wbrm schreef:Politiek is deze aankoop een schot in de roos. Bombardier Brugge weeral gered voor een paar jaar, Alstom Charleroi idem dito. Gaat het over een paar jaar weer wat moeilijker dan bestellen ze gewoon een vervolgorder tot alle 1362 besteld zijn. Zie ons eens jobs redden… Die medewerkers in Brugge zijn zo langzamerhand ambtenaren. Heerlijk voor de mensen die er werken en het is hen gegund. Intussen loopt de marktwerking mank en de belastingbetaler en reiziger betaalt met suboptimale treinen.
Maar laten we eerlijk zijn, is het in andere landen ook niet zo ? Meestal worden nét die concepten besteld die enkel in eigen land geproduceerd worden..
Frankrijk:
Régio2N: productie in Crespin (ex-ANF)
Transilien/Spacium: productie in Crespin (ex-ANF)
Régiolis: productie in Reichshoffen (ex De Dietrich)
TGV Duplex: motorbakken in Belfort, rijtuigen in Aytré
Oostenrijk:
ÖBB Desiro/Cityjet: eerste 3 stellen in Krefeld geassembleerd, de rest in een Weense ÖBB-werkplaats..
Railjet: productie in Wenen
Duitsland:
Talent 2: allemaal geassembleerd in Duitsland (Aachen/Henningsdorf)
Coradia Continental: productie in Salzgitter (ex-LHB)
LINT 54/81: productie in Salzgitter (ex-LHB)
ICx: productie in Krefeld
Zwitserland:
Twindexx SBB: gedeelte productie in Görlitz en Villeneuve
Andere:
FLIRT'en voor Polen: productie in Siedlce
FLIRT'en/KISS voor Baltische staten: productie in Wit-Rusland
Af en toe wint er dan eens een buitenlandse concurrent (bv. Skoda bij DB, PESA in Italië), maar die maakt maar een zéér klein onderdeel uit tov de binnenlandse bestellingen. Dus op dit vlak verschillen we toch niet zoveel van het buitenland.
Een betere oplossing was zoals bij de Desiro: neem het standaardconcept en laat het bouwen in eigen land. Wij hebben dit gedaan en de ÖBB ook, dus waarom kan het nu niet ? Daarenboven kan men met de Twindexx al een product uit de eigen portfolio bouwen ! Met een update van de M6 hou je misschien wat ingenieurs zoet, maar aangezien ze dat concept maar éénmalig gaan verkopen staat de geïnvesteerde tijd niet in verhouding tot de opbrengsten.