Pagina 128 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 05 mei 2022, 16:02
door dentheo
Steve schreef: 04 mei 2022, 16:44 Ik zag onderstaande foto passeren op een Facebook-groep. Is dit vaak zo bij de Bmx? Iets aan te doen / mogelijk ontwerpfoutje (ontbrekend afschermingspaneel misschien) of echt onvermijdelijk? Zelfs op de grote witte zijkanten van de HLE 18/19 of MS08 zie je afzettingen maar zelden zo sterk.
Ik vrees dat je daarvoor moet gaan proeven doen, met modderwater in een windtunnel....
Daar de dubbeldekker hoger is beïnvloedt hij de luchtstroming met het koolpoeder-water nadelig, erger dan op een lok.
Daar zijn het de koppelingen van de gootjes die de driehoek op de flank veroorzaken... of is het gootje te eng.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 05 mei 2022, 16:07
door Klassiekje
De M7's worden nu sowieso wel erg snel vuil heb ik de indruk.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 13 mei 2022, 09:44
door ronny
Inmiddels is via een parlementaire vraag bekend geworden dat volgende aantallen geleverd zijn op 1 mei
M7-B en M7-AB : 108 (142 hadden al geleverd moeten zijn)
M7 BDX : 12 (31 hadden al geleverd moeten zijn)
M7 BMX : 13 (37 hadden al geleverd moeten zijn)
De verwachting van het aantal geleverde rijtuigen tegen eind van het jaar is :
M7-B en M7-AB : 175
M7 BDX : 27
M7 BMX : 41

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 13 mei 2022, 09:55
door overweg13
Klassiekje schreef: 05 mei 2022, 16:07 De M7's worden nu sowieso wel erg snel vuil heb ik de indruk.
Al onze treinen zijn vuil aan de buitenzijde en dat is vooral een gevolg van dat halsstarrig vasthouden aan die doodse witte kleur. Overigens ook ideaal voor de spuiters.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 mei 2022, 11:15
door BlackEagle
overweg13 schreef: 13 mei 2022, 09:55
Klassiekje schreef: 05 mei 2022, 16:07 De M7's worden nu sowieso wel erg snel vuil heb ik de indruk.
Al onze treinen zijn vuil aan de buitenzijde en dat is vooral een gevolg van dat halsstarrig vasthouden aan die doodse witte kleur. Overigens ook ideaal voor de spuiters.
Blauw is intussen de nieuwe huisstijlkleur van de communicatie en de uniformen geworden, zou mooi (en nuttig) zijn om een nieuwe livrei te introduceren die meer gebaseerd is op blauw idd...

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 mei 2022, 15:28
door groentje
Goh, in Slovenië zijn de treinen rood of blauw, maar er zit toch ook heel vaak een extra kleurtje op, hoor.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 mei 2022, 16:48
door trainlovertje
groentje schreef: 14 mei 2022, 15:28 Goh, in Slovenië zijn de treinen rood of blauw, maar er zit toch ook heel vaak een extra kleurtje op, hoor.
Klopt, maar daar verwijdert men ook quasi geen graffiti. En eens dat geweten is bij de spuiters...

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 mei 2022, 17:21
door ostbahnhof
BlackEagle schreef: 14 mei 2022, 11:15
overweg13 schreef: 13 mei 2022, 09:55
Klassiekje schreef: 05 mei 2022, 16:07 De M7's worden nu sowieso wel erg snel vuil heb ik de indruk.
Al onze treinen zijn vuil aan de buitenzijde en dat is vooral een gevolg van dat halsstarrig vasthouden aan die doodse witte kleur. Overigens ook ideaal voor de spuiters.
Blauw is intussen de nieuwe huisstijlkleur van de communicatie en de uniformen geworden, zou mooi (en nuttig) zijn om een nieuwe livrei te introduceren die meer gebaseerd is op blauw idd...
Er rijdt ondertussen een groene desiro rond, (ivm trainworld) es uitproberen op een M7?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 16 mei 2022, 09:04
door Shrek
Ik heb op de Eupen-Oostende intussen de eerste samenstellingen met 7 M7's zien rondrijden, geen overbodige luxe natuurlijk bij dit weer.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 16 mei 2022, 09:25
door Steve
Ook gezien deze ochtend, en er hingen gelukkig nog steeds 4 enkeldeks rijtuigen aan (1 I10 en 3 I11). Daarmee is er nu echt merkbare capaciteitsuitbreiding, tot nu toe was het immers vooral een status-quo doordat de I11 bijna proportioneel teruggeschroefd werd.

Ik blijf wel benieuwd wat nu eigenlijk het plan is... naar stammen van hoeveel M7's wil men uiteindelijk gaan, en wanneer komt er een M7 BDx (die nu toch al actief gebruikt wordt op meerdere autonome stammen) ter vervanging van de I11 BDx? Of zou er, gelet op de recente proefritten, toch overwogen worden om er een Bmx aan te hangen voor extra vermogen?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 16 mei 2022, 11:46
door Shrek
Steve schreef: 16 mei 2022, 09:25 Ik blijf wel benieuwd wat nu eigenlijk het plan is... naar stammen van hoeveel M7's wil men uiteindelijk gaan, en wanneer komt er een M7 BDx (die nu toch al actief gebruikt wordt op meerdere autonome stammen) ter vervanging van de I11 BDx? Of zou er, gelet op de recente proefritten, toch overwogen worden om er een Bmx aan te hangen voor extra vermogen?
Ik zou de combinatie HLE18 + 10M7+I11BDx nog niet uitsluiten. Die BMX'en gaan ze, zeker voorlopig, elders nodig hebben.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 17 mei 2022, 18:12
door Terminus
@Shrek: ze zitten ook met hun fietsenplan. Ik heb gehoord dat ze nog bijkomende I10-rijtuigen gaan ombouwen tot I10V(elo). Dus enkel een stuurstandje aan een reeks M7's hangen gaan ze niet doen. Bovendien voegen ze altijd nog een I11 toe om problemen met de omvormer op te vangen.
Dus de nabije toekomst: I11 BDX - I11 B - I10 BV + een sliert M7's (7? 8?)

Daarnaast is er sprake van om de M6 BD 200-rijtuigen die aan de I11-stammen van de Kortrijk-Welkenraedt hangen (in totaal 3 rijtuigen?) naar de IC Oostende-Eupen te verplaatsen. Dus zou je ook enkele omkaderde stammen krijgen met M6BD + een sliert M7.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 17 mei 2022, 18:24
door brouckie
Een stuurrijtuig M7 heeft een GF-koppeling wat maakt dat deze ongeschikt is om aan de Oostende - Eupen te hangen. Bij problemen met de T18 kan er in Luik geen opdruklocomotief geplaatst worden. De I11 stuurrijtuigen zullen dus nog even blijven...

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 17 mei 2022, 22:56
door 4017-4018
Even een vraagje tussen door: waarom werden niet alle M6-rijtuigen geschikt gemaakt om met 200 te rijden?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 18 mei 2022, 06:35
door Zorba
Terminus schreef: 17 mei 2022, 18:12 Daarnaast is er sprake van om de M6 BD 200-rijtuigen die aan de I11-stammen van de Kortrijk-Welkenraedt hangen (in totaal 3 rijtuigen?) naar de IC Oostende-Eupen te verplaatsen. Dus zou je ook enkele omkaderde stammen krijgen met M6BD + een sliert M7.
Maandag bestond de samenstelling van de 505 reeds uit M6 200, hoewel ik niet zeker kan zeggen of dat volledig zo was of er ook M7 aan hing.