Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Hagelander »

Hoever staat men eigenlijk momenteel met de instroom van het nieuw materiaal? Als je dat in percentage (ongeveer) zou mogen omschrijven, zitten we dan rond 50%, hoger, lager? Heeft iemand daar een idee van?
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Iain Dobson »

There are 747 M7 vehicles on order.

There are @ 189 either in service or delivered as finished vehicles, so around 25% of the current order.

Some of the early M7B and M7AB are not fitted out inside and have been used for testing. These will be retro fitted.
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Iain Dobson »

Apologies for posting in English.

I have a technical question.

In December 2020 an order was placed for 204 multifunctional M7 Coaches. These are the ones with cycle spaces, a disabled toilet and a ramp that comes out. This ramp enables mobility impaired people to enter and leave the train unaided by means of a ramp that extends out. This ramp only works on platforms that are 760mm high.

There were two types ordered, 134 x M7 BD and 70 x M7 Bx.

Does anyone know what number series these two types are getting? I would assume 77xxx and 78xxx but does anyone know for sure? 74xxx is missing in the current M7 number series as it jumps from the 73xxx AB to the 75xxx BDx vehicles.

Any help is appreciated.

Iain
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Excuus als het ergens gezegd werd, hogerop in deze draad, maar ik vond toch zo gelijk niets: wat is eigenlijk de oorzaak van de vertraging bij levering?

* Personeelstekort bij fabrikant en/of toeleveranciers?
* problemen bij acceptatie?
* bepaalde componenten die niet tijdig geleverd worden, zoals het gaat met halfgeleiders in de auto-industrie?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Als je nog 200 rijtuigen achterstaat op de voorziene levering dan zijn er zeker meerdere factoren van toepassing.
1 de coronacrisis (lock downs)
2 onderdelen/materialen die laattijdig beschikbaar zijn.
3 zieken bij het personeel zullen zeker ook wel een rol spelen.
4 personeelstekort (heel wat technische functies zijn in heel Europa hard gevraagd maar moeilijk te vinden).

Kortweg een beetje de standaard zoals we bij veel technische zaken de voorbije 2 jaar gezien hebben.
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Reuel »

De Russisch-Oekraïnse oorlog doet natuurlijk ook geen goed. De industrie zit in oorlogsmodus en zuigt veel cruciale materialen en onderdelen naar zich toe voor militaire leveringen, die anders naar burgerlijke doeleinden zouden gaan.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Al meermaals gezien in station Jette (L50) dat er een lege, autonome teststam M7 stopt, deuren kortstondig opent/sluit en weer vertrekt. Wat voor ritten zijn dat precies? Opleiding denk ik niet meteen aangezien er maar één persoon al die handelingen deed. Opvallend is ook dat de laatste stam ik die (van ver) zag "IC Eupen" leek te afficheren, iemand een idee waar dat vandaan komt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Kunnen afname ritten zijn. Elke nieuwe stam M7 (alsook andere nieuwe treinen) ondergaan een afname rit waarbij men een x aantal zaken test alvorens deze in gebruik te nemen. Net zoals een garagist met jou ook je nieuwe wagen overloopt bij aflevering.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wbrm »

Ik zag een IC Genk - Blankenberge met een combinatie M7 BMx + M6 + HLE19 + M6. Deze combinatie kan dus wel in exploitatie? Hier werd eerder gesteld dat de combinatie M7 BMx met een HLE18/19 niet in dienst zou rijden? Dit lijkt mij meteen ook een 'oplossing' voor het niet kunnen opdrukken van M7x'en op de helling van Ans, gewoon een M7 BMx gebruiken.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

wbrm schreef: 18 feb 2023, 13:36 Ik zag een IC Genk - Blankenberge met een combinatie M7 BMx + M6 + HLE19 + M6. Deze combinatie kan dus wel in exploitatie? Hier werd eerder gesteld dat de combinatie M7 BMx met een HLE18/19 niet in dienst zou rijden? Dit lijkt mij meteen ook een 'oplossing' voor het niet kunnen opdrukken van M7x'en op de helling van Ans, gewoon een M7 BMx gebruiken.
Die samenstelling rijd al zeker 2 maand af en toe zo eens rond. Er zit overal MUX in. Dus waarom ook niet? Feit is dat je zo altijd op volle lengte kan rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

260689 schreef: 18 feb 2023, 15:04
wbrm schreef: 18 feb 2023, 13:36 Ik zag een IC Genk - Blankenberge met een combinatie M7 BMx + M6 + HLE19 + M6. Deze combinatie kan dus wel in exploitatie? Hier werd eerder gesteld dat de combinatie M7 BMx met een HLE18/19 niet in dienst zou rijden? Dit lijkt mij meteen ook een 'oplossing' voor het niet kunnen opdrukken van M7x'en op de helling van Ans, gewoon een M7 BMx gebruiken.
Die samenstelling rijd al zeker 2 maand af en toe zo eens rond. Er zit overal MUX in. Dus waarom ook niet? Feit is dat je zo altijd op volle lengte kan rijden.
Je omschrijft eigenlijk de opstelling van 2 stellen. Het ene stel heeft als motor een HLE19 en het andere een M7Bmx. Dit zal je wel al eens meer zien. Het ging hem er echter om dat je een niet snel een stam zal zien die van voor tot achter bijvoorbeeld homogeen M§ of M7 is en waarbij vooraan een HLE18 hangt en achteraan nog een M7Bmx. Zoals je nu al eens 2 locs ziet hangen aan de IC Kortrijk - welkenraedt. Daarvan 1 loc vervangen door een M7Bmx zal men niet snel doen, het kan wel natuurlijk. Ik denk dat men voor het hellend vlak er voor kiest om liever 2 identieke locs de rijtuigen te laten omkaderen dan 2 locs met totaal verschillend vermogen.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Steven schreef: 18 feb 2023, 15:25
260689 schreef: 18 feb 2023, 15:04
wbrm schreef: 18 feb 2023, 13:36 Ik zag een IC Genk - Blankenberge met een combinatie M7 BMx + M6 + HLE19 + M6. Deze combinatie kan dus wel in exploitatie? Hier werd eerder gesteld dat de combinatie M7 BMx met een HLE18/19 niet in dienst zou rijden? Dit lijkt mij meteen ook een 'oplossing' voor het niet kunnen opdrukken van M7x'en op de helling van Ans, gewoon een M7 BMx gebruiken.
Die samenstelling rijd al zeker 2 maand af en toe zo eens rond. Er zit overal MUX in. Dus waarom ook niet? Feit is dat je zo altijd op volle lengte kan rijden.
Je omschrijft eigenlijk de opstelling van 2 stellen. Het ene stel heeft als motor een HLE19 en het andere een M7Bmx. Dit zal je wel al eens meer zien. Het ging hem er echter om dat je een niet snel een stam zal zien die van voor tot achter bijvoorbeeld homogeen M§ of M7 is en waarbij vooraan een HLE18 hangt en achteraan nog een M7Bmx. Zoals je nu al eens 2 locs ziet hangen aan de IC Kortrijk - welkenraedt. Daarvan 1 loc vervangen door een M7Bmx zal men niet snel doen, het kan wel natuurlijk. Ik denk dat men voor het hellend vlak er voor kiest om liever 2 identieke locs de rijtuigen te laten omkaderen dan 2 locs met totaal verschillend vermogen.
Mijn excuses, had het wat te vlug gelezen. Zoals jij zegt M7bmx en T18/19 zal m'n idd niet tegen komen verlopig
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door JHS2013 »

De software is aangepast en M7BMX en HLE18’en zijn nu toegelaten in één samenstelling.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wva »

Volgens een filmpje op FB zit er nu een autonome stam M7 op de P8000. Dit was tot op heden Desiro.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Natje049 »

Iain Dobson schreef: 23 okt 2022, 22:36 Apologies for posting in English.
.
There were two types ordered, 134 x M7 BD and 70 x M7 Bx.

Does anyone know what number series these two types are getting? I would assume 77xxx and 78xxx but does anyone know for sure? 74xxx is missing in the current M7 number series as it jumps from the 73xxx AB to the 75xxx BDx vehicles.
The following number scheme is applied for all M vehicles (With exceptions for M4 and M5 where cabin coaches were numbered according to their multifunctional space)

x1xxx = first class
x2xxx = second class
x3xxx = first and second class
x5xxx = cabin present
x6xxx = cabine present + motorized
x8xxx = multifunctional space + first class
x9xxx = multifunctional space + second class

So the BD will me 79xxx and I can confirm from the prototype of the BVx that it will continue in 75xxx as the first one is 75066 as well as UIC number will continue from 50 88 86 96 066 - 7

Just like there was no subseries for M6BxCT and just continued the numbering inbetween two series of M6BxAA
Bijlagen
UIC nummer 75066
UIC nummer 75066
Screenshot 2023-03-01 025853.png (309.52 KiB) 1538 keer bekeken
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Plaats reactie