Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Natje049 »

Hagelander schreef: 12 okt 2022, 08:52 Hoever staat men eigenlijk momenteel met de instroom van het nieuw materiaal? Als je dat in percentage (ongeveer) zou mogen omschrijven, zitten we dan rond 50%, hoger, lager? Heeft iemand daar een idee van?

Van de allereerste bestelling (niet wat er dus in totaal al besteld is):

86/145 B in dienst
87/145 AB in dienst
36/60 BDx in dienst
28/90 BMx in dienst

Het kan altijd dat ik er enkele naastzit, aangezien mijn controle van enkele weken geleden is en er mogelijks dus nog wat bijgekomen zijn.

Ook zijn er al twee BVx van de tweede bestelling in het land voor de testen en homologaties.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
TKR
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TKR »

Wat houdt dat BVx rijtuig in?
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ronny »

TKR schreef: 01 mar 2023, 15:44 Wat houdt dat BVx rijtuig in?
B = 2e klas
V = ruimte voor fietsen
x = stuurpost
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Hagelander »

Dus ruw genomen is nog maar de helft van de eerste bestelling geleverd. Is er al enig zicht op wanneer oud materiaal dan uitgerangeerd kan worden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Hagelander schreef: 01 mar 2023, 16:57 Dus ruw genomen is nog maar de helft van de eerste bestelling geleverd. Is er al enig zicht op wanneer oud materiaal dan uitgerangeerd kan worden?
Die uitrangering is al lang bezig en heeft zelfs wat voorsprong genomen op de leveringen :wink:
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ToMiKoN »

Ik zie vooral dat men op mijn traject dat IC03 Genk-Blankenberge die 18/19 locs aan het vervangen is door M7 M7 BMx locs. Dit wordt nu meer standaard dan uitzondering. De andere rijtuigen blijven gewoon M6.

Vraagje: kan M6 ook de geautomatiseerde aankondigingsstem van de M7 overnemen of is dit exclusief de nieue wagons?
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainfan03 »

De M6 kan dit momenteel (nog) niet. De gemoderniseerde M6-rijtuigen, met de M7 RIS-tv's kunnen de stem ook niet overnemen, omdat de software hiervoor niet aanwezig is. De M7 Bmx + M6 + HLE 19 + M6 is ook in opmars op de IC-03 merk ik. Wat ik wel jammer vind is dat, in tegenstelling tot de homogene M7-treinstellen, de Bmx'en op IC-03 niet afroepen aan welke kant de deuren openen (terwijl mij verteld is dat de software hiervoor in het Bmx-rijtuig zit), en dat als de omroeping het dan eens doet, ze heel vaak crasht.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door FLV-FGSP »

Kan Brugge de vertraging inlopen? https://www.gva.be/cnt/dmf20230322_95913253
Artikel blinkt niet uit in zorgvuldigheid.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainfan03 »

Ik had horen waaien dat er een Duitse Siemens-fabriek zou helpen met de productie van de M7-rijtuigen, weet niet of dat echt klopt, maar anders kan dat een versnelling in productie verklaren.
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door kristofvt »

trainfan03 schreef: 23 mar 2023, 21:49 Ik had horen waaien dat er een Duitse Siemens-fabriek zou helpen met de productie van de M7-rijtuigen, weet niet of dat echt klopt, maar anders kan dat een versnelling in productie verklaren.
Ik vermoed dat de fabriek in het Duitse Siegen van Alstom nu meer bougies kan maken voor de M7 rijtuigen,( door verkoop van de Franse Alstomfabriek in Reichshoffen en het Coradia Polyvalent trein platform aan CAF). Hopelijk komen de nieuwe rijtuigen snel in dienst.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Ik vermoed dat de fabriek in het Duitse Siegen van Alstom nu meer bougies kan maken voor de M7 rijtuigen
Bougies? Bougies oftewel kaarsen steekt men aan voor sfeerverlichting, soms ook in het kader van al dan niet godsdienstige rituelen.
Ook in sommige verbrandingsmotoren komen bougies voor, die heten dan ontstekingskaarsen.

Wellicht werd bedoeld "bogie"s? Sorry voor het mierenneuken hoor, maar ik moest toch een paar keer met m'n ogen knipperen...
Misschien simpeler om gewoon in het Nederlands te zeggen "draaistellen" :) ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wbrm »

kristofvt schreef: 24 mar 2023, 15:47
trainfan03 schreef: 23 mar 2023, 21:49 Ik had horen waaien dat er een Duitse Siemens-fabriek zou helpen met de productie van de M7-rijtuigen, weet niet of dat echt klopt, maar anders kan dat een versnelling in productie verklaren.
Ik vermoed dat de fabriek in het Duitse Siegen van Alstom nu meer bougies kan maken voor de M7 rijtuigen,( door verkoop van de Franse Alstomfabriek in Reichshoffen en het Coradia Polyvalent trein platform aan CAF). Hopelijk komen de nieuwe rijtuigen snel in dienst.
CAF moet wel de contracten voor Coradia's (lees: Régiolis'en), ooit afgesloten met Alstom, afwerken. Gaat CAF die draaistellen opeens zelf maken dan? Lijkt me sterk.
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door BVG1988 »

Vandaag reden 2 M7 stammen van bundel Merelbeke proefritten op spoorlijn 161. Ik heb ze gezien in Groenendaal.
De ene was met M7BMx 76023, de andere heb ik niet het nummer, want ik zag er geen nummer op staan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Net een stam gezien op de 22xx waar beide Bmx'en aan elkaar hingen in het midden van de trein. Geldt er dan ook een snelheidsbeperking (ik dacht 120 km/h), net zoals wanneer bijvoorbeeld twee HLE 19'en in die situatie zitten?
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Klassiekje »

Steve schreef: 28 mar 2023, 17:13 Net een stam gezien op de 22xx waar beide Bmx'en aan elkaar hingen in het midden van de trein. Geldt er dan ook een snelheidsbeperking (ik dacht 120 km/h), net zoals wanneer bijvoorbeeld twee HLE 19'en in die situatie zitten?
Nee :wink:
Plaats reactie