Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaald?

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door groentje »

@Steven: dat is ook omdat we dat zo gewoon zijn, net zoals zwakke dienstregelingen. Maar geef mij toch ook maar een hogere frequentie, hoor.
Nu heb ik niets tegen een wachtzaal, maar zelfs wanneer ik die mogelijkheid heb, breng ik er zelden mijn tijd door, en sta ik liever te wachten op het perron. Of er moest een of ander eetstalletje staan. Of ik ga wat wandelen in de buurt. Wachten in een wachtruimte doe ik alleen maar als ik moe ben, de buurt niets te bieden heeft en het echt onaangenaam koud (of warm) is.
Nu kan er altijd iets mis gaan, en de wachttijd onverwacht uitlopen. Maar dan nog hoeft een wachtruimte niet noodzakelijk verwarmd te zijn (afgesloten van de elementen doet al heel erg veel), en moet er voor mij niet noodzakelijk een loket zijn. Niet dat ik er iets op tegen heb, hoor, maar als ik een deftig werkende automaat heb, durf ik daar ook wel gaan. In België staan er geen deftig werkende automaten, maar dat is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Steven »

een verwarmde wachtruimte hoeft niet noodzakelijk een groot gebouw zijn. Maar de wachtruimtes op de perrons van Brugge vind ik een prachtvoorbeeld. Heel doorzichtig en dus een buitengevoel, doch achter glas en gescheiden van weer en wind. Als die dan nog een klein beetje warm zijn in de winter (dat moet geen 20 graden zijn, maar een graad of 15 volstaat best wel al om goed aan te voelen voor de wachtende).
SvMp

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door SvMp »

@groentje: Je beschrijft duidelijk hoe jij wachtruimtes ziet en (niet) gebruikt. Dat geldt zeker voor meer mensen. En die groep zal dus geen hoge prioriteit kennen een de wachtruimtes.
Aangezien mijn hobby spoorweg nostalgie én reizen is, heb ik heel wat ouderwetse werkende stations in Europa gezien. En overal waar ik die wachtruimtes tref, worden ze gebruikt. Er is dus wel degelijk een duidelijke behoefte.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door groentje »

Och, in het buitenland, waar ik moeite heb met het inschatten van afstanden, de dienstregeling op veel plaatsen nog triestiger is (grote delen van Frankrijk, Ierland, Spanje...), kom ik ook al eens een stuk te vroeg aan in het station, hoor. En in december vond ik een wachtruimte in station Ennis best aangenaam. Maar niet onmisbaar, op voorwaarde dat er een deftig schuilhuisje stond op het perron. Dat laatste is inderdaad vaak niet het geval, een bushokje, zeker zonder zitgelegenheid, is ook voor mij niet voldoende.
Maar in het geval van Ierland zat ik maar steeds te denken: hoe kunnen ze dit iet of wat rendabel uitbaten? En ik vrees dat het antwoord 'niet' is...
SvMp

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door SvMp »

Ennis in Ierland heeft ruim 24.000 inwoners, gewoon een grote plaats dus en ook niet verbazend dat het gebouw open is.

Lokale lijntjes zijn ook niet rendabel, dat zijn in de regel alleen de langeafstandslijnen. Niet voor niets wilde Beeching in Engeland in de zestiger jaren alle lokale lijnen sluiten. Is gelukkig niet helemaal gebeurd, maar deze kampioen rationaliseren heeft wel een hoop invloed gehad.

De winst van de langeafstandslijnen moet gebruikt worden om de kosten van die lokale lijntjes deels te dekken. Maar het blijft een nutsvoorziening. Daarom bekijk ik zo'n lijntje (treindienst plus stations) ook niet op zichzelf, maar leg ik ook steeds de relatie met werkgelegenheid, een vitaal platteland, etc..
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door K V B »

Steven schreef:een verwarmde wachtruimte hoeft niet noodzakelijk een groot gebouw zijn. Maar de wachtruimtes op de perrons van Brugge vind ik een prachtvoorbeeld. Heel doorzichtig en dus een buitengevoel, doch achter glas en gescheiden van weer en wind. Als die dan nog een klein beetje warm zijn in de winter (dat moet geen 20 graden zijn, maar een graad of 15 volstaat best wel al om goed aan te voelen voor de wachtende).
Dat is ook de standaard in Zwitserland: Een glazen ruimte op het perron zelf, zodat je zo dicht mogelijk bij waar de trein uiteindelijk gaat stoppen kan wachten. En als je uit de wind en uit de regen kan staan is het voor mij al goed. Overigens zijn die ruimtes soms ook verwarmd, maar dat alleen maar als de plaatselijke gemeente bereid is om de elektriciteitskosten te betalen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door K V B »

SvMp schreef: Aangezien mijn hobby spoorweg nostalgie én reizen is, heb ik heel wat ouderwetse werkende stations in Europa gezien. En overal waar ik die wachtruimtes tref, worden ze gebruikt. Er is dus wel degelijk een duidelijke behoefte.
Natuurlijk worden die gebruikt. Ze zijn gratis. Als je iets gratis weggeeft zal er altijd een "behoefte zijn".
De vraag die je jezelf moet stellen is: Hoeveel is die verwarmde wachtruimte mij waard? Hoeveel zou je bereid zijn extra te betalen voor die warme wachtruimte?
SvMp

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door SvMp »

K V B schreef:
Steven schreef:een verwarmde wachtruimte hoeft niet noodzakelijk een groot gebouw zijn. Maar de wachtruimtes op de perrons van Brugge vind ik een prachtvoorbeeld. Heel doorzichtig en dus een buitengevoel, doch achter glas en gescheiden van weer en wind. Als die dan nog een klein beetje warm zijn in de winter (dat moet geen 20 graden zijn, maar een graad of 15 volstaat best wel al om goed aan te voelen voor de wachtende).
Dat is ook de standaard in Zwitserland: Een glazen ruimte op het perron zelf, zodat je zo dicht mogelijk bij waar de trein uiteindelijk gaat stoppen kan wachten. En als je uit de wind en uit de regen kan staan is het voor mij al goed. Overigens zijn die ruimtes soms ook verwarmd, maar dat alleen maar als de plaatselijke gemeente bereid is om de elektriciteitskosten te betalen.
Zwitserland heeft ook nog redelijk wat bemande station met comfortabele wachtruimtes. Beetje vergelijkbaar met België zoals het nu is.

Maar ik heb ook wat anders gezien: Stationnetjes waarvan het loket al in de negentiger jaren is gesloten, maar het gebouw is gewoon open. Dat was aan de spoorlijnen van de Rhätische Bahn in kanton Graubünden. De stationnetjes vlakbij de grote stad (Chur) waren echter gesloten met de mededeling dat de wachtruimte wegens vandalisme is gesloten. Wat verder weg van de grote stad, volop open gebouwen. Dat kan nog in Zwitserland, al die je dat zelfs daar de verloedering toeslaat.

Dit was in 2010, weet niet of het nog zo is. Overnachten is daar zo duur, dat ik daar voorlopig nog even weg blijf.
K V B schreef:
SvMp schreef: Aangezien mijn hobby spoorweg nostalgie én reizen is, heb ik heel wat ouderwetse werkende stations in Europa gezien. En overal waar ik die wachtruimtes tref, worden ze gebruikt. Er is dus wel degelijk een duidelijke behoefte.
Natuurlijk worden die gebruikt. Ze zijn gratis. Als je iets gratis weggeeft zal er altijd een "behoefte zijn".
De vraag die je jezelf moet stellen is: Hoeveel is die verwarmde wachtruimte mij waard? Hoeveel zou je bereid zijn extra te betalen voor die warme wachtruimte?
Die vraag kun je je inderdaad stellen. En dat kun je doortrekken naar een papieren kaartje en toiletgebruik. Of de hoeveelheid bagage. Mensen met overgewicht kun je ook meer laten betalen. Maar ik word er niet vrolijk van als de spoorwegen een soort Ryanair worden.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Kristofke »

Een goed verwarmde wachtruimte trekt meer nadelen dan voordelen.

Als je zo een stralingsverwarmer zou hangen ergens in een grootstad, en dan vooral in Brussel, dan zitten er binnen de tien minuten tien daklozen onder!

Ze schuilen nu al in de afgeschermde loketruimte in Brussel-Noord.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door kika »

Ik dacht dat ze in België toch goed waren met compromissen? Warmtezuilen die werken als het kouder is dan 8 graden en na 4 minuten weer uitgaan (met drukknop). Die zet je op perron/bij je bushokje en klaar. Gooi nog wat zonnepanelen op het dak van dat ding en dan heb je de groene jongens/meisjes vast ook mee, een beetje greenwashing kan geen kwaad :lol:
Klassiekje
Berichten: 550
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Klassiekje »

In Asse moeten we het al jaren doen met een krot. Nou ja, het is een jaar of twee geleden toch eens herschilderd geweest :roll:
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Tijgernoot »

Algemene vuistregel bij de spoorwegen: als iets een grote renovatie krijgt wordt het binnenkort platgegooid :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door Steven »

SvMp schreef:
Zwitserland heeft ook nog redelijk wat bemande station met comfortabele wachtruimtes. Beetje vergelijkbaar met België zoals het nu is.

Maar ik heb ook wat anders gezien: Stationnetjes waarvan het loket al in de negentiger jaren is gesloten, maar het gebouw is gewoon open. Dat was aan de spoorlijnen van de Rhätische Bahn in kanton Graubünden. De stationnetjes vlakbij de grote stad (Chur) waren echter gesloten met de mededeling dat de wachtruimte wegens vandalisme is gesloten. Wat verder weg van de grote stad, volop open gebouwen. Dat kan nog in Zwitserland, al die je dat zelfs daar de verloedering toeslaat.

Dit was in 2010, weet niet of het nog zo is. Overnachten is daar zo duur, dat ik daar voorlopig nog even weg blijf.

Dat zijn de stations van de RhB die jij wil aanduiden, in de meeste gevallen is er een minishop (verkoop van drank, tickets, skipass, ....) in die stations die geen klassiek loket meer hebben. Wat de prijzen in Zwitserland betreft om eens te logeren mag je u vooral niet laten verblinden door wat touroperators vragen maar ga je beter gewoon zelf op zoek naar kleine hotels en dergelijke en dan zal je best wel merken dat er betaalbare zaken te vinden zijn.
pietje

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door pietje »

Tijgernoot schreef:Algemene vuistregel bij de spoorwegen: als iets een grote renovatie krijgt wordt het binnenkort platgegooid :wink:
Behalve als het wielen heeft :twisted:
Dan rijdt het bijna 2 keer zolang rond als in de buurlanden en wordt het 10 jaar voor het definitieve einden nog helemaal gerenoveerd
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Overal verbouwing op stations, waar wordt het van betaal

Bericht door groentje »

De Zwitserse steden zijn wel een pak duurder dan elders. Veel hotelletjes waar je 30 à 40 euro betaald voor een nacht als single ga je er niet vinden. In Frankrijk wel, in Duitsland zijn er ook genoeg Gaststätte, en laat ons maar zwijgen over Spanje, Italië etc.
Op het platteland zal het misschien iets goedkoper zijn, maar toch.
Plaats reactie