aankomt, en dat 'leer' je wel, maar 'tevreden' kan ik daarover niet zijn. De frequentie, ja, die op de hoofdassen is 'aanvaardbaar', maar daarbuiten ontoereikend, zeker 's avonds en in het weekend. Dus neen, tevreden ben ik daarover niet. Reistijd dan? Idem: ieder jaar wat langer onderweg, met frustrerende bufferminuten her en der. Ach het went, zoals het waarschijnlijk ook went om ieder jaar langer doelloos in de file te staan. Maar we hadden het over tevredenheid, dus: neen, zo masochistisch ben ik niet dat ik 'tevreden' ben om nog 2 minuten langer in een Desiro te moeten overleven. Enzovoort.

En toch: ik lig 's nachts van andere dingen wakker dan stipte treinen. Relativeren: dat is nog altijd een deugd. En af en toe eens klagen: dat lucht op. Weet iemand waarom eigenlijk? Is het omwille van de verbondenheid met elkaar die zo tot stand komt?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:
Shrek schreef:Het overgrote deel van de reizigers reist tussen grote steden, en daar scoren de Belgische spoorwegen net zeer goed.
Maar niet iedereen woont in een grote stad en bezoekt alleen maar grote steden. In iets dunner bevolkte gebieden doet de Belgische trein het helemaal niet zo goed, en het wordt er niet beter op. Goede treinverbindingen worden meer en meer het voorrecht van de grote steden, de kleinere worden verwaarloosd. De rijken krijgen steeds meer en de armen steeds minder.
De steden rijk noemen is wel erg bij de haren getrokken :wink:
Maar ik geef je groot gelijk hoor: de dunbevolkte gebieden zijn niet goed bediend. Maar de vraag was hoe het kan dat 75% tevreden is, en de verklaring ligt volgens mij bij de reizigers die niet op het platteland wonen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door K V B »

jotie schreef:
Shrek schreef: Antwerpen-Gent: 3, ....
Dat is dan juist weer een slecht voorbeeld. Vertrek om x:18, x:50, x:55. In omgekeerde richting x:07, x:16, x:46. Dat kan je bezwaarlijk een optimale spreiding noemen. Antwerpen-Gent zou trouwens een kwartierdienst moeten zijn.
Antwerpen - Gent zou de volgende treinen moeten hebben:

IC Antwerpen Centraal - Berchem - Gent st. Pieters non stop 2 x uur.
IR Antwerpen - Gent st. Pieters met stops in Berchem, St. Niklaas, Lokeren en Dampoort 2 x uur.
L Antwerpen - Gent st. Pieters met stops overal, 2x uur.
En dat natuurlijk 7 dagen per week.

Lijkt me voor een dichtbevolkte streek toch wel het minimum.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Drie op vier Belgen tevreden over spoorwegen

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:Maar niet iedereen woont in een grote stad en bezoekt alleen maar grote steden. In iets dunner bevolkte gebieden doet de Belgische trein het helemaal niet zo goed, en het wordt er niet beter op. Goede treinverbindingen worden meer en meer het voorrecht van de grote steden, de kleinere worden verwaarloosd. De rijken krijgen steeds meer en de armen steeds minder.
Rijk en arm lijken me in dit verhaal niet zo interessant. Zat villawijken zonder treinverbinding en net zo goed arme stationsbuurten. Het is wel zo, daar heb je gelijk in, als je wilt bouwen/kopen/huren vlakbij een station in een stad, betaal je (vaak) een stuk meer voor een gelijkaardige woning als pakweg op 2 straten van het station van Zedelgem. Het is dan ook niet ongewoon dat er meer armoede in steden is: mensen wonen kleiner en hebben het grootste deel van hun inkomen al opgesoupeerd aan wonen.

Het eerste wat je aanhaalt vind ik wel problematisch: als ik van (net buiten) een stad naar een volgende wil, tijdens de werkdagen overdag, is dat meestal acceptabel te doen met het OV, voor niet teveel geld. Moet nog steeds goed opletten met verbindingen, anders sta ik een groot deel van de reistijd te koekeloeren bij overstappen van bus op bus of bus op trein (of trein op trein). Als het over dat soort verbindingen gaat, ben ik ook best tevreden, krijgen ze een 7/10 van me ofzo. Maar als je 2 stationnetjes verder moet zijn op een kariger bediende lijn of nog erger, na 19u pas vertrekt of gewoon simpelweg tot aan het station geraken, misschien een landsgrens oversteken: dan is het OV gebuisd.
Plaats reactie