Pagina 127 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 12:05
door JHS2013
Precies, voor de M7 (en de NJ profiteert er ook van). Voor zo’n stoptreintje heb je natuurlijk geen 200 km/h nodig maar toch vreemd dat ze zo’n samenstelling in commerciële dienst laten rijden.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 12:13
door jan_olieslagers
De redenering erachter is dat je met te weinig rijtuigen ook te weinig massa hebt om snel te kunnen stoppen
Dat is misschien wat ongelukkig verwoord, vrees ik. Met meer massa en dezelfde remkracht zal men alleen maar een langere remweg hebben.

Eerder meen ik het als volgt te begrijpen: alle componenten hebben dezelfde remmen en dezelfde remkracht. Daar de BDx en Bmx zwaarder zijn hebben ze minder remkracht per gewicht, dus hoe minder er daarvan zijn in de totale samenstelling, hoe beter het remvermogen van de totale stam.

Maar hebben de BDx en Bmx inderdaad dezelfde remkracht als de "gewone" rijtuigen? Het kan toch niet zo moeilijk zijn om hun remkracht te verhogen, naargelang hun (maximaal) gewicht? (nuja, ik schrijf "gewicht" maar eigenlijk moet het "massa" zijn, inderdaad)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 12:27
door JHS2013
Dat doet men al (een eeuwigheid). Een BMX heeft een veel groter remgewicht maar komt op ongeveer hetzelfde percentage uit als een rijtuig. Het probleem is niet zozeer de verhouding remgewicht/massa per rijtuig maar dat de totale dynamiek in zo’n kort konvooi toch net anders uitpakt. Een losse loc remt op papier ook zeer goed, in de praktijk toch minder.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 12:31
door Klassiekje
Zwoopaman schreef: 03 mei 2022, 11:56
Klassiekje schreef: 03 mei 2022, 11:21 De regels zijn een tijdje geleden speciaal voor de M7 aangepast :wink:
Ik ben het voor de zekerheid eens gaan nakijken in de HLT en daar staat toch nog altijd dat indien men niet aan de minimum samenstelling komt van 1 M7BMX + 3 volledig geremde rijtuigen er een maximum snelheid van 100 km/u geldt.
Dat bedoel ik ook.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 14:44
door Steve
jan_olieslagers schreef: 03 mei 2022, 12:13
De redenering erachter is dat je met te weinig rijtuigen ook te weinig massa hebt om snel te kunnen stoppen
Dat is misschien wat ongelukkig verwoord, vrees ik. Met meer massa en dezelfde remkracht zal men alleen maar een langere remweg hebben.

Eerder meen ik het als volgt te begrijpen: alle componenten hebben dezelfde remmen en dezelfde remkracht. Daar de BDx en Bmx zwaarder zijn hebben ze minder remkracht per gewicht, dus hoe minder er daarvan zijn in de totale samenstelling, hoe beter het remvermogen van de totale stam.
Inderdaad - iets preciezer gesteld heeft elk rijtuig enig overschot qua remkracht (remgewicht vs. reële massa van het rijtuig) en bij een lange rijtuigenstam heb je dus meer overschot om de mindere remkracht van een loc of Bmx te compenseren. Een beetje op dezelfde manier trekken meerdere gekoppelde treinstellen ook vlotter op, elk treinstel heeft enig overschot qua vermogen (om bv. een ander stel af te slepen) en je hebt er proportioneel dus meer van bij een langere samenstelling.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 19:26
door dentheo
Steve schreef: 03 mei 2022, 14:44
jan_olieslagers schreef: 03 mei 2022, 12:13 Een beetje op dezelfde manier trekken meerdere gekoppelde treinstellen ook vlotter op, elk treinstel heeft enig overschot qua vermogen (om bv. een ander stel af te slepen) en je hebt er proportioneel dus meer van bij een langere samenstelling.
Opletten met "proportioneel" en procenten Jan !

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 19:27
door jan_olieslagers
Let gij maar op met het citeren :) ! Uw citaat komt van @Steve...

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 19:44
door dentheo
jan_olieslagers schreef: 03 mei 2022, 19:27 Let gij maar op met het citeren :) ! Uw citaat komt van @Steve...
Sorry Jan groot gelijk.

Steve als elk stel 20% reserve heeft, dan heeft een samenstelling van 3 treinstellen ook 20%reserve, echt niet meer.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 19:53
door jan_olieslagers
Het moet te maken hebben met "uitmiddelen", denk ik: als pieken in de "last" over meer "lastopnemers" worden verdeeld kunnen ze beter worden geabsorbeerd. Of zoiets daaromtrent. Zo las ik toch de uitleg van @Steve.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 20:04
door Davy
Op Belux staan nu enkele geplande samenstellingen met M7-motorwagens. O.a. dus die P naar Statte maar ook op Luik Quievrain zou M7 instromen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 04 mei 2022, 16:44
door Steve
Ik zag onderstaande foto passeren op een Facebook-groep. Is dit vaak zo bij de Bmx? Iets aan te doen / mogelijk ontwerpfoutje (ontbrekend afschermingspaneel misschien) of echt onvermijdelijk? Zelfs op de grote witte zijkanten van de HLE 18/19 of MS08 zie je afzettingen maar zelden zo sterk.

279726307_5205201256194146_917109887540911285_n.jpg

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 04 mei 2022, 19:13
door Lynx
Zelfde probleem hebben we hier in Nederland ook met o.a. onze VIRM en DDZ dubbeldekkers. Daarbij schijnt een extra rand om het vuil van de koolstrippen op een andere manier af te voeren erg lastig te realiseren te zijn vanwege de beperkte ruimte in zowel het gedeelte van de stroomafnemers zelf dat vrijgelaten moet worden, als het profiel vrije ruimte (geen idee hoe jullie dat in België noemt - het profiel waarbinnen de trein zich vrij moet kunnen bewegen).

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 04 mei 2022, 19:22
door jan_olieslagers
geen idee hoe jullie dat in België noemt - het profiel waarbinnen de trein zich vrij moet kunnen bewegen
Kijk eens hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel Maar informeel wordt vaak het Franse woord gabarit gebruikt.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 04 mei 2022, 19:32
door wbrm
Op Traxx locs zie je het ook vaak al zijn die in België zelden wit.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 04 mei 2022, 21:10
door Steven
jan_olieslagers schreef: 04 mei 2022, 19:22
geen idee hoe jullie dat in België noemt - het profiel waarbinnen de trein zich vrij moet kunnen bewegen
Kijk eens hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel Maar informeel wordt vaak het Franse woord gabarit gebruikt.
Wij spreken van het vrijruimteprofiel in Nederland is het dan weer officieel profiel van vrije ruimte. België kent dus een vrp en Nederland een pvr. Om ons Belgische HLT en de Nederlandse regelgeving te citeren. In het Frans en sommige Vlaamse regio’s is het woord gabarit meer in gebruik.