koppeling desiro
koppeling desiro
zo'n koppeling bestaat, voor zover ik kan zien, uit 2 stukken:
1) mechanisch (de "koppeling")
2) electrisch (het stuk erboven)
waarom is dat 2e stuk eigenlijk voorzien,
op foto hier zie je duidelijk dat het niet aangesloten is ...
1) mechanisch (de "koppeling")
2) electrisch (het stuk erboven)
waarom is dat 2e stuk eigenlijk voorzien,
op foto hier zie je duidelijk dat het niet aangesloten is ...
Re: koppeling desiro
uw foto is gemaakt net nadat er een ontkoppeling is uitgevoerd. Je kan dit zien doordat de koplichten van het rechter motorstel wit staan, wat wil zeggen dat de stuurpost aan die kant in dienst is (de koplichten van een desiro werken automatisch, je kan dus van op afstand zien welke stuurpost in dienst is).
De elektrische doos geeft alle mogelijke commando's door:
- ivm tractie en remmen (wat betreft het elektrisch gedeelte)
- lossen en sluiten van deuren
- omroepinstallatie
- bediening van verlichting
- ...
De elektrische doos geeft alle mogelijke commando's door:
- ivm tractie en remmen (wat betreft het elektrisch gedeelte)
- lossen en sluiten van deuren
- omroepinstallatie
- bediening van verlichting
- ...
Re: koppeling desiro
profke schreef:zo'n koppeling bestaat, voor zover ik kan zien, uit 2 stukken:
1) mechanisch (de "koppeling")
2) electrisch (het stuk erboven)
waarom is dat 2e stuk eigenlijk voorzien,
op foto hier zie je duidelijk dat het niet aangesloten is ...
Er is nog een derde luik aan die koppeling ... de luchtleidingen, ook een 5 bar en een 9 bar leiding zitten hierin verwerkt. (5 bar is remleiding - 9bar is de voedingsleiding)
Re: koppeling desiro
Maar waarom juist die vraag nu? Een dertig jaar oude Break heeft toch ook dat bovenste stuk?
Re: koppeling desiro
Bij storing op een Motorstel kan het soms handig zijn dat er elektrisch niet gekoppeld wordt, en het defecte stel op sleep meegenomen kan worden.Retard schreef:Maar waarom juist die vraag nu? Een dertig jaar oude Break heeft toch ook dat bovenste stuk?
Op die manier kan de storing geen verdere problemen veroorzaken op de andere stellen.
Ook bij het koppelen van verschillende materiaaltypes, mag er niet elektrisch gekoppeld worden om storingen te vermijden.
Denk maar aan de combinatie sprinter/Break.
Re: koppeling desiro
Ik dacht dat die net wel in TS konden rijden?Nils schreef:Ook bij het koppelen van verschillende materiaaltypes, mag er niet elektrisch gekoppeld worden om storingen te vermijden.
Denk maar aan de combinatie sprinter/Break.
Re: koppeling desiro
Kunnen wel, mogen niet.Shrek schreef:Ik dacht dat die net wel in TS konden rijden?Nils schreef:Ook bij het koppelen van verschillende materiaaltypes, mag er niet elektrisch gekoppeld worden om storingen te vermijden.
Denk maar aan de combinatie sprinter/Break.
Re: koppeling desiro
Misschien omdat desiro's geen stukje meer van elkaar weg rijden na het ontkoppelen (er zit beveiliging in tegen het opnieuw koppelen, in tegenstelling tot het ander materieel)? Dus kom je het bijgevolg vaak tegen dat twee desiro's op deze manier tegen elkaar staan. Bij breaks of sprinters zul je het enkel zeer uitzonderlijk zien gebeuren.Retard schreef:Maar waarom juist die vraag nu? Een dertig jaar oude Break heeft toch ook dat bovenste stuk?
Re: koppeling desiro
Scharfenbergkoppeling type GF om volledig te zijn.deadlock schreef:Heeft de Desiro een scharfenbergkoppeling?
Re: koppeling desiro
Inderdaad met nadruk op type gf. Fysiek zijn ze namelijk identiek aan de gf koppeling op breaks en sprinters.
Re: koppeling desiro
Nils schreef:Kunnen wel, mogen niet.Shrek schreef:Ik dacht dat die net wel in TS konden rijden?Nils schreef:Ook bij het koppelen van verschillende materiaaltypes, mag er niet elektrisch gekoppeld worden om storingen te vermijden.
Denk maar aan de combinatie sprinter/Break.
Twee verschillende types van elektrisch materieel mogen niet elektrisch gekoppeld worden (bvb sprinter met break of MW41 met break of Desiro met Break ...) via de automatische koppeling daar dit schade zou veroorzaken. Schade door verschil in hoogte, verschil van aantal en soort contacten, andere posities van elektrische kabels... Verschillende types kunnen NIET in treinschakeling rijden
Er bestaat een getekend plan welke motorstellen met welke motorstellen elektrisch en/of mechanisch-pneumatisch kunnen en mogen gekoppeld worden
Re: koppeling desiro
Steven schreef:Inderdaad met nadruk op type gf. Fysiek zijn ze namelijk identiek aan de gf koppeling op breaks en sprinters.
Een scharfenber is geen GF-koppeling. Hoewel ze wel mechanisch en pneumatisch kunnen gekoppeld worden (indien ze op dezelfde hoogte staan).
Uiterlijk lijken ze sterk op elkaar, maar innerlijk hebben ze andere mechanismen en onderdelen.
bvb heeft de Break een ringfeder en de Desiro een elastomeer veerkoppeling
Re: koppeling desiro
De koppeldozen staan dus "los" of tenminste beweeglijk boven op de mechanische koppeling.
Want electrisch is hij op de foto ontkoppeld, maar mechanisch staan ze nog tegen elkaar.
Of ze mechanisch nog gekoppeld zijn kun je waarschijnlijk niet zien omdat die hefbomen "in" de koppelkop zitten.
Want electrisch is hij op de foto ontkoppeld, maar mechanisch staan ze nog tegen elkaar.
Of ze mechanisch nog gekoppeld zijn kun je waarschijnlijk niet zien omdat die hefbomen "in" de koppelkop zitten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: koppeling desiro
dentheo schreef:De koppeldozen staan dus "los" of tenminste beweeglijk boven op de mechanische koppeling.
Want electrisch is hij op de foto ontkoppeld, maar mechanisch staan ze nog tegen elkaar.
Of ze mechanisch nog gekoppeld zijn kun je waarschijnlijk niet zien omdat die hefbomen "in" de koppelkop zitten.
de volgorde van koppelen is eerst mechanisch, daarna pneumatisch en vervolgens elektrisch.
Ontkoppelen gebeurt in omgekeerde volgorde.
De elektrische koppeling wordt pneumatisch bediend wanneer de pneumatische koppeling verwezenlijkt is.
De elektrische koppelaar wordt verplaatst door middel van een pneumatische zuiger.
de elektrische koppelaar kan ook afgezonderd worden zodat alleen mechanisch en pneumatisch gekoppeld kan worden.