Trein valt stil omdat er niet getankt is

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Bibke »

Toch snap ik het niet echt.
In Mol is er een TB die 's avonds/'s nachts alle motorwagens moet tanken.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door am62 »

Shrek schreef:Vandaag is het weer gebeurd...
Het dieselpeil controleren is blijkbaar een moeilijke opdracht :lol:
Ik vermoed de 1885 FGRA - FGSP ?
Daar aan de fameuze bocht van de halte Gontrode (L122)... heb het op 02/10/2012 ook meegemaakt op dezelfde plaats... wachten op versterking uit FKR op tegenspoor dan.

De halte : https://www.google.be/maps/@50.980147,3 ... 1024!8i768

De reden kan van alles zijn... andere omloop ?
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door traxie »

Het is eerder als materiaal om bepaalde reden niet gaat tanken. Het zou kunnen dat een stel een defect heeft en de vervanger daardoor niet gaat tanken op het voorziene moment. Je moet ook weten dat zo'n tank vrij snel leeg gaat. 1000l per stel en 100l/100km. Dus je kan er zo'n 1000 km mee rijden, reken dan de tijden dat hij niet rijdend draait. Ik kom dus tot de conclusie dat zo'n stel bijna dagelijks getankt moet worden.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door am62 »

Inderdaad, dat is wat ik denk... een samenloop van omstandigheden. Was destijds ook zo :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Steven »

En voor heel de regio Gent kan er enkel te Merelbeke getankt worden.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Tim »

Steven schreef:En voor heel de regio Gent kan er enkel te Merelbeke getankt worden.
Gent Zeehaven kan ook al heb ik daar nog geen 41's gezien :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Steven »

Dat zal dan geen installatie zijn die ter beschikking staat van deze mw's. De bestuurders die met de mw41 rijden zullen geen lijnkennis hebben van dat stuk lijn waardoor dat een extra element is waarom ze daar niet tanken. Maar op de eindpunten Ronse, Eeklo of Geraardsbergen is er evenmin een tankinstallie. De mw's die daar overnachten worden er dus niet bijgevuld.
Eimai
Berichten: 797
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Eimai »

Waarom zouden ze ook naar Gent-Zeehaven gaan als ze in Merelbeke kunnen tanken? Moest er wat mis zijn in Merelbeke zouden ze wel naar daar kunnen uitwijken. In Antwerpen kunnen de motorwagens ook uitzonderlijk gaan tanken in Antwerpen-Noord als het om één of andere reden niet in Mol kan, maar gezien de afstand van Antwerpen naar Mol is dat wel iets meer zinvol dan de motorwagens in het Gentse naar Gent-Zeehaven te sturen i.p.v. Merelbeke.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Tim »

De tankinstallaties van Gent Zeehaven en Ramskapelle zijn dan ook bedoeld voor goederenlocs van alle operatoren.
Deze worden dan ook niet door de NMBS zelf uitgebaat maar door G&V.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Bibke »

De MW's van Hasselt moeten in Mol getankt worden sinds de tankinstallatie in Hasselt is afgebroken voor de nieuwe M6 onderhoudsloods.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door dentheo »

Tim schreef: Deze worden dan ook niet door de NMBS zelf uitgebaat maar door G&V.
G&V ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Tim schreef: Deze worden dan ook niet door de NMBS zelf uitgebaat maar door G&V.
G&V ?
http://www.g-v.be/
Rétro

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Rétro »

Shrek schreef:
Dieselfreak schreef:
Shrek schreef:Het is eigenlijk gewoon niet meer van deze tijd om nog met fossiele brandstoffen passagierstreinen te rijden.
Waarom niet? Auto's en vliegtuigen worden wel nog steeds massaal met olie aangedreven, en bovendien wordt een redelijk deel van de elektriciteit nog steeds met gas, steenkool of olie opgewekt, dus elektrische treinen rijden deels ook op fossiele brandstoffen.
Vliegtuigen op elektriciteit laten vliegen lijkt mij voorlopig quasi onmogelijk. Voor elektrische autos wordt de technologie steeds beter, over enkele tientallen jaren rijden die allemaal elektrisch. Maar de trein is het enige grootschalige vervoermiddel waarvoor vandaag al de technologie bestaat om van die verouderde brandstoffen af te geraken. Een bovenleiding in de lucht of op de weg zal niet snel gebeuren, maar boven een spoorlijn is het eigenlijk kinderspel.
En inderdaad, de elektriciteit wordt nog deels fossiel gemaakt, maar het is nog steeds efficiënter (goedkoper èn minder vervuilend) om in een STEG-centrale van gas elektriciteit te maken en daar een trein mee te laten rijden dan de diesel in een MW41 om te zetten naar elektriciteit en daarmee de motoren aan te drijven...
Waarom zou dat niet meer van 'deze tijd' zijn...

Gelieve groene fictie en de realiteit even uit elkaar te houden. Want tegenwoordig moet men nu overal gaan lezen dat de elektrische oplossing een groene en enige goeie oplossing is??? Dat zullen de mensen binnen 100 jaar wel kunnen bepalen of die 'elektrisch aangedreven wonderen' wel zo goed waren voor het milieu.

Dat een elektrisch aangedreven trein efficiënter , minder vervuilend en goedkoper zal zijn dan een diesel spreek ik niet tegen. Maar ik zou wel even willen weten waar u die info allemaal juist haalt? Enkel om eens te kunnen zien hoeveel efficiënter, goedkoper en milieuvriendelijker het juist is 'alle verliezen meegerekend'. Zijn hier ergens cijfers over te vinden?

Wat die elektrisch wagen betreft, hoe kan u nu al in godsnaam gaan zeggen wat de gevolgen gaan zijn eens we massaal elektrisch gaan rijden? Extra elektriciteitsproductie voor het laden, een berg batterijen (productie/verwerking) waar geen enkel mens ook nog maar een i.d van heeft, de exacte hoeveelheden fijnstof die 1000'en elektrische wagens gaan uitstoten ook niet gekend,etc...


Waarom kan men niet gewoon met een vrachtwagen komen tanken indien de tankinstallatie niet kan bereikt worden? Zal ook wel weeral een of andere absurde reden voor zijn. Als de tank van een lok bijna leeg is moet die dus iedere keer terug naar de weinige tankinstallaties die er nog zijn... Of voorzie dan gewoon meer tankinstallaties?


Wat dit geval hier betreft met de Mw41. Kan natuurlijk kloppen maar gelieve er toch ook even bij stil te staan dat niet alles wat men in de krant leest ook de waarheid is zeker... Dit lijken velen toch wel te doen gezien de vele 'sensatie' posts op forum's & sociale media!
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door groentje »

Milieuvergunningen. Een tankinstallatie kost flink wat geld om reglementair in orde te zijn, dus worden er niet meer gebouwd dan er strikt genomen nodig zijn. Een tankwagen is al helemaal niet reglementair, al zeg ik niet dat het nooit gebeurt.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door dentheo »

Het zou interessant kunnen zijn een paar noodparkings aan te leggen waar men met een tankwagen kan tanken.
De milieueisen daarvoor en de kosten zijn veel kleiner.

Anderzijds is hier ook al eens vermeld dat de meeste treinen een zeer primitieve aanduiding van de tankvoorraad hebben.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie