Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rdv »

wbrm schreef:Politiek is deze aankoop een schot in de roos. Bombardier Brugge weeral gered voor een paar jaar, Alstom Charleroi idem dito.
En dat voor een regering vol met partijen die pleiten voor een efficiënte marktwerking, zonder staatssteun of subsidies, enkel gebaseerd op efficiëntie en concurrentie, die tegen gesubsidieerde jobs zijn, etc.
Blijkbaar geldt dergelijk discours meer voor openbare bedrijven dan voor private bedrijven.

(begrijp me goed, ik ben niet noodzakelijk tegen deze beslissing, en vind het te verkiezen dat een Belgisch bedrijf bij een ander Belgisch bedrijf koopt, ook al is dat iets duurder. Het is te zot binnen een discours van het heractiveren van de Belgische economie om te besparen door materiaal uit het buitenland te kopen, en hier ondertussen honderden werklozen bij te creëren. Voorwaarde is natuurlijk dat de kwaliteit vergelijkbaar moet zijn.)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door K V B »

Joris schreef: Of door die deuren op de benedenverdieping te plaatsen waardoor je geen trappen hebt. Ik heb er vele jaren eens op gelet in Zürich HB. het duurde toen amper een paar minuten om het hele rijtuig leeg te maken bij zo een IC2000. Een M6 heeft dan wel brede dubbele deuren, ook een heel pak trappen.
De deuren op de IC2000 laten toe dat twee personen tegelijkertijd uitstappen. Bij de nieuwe Twindexxen zal dat ook het geval zijn. Een van de eisen in het lastenboek van de SBB voor die treinen was dat alle reizigers in 2 minuten moesten kunnen uitstappen.
Een andere eis is dat de trein in 3 minuten moet kunnen "geherconfigureerd" worden. Daar wordt mee bedoelt dat bij keren, of bij koppelingen waarbij een andere stuurpost in dienst moet dat het maximaal 3 minuten mag duren voor de trein weer verder kan.

Een voordeel van het "zoveel mogelijk zitplaatsen boven" concept is dat zo veel mogelijk reizigers van het uitzicht kunnen genieten. In het dichtbevolkte Zwitserland staan er immers ook vaak geluidschermen naast het spoor. En daar kijk je als je boven zit gewoon overheen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door HLE 2302 »

K V B schreef: Een andere eis is dat de trein in 3 minuten moet kunnen "geherconfigureerd" worden. Daar wordt mee bedoelt dat bij keren, of bij koppelingen waarbij een andere stuurpost in dienst moet dat het maximaal 3 minuten mag duren voor de trein weer verder kan.
En dan heeft de treinbestuurder een segway om binnen die 3 minuten aan de andere kant van de trein te raken ? :mrgreen:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door K V B »

HLE 2302 schreef:
K V B schreef: Een andere eis is dat de trein in 3 minuten moet kunnen "geherconfigureerd" worden. Daar wordt mee bedoelt dat bij keren, of bij koppelingen waarbij een andere stuurpost in dienst moet dat het maximaal 3 minuten mag duren voor de trein weer verder kan.
En dan heeft de treinbestuurder een segway om binnen die 3 minuten aan de andere kant van de trein te raken ? :mrgreen:
Of hij wordt gewoon afgelost natuurlijk...
TB_worden
Berichten: 299
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TB_worden »

dentheo schreef:Voor 200kmh moeten de huidige stuurrijtuigen er dus uit.
Anders is de vrije uitwisseling naar de knoppen, en dat was toch een eis in het lastenboek ?
Eruit, als in verkocht of, erger nog, gesloopt? Wie zou die dingen kopen, ze passen enkel bij de M6 en zo'n jong materiaal slopen, lijkt me helemaal not done...

Kunnen ze die niet voorbehouden voor diensten aan 160...? Desnoods met kortere rammen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Er zijn nog genoeg treinen azn 160. De M7 kan dan dienen om die M6 te laten doorschuiven naar kleinere lijnen.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door msts.be »

wbrm schreef:Politiek is deze aankoop een schot in de roos. Bombardier Brugge weeral gered voor een paar jaar, Alstom Charleroi idem dito. Gaat het over een paar jaar weer wat moeilijker dan bestellen ze gewoon een vervolgorder tot alle 1362 besteld zijn. Zie ons eens jobs redden… Die medewerkers in Brugge zijn zo langzamerhand ambtenaren. Heerlijk voor de mensen die er werken en het is hen gegund. Intussen loopt de marktwerking mank en de belastingbetaler en reiziger betaalt met suboptimale treinen.
Maar laten we eerlijk zijn, is het in andere landen ook niet zo ? Meestal worden nét die concepten besteld die enkel in eigen land geproduceerd worden..

Frankrijk:
Régio2N: productie in Crespin (ex-ANF)
Transilien/Spacium: productie in Crespin (ex-ANF)
Régiolis: productie in Reichshoffen (ex De Dietrich)
TGV Duplex: motorbakken in Belfort, rijtuigen in Aytré

Oostenrijk:
ÖBB Desiro/Cityjet: eerste 3 stellen in Krefeld geassembleerd, de rest in een Weense ÖBB-werkplaats..
Railjet: productie in Wenen

Duitsland:
Talent 2: allemaal geassembleerd in Duitsland (Aachen/Henningsdorf)
Coradia Continental: productie in Salzgitter (ex-LHB)
LINT 54/81: productie in Salzgitter (ex-LHB)
ICx: productie in Krefeld

Zwitserland:
Twindexx SBB: gedeelte productie in Görlitz en Villeneuve

Andere:
FLIRT'en voor Polen: productie in Siedlce
FLIRT'en/KISS voor Baltische staten: productie in Wit-Rusland

Af en toe wint er dan eens een buitenlandse concurrent (bv. Skoda bij DB, PESA in Italië), maar die maakt maar een zéér klein onderdeel uit tov de binnenlandse bestellingen. Dus op dit vlak verschillen we toch niet zoveel van het buitenland.

Een betere oplossing was zoals bij de Desiro: neem het standaardconcept en laat het bouwen in eigen land. Wij hebben dit gedaan en de ÖBB ook, dus waarom kan het nu niet ? Daarenboven kan men met de Twindexx al een product uit de eigen portfolio bouwen ! Met een update van de M6 hou je misschien wat ingenieurs zoet, maar aangezien ze dat concept maar éénmalig gaan verkopen staat de geïnvesteerde tijd niet in verhouding tot de opbrengsten.
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wouterh12 »

TB_worden schreef:
dentheo schreef:Voor 200kmh moeten de huidige stuurrijtuigen er dus uit.
Anders is de vrije uitwisseling naar de knoppen, en dat was toch een eis in het lastenboek ?
Eruit, als in verkocht of, erger nog, gesloopt? Wie zou die dingen kopen, ze passen enkel bij de M6 en zo'n jong materiaal slopen, lijkt me helemaal not done...

Kunnen ze die niet voorbehouden voor diensten aan 160...? Desnoods met kortere rammen?
Laten we hopen dat er geen sprake is van het slopen van dergelijke recente rijtuigen, dat zou een misdaad tegen de menselijkheid zijn!

Hebben de Hollanders iets dergelijks niet gedaan met de stuurstandrijtuigen van de IC-R's die de Benelux reden?
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wouterh12 »

msts.be schreef:
wbrm schreef: Af en toe wint er dan eens een buitenlandse concurrent (bv. Skoda bij DB, PESA in Italië), maar die maakt maar een zéér klein onderdeel uit tov de binnenlandse bestellingen. Dus op dit vlak verschillen we toch niet zoveel van het buitenland.

Een betere oplossing was zoals bij de Desiro: neem het standaardconcept en laat het bouwen in eigen land. Wij hebben dit gedaan en de ÖBB ook, dus waarom kan het nu niet ? Daarenboven kan men met de Twindexx al een product uit de eigen portfolio bouwen ! Met een update van de M6 hou je misschien wat ingenieurs zoet, maar aangezien ze dat concept maar éénmalig gaan verkopen staat de geïnvesteerde tijd niet in verhouding tot de opbrengsten.
De Desiro was min of meer "van het schap" gekocht, en alhoewel het op zich een goede trein is zijn er toch bakken kritiek gekomen (ondermeer vanwege de inzet als IC, waar het concept niet op voorzien was) en waren er ook veel kinderziektes. Ik denk dat een M6-met-updates zo slecht nog niet is; de M6 heeft zich in de praktijk bewezen en ondanks de houding op dit forum zien de meeste reizigers het liefst dit type op hun trein, vanwege de in ons land onovertroffen combinatie van capaciteit-comfort. De gemoderniseerde M5'en zijn maar flauwe afkooksels van de M6 en andere treintypes missen ofwel comfort (airco, gescheiden zitbanken) of zijn niet geschikt om drukke lijnen in de spits te bedienen.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door AlexNL »

Wouterh12 schreef: Laten we hopen dat er geen sprake is van het slopen van dergelijke recente rijtuigen, dat zou een misdaad tegen de menselijkheid zijn!

Hebben de Hollanders iets dergelijks niet gedaan met de stuurstandrijtuigen van de IC-R's die de Benelux reden?
Jazeker! NS heeft de ICR-stuurrijtuigen die voor de Benelux waren gebouwd niet laten reviseren "want de Fyra komt toch zo". Deze rijtuigen zijn - op één na - gesloopt nog voordat de Fyra ook maar één betalende reiziger had vervoerd. Achteraf had men bij NS best wel spijt gehad van die beslissing, want die 11 rijtuigen zouden toch wel goed van pas zijn gekomen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:Een betere oplossing was zoals bij de Desiro: neem het standaardconcept en laat het bouwen in eigen land. Wij hebben dit gedaan en de ÖBB ook, dus waarom kan het nu niet ? Daarenboven kan men met de Twindexx al een product uit de eigen portfolio bouwen ! Met een update van de M6 hou je misschien wat ingenieurs zoet, maar aangezien ze dat concept maar éénmalig gaan verkopen staat de geïnvesteerde tijd niet in verhouding tot de opbrengsten.
De M6 opnieuw bouwen is an sich toch een bestaand concept? Enkel de motorrijtuigen zijn iets nieuws, al de andere kunnen zonder veel nieuwe ontwikkeling in dienst gaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Maar in welke mate gelijke ze echt op de M6. Als ik die computerbeelden bekijk stel ik enkel verschillen vast met uitzondering van de tafels in tweede klasse. Maar de neus van het stuurrijtuig is anders. De raamindeling ook. Zelfs de kast lijkt mij nog net iets anders van vorm op het bovenverdiep.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door bobke »

De details van de aankoop gaat pas veel later geweten zijn zeker? Op welk vlak verschillen ze van de M6 etc?
Hoe gaan die motorrijtuigen werken? Welke indeling hebben die, zijn dit driedelige of vierdelige stellen of vijfdelige of zesdelige stellen etc... hoeveel vermogen hebben deze stellen (met andere woorden hoeveel tussenrijtuigen kunnen ze er toevoegen ... :)
allemaal leuke weetjes, ben benieuwd.

Die foto's van eerste klasse zagen er toch wel luxueus uit. Mooie snuit ook.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Bibke »

bobke schreef:De details van de aankoop gaat pas veel later geweten zijn zeker? Op welk vlak verschillen ze van de M6 etc?
Hoe gaan die motorrijtuigen werken? Welke indeling hebben die, zijn dit driedelige of vierdelige stellen of vijfdelige of zesdelige stellen etc... hoeveel vermogen hebben deze stellen (met andere woorden hoeveel tussenrijtuigen kunnen ze er toevoegen ... :)
allemaal leuke weetjes, ben benieuwd.

Die foto's van eerste klasse zagen er toch wel luxueus uit. Mooie snuit ook.
Di treinen kunnen in allerlei aantallen samengesteld worden. Ik veronderstel dus een x aantal motorrijtuigen volgens het aantal rijtuigen + 2 stuurstanden in de stam.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door msts.be »

Shrek schreef:
msts.be schreef:Een betere oplossing was zoals bij de Desiro: neem het standaardconcept en laat het bouwen in eigen land. Wij hebben dit gedaan en de ÖBB ook, dus waarom kan het nu niet ? Daarenboven kan men met de Twindexx al een product uit de eigen portfolio bouwen ! Met een update van de M6 hou je misschien wat ingenieurs zoet, maar aangezien ze dat concept maar éénmalig gaan verkopen staat de geïnvesteerde tijd niet in verhouding tot de opbrengsten.
De M6 opnieuw bouwen is an sich toch een bestaand concept? Enkel de motorrijtuigen zijn iets nieuws, al de andere kunnen zonder veel nieuwe ontwikkeling in dienst gaan.
Met standaardconcept bedoel ik: af-het-schap producten, die wel modulair zijn. M6 is een custom design voor NMBS, net zoals bv. de VIRM een custom design was voor de NS. Men zou die producten ook kunnen aangeboden hebben aan andere spoorwegmaatschappijen, maar blijkbaar vragen de meeste lastenboeken "in de praktijk bewezen materieel". En dan kom je bijna automatisch terecht bij de standaardconcepten, die al in honderden rijtuigen bij 20 of meer maatschappijen rijden..

Twindexx Express is voorlopig enkel besteld door SBB, maar Bombardier zet het echt wel neer als een modulair standaardproduct. En ik verwacht dat er in de toekomst nog wel bestellingen zullen komen.. wie weet van de NS, voor het nieuw IC-materieel in 2021 ?
Plaats reactie