Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wbrm »

Vermoedelijk zit er voldoende afstand tussen de 2 panto's?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

Klassiekje schreef: 28 mar 2023, 17:41
Steve schreef: 28 mar 2023, 17:13 Net een stam gezien op de 22xx waar beide Bmx'en aan elkaar hingen in het midden van de trein. Geldt er dan ook een snelheidsbeperking (ik dacht 120 km/h), net zoals wanneer bijvoorbeeld twee HLE 19'en in die situatie zitten?
Nee :wink:
Stroomafnemers verder uit elkaar ?
Theo
Groeten vanop de Heide
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door JHS2013 »

Die beperking geldt voor het overige getrokken materieel als er minder 3 voertuigen tussen de beide HLE’s zitten dus het zal niet enkel de grotere afstand tussen de panto’s zijn.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Klassiekje »

Heeft inderdaad meer te maken met de opwaartse druk op de bovenleiding.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

Passen de M7's binnen het Franse vrijruimte profiel? Ik weet dat ze er momenteel niet mogen komen vanwege het gebrek aan KVB maar stel dat men in de komende 40 jaar beslist om ETCS te leggen Tussen Kortrijk, Lille en Doornik, zou de M7 die route kunnen doen? Want persoonlijk lijkt een M7 van 6 rijtuigen me een heuse verbetering op de situatie tussen Kortrijk en Lille (en mss naar Doornik ook) zeker als de momentele alternatieven 2 MR96's (op een goede dag) of 2 batterijgedreven enkeldeks MR30's zijn.
wdl
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mei 2023, 11:28

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wdl »

zo te zien worden er al samenstellingen van 3 gekoppelde M7-stellen gebruikt:

https://www.youtube.com/shorts/PAsdHXRARa8

iemand een idee of we dit vaker zullen te zien krijgen en zoja op welke verbindingen?
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

wdl schreef: 02 jun 2023, 20:31 zo te zien worden er al samenstellingen van 3 gekoppelde M7-stellen gebruikt:

https://www.youtube.com/shorts/PAsdHXRARa8

iemand een idee of we dit vaker zullen te zien krijgen en zoja op welke verbindingen?
Ik ben geen insider maar ik denk dat dit een tijdelijke oplossing is. Als je 12 rijtuigen wilt doe je beter 2*6, waarbij je meer plaats hebt en nog steeds genoeg multifunctionele rijtuigen (op een gelijkaardige M6 stam zou je er maar 1 krijgen, tenzij het met 2 locs was), de extra trekkracht is voor zover ik weet niet nodig, zelfs niet voor de helling in Luik en we gaan niet direct treinen zien die in 3 splitsen. Ik neem aan dat die trein een 4+6 moest zijn maar er was een probleem met de stam van 6, en 12 rijtuigen leek beter dan 8. Naarmate er dus meer rijtuigen instromen zouden we deze configuratie juist minder moeten zien, denk ik.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Klassiekje »

Ik vermoed dat dit een testrit was, want de reglementering laat op dit moment (nog) niet toe om met 3 locomotieven in dienst te rijden in normale omstandigheden.
Ofwel stond er 1 HVRm op voertuig.
Laatst gewijzigd door Klassiekje op 04 jun 2023, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Kevin »

desirootje schreef: 03 jun 2023, 20:13
wdl schreef: 02 jun 2023, 20:31 zo te zien worden er al samenstellingen van 3 gekoppelde M7-stellen gebruikt:

https://www.youtube.com/shorts/PAsdHXRARa8

iemand een idee of we dit vaker zullen te zien krijgen en zoja op welke verbindingen?
Ik ben geen insider maar ik denk dat dit een tijdelijke oplossing is. Als je 12 rijtuigen wilt doe je beter 2*6, waarbij je meer plaats hebt en nog steeds genoeg multifunctionele rijtuigen (op een gelijkaardige M6 stam zou je er maar 1 krijgen, tenzij het met 2 locs was), de extra trekkracht is voor zover ik weet niet nodig, zelfs niet voor de helling in Luik en we gaan niet direct treinen zien die in 3 splitsen. Ik neem aan dat die trein een 4+6 moest zijn maar er was een probleem met de stam van 6, en 12 rijtuigen leek beter dan 8. Naarmate er dus meer rijtuigen instromen zouden we deze configuratie juist minder moeten zien, denk ik.
Dan moet de homologatie recent gewijzigd zijn... Want origineel stond daar specifiek max 2 BMX in beschreven (omdat deze als locomotieven aanzien werden)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Hoe zit het nu eigenlijk met de leveringen en indienststellingen? Verbindingen of treinen waar we binnenkort (extra) M7 te zien kunnen krijgen? Ik heb de indruk dat er de voorbije weken en maanden weinig veranderd is, maar kan me natuurlijk vergissen.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainfan03 »

Mij hebben ze wijsgemaakt dat er wekelijks een 4-delige stam klaar is om in dienst te treden (qua leveringen), maar dat die grotendeels in Melle staan te staan voor testen en van die toestanden.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ovspotter_be »

In Melle stonden er vorig weekend heel veel M7-stellen in de stelplaats.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Laat die maar in Melle, als je ziet hoe Kinkempois ze laat verloederen qua graffiti. Als je op de 17xx Reeks Luik - Quievrain, da's meer schildertreinen met over de ramen dan de gewone normale schildering.
Inside Her
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jun 2023, 05:45
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Inside Her »

Normaal gezien worden vanaf 12/06 15 treinen van de 32xx (Kortrijk-St Niklaas) reeks gereden met 6M7-homogene stammen ipv. de hudige AM80 ^^
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Kevin »

260689 schreef: 09 jun 2023, 10:03 Laat die maar in Melle, als je ziet hoe Kinkempois ze laat verloederen qua graffiti. Als je op de 17xx Reeks Luik - Quievrain, da's meer schildertreinen met over de ramen dan de gewone normale schildering.
Tsja, als je dan ook ziet in welke donkere verlaten hoek van de bundel dat ze daar de nieuwgeleverde afstellen…
Plaats reactie