Pagina 126 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 21 apr 2022, 13:37
door ronny
Met meer dan 100 geleverde M7 half november vorig jaar lijkt de effectieve inzet ervan mij toch nog beperkt te zijn. Ik had verwacht dat er minstens elke maand een trein zou bijkomen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 01 mei 2022, 13:58
door Shin
ronny schreef: 21 apr 2022, 13:37 Met meer dan 100 geleverde M7 half november vorig jaar lijkt de effectieve inzet ervan mij toch nog beperkt te zijn. Ik had verwacht dat er minstens elke maand een trein zou bijkomen.
Had ook gehoopt dat de meeste Desiro ic treinen met de komst van de M7 vervangen gingen worden (niet perse door M7, maar alles is beter dan een desiro naar mijn mening)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 01 mei 2022, 22:05
door Shrek
Shin schreef: 01 mei 2022, 13:58
ronny schreef: 21 apr 2022, 13:37 Met meer dan 100 geleverde M7 half november vorig jaar lijkt de effectieve inzet ervan mij toch nog beperkt te zijn. Ik had verwacht dat er minstens elke maand een trein zou bijkomen.
Had ook gehoopt dat de meeste Desiro ic treinen met de komst van de M7 vervangen gingen worden (niet perse door M7, maar alles is beter dan een desiro naar mijn mening)
Uiteindelijk zal dat ook gebeuren, maar daarvoor moeten er eerst nog een pak meer komen :wink:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 01 mei 2022, 22:22
door Terminus
Shrek schreef: 01 mei 2022, 22:05
Shin schreef: 01 mei 2022, 13:58
ronny schreef: 21 apr 2022, 13:37 Met meer dan 100 geleverde M7 half november vorig jaar lijkt de effectieve inzet ervan mij toch nog beperkt te zijn. Ik had verwacht dat er minstens elke maand een trein zou bijkomen.
Had ook gehoopt dat de meeste Desiro ic treinen met de komst van de M7 vervangen gingen worden (niet perse door M7, maar alles is beter dan een desiro naar mijn mening)
Uiteindelijk zal dat ook gebeuren, maar daarvoor moeten er eerst nog een pak meer komen :wink:
Ik denk dat dat gaat tegenvallen. Desiro's zouden ook op langere termijn de Gent-Leuven of Brussel (Airport) - Dinant blijven verzekeren. Ook op de IC Antwerpen-Oostende is er blijkbaar geen druk om te weg te halen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 02 mei 2022, 00:22
door desirootje
Terminus schreef: 01 mei 2022, 22:22
Shrek schreef: 01 mei 2022, 22:05
Shin schreef: 01 mei 2022, 13:58

Had ook gehoopt dat de meeste Desiro ic treinen met de komst van de M7 vervangen gingen worden (niet perse door M7, maar alles is beter dan een desiro naar mijn mening)
Uiteindelijk zal dat ook gebeuren, maar daarvoor moeten er eerst nog een pak meer komen :wink:
Ik denk dat dat gaat tegenvallen. Desiro's zouden ook op langere termijn de Gent-Leuven of Brussel (Airport) - Dinant blijven verzekeren. Ook op de IC Antwerpen-Oostende is er blijkbaar geen druk om te weg te halen.
Die eerste is op Luxemburg-Luik na de meest verdedigbare IC voor de desiro, hoewel je argumenten zou kunnen maken voor MR96's daar als ze elders vervangen zouden worden, met hun redelijk snelle acceleratie.
Brussels Airport - Dinant is noodzakelijk vanwege de S19 totdat men mss een S18 Brussels Airport - Leuven ofzo maakt en de IC vanuit DInant aan iets anders vastmaakt.
Antwerpen-Oostende daarentegen lijkt in mijn ogen hoop te hebben, al is het maar voor een homogene samenstelling voor alle ritten en daardoor betere timetables.
Men moet ook niet beginnen klagen over de M7's hebben dit of dat nog niet verandert wanneer ze enkel nog maar op de minderheid van de ritten van 1 IC zitten en als gedeeltelijke samenstelling van een andere IC zitten.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 02 mei 2022, 12:42
door Steven
Het is inderdaad nog veel te vroeg om grote veranderingen te zien. Grootse verschuivingen met rollend materieel doet men dan ook maar max 2X per jaar. De grootste verschuiving is meestal te verwachten rond de nieuwe dienstregeling in december.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 02 mei 2022, 13:18
door Shrek
Terminus schreef: 01 mei 2022, 22:22 Ik denk dat dat gaat tegenvallen. Desiro's zouden ook op langere termijn de Gent-Leuven of Brussel (Airport) - Dinant blijven verzekeren. Ook op de IC Antwerpen-Oostende is er blijkbaar geen druk om te weg te halen.
Zolang er nog geen honderden M7 rondrijden zal er inderdaad geen druk zijn om die weg te halen, maar uiteindelijk zal het toch moeten gebeuren. De extra S-treinen naar Nijvel en Ottignies moeten ergens hun Desiro's vandaan halen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 08:20
door JHS2013
Zojuist, om 08:00 stipt, passeerde mij een opvallende M7-stam te Flemalle-Haute (L125) met aanduiding P Statte (vermoedelijk P7481). Het konvooi bestond slechts uit 3 rijtuigen (Bmx+B+Bx) en is dus beperkt tot 100 km/h. Is dit zo voorzien of een uitzonderlijkheid vandaag?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 08:53
door 260689
JHS2013 schreef: 03 mei 2022, 08:20 Zojuist, om 08:00 stipt, passeerde mij een opvallende M7-stam te Flemalle-Haute (L125) met aanduiding P Statte (vermoedelijk P7481). Het konvooi bestond slechts uit 3 rijtuigen (Bmx+B+Bx) en is dus beperkt tot 100 km/h. Is dit zo voorzien of een uitzonderlijkheid vandaag?
Is die reglementering niet veranderd? Als je met 4 rijtuigen al 200km/h mag. 3 rijtuigen was het minimum voor 160km/h te rijden?? Verbeter mij indien anders

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 09:03
door JHS2013
De minimum samenstelling is minstens 1 sleeplocomotief en 3 volledig geremde rijtuigen. De Bmx geldt als locomotief voor de minimum samenstelling dus heb je er maar 2 en is de snelheid beperkt tot 100 Km/h.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 09:11
door Steve
Volgens Haltelink bestond de trein vandaag en ook gisteren in ieder geval uit zo'n combinatie. Interessante ontwikkeling.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 10:43
door TB_worden
Waarom mogen treinen met 2 gesleepte rijtuigen slechts 100 km/u?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 10:50
door Steve
De redenering erachter is dat je met te weinig rijtuigen ook te weinig massa hebt om snel te kunnen stoppen; buiten de remkracht helpen de honderden tonnen massa en remmen van alle rijtuigen samen natuurlijk ook om tot stilstand te komen. Om dezelfde reden is een losse loc ook steeds beperkt in snelheid. De vraag is natuurlijk hoe actueel die regels nog zijn, wetend dat een M7-rijtuig sowieso al een pak meer massa heeft dan een enkeldeks rijtuig en dat de combinaties met BDx en Bmx sowieso gebouwd zijn met relatief korte stammen in het achterhoofd.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 11:21
door Klassiekje
Steve schreef: 03 mei 2022, 10:50 De redenering erachter is dat je met te weinig rijtuigen ook te weinig massa hebt om snel te kunnen stoppen; buiten de remkracht helpen de honderden tonnen massa en remmen van alle rijtuigen samen natuurlijk ook om tot stilstand te komen. Om dezelfde reden is een losse loc ook steeds beperkt in snelheid. De vraag is natuurlijk hoe actueel die regels nog zijn, wetend dat een M7-rijtuig sowieso al een pak meer massa heeft dan een enkeldeks rijtuig en dat de combinaties met BDx en Bmx sowieso gebouwd zijn met relatief korte stammen in het achterhoofd.
De regels zijn een tijdje geleden speciaal voor de M7 aangepast :wink:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 mei 2022, 11:56
door Zwoopaman
Klassiekje schreef: 03 mei 2022, 11:21 De regels zijn een tijdje geleden speciaal voor de M7 aangepast :wink:
Ik ben het voor de zekerheid eens gaan nakijken in de HLT en daar staat toch nog altijd dat indien men niet aan de minimum samenstelling komt van 1 M7BMX + 3 volledig geremde rijtuigen er een maximum snelheid van 100 km/u geldt.