Pagina 108 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 28 mei 2021, 19:04
door b-loc
JHS2013 schreef: 23 mei 2021, 00:10
4017-4018 schreef: 22 mei 2021, 21:57 Wanneer gaan ze eigenlijk indienst gaan?
De stuurrijtuigen bedoel ik
De BMX’en naar verluid zeer binnenkort. De HVR laten dan weer op zich wachten, naar verluid dan.
wuitz schreef: 27 mei 2021, 15:06 De opleidingen van de bestuurders voor de stuurrijtuigen zijn ondertussen begonnen, in Gent beginnen ze eerstdaags en in Hasselt over enkele weken.
Dan vermoed ik dat het om de BMX gaat?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 11 jun 2021, 20:23
door ostbahnhof
overweg13 schreef: 16 mei 2021, 11:15 Het zou me toch verbazen mochten ze in Kortrijk nu al M7-rijtuigen krijgen. Die treinen 32xx worden immers uitgevoerd met rijtuigstellen van Kortrijk.
Vanochtend nam id de ic5130 van Brussel naar Zottegem die dan verder reed naar Kortrijk. Daar zaten oa 4 m7‘s op.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 11 jun 2021, 20:51
door overweg13
Die 5130 wordt dan ook uitgevoerd met een rijtuigenstel uit Kinkempois.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 jun 2021, 19:51
door Rww
Afbeelding
Waarom deze enorme motorruimtes?? Als je kijkt naar dubbldekkers in het buitenland dan zie je daar geen motorruimtes, onnodige verspilling van zitplekken.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 jun 2021, 19:59
door Steve
Bijna alle gemotoriseerde dubbeldekkers op deze aardbol zijn treinstellen, waarbij de uitrustingen dus verspreid zitten over meerdere rijtuigen. Hier gaat het om een enkel gemotoriseerd rijtuig, bijna een volwaardige locomotief dus (die dan ook nog eens twee spanningen lust). Bekeken over een volledige samenstelling (dus inclusief een heel aantal normale rijtuigen met maximaal aantal zitplaatsen) denk ik niet dat er echt een verschil is.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 jun 2021, 20:16
door Karolingus
Woensdag zag ik deze staan in het station van Kortrijk. Een trein met 3 M4 rijtuigen en 6 M7 rijtuigen. Testen om M7's in te zetten op P-treinen?

https://youtu.be/Ly-RTmgiIco

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 jun 2021, 20:49
door Steven
Zo groot is dat niet als je weet dat er in het midden nog een gang doorgaat om alles toegankelijk te maken. Niet alleen de technische ruimte maar ook de stuurpost. Motoren vind je er echter niet. De aandrijving zit rechtstreeks op de draaistellen. In deze ruimtes zal je compressor, omvormer, transformator, pneumatische bord, …. vinden

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 jun 2021, 20:55
door Steve
Karolingus schreef: 19 jun 2021, 20:16 Woensdag zag ik deze staan in het station van Kortrijk. Een trein met 3 M4 rijtuigen en 6 M7 rijtuigen. Testen om M7's in te zetten op P-treinen?

https://youtu.be/Ly-RTmgiIco
Wellicht het materieel van P 7401, die na Brussel doorrijdt als IC 5130 naar Kortrijk en rond de avondspits dezelfde rit terug doet.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 19 jun 2021, 21:01
door K V B
Rww schreef: 19 jun 2021, 19:51 Afbeelding
Waarom deze enorme motorruimtes?? Als je kijkt naar dubbldekkers in het buitenland dan zie je daar geen motorruimtes, onnodige verspilling van zitplekken.
Kijk anders eens naar de NS MDDM. De stadler Kiss heeft ook ruintes voor apparatuur aan beide uiteinden. Het is niet zo een vreemd concept.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 20 jun 2021, 11:38
door maarten
Rww schreef: 19 jun 2021, 19:51
Waarom deze enorme motorruimtes?? Als je kijkt naar dubbldekkers in het buitenland dan zie je daar geen motorruimtes, onnodige verspilling van zitplekken.
Lokomotief getrokken dubbeldeks treinen hebben inderdaad geen motorruimtes. Daar zit alles in de lokomotief (en ook dan niet altijd, de oorspronkelijke DDM-1 bij NS had ook een technische ruimte in de kopbak). Maar dubbeldeks treinstellen zullen altijd ruimte voor de elektrische apparatuur nodig hebben. Zoals gezegd: mDDM waar een hele onderverdieping nodig is. Bombardier Twindexx heeft net zoals M7 in de kop een flinke motorruimte, VIRM heeft op verschillende plekken elektrische apparatuur wat ten koste van zitplaatsen gaat.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 29 jun 2021, 18:21
door 2000_3000
Vandaag 8014. HLE18 - 1 x M4 + Volledige Aanvulling M7.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 29 jun 2021, 19:00
door 260689
2000_3000 schreef: 29 jun 2021, 18:21 Vandaag 8014. HLE18 - 1 x M4 + Volledige Aanvulling M7.
1xT18 + 4M7B + 1M7AB + 1M4B

blijkbaar zal deze trein in trekduwstel rijden binnenkort.

Dan zal de samenstelling als volgt zijn.

1xM7BDx + 2xM7AB + 2xM7B + 1xM7BMX.

Dit is wel totaal nog niet zeker. Maar zo staat het wel intern aangegeven.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 29 jun 2021, 22:10
door 4017-4018
Hoeveel M7-rijtuigen zijn er al eigenlijk geleverd?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 02 jul 2021, 06:38
door Steve
260689 schreef: 29 jun 2021, 19:00
2000_3000 schreef: 29 jun 2021, 18:21 Vandaag 8014. HLE18 - 1 x M4 + Volledige Aanvulling M7.
1xT18 + 4M7B + 1M7AB + 1M4B

blijkbaar zal deze trein in trekduwstel rijden binnenkort.

Dan zal de samenstelling als volgt zijn.

1xM7BDx + 2xM7AB + 2xM7B + 1xM7BMX.

Dit is wel totaal nog niet zeker. Maar zo staat het wel intern aangegeven.
Een idee of het al zo ver is?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 07 jul 2021, 10:51
door traxie
Steve schreef: 02 jul 2021, 06:38
260689 schreef: 29 jun 2021, 19:00
2000_3000 schreef: 29 jun 2021, 18:21 Vandaag 8014. HLE18 - 1 x M4 + Volledige Aanvulling M7.
1xT18 + 4M7B + 1M7AB + 1M4B

blijkbaar zal deze trein in trekduwstel rijden binnenkort.

Dan zal de samenstelling als volgt zijn.

1xM7BDx + 2xM7AB + 2xM7B + 1xM7BMX.

Dit is wel totaal nog niet zeker. Maar zo staat het wel intern aangegeven.
Een idee of het al zo ver is?
Die trein rijdt, tot nog toe, nooit met een stuurrijtuig, ik zie ook niet zo goed in waarom dit nu zou moeten? Maar de stuurrijtuigen zijn denk ik ook nog niet gehomologeerd, dus dat is nog niet voor direct.