Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rdv »

Het probleem met de omroepinstallatie in gemengde stammen is er nog steeds. Ik zat vrijdag in de 540 (Luik - Oostende) in de I11, en de omroep was verschrikkelijk luid en met heel veel getuut en feedback. Zondag in de 515 (IC Oostende - Welkenraedt) in de M7 was het totaal onverstaanbaar wegens veel te stil. Zondag was de geautomatiseerde info op de schermen ook totaal in de war, met steeds wisselende tijdstippen voor vertrek en doorkomsttijden - wellicht door de gewijzigde drgl door werken.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wbrm »

Ik had ook last van de slecht hoorbare omroep in de M7 op de IC 515 afgelopen vrijdag. Vlak na station Bressoux stonden we minutenlang stil. De TBG heeft volgens mij iets omgeroepen maar het was te stil om er iets van te maken. Later stonden we wéér minutenlang stil om lijn 39 in Montzen op te rijden*. Ook hier meende ik een omroep te horen maar was deze wederom te stil. Er was trouwens maar amper omgevingsgeluid, we zaten met een man of 8 bovenaan in het rijtuig.

*off-topic: Volgens mij op niets gewacht aangezien er al die tijd geen trein gepasseerd is. In Bressoux vertokken we ten minste meteen nadat de S-trein uit Maastricht gepasseerd was.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

wbrm schreef: 14 sep 2021, 21:00 Ik had ook last van de slecht hoorbare omroep in de M7 op de IC 515 afgelopen vrijdag. Vlak na station Bressoux stonden we minutenlang stil. De TBG heeft volgens mij iets omgeroepen maar het was te stil om er iets van te maken. Later stonden we wéér minutenlang stil om lijn 39 in Montzen op te rijden*. Ook hier meende ik een omroep te horen maar was deze wederom te stil. Er was trouwens maar amper omgevingsgeluid, we zaten met een man of 8 bovenaan in het rijtuig.

*off-topic: Volgens mij op niets gewacht aangezien er al die tijd geen trein gepasseerd is. In Bressoux vertokken we ten minste meteen nadat de S-trein uit Maastricht gepasseerd was.
De lijn Montzen-Welkenraedt heeft maar één sectie. Je kan dus moeten wachten voor een trein die 10km verder zit.
desperado
Berichten: 158
Lid geworden op: 10 okt 2016, 11:42

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desperado »

Sorry for English.
An M7 set arrived in track 9 at Gent-Sint-Pieters at about 1815 today. Passengers got off it. The displays on the train said it was a P train & that it terminated at Gent-Sint-Pieters.
I guess it was P8014.
The haltelink tracker shows P8014 as M7 most days since 23/08/21.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TimJ36 »

Twee bedenkingen bij de M7:
- Geen raampjes die je kunt openen op de bovenverdieping (wel op de benedenverdieping en in de zitruimte naast de deuren)
- Bestemmingsbord/display beslaat een half raam, waardoor je moeilijk naar buiten kan zien (hadden ze hier niet beter een bagagerek geplaatst?)
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wuitz »

Deca schreef: 14 sep 2021, 17:08 Volgens Beluxtrains zou nu ook een P-trein Brussel-Zuid - Tongeren en terug (P7306 en P8305) als ook een paar ritten van de IC Tongeren - Gent (IC2219 en IC2242) volledig met een M7 treinstel gereden worden. Kan iemand dit bevestigen?
Dat was de bedoeling, maar de opleidingen van de bestuurders loopt wat achter, het zou voor binnen een week of twee zijn.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Deca schreef: 14 sep 2021, 17:08 Volgens Beluxtrains zou nu ook een P-trein Brussel-Zuid - Tongeren en terug (P7306 en P8305) als ook een paar ritten van de IC Tongeren - Gent (IC2219 en IC2242) volledig met een M7 treinstel gereden worden. Kan iemand dit bevestigen?
Dat klopt. Is momenteel sinds maandag zo in de grafieken. Maar niets is minder waar. E2219/2242 reden maandag en gisteren met 1xBreak.

E7306/8305 rijden nog steeds gesleept met M4.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Ik kan begrijpen dat men extra personeel wil opleiden en laten wennen aan al dat nieuwe materieel, maar hoe zit het intussen met de M7's op Oostende-Eupen, blijven ze daar ook verder instromen? Ik mag hopen dat er toch een plan is om die gemengde stammen uit te faseren, temeer daar die combinatie toch de nodige problemen lijkt op te leveren? Of geldt er nog steeds een beperking van X rijtuigen onder 25 kV?
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door JPV »

Ik zit nu in een gemengde 1e klasse/2e klasse wagon van het type M7 (MxAB ofzo?), maar kan behalve in de gang geen stopcontacten vinden in de trein (dus niet op de gebruikelijke zitplaatsen). Is er iemand die me weg kan wijzen waar er hier stopcontacten zitten? (indien niemand hier vlug op reageert kan het ook nuttig zijn voor later).

Ter info: is op de IC 538 vanaf Brussel naar Gent (dus richting Oostende)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

JPV schreef: 15 sep 2021, 17:24 Ik zit nu in een gemengde 1e klasse/2e klasse wagon van het type M7 (MxAB ofzo?), maar kan behalve in de gang geen stopcontacten vinden in de trein (dus niet op de gebruikelijke zitplaatsen). Is er iemand die me weg kan wijzen waar er hier stopcontacten zitten? (indien niemand hier vlug op reageert kan het ook nuttig zijn voor later).

Ter info: is op de IC 538 vanaf Brussel naar Gent (dus richting Oostende)
Onderaan tussen de zetels :wink:
JPV
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 apr 2018, 07:04

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door JPV »

Tnx :). Nu de rest van mijn traject in een M4 doen (Gent-Ieper) daar ben ik het al gewoon dat in die tijd stopcontacten nog iets futuristisch was.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door groentje »

Steve schreef: 15 sep 2021, 13:54 Ik kan begrijpen dat men extra personeel wil opleiden en laten wennen aan al dat nieuwe materieel, maar hoe zit het intussen met de M7's op Oostende-Eupen, blijven ze daar ook verder instromen? Ik mag hopen dat er toch een plan is om die gemengde stammen uit te faseren, temeer daar die combinatie toch de nodige problemen lijkt op te leveren? Of geldt er nog steeds een beperking van X rijtuigen onder 25 kV?
HSL2 was expliciet opgenomen als uitzondering, daar mochten dus altijd al langere slepen rijden, ook wanneer er elders slechts 1 per trein werd toegelaten. Er was een nieuwe nota verschenen, ik zal eens kijken wat die zegt, ik vermoed dat het aantal terug verhoogd is op de andere lijnen.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Terminus »

Ik denk dat er de komende tijd nog wel de intentie is om de I11-stuurrijtuigen te gebruiken, alsook het aangepaste rijtuig voor fietsen... Als de samenstelling 10 rijtuigen blijft, dan zou je op een verhoging tot 7 M7 komen (I11 stuurrijtuig - I11 B - I10BV - 7 M7).
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 4017-4018 »

Volgens HalteLink bestond gisteren e2219 uit de M7-stel
Heeft iemand gisteren e2219 gezien?
Ciao Ciao
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Slechts in de vlucht gezien (vanuit een MS96!), aan de noordkant van het grote emplacement van Schaarbeek: wat eruit zag als een stuurrijtuig M7, met een grote gele gesloten wagon erachteraan, wellicht een meetrijtuig?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie