Een 415 van DB heeft 3 MW, 150 kN en haalt met 5 rijtuigen een snelheid van 230 km/h. Die heeft inn totaal 6 aangedreven assen i.p.v. 4 maar bij hogere snelheden is dat dacht ik niet meer zo van belang.
Groetjes,
Rian
Een 415 van DB heeft 3 MW, 150 kN en haalt met 5 rijtuigen een snelheid van 230 km/h. Die heeft inn totaal 6 aangedreven assen i.p.v. 4 maar bij hogere snelheden is dat dacht ik niet meer zo van belang.
Zo lang je het vermogen op de baan kunt brengen, is de spanning op de waslijn toch niet van belang?
Een 415 weegt leeg 273 ton, ofwel gemiddeld 54,6 ton per rijtuig:
Afmeting is van belang voor de luchtweerstand maar bij een trein maakt dat volgens mij geen groot verschil, tenzij de M7 aerodynamisch een erg ongunstige vorm zou hebben. Bij het aanzetten zijn volgens mij toch vooral vermogen, koppel en gewicht van belang. En daarom vraag ik me af waardoor het een probleem voor het M7-motorrijtuig zou zijn om boven de 160 te komen bij een treinstel van meer dan 3 rijtuigen.
mispak je niet aan luchtweerstand. die gaat kwadratisch omhoog met de snelheid.rvdborgt schreef: ↑21 apr 2021, 18:42Afmeting is van belang voor de luchtweerstand maar bij een trein maakt dat volgens mij geen groot verschil, tenzij de M7 aerodynamisch een erg ongunstige vorm zou hebben. Bij het aanzetten zijn volgens mij toch vooral vermogen, koppel en gewicht van belang. En daarom vraag ik me af waardoor het een probleem voor het M7-motorrijtuig zou zijn om boven de 160 te komen bij een treinstel van meer dan 3 rijtuigen.
Groetjes,
Rian
Ik heb vaak de indruk dat het net iets trager gaat omdat je dan met de limiet van de bovenleiding zit.Steve schreef: ↑23 apr 2021, 15:44 Met meerdere stellen gekoppeld heb je volgens mij ook combinatie van het "extra" vermogen van elk treinstel (bedoeld om een defect stel te kunnen afslepen enz) die z'n vruchten begint af te werken. Bij de MS08 heb ik bijvoorbeeld ook de indruk dat een combinatie van 3 stellen (nog) een pak sneller kan optrekken dan een enkel stel. Geen idee of het een effect heeft op de topsnelheid, ik denk sowieso niet dat de MS08 veel moeite heeft om de 160 km/h te bereiken.