Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Davyd
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 okt 2021, 07:00

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Davyd »

De treinen Oostende -Eupen passeert hier lang het kantoor waar ik werk. Er vandaag ok al zeker 2 zien passeren met de voorziene samenstelling.
Laatst gewijzigd door Davyd op 25 feb 2022, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Trein E536 Eupen Oostende reed vandaag ook met i11, dus geen M7 te zien. Vastgesteld vanochtend het perron in Brussel Zuid.
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door pmuy »

Er rijden zeker twee stammen op deze verbinding zonder M7. Eentje daarvan heeft ook een I6A mee (voor zover ik zag toegankelijk voor de reizigers, maar daar ben ik niet zeker van).
Voorbeelden van ritten zijn de 521 and 542.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

ik zat vandaag en gisteren op een M7, de 2213 en 2214, nog steeds zeer comfortabel en aangenaam, wel heb ik een paar opmerkingen, de stopcontacten zitten een beetje verstopt, deze konden in een kleur zijn aangebracht zodat ze opvallen of nog beter op de 2-zits aan de achterkant van de vorige stoel, aangezien je er dan opkijkt. Het gebrek aan een voetsteuntje en kapstok is jammer maar zeker geen dealbreaker.
De knoppen voor de binnendeuren zijn ook niet ideaal geplaatst, ik had bijna op de knop van de buitendeur geklikt ipv de binnendeur met dat deze groene knoppen naast elkaar staan.
Er is wel nog werk aan de software, het is een beetje overbodig om dit te horen, na vertrek in Melle> "de volgende halte is Wetteren", net voor Wetteren "We komen aan in Wetteren" en dan "Wetteren" Dat is een beetje te veel van het goede, die laatste Wetteren mag er van mij uit.
Daarna komt "de deuren openen aan de linkerkant", handige informatie, zeker in het donker, maar dit lijkt me eerder informatie om af te roepen voor je stilstaat, niet erna?
Na elke halte werd ook "trein met bestemming Tongeren" afgeroepen, wat net iets te veel was voor mij, enkel in de grotere stations zou beter zijn of om de 3 stations ofzo. Het is ook zo een lange zin, dat kun je mss verkorten tot "trein naar Tongeren".
Door een afgeschafte S-trein neem ik aan hebben we ook een extra stop gemaakt in Erembodegem, dit kon precies niet aangepast worden als extra stop wat wel handig zou zijn, in plaats daarvan lijkt men het programma af te hebben gezet tussen Aalst en Erembodegem en daarna het weer hebben opgezet waardoor de computer dacht dat we nog in Aalst waren.
Voor grotere groepen zijn deze treinen ook wel goed, bovenaan de BMx heb je 2 vijfzits (met maar 2 stopcontacten) en bovenaan de Bdx heb je een longitudonale zeszit, geen idee hoeveel stopcontacten.
Verder lijken er meer bagagerekken te zijn in de trein, de BMx is redelijk stil voor wat het doet, je hoort hem vooral bij het optrekken en hij trilt soms een beetje maar dat is zeker acceptabel, en aan de deuren of bij de Bdx op de trappen zijn er grotere vuilbakken inclusief eentje voor dingen die gerecycleerd kunnen worden.
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Yassine_TB »

desirootje schreef: 30 mar 2022, 19:29 Daarna komt "de deuren openen aan de linkerkant", handige informatie, zeker in het donker, maar dit lijkt me eerder informatie om af te roepen voor je stilstaat, niet erna?
Denk niet dat dit mogelijk is. Om deze informatie op voorhand (voor de trein stilstaat) om te roepen, moet de trein al op voorhand weten of het perron links of rechts gaat liggen. Daarom roept hij deze info pas om nadat de boordchef effectief de deuren links of rechts heeft gelost.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door DDietzen »

Mogelijk is het zeker, in een aantal treinen van Nederlandse privévervoerders wordt de uitstapzijde automatisch omgeroepen nog ruim voordat de trein tot stilstand komt. In ieder geval bij de Flirts van Arriva Limburg, mogelijk ook bij andere materieeltypes en vervoerders/regio's. NS heeft tevens in haar reisplanner de uitstapzijde staan bij de reisadviezen, dus ook als de trein zelf 'dom' is, kan de info nog altijd worden opgehaald uit de reisinformatie.

Of de M7 momenteel zo geprogrammeerd is om dat effectief mogelijk te maken, is een tweede... ;)
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door JHS2013 »

Arriva Limburg rijdt dan ook vooral over enkelspoorlijnen met sporen met een specifieke richting in de kruisingsstations.

Voor grotere stations is het lastiger maar voor stopplaatsen en kleinere stations zou je kunnen vastleggen wat het “normale” vertrekspoor is met de zijde van het perron.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

JHS2013 schreef: 30 mar 2022, 21:20 Arriva Limburg rijdt dan ook vooral over enkelspoorlijnen met sporen met een specifieke richting in de kruisingsstations.

Voor grotere stations is het lastiger maar voor stopplaatsen en kleinere stations zou je kunnen vastleggen wat het “normale” vertrekspoor is met de zijde van het perron.
De trein moet weten wat zijn perronspoor wordt, dus heeft realtimegegevens nodig. Dan kun je de uitstapzijde bepalen, ook bij spoorwijzigingen.

Groetjes,
Rian
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Lynx »

Die omroep is bij Arriva voor zover ik weet niet automatisch, maar de treinen hebben de mogelijkheid van een 'voorselectie'. Die drukt de machinist in, waarna de uitstapzijde bekend is. Vanaf dat moment kunnen de reizigers ook alvast op de open-knop bij de deur drukken, zodat die meteen opent als de trein stilstaat.
Nadeel van deze optie: als de trein vóór het station een noodremming krijgt (om welke reden dan ook), dan worden de deuren eveneens automatisch ontgrendeld.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Dieselfreak »

Waarom eigenlijk heeft de M7 in de kleine, aparte ruimte aan het einde van de rijtuigen geen tafeltjes?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Zijn die plaatsen niet voorbehouden voor kinderwagens? Dan zou dat tafeltje in de weg staan.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef: 03 apr 2022, 21:06 Zijn die plaatsen niet voorbehouden voor kinderwagens? Dan zou dat tafeltje in de weg staan.
Er is aan elk raam plaats voor vier personen, hoewel sommige zetels normaal ingeklapt zijn, enkel als je erop zit, zijn ze uitgeklapt, zonder belasting gaan ze vanzelf omhoog. Zelfs als dat inderdaad voor kinderwagens is, had men aan het raam toch een inklapbaar tafeltje kunnen voorzien?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef: 03 apr 2022, 21:32
Steven schreef: 03 apr 2022, 21:06 Zijn die plaatsen niet voorbehouden voor kinderwagens? Dan zou dat tafeltje in de weg staan.
Er is aan elk raam plaats voor vier personen, hoewel sommige zetels normaal ingeklapt zijn, enkel als je erop zit, zijn ze uitgeklapt, zonder belasting gaan ze vanzelf omhoog. Zelfs als dat inderdaad voor kinderwagens is, had men aan het raam toch een inklapbaar tafeltje kunnen voorzien?
Sommige mensen hebben liever geen tafeltjes, die kunnen daar gaan zitten. De mensen die er wel graag één hebben, hebben keuze genoeg elders in de M7.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

Ik heb in Denderleeuw net 2 testtreinen M7 gezien, een stam van 4 Bdx-B-B-BMx vanuit Gent (L50 of L50A3, idk) en een stam van 5 met een HLE18, Bdx-B-AB-AB-B-HLE18 vanuit Liedekerke. Het ziet er uit dat men zich klaar maakt om de andere soorten stammen in te zetten buiten die van 6.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

desirootje schreef: 07 apr 2022, 12:06 Ik heb in Denderleeuw net 2 testtreinen M7 gezien, een stam van 4 Bdx-B-B-BMx vanuit Gent (L50 of L50A3, idk) en een stam van 5 met een HLE18, Bdx-B-AB-AB-B-HLE18 vanuit Liedekerke. Het ziet er uit dat men zich klaar maakt om de andere soorten stammen in te zetten buiten die van 6.
Die laatste zal wel op de IC Gent - Tongeren zitten. Die heeft ook al met 2xT21 gereden. Daar er nog niet genoeg machinisten opgeleid zijn voor de stuurrijtuigen.
Plaats reactie