Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

Eimai schreef: 20 apr 2021, 11:52 Voor zover ik de geruchten hoor kan je per Bmx maar drie rijtuigen aan hangen om 200 km/u te halen, dat die hun vermogen daarvoor gewoon te laag is anders.
Een 415 van DB heeft 3 MW, 150 kN en haalt met 5 rijtuigen een snelheid van 230 km/h. Die heeft inn totaal 6 aangedreven assen i.p.v. 4 maar bij hogere snelheden is dat dacht ik niet meer zo van belang.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Maar bij DB rijden ze wel Steeds op 15kV wisselspanning. Hier hoofdzakelijk op 3kV en soms eens 25kV
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door JHS2013 »

En een 415 ICE-T is enkeldeks en een stuk lichter dan dubbeldeks M7’s. Hoe lang zou een samenstelling moeten zijn op de 200km/h-relaties? Als je stammen BMX+3HV maakt zou je flexibel door de dag heen de capaciteit variëren
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 20 apr 2021, 19:37 Maar bij DB rijden ze wel Steeds op 15kV wisselspanning. Hier hoofdzakelijk op 3kV en soms eens 25kV
Zo lang je het vermogen op de baan kunt brengen, is de spanning op de waslijn toch niet van belang?

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

JHS2013 schreef: 20 apr 2021, 19:40 En een 415 ICE-T is enkeldeks en een stuk lichter dan dubbeldeks M7’s.
Een 415 weegt leeg 273 ton, ofwel gemiddeld 54,6 ton per rijtuig:
https://de.wikipedia.org/wiki/ICE_T
Een M7-rijtuig zou leeg 53 ton wegen:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Voiture_M7

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Maar naast gewicht moet je ook afmeting meetellen. Een dubbeldek tegenover een enkeldekstrein.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 20 apr 2021, 22:32 Maar naast gewicht moet je ook afmeting meetellen. Een dubbeldek tegenover een enkeldekstrein.
Afmeting is van belang voor de luchtweerstand maar bij een trein maakt dat volgens mij geen groot verschil, tenzij de M7 aerodynamisch een erg ongunstige vorm zou hebben. Bij het aanzetten zijn volgens mij toch vooral vermogen, koppel en gewicht van belang. En daarom vraag ik me af waardoor het een probleem voor het M7-motorrijtuig zou zijn om boven de 160 te komen bij een treinstel van meer dan 3 rijtuigen.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Dit vraag ik me reeds langer af : hoe verhouden zich de energiebehoeftes van de diverse modi operandi?
*/ stopdienst (zoals typisch voor Desiro/M08) vreet vooral energie bij acceleratie, maar kan er wellicht een en ander van recupereren bij deceleratie
*/ bij IC-dienst (M7, bv.) ligt de nadruk op continuverbruik, het overwinnen van de samenstelling van rolweerstand en luchtweerstand. Rolweerstand gaat lineair samen met gewicht, dacht ik; en luchtweerstand gaat kwadratisch met de snelheid. Toch? Of ging de rolweerstand met de tweede macht van de snelheid, en de luchtweerstand met de derde macht? Alweer zo lang geleden dat ik mechanica leerde...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door profke »

rvdborgt schreef: 21 apr 2021, 18:42
Steven schreef: 20 apr 2021, 22:32 Maar naast gewicht moet je ook afmeting meetellen. Een dubbeldek tegenover een enkeldekstrein.
Afmeting is van belang voor de luchtweerstand maar bij een trein maakt dat volgens mij geen groot verschil, tenzij de M7 aerodynamisch een erg ongunstige vorm zou hebben. Bij het aanzetten zijn volgens mij toch vooral vermogen, koppel en gewicht van belang. En daarom vraag ik me af waardoor het een probleem voor het M7-motorrijtuig zou zijn om boven de 160 te komen bij een treinstel van meer dan 3 rijtuigen.

Groetjes,
Rian
mispak je niet aan luchtweerstand. die gaat kwadratisch omhoog met de snelheid.

in een oud topic las ik dat de Breaks een hogere topsnelheid halen als ze per twee rijden dan alleen. Dat omdat dan de 2e break (die uit de wind zit van de 1e) de 1e een beetje meer kan "opduwen", ik dacht dat het het verschil gaf tussen 120 & 140 km/h..

Voor een auto: om stabiel 120 km/h te rijden heb je +/- 40 pk nodig.
om met diezelfde auto stabiel 240 km/h te rijden heb je +/- 160 pk nodig. (en dus nog wat extra , om aan die snelheid te geraken).
Dit allemaal zonder rolweerstand gerekend.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Met meerdere stellen gekoppeld heb je volgens mij ook combinatie van het "extra" vermogen van elk treinstel (bedoeld om een defect stel te kunnen afslepen enz) die z'n vruchten begint af te werken. Bij de MS08 heb ik bijvoorbeeld ook de indruk dat een combinatie van 3 stellen (nog) een pak sneller kan optrekken dan een enkel stel. Geen idee of het een effect heeft op de topsnelheid, ik denk sowieso niet dat de MS08 veel moeite heeft om de 160 km/h te bereiken.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Zwoopaman »

Steve schreef: 23 apr 2021, 15:44 Met meerdere stellen gekoppeld heb je volgens mij ook combinatie van het "extra" vermogen van elk treinstel (bedoeld om een defect stel te kunnen afslepen enz) die z'n vruchten begint af te werken. Bij de MS08 heb ik bijvoorbeeld ook de indruk dat een combinatie van 3 stellen (nog) een pak sneller kan optrekken dan een enkel stel. Geen idee of het een effect heeft op de topsnelheid, ik denk sowieso niet dat de MS08 veel moeite heeft om de 160 km/h te bereiken.
Ik heb vaak de indruk dat het net iets trager gaat omdat je dan met de limiet van de bovenleiding zit.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door LML »

Speelt het gewicht van de volledige trein ook niet mee? Een trein samengesteld uit 1 treinstel weegt minder dan een trein samengesteld uit 3 treinstellen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Het gewicht lijkt me in dat geval geen punt, omdat je met het opgetelde vermogen van de drie stellen zit om dat ruimschoots te compenseren. Instinctief zou ik ook denken dat de homogene verdeling van de tractie bij gekoppelde treinstellen (in tegenstelling tot bij een enkele locomotief vooraan of achteraan) ook helpt, al zorgt dat misschien enkel voor minder belasting van de koppelingen. Een eventuele begrenzing van het afgenomen vermogen kan een en ander natuurlijk aftoppen, geen idee of dat in de praktijk een rol speelt.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik heb enkele weken geleden gezien dat op de binnendisplays van deze rijtuigen ook de bedrijfsfilm van de NMBS werd afgespeeld. Ik vond dat toch wel een leuk extraatje.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

Daarnet in Leuven een zesdelig treinstel M7 gezien, met aan beide einden een gemotoriseerd stuurstandrijtuig. Het kwam rond 22:45 binnen uit de richting van Brussel.

Misschien voor testritten op lijn 2?

Groetjes,
Rian
Plaats reactie