Pagina 124 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 25 feb 2022, 13:50
door Davyd
De treinen Oostende -Eupen passeert hier lang het kantoor waar ik werk. Er vandaag ok al zeker 2 zien passeren met de voorziene samenstelling.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 25 feb 2022, 15:51
door Steven
Trein E536 Eupen Oostende reed vandaag ook met i11, dus geen M7 te zien. Vastgesteld vanochtend het perron in Brussel Zuid.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 25 feb 2022, 22:00
door pmuy
Er rijden zeker twee stammen op deze verbinding zonder M7. Eentje daarvan heeft ook een I6A mee (voor zover ik zag toegankelijk voor de reizigers, maar daar ben ik niet zeker van).
Voorbeelden van ritten zijn de 521 and 542.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 mar 2022, 19:29
door desirootje
ik zat vandaag en gisteren op een M7, de 2213 en 2214, nog steeds zeer comfortabel en aangenaam, wel heb ik een paar opmerkingen, de stopcontacten zitten een beetje verstopt, deze konden in een kleur zijn aangebracht zodat ze opvallen of nog beter op de 2-zits aan de achterkant van de vorige stoel, aangezien je er dan opkijkt. Het gebrek aan een voetsteuntje en kapstok is jammer maar zeker geen dealbreaker.
De knoppen voor de binnendeuren zijn ook niet ideaal geplaatst, ik had bijna op de knop van de buitendeur geklikt ipv de binnendeur met dat deze groene knoppen naast elkaar staan.
Er is wel nog werk aan de software, het is een beetje overbodig om dit te horen, na vertrek in Melle> "de volgende halte is Wetteren", net voor Wetteren "We komen aan in Wetteren" en dan "Wetteren" Dat is een beetje te veel van het goede, die laatste Wetteren mag er van mij uit.
Daarna komt "de deuren openen aan de linkerkant", handige informatie, zeker in het donker, maar dit lijkt me eerder informatie om af te roepen voor je stilstaat, niet erna?
Na elke halte werd ook "trein met bestemming Tongeren" afgeroepen, wat net iets te veel was voor mij, enkel in de grotere stations zou beter zijn of om de 3 stations ofzo. Het is ook zo een lange zin, dat kun je mss verkorten tot "trein naar Tongeren".
Door een afgeschafte S-trein neem ik aan hebben we ook een extra stop gemaakt in Erembodegem, dit kon precies niet aangepast worden als extra stop wat wel handig zou zijn, in plaats daarvan lijkt men het programma af te hebben gezet tussen Aalst en Erembodegem en daarna het weer hebben opgezet waardoor de computer dacht dat we nog in Aalst waren.
Voor grotere groepen zijn deze treinen ook wel goed, bovenaan de BMx heb je 2 vijfzits (met maar 2 stopcontacten) en bovenaan de Bdx heb je een longitudonale zeszit, geen idee hoeveel stopcontacten.
Verder lijken er meer bagagerekken te zijn in de trein, de BMx is redelijk stil voor wat het doet, je hoort hem vooral bij het optrekken en hij trilt soms een beetje maar dat is zeker acceptabel, en aan de deuren of bij de Bdx op de trappen zijn er grotere vuilbakken inclusief eentje voor dingen die gerecycleerd kunnen worden.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 mar 2022, 19:46
door Yassine_TB
desirootje schreef: 30 mar 2022, 19:29 Daarna komt "de deuren openen aan de linkerkant", handige informatie, zeker in het donker, maar dit lijkt me eerder informatie om af te roepen voor je stilstaat, niet erna?
Denk niet dat dit mogelijk is. Om deze informatie op voorhand (voor de trein stilstaat) om te roepen, moet de trein al op voorhand weten of het perron links of rechts gaat liggen. Daarom roept hij deze info pas om nadat de boordchef effectief de deuren links of rechts heeft gelost.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 mar 2022, 21:11
door DDietzen
Mogelijk is het zeker, in een aantal treinen van Nederlandse privévervoerders wordt de uitstapzijde automatisch omgeroepen nog ruim voordat de trein tot stilstand komt. In ieder geval bij de Flirts van Arriva Limburg, mogelijk ook bij andere materieeltypes en vervoerders/regio's. NS heeft tevens in haar reisplanner de uitstapzijde staan bij de reisadviezen, dus ook als de trein zelf 'dom' is, kan de info nog altijd worden opgehaald uit de reisinformatie.

Of de M7 momenteel zo geprogrammeerd is om dat effectief mogelijk te maken, is een tweede... ;)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 30 mar 2022, 21:20
door JHS2013
Arriva Limburg rijdt dan ook vooral over enkelspoorlijnen met sporen met een specifieke richting in de kruisingsstations.

Voor grotere stations is het lastiger maar voor stopplaatsen en kleinere stations zou je kunnen vastleggen wat het “normale” vertrekspoor is met de zijde van het perron.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 mar 2022, 10:17
door rvdborgt
JHS2013 schreef: 30 mar 2022, 21:20 Arriva Limburg rijdt dan ook vooral over enkelspoorlijnen met sporen met een specifieke richting in de kruisingsstations.

Voor grotere stations is het lastiger maar voor stopplaatsen en kleinere stations zou je kunnen vastleggen wat het “normale” vertrekspoor is met de zijde van het perron.
De trein moet weten wat zijn perronspoor wordt, dus heeft realtimegegevens nodig. Dan kun je de uitstapzijde bepalen, ook bij spoorwijzigingen.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 mar 2022, 22:14
door Lynx
Die omroep is bij Arriva voor zover ik weet niet automatisch, maar de treinen hebben de mogelijkheid van een 'voorselectie'. Die drukt de machinist in, waarna de uitstapzijde bekend is. Vanaf dat moment kunnen de reizigers ook alvast op de open-knop bij de deur drukken, zodat die meteen opent als de trein stilstaat.
Nadeel van deze optie: als de trein vóór het station een noodremming krijgt (om welke reden dan ook), dan worden de deuren eveneens automatisch ontgrendeld.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 apr 2022, 20:56
door Dieselfreak
Waarom eigenlijk heeft de M7 in de kleine, aparte ruimte aan het einde van de rijtuigen geen tafeltjes?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 apr 2022, 21:06
door Steven
Zijn die plaatsen niet voorbehouden voor kinderwagens? Dan zou dat tafeltje in de weg staan.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 03 apr 2022, 21:32
door Dieselfreak
Steven schreef: 03 apr 2022, 21:06 Zijn die plaatsen niet voorbehouden voor kinderwagens? Dan zou dat tafeltje in de weg staan.
Er is aan elk raam plaats voor vier personen, hoewel sommige zetels normaal ingeklapt zijn, enkel als je erop zit, zijn ze uitgeklapt, zonder belasting gaan ze vanzelf omhoog. Zelfs als dat inderdaad voor kinderwagens is, had men aan het raam toch een inklapbaar tafeltje kunnen voorzien?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 04 apr 2022, 00:06
door Shrek
Dieselfreak schreef: 03 apr 2022, 21:32
Steven schreef: 03 apr 2022, 21:06 Zijn die plaatsen niet voorbehouden voor kinderwagens? Dan zou dat tafeltje in de weg staan.
Er is aan elk raam plaats voor vier personen, hoewel sommige zetels normaal ingeklapt zijn, enkel als je erop zit, zijn ze uitgeklapt, zonder belasting gaan ze vanzelf omhoog. Zelfs als dat inderdaad voor kinderwagens is, had men aan het raam toch een inklapbaar tafeltje kunnen voorzien?
Sommige mensen hebben liever geen tafeltjes, die kunnen daar gaan zitten. De mensen die er wel graag één hebben, hebben keuze genoeg elders in de M7.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 07 apr 2022, 12:06
door desirootje
Ik heb in Denderleeuw net 2 testtreinen M7 gezien, een stam van 4 Bdx-B-B-BMx vanuit Gent (L50 of L50A3, idk) en een stam van 5 met een HLE18, Bdx-B-AB-AB-B-HLE18 vanuit Liedekerke. Het ziet er uit dat men zich klaar maakt om de andere soorten stammen in te zetten buiten die van 6.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 07 apr 2022, 13:10
door 260689
desirootje schreef: 07 apr 2022, 12:06 Ik heb in Denderleeuw net 2 testtreinen M7 gezien, een stam van 4 Bdx-B-B-BMx vanuit Gent (L50 of L50A3, idk) en een stam van 5 met een HLE18, Bdx-B-AB-AB-B-HLE18 vanuit Liedekerke. Het ziet er uit dat men zich klaar maakt om de andere soorten stammen in te zetten buiten die van 6.
Die laatste zal wel op de IC Gent - Tongeren zitten. Die heeft ook al met 2xT21 gereden. Daar er nog niet genoeg machinisten opgeleid zijn voor de stuurrijtuigen.