Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 15 feb 2022, 18:43 Beide versies hebben een automatische koppeling en geen klassieke buffers dus van opdrukken in Luik kan geen sprake zijn met een M7.
Dat kan dan nog interessant gaan worden in de herfst, de M7 is zelfs nog een stukje zwaarder dan de I11 die vandaag in slechte omstandigheden soms al hulp nodig heeft.
Davy
Berichten: 646
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Davy »

Wordt er bij Luik dan nog altijd opgedrukt? Ik dacht dat dit verleden tijd was..
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door CursorX »

Davy schreef: 15 feb 2022, 19:07 Wordt er bij Luik dan nog altijd opgedrukt? Ik dacht dat dit verleden tijd was..
Zeker wel, bij de eerste treinen van de dag wordt dat elke dag gedaan in de herfst/winter.
Het is soms echt moeilijk boven geraken daar weet ik uit ervaring, menig treinbestuurder slaat er wel eens aan het zweten bij slecht weer :D
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

260689 schreef: 15 feb 2022, 18:36
Shrek schreef: 15 feb 2022, 18:07
Steve schreef: 14 feb 2022, 19:27 Aha, dus een enkele Bmx kan de 200 km/h halen? Als dat met 6 rijtuigen lukt, zou je verwachten dat je pakweg een Eupen-Oostende of Kortrijk-Welkenraedt perfect zou kunnen doen met een Bmx aan weerszijden.
Maar maar je zo'n samenstelling wel opduwen in Luik? De Eupen-Oostende en Kortrijk-Welkenraedt lijken mij net verbindingen waar die bmx niet gaan rijden.
Oostende - Eupen zal T18 met 10 (12??) M7 zijn waaronder een stuurrijtuig M7 BDX.
En waarom geen combinatie van een T18 met een Bmx? Dat lijkt me de ideale combinatie, genoeg power (grofweg anderhalve T18) maar ook niet overkill zoals nu bijvoorbeeld her geval is met de twee locs op Kortrijk-Welkenraedt of Genk-Blankenberge.
trainlovertje
Berichten: 2359
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainlovertje »

CursorX schreef: 15 feb 2022, 19:10
Davy schreef: 15 feb 2022, 19:07 Wordt er bij Luik dan nog altijd opgedrukt? Ik dacht dat dit verleden tijd was..
Zeker wel, bij de eerste treinen van de dag wordt dat elke dag gedaan in de herfst/winter.
Het is soms echt moeilijk boven geraken daar weet ik uit ervaring, menig treinbestuurder slaat er wel eens aan het zweten bij slecht weer :D
Ook wanneer die voorzien van twee locomotieven? Ik zie bijvoorbeeld dat de 527, 528 en 428 normaal gezien telkens voorzien van 2 HLE 18'en.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22519
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Omdat je dan geen fietsafdeling hebt in de trein.
Klassiekje
Berichten: 553
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Klassiekje »

trainlovertje schreef: 15 feb 2022, 19:34
CursorX schreef: 15 feb 2022, 19:10
Davy schreef: 15 feb 2022, 19:07 Wordt er bij Luik dan nog altijd opgedrukt? Ik dacht dat dit verleden tijd was..
Zeker wel, bij de eerste treinen van de dag wordt dat elke dag gedaan in de herfst/winter.
Het is soms echt moeilijk boven geraken daar weet ik uit ervaring, menig treinbestuurder slaat er wel eens aan het zweten bij slecht weer :D
Ook wanneer die voorzien van twee locomotieven? Ik zie bijvoorbeeld dat de 527, 528 en 428 normaal gezien telkens voorzien van 2 HLE 18'en.
Nee dan niet. Met twee 18'en (in dienst) geraak je normaal gezien wel vlotjes boven, zelfs bij slecht weer.
Opduwen tegen een loc in dienst mag ook reglementair niet trouwens.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Rww »

Ik vroeg me af zou het in de toekomst mogelijk zijn om de M7 te retrofitten zodat er een gelijkvloerse instap onstaat??
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Steven schreef: 15 feb 2022, 19:35 Omdat je dan geen fietsafdeling hebt in de trein.
En zit de fietsafdeling (enfin, ik neem aan een bredere multifunctionele zone) dan enkel en alleen in het stuurrijtuig? Wat zou betekenen dat elke M7-trein verplicht zo eentje mee moet hebben, een beetje zoals de M5 nu? Dat lijkt me toch een groot gebrek aan flexibiliteit, eigenlijk kun je dan alleen een samenstelling met één HLE 18/19 of één Bmx vormen.

Is het ook geen mogelijkheid om een multifunctionele M6 "200" erin te stoppen op die verbindingen waar twee locs en/of Bmx'en gewenst zijn? Er is toch gezegd dat de M7 volledig compatibel zou zijn met de M6?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 17 feb 2022, 10:23
Steven schreef: 15 feb 2022, 19:35 Omdat je dan geen fietsafdeling hebt in de trein.
En zit de fietsafdeling (enfin, ik neem aan een bredere multifunctionele zone) dan enkel en alleen in het stuurrijtuig? Wat zou betekenen dat elke M7-trein verplicht zo eentje mee moet hebben, een beetje zoals de M5 nu? Dat lijkt me toch een groot gebrek aan flexibiliteit, eigenlijk kun je dan alleen een samenstelling met één HLE 18/19 of één Bmx vormen.

Is het ook geen mogelijkheid om een multifunctionele M6 "200" erin te stoppen op die verbindingen waar twee locs en/of Bmx'en gewenst zijn? Er is toch gezegd dat de M7 volledig compatibel zou zijn met de M6?
Gezien gesleepte treinen eruit gaan zal elke M7 trein sowieso een BDx meehebben, dat lijkt mij nu geen probleem.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 17 feb 2022, 10:26
Steve schreef: 17 feb 2022, 10:23
Steven schreef: 15 feb 2022, 19:35 Omdat je dan geen fietsafdeling hebt in de trein.
En zit de fietsafdeling (enfin, ik neem aan een bredere multifunctionele zone) dan enkel en alleen in het stuurrijtuig? Wat zou betekenen dat elke M7-trein verplicht zo eentje mee moet hebben, een beetje zoals de M5 nu? Dat lijkt me toch een groot gebrek aan flexibiliteit, eigenlijk kun je dan alleen een samenstelling met één HLE 18/19 of één Bmx vormen.

Is het ook geen mogelijkheid om een multifunctionele M6 "200" erin te stoppen op die verbindingen waar twee locs en/of Bmx'en gewenst zijn? Er is toch gezegd dat de M7 volledig compatibel zou zijn met de M6?
Gezien gesleepte treinen eruit gaan zal elke M7 trein sowieso een BDx meehebben, dat lijkt mij nu geen probleem.
Niet helemaal: een trein met twee Bmx'en, met twee locs, met een combinatie van een loc en een Bmx is perfect omkeerbaar, maar zou toch niet ingezet kunnen worden volgens die logica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22519
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

De vraag is dan eerder of er effectief treinen gaan gevormd worden met 2x zo’n Bmx er in. Afwachten.
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Rww »

Ik lees dat een motorwagen weinig vermogen heeft, iemand cijfers?? Wat is weinig??
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5326
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Rww schreef: 17 feb 2022, 10:59 Ik lees dat een motorwagen weinig vermogen heeft, iemand cijfers?? Wat is weinig??
Ik vind het precieze getal niet meer terug, maar het is ongeveer 3000 kW. Goed vergelijkbaar dus met een HLE 21 en daar kun je toch 5 à 6 dubbeldekkers vlot mee trekken. Het feit dat zulke combinaties nu al gezwind rondrijden op Gent-Tongeren (waarbij volgens een eerder bericht zelfs 200 km/h kan worden gehaald op L36N) bevestigt dat alleen maar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 17 feb 2022, 10:54 Niet helemaal: een trein met twee Bmx'en, met twee locs, met een combinatie van een loc en een Bmx is perfect omkeerbaar, maar zou toch niet ingezet kunnen worden volgens die logica.
Gezien de aantallen die besteld zijn denk ik niet dat we treinen met 2 bmx gaan zien zonder dat er ook 2 bdx in die samenstelling zitten. Die samenstelling stond ook niet in het schema dat de nmbs gepubliceerd had dacht ik.
Plaats reactie