Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Klassiekje »

We zitten hier niet meer echt in het juiste topic, maar:
7001 => 8953
7002 => 8723

7724 => 8001
7955 => 8002

Dit gaat over de rijtuigen voor alle duidelijkheid.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

We zitten hier niet meer echt in het juiste topic
Ha, ge weet het! :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door JHS2013 »

Vandaag P7401 met 5 M7 (3x B waarvan 2 met afgesloten deuren en één met affiches “testrijtuig”, 2x AB) en 3 M4
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TimJ36 »

Steve schreef: 13 jan 2020, 10:36 Allereerste observaties:

- Grote en goed zichtbare knoppen met groene leds voor alle deuren: buitendeur (een grote groene en rode knop), binnendeur (grote groene knop naast de deur) en deur tussen de rijtuigen. Duidelijk verschil met de M6, waar je klassieke knoppen hebt voor de buitendeuren, de hendel voor de binnendeuren en enkel voor de tussendeuren een kleine led-drukknop.

- Diezelfde knoppen gaven ook wat verwarring: niet iedereen begreep dat er op een knop geduwd moest worden om de binnendeuren te openen (temeer daar hij naast de deur staat) en sommige knoppen voor binnendeuren staan ook vlak naast die voor de buitendeuren, die er sterk op lijken maar wat groter zijn. Wellicht een kwestie van gewenning.
Die drukknoppen zijn geen goed idee. Hoe krijgen we die deuren open als ze stuk gaan? Waarom geen eenvoudige deurklink zoals in de M6, die kan je tenminste makkelijk opentrekken.

Ik merk ook een pieptoon in plaats van het traditionele geluid bij de sluiting van de buitendeuren. Wat is de reden hiervan?
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 05 jan 2021, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Die hendels waar je aan trekt belasten dan wel de aandrijving van die deur. Ik denk dat ze daarom liever knoppen plaatsen.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Kevin »

TimJ36 schreef: 04 jan 2021, 23:58
Ik merk ook een pieptoon in plaats van het traditionele geluid bij de sluiting van de buitendeuren. Wat is de reden hiervan?
Nieuwe regels voor de mindervalide personen dacht ik. Daarom zijn ook alle deurbedieningen verlichte drukknoppen en is er ook een visueel signaal bij sluiten van de deuren.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wbrm »

...en ook bij het ontgrendelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 04 jan 2021, 23:58 Die drukknoppen zijn geen goed idee. Hoe krijgen we die deuren open als ze stuk gaan? Waarom geen eenvoudige deurklink zoals in de M6, die kan je tenminste makkelijk opentrekken.
Ik heb al veel mensen uit ongeduld weten sleuren aan die hendels, op die manier is al menig deur gesneuveld.
Als er hendels zijn zullen ze gebruikt worden, dus ze weglaten is de beste oplossing.
Als een deur stuk is kan de TBG ze volgens mij wel open laten staan, maar deuren zonder hendels zullen veel minder vaak stuk zijn :wink:
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 05 jan 2021, 19:51
TimJ36 schreef: 04 jan 2021, 23:58 Die drukknoppen zijn geen goed idee. Hoe krijgen we die deuren open als ze stuk gaan? Waarom geen eenvoudige deurklink zoals in de M6, die kan je tenminste makkelijk opentrekken.
Ik heb al veel mensen uit ongeduld weten sleuren aan die hendels, op die manier is al menig deur gesneuveld.
Als er hendels zijn zullen ze gebruikt worden, dus ze weglaten is de beste oplossing.
Als een deur stuk is kan de TBG ze volgens mij wel open laten staan, maar deuren zonder hendels zullen veel minder vaak stuk zijn :wink:
Zoals bij M6M5 kan de TBG inderdaad de afzonderingsknop draaien zodoende de binnendeur open blijft.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TimJ36 »

260689 schreef: 05 jan 2021, 20:09 Zoals bij M6M5 kan de TBG inderdaad de afzonderingsknop draaien zodoende de binnendeur open blijft.
Het lukt mij wel telkens om die kapotte (openstaande) deuren van de M6 dicht te trekken. Of bedoel je de deuren tussen de rijtuigen in?
Shrek schreef: 05 jan 2021, 19:51 Ik heb al veel mensen uit ongeduld weten sleuren aan die hendels, op die manier is al menig deur gesneuveld.
Als er hendels zijn zullen ze gebruikt worden, dus ze weglaten is de beste oplossing.
Als een deur stuk is kan de TBG ze volgens mij wel open laten staan, maar deuren zonder hendels zullen veel minder vaak stuk zijn :wink:
Ik heb toch wel de indruk dat er meer deuren stuk gaan in een M6 dan in een I11 of AM96. En dan vind ik het handig om die deuren op een makkelijke manier open te kunnen doen. Misschien was het wel handig geweest een handvat in de deur aan te brengen zodat je in noodsituaties de deur altijd makkelijk open krijgt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 05 jan 2021, 21:40 Het lukt mij wel telkens om die kapotte (openstaande) deuren van de M6 dicht te trekken.
En dat is nu net wat slecht is voor de deuren en ze dus niet willen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

inderdaad een gemotoriseerde deur manueel willen bedienen zonder dat de motor losgekoppeld is brengt meer schade toe dan je denkt. Je kan het volledige systeem ontregelen of een deel van het mechanisme tussen motor en deur beschadigen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

Steven schreef: 06 jan 2021, 12:20 inderdaad een gemotoriseerde deur manueel willen bedienen zonder dat de motor losgekoppeld is brengt meer schade toe dan je denkt. Je kan het volledige systeem ontregelen of een deel van het mechanisme tussen motor en deur beschadigen.
Wat vind t de veiligheidsdienst daarvan ?
Hebben die binnendeuren ook een "noodopening" bij calamiteiten, die werkt zonder spanning ?
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door AlexNL »

Pieptonen bij het openen en sluiten van een deur zijn inderdaad een recente eis, vastgelegd in Europese specificaties. Je zult dit bij al het nieuwe materieel gaan horen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

Bij ons op het bedrijf moet elke elektrisch bedienbare deur, bij brand en/of elektriciteitsuitval met de hand geopend kunnen worden.
Eventueel heel deur doordrukken...bv. de lichtere automatische deuren aan winkels enzo.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie