Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Giruno
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2021, 10:45
Locatie: Holsbeek

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Giruno »

260689 schreef: 07 apr 2022, 13:10
desirootje schreef: 07 apr 2022, 12:06 Ik heb in Denderleeuw net 2 testtreinen M7 gezien, een stam van 4 Bdx-B-B-BMx vanuit Gent (L50 of L50A3, idk) en een stam van 5 met een HLE18, Bdx-B-AB-AB-B-HLE18 vanuit Liedekerke. Het ziet er uit dat men zich klaar maakt om de andere soorten stammen in te zetten buiten die van 6.
Die laatste zal wel op de IC Gent - Tongeren zitten. Die heeft ook al met 2xT21 gereden. Daar er nog niet genoeg machinisten opgeleid zijn voor de stuurrijtuigen.
Inderdaad, ik zag die stam met de HLE 18'en vandaag ook op volgens mij de IC2238.
Laatst gewijzigd door Giruno op 09 apr 2022, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

260689 schreef: 07 apr 2022, 13:10
desirootje schreef: 07 apr 2022, 12:06 Ik heb in Denderleeuw net 2 testtreinen M7 gezien, een stam van 4 Bdx-B-B-BMx vanuit Gent (L50 of L50A3, idk) en een stam van 5 met een HLE18, Bdx-B-AB-AB-B-HLE18 vanuit Liedekerke. Het ziet er uit dat men zich klaar maakt om de andere soorten stammen in te zetten buiten die van 6.
Die laatste zal wel op de IC Gent - Tongeren zitten. Die heeft ook al met 2xT21 gereden. Daar er nog niet genoeg machinisten opgeleid zijn voor de stuurrijtuigen.
Mss ik had hem om 11.33 gezien ter hoogte van het station van Liedekerke toen ik daar met de fiets passeerde (ongeveer het moment dat de Gent-Tongeren hoort te rijden) dan reed ik via de achterkant van het station van Denderleeuw en zag ik de M7 daar nog staan, en met die wind was er geen enkele mogelijkheid dat ik de trein had ingehaald, want die bleef er toch 10 minuten of langer staan, dat is geen normale stilstand voor een passagierstrein, mss dat er problemen waren maar wie weet.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Ik zie dat soort autonome stammetjes (4 à 6 rijtuigen en soms ook twee gekoppeld) de laatste vaak passeren op L50 in Jette, dus ongetwijfeld gaat het om test- en opleidingsritten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Vandaag gebruik gemaakt van de M7 in trein 513. In 2 rijtuigen stopcontacten getest doch geen enkele gevonden die effectief stroom levert. Dat zijn dus minpunten.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Ruben »

Steven schreef: 09 apr 2022, 14:41 Vandaag gebruik gemaakt van de M7 in trein 513. In 2 rijtuigen stopcontacten getest doch geen enkele gevonden die effectief stroom levert. Dat zijn dus minpunten.
De laatste tijd zie ik op die verbinding ook maar heel zelden werkende informatieschermen. Er staat enkel het NMBS-logo op. Nochtans heb ik ze wel zien werken in de beginperiode van hun inzet. Is dat toeval of is dat algemeen zo?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Als het NMBS logo er op staat zijn ze functioneel. Waarom er dan geen informatie op staat kan meerdere reden hebben.
De treinbegeleider is het vergeten in te stellen
De treinbegeleider kreeg het systeem niet actief met het voorziene treinnummer
De treinbegeleider kreeg het systeem niet actief door gebrek aan voldoende kennis (er zijn mensen met IT angst)
Het systeem gaf een storing dat niet door de treinbegeleider kan opgelost worden
….
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Zou de combinatie met I11 en I10 niet bijdragen tot de problemen? Of gelden bovenstaande vaststellingen ook voor de homogene en autonome stammen op Gent-Tongeren?
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

Steve schreef: 13 apr 2022, 11:31 Zou de combinatie met I11 en I10 niet bijdragen tot de problemen? Of gelden bovenstaande vaststellingen ook voor de homogene en autonome stammen op Gent-Tongeren?
Ze staan daar soms aan, meestal wel maar vaak het verkeerde treinnummer, ik denk dat na aankomst op hun eindstation ze automatisch of door de TBG/TB worden omgezet naar het volgende nummer en daardoor gemakkelijk fout staan. Ik heb er wel nog niet genoeg opgezeten om te zeggen of dat altijd zo is of aan bepaalde personeelsleden ligt.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Davy »

Weer wat extra M7 in de Oostende Eupen's, vandaag minstens 2 omlopen die 7x M7 hadden plus de gebruikelijke I10/I11.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Naar hoeveel M7 wil men uiteindelijk nu voor de Oostende-Eupen? 10 stuks (zoals op Blankenberge-Genk) lijkt me toch het minimum om een echte capaciteitsuitbreiding te bieden? En waar gaan de vrijgekomen I11 naartoe?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef: 20 apr 2022, 22:19 Naar hoeveel M7 wil men uiteindelijk nu voor de Oostende-Eupen? 10 stuks (zoals op Blankenberge-Genk) lijkt me toch het minimum om een echte capaciteitsuitbreiding te bieden? En waar gaan de vrijgekomen I11 naartoe?
7 M6 komt ongeveer overeen met 12 I11 in de standaardsamenstelling. Als M7 ongeveer even veel zitplaatsen heeft, dan is er dus vanaf 8 M7 sprake van uitbreiding. Hangt wel ook af van het aantal motorrijtuigen want die hebben natuurlijk minder zitplaatsen.
I11 gaat o.a. naar de Brussel - Breda - Rotterdam na het splitsen van de Benelux.

Groetjes,
Rian
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 20 apr 2022, 23:27
Steve schreef: 20 apr 2022, 22:19 Naar hoeveel M7 wil men uiteindelijk nu voor de Oostende-Eupen? 10 stuks (zoals op Blankenberge-Genk) lijkt me toch het minimum om een echte capaciteitsuitbreiding te bieden? En waar gaan de vrijgekomen I11 naartoe?
7 M6 komt ongeveer overeen met 12 I11 in de standaardsamenstelling. Als M7 ongeveer even veel zitplaatsen heeft, dan is er dus vanaf 8 M7 sprake van uitbreiding. Hangt wel ook af van het aantal motorrijtuigen want die hebben natuurlijk minder zitplaatsen.
I11 gaat o.a. naar de Brussel - Breda - Rotterdam na het splitsen van de Benelux.

Groetjes,
Rian
De Oostende - Eupen blijft rijden met een T18 en met stuurrijtuig M7 en niet met een motorrijtuig.
Davyd
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 okt 2021, 07:00

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Davyd »

Gisteren zat er op de IC2206 een M7 stam en daar werkten de schermen en aankondigingen perfect.
Alleen we raar dat er pas wordt omgeroepen aan welke kan de deuren opengaan als de trein al enkele seconden stilstaat.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

260689 schreef: 21 apr 2022, 01:03
De Oostende - Eupen blijft rijden met een T18 en met stuurrijtuig M7 en niet met een motorrijtuig.
Wat nog niet volledig zeker is. Recent heeft men toch de vaststelling gemaakt dat een stuurrijtuig M7 een snelkoppeling heeft en geen buffers zoals bij de M6 en i11, kortweg een groot probleem indien men de reeds jaren bestaande techniek van opduwen in Luik wil toepassen, want dat is met een niet aangehaakte opdruklocomotief en dat gaat dus niet meer als je een stuurrijtuig M7 gebruikt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

rvdborgt schreef: 20 apr 2022, 23:27 7 M6 komt ongeveer overeen met 12 I11 in de standaardsamenstelling. Als M7 ongeveer even veel zitplaatsen heeft, dan is er dus vanaf 8 M7 sprake van uitbreiding. Hangt wel ook af van het aantal motorrijtuigen want die hebben natuurlijk minder zitplaatsen.
Maar wat is het concrete plan? Met 8 M7 is de uitbreiding in de praktijk nagenoeg verwaarloosbaar, terwijl de verbinding al jaren een echt grote capaciteitsuitbreiding nodig heeft. Ik zie geen enkele reden waarom men niet naar 10 of meer M7/M6'en zou gaan, wat zoals gezegd al de norm is op de parallelle verbinding Blankenberge-Genk en ook een aantal andere in het land.
Steven schreef: 21 apr 2022, 08:45
260689 schreef: 21 apr 2022, 01:03 De Oostende - Eupen blijft rijden met een T18 en met stuurrijtuig M7 en niet met een motorrijtuig.
Wat nog niet volledig zeker is. Recent heeft men toch de vaststelling gemaakt dat een stuurrijtuig M7 een snelkoppeling heeft en geen buffers zoals bij de M6 en i11, kortweg een groot probleem indien men de reeds jaren bestaande techniek van opduwen in Luik wil toepassen, want dat is met een niet aangehaakte opdruklocomotief en dat gaat dus niet meer als je een stuurrijtuig M7 gebruikt.
En nog een probleem: met de snelkoppeling aan je M7-stuurrijtuig kun je de loc ook niet meer omlopen en/of er een tweede loc aan hangen (behalve dan een toevallig goed uitgelijnde HLE 19...) mocht het stuurrijtuig defect blijken, en dat gebeurt toch regelmatig. Gisteren nog een samenstelling zien rijden op Eupen-Oostende waarbij de 18 voor de I11BDx hing en de M7 achteraan met z'n derrière bloot in de wind zat.
Plaats reactie