Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: AM96

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
K V B schreef:Ik heb overigens de indruk dat de NMBS nogal van driewagen stellen houdt de laatste tijd. Waarom eigenlijk? Het lijkt me dat men voor de IC dienst bijvoorbeeld beter meteen 6 of 8 wagen stellen zou kopen.
8 is heel ongemakkelijk, je kan nooit naar de maximale lengte gaan (12 rijtuigen) maar minder gaat ook niet.
Ik zou eerder voor 4-ledig gaan, dan is 8 nog mogelijk maar kan je ook all-the-way gaan en 1500+ zitplaatsen aanbieden.
In de grotere stations worden de perrons ondertussen verlengd tot de TSI standaard, en die is 400 meter. In die optiek is juist 4 en 8 wagen stellen kopen erg handig.
Je kan dan op een IC dienst dan standaard met een 8 wagen stel rijden, en er tijdens de spits een 4 wagen stel bij hangen. Of als je enmaal alle IC stations waar een trein stopt voldoende aangepast hebt rijd je dan met 2x8...
Dit is overigens precies wat de SBB van plan is. Als de NMBS nu ook eens een serie van die SBB dubbeldekkers zou bestellen dan kunnen die misschien in Brugge gebouwd worden...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

400 meter is op middellange termijn onhaalbaar in België.
Niet enkel moet je in Brussel-Centraal gaan graven, ook andere recente stations als Antwerpen, Luik-Guillemins of Leuven hebben een heel aantal perrons die beduidend korter zijn dan 400m.
In de meeste IC-stations is het ook zo goed als onmogelijk om te verlengen zonder massale onteigeningen in de stationsbuurt.
16 rijtuigen lijkt mij dus bij voorbaat uitgesloten in België.
Het is ook niet echt nodig volgens mij, want er zijn nog heel veel verbindingen met enkeldeks materieel en lage frequenties.
Dat valt dus eenvoudiger op te lossen dan door perrons te gaan verlengen :wink:
Maar een trein bestaande uit 3 treinstellen van 4 dubbeldeksrijtuigen heeft nu ook weer niet zoveel minder capaciteit dan een getrokken trein van 12 rijtuigen. Dat lijkt mij dus voor het Belgische net de beste oplossing.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Retard schreef:Dan zit je wel met het probleem dat je 's morgens vroeg en 's avonds laat met te veel wagens zit. Ook bijvoorbeeld voor IC's. BV. E1822 is één AM 96 :wink:
Maar getrokken treinen zoals de ICA rijden dan weer wel de hele dag in dezelfde samenstelling en daar is dat geen probleem blijkbaar...
bijna juist, de laatste naar eupen en de eerste naar oostende bestaat uit 1 of 2 motorstellen 96
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Retard »

K V B schreef:
Retard schreef:Dan zit je wel met het probleem dat je 's morgens vroeg en 's avonds laat met te veel wagens zit. Ook bijvoorbeeld voor IC's. BV. E1822 is één AM 96 :wink:
Maar getrokken treinen zoals de ICA rijden dan weer wel de hele dag in dezelfde samenstelling en daar is dat geen probleem blijkbaar...
Absoluut wel, vind ik. De twaalf rijtuigen op E521 of E545 zijn buiten proportie.
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

Shrek schreef:400 meter is op middellange termijn onhaalbaar in België.
Niet enkel moet je in Brussel-Centraal gaan graven, ook andere recente stations als Antwerpen, Luik-Guillemins of Leuven hebben een heel aantal perrons die beduidend korter zijn dan 400m.
Niet alle perrons moeten 400m lang zijn.
In de meeste IC-stations is het ook zo goed als onmogelijk om te verlengen zonder massale onteigeningen in de stationsbuurt.
Er zijn natuurlijk een aantal IC stations die dat eigenlijk beter niet zijn...
16 rijtuigen lijkt mij dus bij voorbaat uitgesloten in België.
Tja, als je bij voorbaat uitsluit.
Het is ook niet echt nodig volgens mij, want er zijn nog heel veel verbindingen met enkeldeks materieel en lage frequenties.
Dat valt dus eenvoudiger op te lossen dan door perrons te gaan verlengen
Ik dacht dan ook eerder aan verbindingen met hoge frequenties waar men de frequentie niet kan verhogen. En wat als trein rijden eens echt populair wordt?
Dat de SBB op haar ICs met 16 rijtuigen wil rijden komt ook niet zomaar uit de lucht vallen hoor...
Maar een trein bestaande uit 3 treinstellen van 4 dubbeldeksrijtuigen heeft nu ook weer niet zoveel minder capaciteit dan een getrokken trein van 12 rijtuigen. Dat lijkt mij dus voor het Belgische net de beste oplossing.
Probleem is wel dat je met 4 treinstellen dus 6 stuurposten, 3 gehandikapten WCs, 3 multifunctionele ruimtes ed... meevoert. Dat verhoogt de kostprijs.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

Elgar schreef:De stroomafnemer voor 25kV is met een breedte van 1450mm veel smaller dan de stroomafnemer voor 3KV van 1950mm. Een 3kV-bovenleiding is dan ook ontworpen voor een stroomafnemer die breder is dan 1450mm.
De 25kV panto gebruiken onder een 3kV-bovenleiding geeft, rekening houdend met de windafdrijving, een verhoogd risico dat de bovenleiding naast de panto waait. Wat voor zware schade aan de bovenleiding zorgt.
De breedte van het sleeptstuk van de stroomafnemer hangt van nog andere zaken af, zoals de flexibiliteit van de ophanging van het voertuig.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

Probleem is wel dat je met 4 treinstellen dus 6 stuurposten, 3 gehandikapten WCs, 3 multifunctionele ruimtes ed... meevoert. Dat verhoogt de kostprijs.
Jullie gaan er net van uit dat ze altijd in combinatie van drie gaan rijden om tot 12 rijtuigen te komen. Als men vierdelige stellen gaat kopen, gaat de nmbs ze waarschijnlijk niet gebruiken op de drukste routes => de langste treinen, daar heeft men M6en genoeg voor. Die vierdelige stellen zullen (als de nmbs het goed plant) meestal in enkelvoud rijden of in tweevoud als ze splitsen bijvoorbeeld.
carlos

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door carlos »

Steven schreef:
bijna juist, de laatste naar eupen en de eerste naar oostende bestaat uit 1 of 2 motorstellen 96

rijden die ook over de hsl Luik-Leuven?
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door ReisThijs »

bobke schreef:Jullie gaan er net van uit dat ze altijd in combinatie van drie gaan rijden om tot 12 rijtuigen te komen. Als men vierdelige stellen gaat kopen, gaat de nmbs ze waarschijnlijk niet gebruiken op de drukste routes => de langste treinen, daar heeft men M6en genoeg voor. Die vierdelige stellen zullen (als de nmbs het goed plant) meestal in enkelvoud rijden of in tweevoud als ze splitsen bijvoorbeeld.
Waarom kan de NMBS niet (zoals bij NS gebruikelijk is) op het drukste deel van de route met drie stellen rijden en onderweg een deel afkoppelen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5329
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steve »

carlos schreef:
Steven schreef:
bijna juist, de laatste naar eupen en de eerste naar oostende bestaat uit 1 of 2 motorstellen 96

rijden die ook over de hsl Luik-Leuven?
Nee, die gaan steeds via de oude lijn 36 (de MS96 is overigens niet toegelaten op de HSL) en stoppen onderweg in de IC-stations (Tienen, Landen, Borgworm en Ans).

Hetzelfde geldt trouwens voor een aantal andere treinen die nochtans wel met de gebruikelijke 18/19+I11 gereden worden, zoals de 521 en 545.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Retard »

carlos schreef:
Steven schreef:
bijna juist, de laatste naar eupen en de eerste naar oostende bestaat uit 1 of 2 motorstellen 96

rijden die ook over de hsl Luik-Leuven?
Neen, het zijn trouwens meestal 5**. In de zomer is E522 E527 samengesteld uit de motorstellen die van E842 komen. Op de nacht van zaterdag op zondag is E522 altijd 6*E11+18 of 19. Ook de vrijdag is deze samenstelling gebruikelijk.
carlos

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door carlos »

ReisThijs schreef:
bobke schreef:Jullie gaan er net van uit dat ze altijd in combinatie van drie gaan rijden om tot 12 rijtuigen te komen. Als men vierdelige stellen gaat kopen, gaat de nmbs ze waarschijnlijk niet gebruiken op de drukste routes => de langste treinen, daar heeft men M6en genoeg voor. Die vierdelige stellen zullen (als de nmbs het goed plant) meestal in enkelvoud rijden of in tweevoud als ze splitsen bijvoorbeeld.
Waarom kan de NMBS niet (zoals bij NS gebruikelijk is) op het drukste deel van de route met drie stellen rijden en onderweg een deel afkoppelen?

dit gebeurde vroeger met de trein Brussel Namen Arlon Luxemburg
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Retard »

Ja, maar dan moeten ze in het terugkeren ook systematisch bijgekoppeld worden, waardoor er weer een hoop tijd verloren gaat :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22530
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

inderdaad men is beginnen besparen op koppelen en ontkoppelen om zo op personeel te kunnen besparen, want er moet zich iemand ontfermen over het materieel dat moet afkoppelt worden.
rvdborgt
Berichten: 4333
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door rvdborgt »

Retard schreef:Ja, maar dan moeten ze in het terugkeren ook systematisch bijgekoppeld worden, waardoor er weer een hoop tijd verloren gaat :wink:
Met het materieel en de procedures van de NMBS wel inderdaad. Die zijn niet geschikt voor een efficiënte treindienst met koppelen en ontkoppelen.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie