Pagina 1 van 5

Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 26 nov 2013, 11:58
door Trein30
Eentje voor de NMBS (als ze dit lezen):

Ik heb al meermaals opgemerkt in het station van Mechelen dat mensen verkeerdelijk op de luchthavenpendel proberen op te stappen, in de overtuiging dat deze naar Brussel zelf rijdt - dit omwille van de bestemmingsaanduiding "Brussel N. Luchthaven", wat natuurlijk "Brussel Nationale Luchthaven" (Zaventem) is, maar door vele mensen wordt geinterpreteerd als "Brussel Noord - Luchthaven".

Ergens denk ik dus dat het best is, dat de NMBS dit bestemmingsbord wijzigt naar "Brussel Luchthaven", zodat er geen sprake meer kan zijn van zulke verwarring.

Heeft er iemand weet van nog zulke verwarrende bestemmingsborden?

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 26 nov 2013, 12:03
door Shrek
De ICT Blankenberge - Brussel - Luxemburg komt spontaan in mij op :)

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 26 nov 2013, 13:32
door Steven
Trein30 schreef:Eentje voor de NMBS (als ze dit lezen):

Ik heb al meermaals opgemerkt in het station van Mechelen dat mensen verkeerdelijk op de luchthavenpendel proberen op te stappen, in de overtuiging dat deze naar Brussel zelf rijdt - dit omwille van de bestemmingsaanduiding "Brussel N. Luchthaven", wat natuurlijk "Brussel Nationale Luchthaven" (Zaventem) is, maar door vele mensen wordt geinterpreteerd als "Brussel Noord - Luchthaven".

Ergens denk ik dus dat het best is, dat de NMBS dit bestemmingsbord wijzigt naar "Brussel Luchthaven", zodat er geen sprake meer kan zijn van zulke verwarring.

Heeft er iemand weet van nog zulke verwarrende bestemmingsborden?
De pendel? Dan bedoel je de trein in het weekend die als eindbestemming Brussel Nat. Luchthaven heeft?

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 26 nov 2013, 14:52
door Trein30
Steven schreef:
Trein30 schreef:Eentje voor de NMBS (als ze dit lezen):

Ik heb al meermaals opgemerkt in het station van Mechelen dat mensen verkeerdelijk op de luchthavenpendel proberen op te stappen, in de overtuiging dat deze naar Brussel zelf rijdt - dit omwille van de bestemmingsaanduiding "Brussel N. Luchthaven", wat natuurlijk "Brussel Nationale Luchthaven" (Zaventem) is, maar door vele mensen wordt geinterpreteerd als "Brussel Noord - Luchthaven".

Ergens denk ik dus dat het best is, dat de NMBS dit bestemmingsbord wijzigt naar "Brussel Luchthaven", zodat er geen sprake meer kan zijn van zulke verwarring.

Heeft er iemand weet van nog zulke verwarrende bestemmingsborden?
De pendel? Dan bedoel je de trein in het weekend die als eindbestemming Brussel Nat. Luchthaven heeft?
Ik blijf het maar de 'luchthavenpendel' noemen, hoewel het al lang niet zo meer is. Connecties waar ik dat al heb meegemaakt zijn onder andere Antwerpen-C - Mechelen - Brussel N. Luchthaven - Leuven - Landen; en de weekeind-dienst Roosendaal - Antwerpen-C - Mechelen - Brussel N. Luchthaven.

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 26 nov 2013, 16:34
door Eimai
Op de perrons wordt "Bruss-Luchth" gebruikt als ik me goed herinner. Desalniettemin stappen daar ook met de regelmaat van de klok reizigers voor Brussel in.

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 26 nov 2013, 18:56
door Fabian318
Shrek schreef:De ICT Blankenberge - Brussel - Luxemburg komt spontaan in mij op :)
Een trein op de CTA in Blankenberge naar "Brussel - Luxemburg" gaat naar het Brusselse station zeker? Omdat het landje Luxemburg ook in Vlaanderen wordt aangeduid met "Luxemburg" i.p.v. "Luxembourg"?

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 26 nov 2013, 18:58
door Steve
Fabian318 schreef:
Shrek schreef:De ICT Blankenberge - Brussel - Luxemburg komt spontaan in mij op :)
Een trein op de CTA in Blankenberge naar "Brussel - Luxemburg" gaat naar het Brusselse station zeker? Omdat het landje Luxemburg ook in Vlaanderen wordt aangeduid met "Luxemburg" i.p.v. "Luxembourg"?
Nee, het punt is juist dat die ICT-trein (toeristentrein) wel degelijk naar het land en de stad Luxemburg gaat, via Brussel. Daarbij overigens ook stoppend in Brussel-Luxemburg, maar dat is dus niet het eindpunt. :wink:

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 26 nov 2013, 23:04
door franksken
Ze kunnen Brussel-Luxemburg misschien herdopen als Leopoldskwartier/Quartier-Leopold. :)

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 26 nov 2013, 23:36
door Steve
franksken schreef:Ze kunnen Brussel-Luxemburg misschien herdopen als Leopoldskwartier/Quartier-Leopold. :)
Ik vermoed dat je reactie er een allusie op is, maar het station heeft juist heel lang zo geheten. Aanvankelijk Luxemburg, daarna heel lang Leopoldswijk en sinds begin deze eeuw opnieuw Luxemburg. De verwijzing naar de oriëntatie van het station en ook de ligging aan het Luxemburgplein zijn er niet vreemd aan, net zoals de toenmalige grondige metamorfose van het station en de hele buurt. Merk ook op dat de termen Leopoldswijk en Leopoldruimte in de praktijk nog maar weinig gebruikt worden - tegenwoordig wordt bijna steeds over de Europese wijk gesproken zonder meer, of andere combinaties rond de twee zwaartepunten Schuman en Luxemburg.

Er zijn overigens voorbeelden genoeg van soortgelijke naamgevingen. Paris-Lyon is wellicht het meest sprekende voorbeeld - gericht op Lyon (net zoals Brussel-Luxemburg op Luxemburg) maar nog ver verwijderd van de eigenlijke stad. Ook enigszins vergelijkbaar is Lille-Flandres, naar de ligging en de bediening van het station (overigens vooral naar Frans-Vlaanderen verwijzend).

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 27 nov 2013, 00:19
door Trein30
Steve schreef:
franksken schreef:Ze kunnen Brussel-Luxemburg misschien herdopen als Leopoldskwartier/Quartier-Leopold. :)
Ik vermoed dat je reactie er een allusie op is, maar het station heeft juist heel lang zo geheten. Aanvankelijk Luxemburg, daarna heel lang Leopoldswijk en sinds begin deze eeuw opnieuw Luxemburg. De verwijzing naar de oriëntatie van het station en ook de ligging aan het Luxemburgplein zijn er niet vreemd aan, net zoals de toenmalige grondige metamorfose van het station en de hele buurt. Merk ook op dat de termen Leopoldswijk en Leopoldruimte in de praktijk nog maar weinig gebruikt worden - tegenwoordig wordt bijna steeds over de Europese wijk gesproken zonder meer, of andere combinaties rond de twee zwaartepunten Schuman en Luxemburg.

Er zijn overigens voorbeelden genoeg van soortgelijke naamgevingen. Paris-Lyon is wellicht het meest sprekende voorbeeld - gericht op Lyon (net zoals Brussel-Luxemburg op Luxemburg) maar nog ver verwijderd van de eigenlijke stad. Ook enigszins vergelijkbaar is Lille-Flandres, naar de ligging en de bediening van het station (overigens vooral naar Frans-Vlaanderen verwijzend).
Een gelijkaardige trend bestaat tegenwoordig qua luchthavens - zo bijvoorbeeld heb je de luchthavens van "Le Touquet-Paris-Plage" (op 190 km van Parijs); "Barcelona-Réus" (op 90 km van Barcelona); "London-Luton" (op 50 km van London); en natuurlijk ons eigenste Brussels-South-Charleroi" (op 40 km van Brussel). Niet meteen afstanden die je op één-twee-drie aflegt...

Dat gezegd zijnde - "Brussel-Europa" misschien voor "Brussel-Luxembourg"? Hoewel "Brussel-Schuman" natuurlijk weer pal onder de Europese wijk ligt...

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 27 nov 2013, 08:55
door rdv
Trein30 schreef:Eentje voor de NMBS (als ze dit lezen):
Dit is een zeer relevante opmerking die je volgens mij best ook eens naar de klantendienst stuurt. Ik denk niet dat ze opmerkingen van het forum mee opnemen in hun database.
Trein30 schreef: Ik heb al meermaals opgemerkt in het station van Mechelen dat mensen verkeerdelijk op de luchthavenpendel proberen op te stappen, in de overtuiging dat deze naar Brussel zelf rijdt - dit omwille van de bestemmingsaanduiding "Brussel N. Luchthaven", wat natuurlijk "Brussel Nationale Luchthaven" (Zaventem) is, maar door vele mensen wordt geinterpreteerd als "Brussel Noord - Luchthaven".
/quote]

Probleem is het grootst natuurlijke voor de treinen die van Mechelen naar Leuven rijden van de luchthaven, of daar stoppen. Mensen die verkeerd zijn en daar overstappen op een trein naar Brussel, worden bij controle gedwongen een dubbele Diabolo-toeslag te betalen.

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 27 nov 2013, 09:42
door Steve
rdv schreef: Probleem is het grootst natuurlijke voor de treinen die van Mechelen naar Leuven rijden van de luchthaven, of daar stoppen. Mensen die verkeerd zijn en daar overstappen op een trein naar Brussel, worden bij controle gedwongen een dubbele Diabolo-toeslag te betalen.
Dat lijkt me toch zeer sterk: de toeslag geldt voor mensen die de luchthaven als bestemming hebben (of natuurlijk vertrekpunt). In het geval van een overstap (en dan ook nog eens een biljet van/naar Brussel en dus niet de luchthaven) lijkt die toeslag me totaal onterecht, en zeker aanvechtbaar mocht men ze toch opgelegd hebben.

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 27 nov 2013, 21:23
door rdv
Steve schreef:
rdv schreef: Probleem is het grootst natuurlijke voor de treinen die van Mechelen naar Leuven rijden van de luchthaven, of daar stoppen. Mensen die verkeerd zijn en daar overstappen op een trein naar Brussel, worden bij controle gedwongen een dubbele Diabolo-toeslag te betalen.
Dat lijkt me toch zeer sterk: de toeslag geldt voor mensen die de luchthaven als bestemming hebben (of natuurlijk vertrekpunt). In het geval van een overstap (en dan ook nog eens een biljet van/naar Brussel en dus niet de luchthaven) lijkt die toeslag me totaal onterecht, en zeker aanvechtbaar mocht men ze toch opgelegd hebben.
Ik heb het wel al gehoord van mensen die op de luchthaven overstappen van de trein op de bus, nog niet van mensen die overstappen op de luchthaven. Maar als het Ticket Controle Team alle perrons afzet en ieder vervoerbewijs nakijkt, en je moet veranderen van perron, dan vermoed ik dat je ze niet gaan geloven als je de trap op wil. Ik hoop natuurlijk dat men het wel door de vingers ziet, maar de Diabolo controles zijn streng.

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 28 nov 2013, 00:24
door franksken
Steve schreef:
franksken schreef:Ze kunnen Brussel-Luxemburg misschien herdopen als Leopoldskwartier/Quartier-Leopold. :)
Ik vermoed dat je reactie er een allusie op is, maar het station heeft juist heel lang zo geheten. Aanvankelijk Luxemburg, daarna heel lang Leopoldswijk en sinds begin deze eeuw opnieuw Luxemburg. De verwijzing naar de oriëntatie van het station en ook de ligging aan het Luxemburgplein zijn er niet vreemd aan, net zoals de toenmalige grondige metamorfose van het station en de hele buurt. Merk ook op dat de termen Leopoldswijk en Leopoldruimte in de praktijk nog maar weinig gebruikt worden - tegenwoordig wordt bijna steeds over de Europese wijk gesproken zonder meer, of andere combinaties rond de twee zwaartepunten Schuman en Luxemburg.

Er zijn overigens voorbeelden genoeg van soortgelijke naamgevingen. Paris-Lyon is wellicht het meest sprekende voorbeeld - gericht op Lyon (net zoals Brussel-Luxemburg op Luxemburg) maar nog ver verwijderd van de eigenlijke stad. Ook enigszins vergelijkbaar is Lille-Flandres, naar de ligging en de bediening van het station (overigens vooral naar Frans-Vlaanderen verwijzend).
Daarom ook HERdopen. :)

Re: Verwarrende bestemmingsborden.

Geplaatst: 29 nov 2013, 00:00
door nahoj
rdv schreef:
Trein30 schreef:Eentje voor de NMBS (als ze dit lezen):
Dit is een zeer relevante opmerking die je volgens mij best ook eens naar de klantendienst stuurt. Ik denk niet dat ze opmerkingen van het forum mee opnemen in hun database.
Trein30 schreef: Ik heb al meermaals opgemerkt in het station van Mechelen dat mensen verkeerdelijk op de luchthavenpendel proberen op te stappen, in de overtuiging dat deze naar Brussel zelf rijdt - dit omwille van de bestemmingsaanduiding "Brussel N. Luchthaven", wat natuurlijk "Brussel Nationale Luchthaven" (Zaventem) is, maar door vele mensen wordt geinterpreteerd als "Brussel Noord - Luchthaven".
/quote]

Probleem is het grootst natuurlijke voor de treinen die van Mechelen naar Leuven rijden van de luchthaven, of daar stoppen. Mensen die verkeerd zijn en daar overstappen op een trein naar Brussel, worden bij controle gedwongen een dubbele Diabolo-toeslag te betalen.
Men zou het station onder de luchtaven beter herdopen in "Brussels Airport". Dat is de officiële naam ervan, staat zo op alle vliegtickets, is internationaal verstaanbaar, en vermijd in één klap het tweetalig (Nl/Fr) moeten weergeven van de bestemmingsinformatie.