Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

pietmol schreef:
nahoj schreef:
LML schreef:Ik heb me na het lezen van deze 10-tallen berichten fameus afgevraagd waarom men niet simpel (pakweg 120) dubbeldekstreinstellen kan bestellen... Nee, ze moeten compatibel zijn met Eloc 27, 18/19, eveneens met M5- en M6-rijtuigen. Problemen verzekerd...
Die compatibiliteiten beperken zich in realiteit tot de klassieke compatibiliteiten die alle rijtuigen al bezitten (intercirculatie, deursturing,...) en MUX. Plus nog enkele kleine relatief eenvoudige zaken. Perfect haalbaar dus. En het laat een flexibele exploitatie toe.
Een beetje zoals vandaag een M6 stuurrijtuig een HLE13, 18 of 27 kan bedienen, met tussengekoppelde M4, I6, I10, I11,...

Wat hierboven gefantaseerd wordt over compatibiliteit met Desiro zou pas gekkenwerk zijn. De sturing (software en hardware) voor Desiro is zo specifiek en dermate geïntegreerd met het voertuig, dat het ondenkbaar is om daar iets compatibel mee te willen maken op een ander type voertuig. Zelfs al zou het ook door Siemens gebouwd worden.



en hiervoor maakt men gebruik van de zogenaamde WTB communicatie...

wat staat er op de sites van diverse leveranciers van dubbeldek motorstellen?

Bombardier Twindexx Vario: communicatie tussen motorstellen voor deurbediening en besturing van de stellen via WTB
Stadler Kiss: communicatie tussen motorstellen voor deurbediening en besturing van de stellen via WTB


en wat lees je op de Siemens site voor de Desiro ML 08 (dus de NMBS versie): communicatie tussen motorstellen voor deurbediening, besturing van de stellen via WTB

hiermee wil ik niet gezegd hebben dat alles plug-and-play is, maar dit betekent wel dat die compatibiliteit minder ver weg is dan sommigen critici denken...
WTB of WireTrainBus is een standaard voor de communicatiebus (grofweg: hardware en de signaalvormen / -protocollen). Je zal dat terugvinden op vele zoniet alle recente bouwsels.
Om een zeer simpilistische vergelijking te maken met de PC-wereld: een driver en gebruikersinterface voor een USB-aangesloten scanner gaan meer dan een beetje aanpassing nodig hebben om te kunnen communiceren met een printer, zelfs al zijn beide van pakweg Canon.
Je zou ook de software van de Desiro quasi moeten herschrijven, als je compatibele vreemde voertuigen wenst.
Ver-geet het dus maar.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door K V B »

Is eigenlijk ondertussen al bekend wie deze treinen mag bouwen?
Op de Stadler persconferentie van gisteren werd even aangestipt dat Stadler recent een aanbesteding voor dubbeldekstreinen voor de NMBS verloren heeft. Dus we weten nu al wie het niet gaat zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Zover ik weet is er nog geen officieel bericht verschenen. Misschien vielen zij af in een eerste ronde en moet NMBS in een tweede ronde de winnaar nog bepalen?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Zover ik weet is er nog geen officieel bericht verschenen. Misschien vielen zij af in een eerste ronde en moet NMBS in een tweede ronde de winnaar nog bepalen?
Als het maar niet met strafschoppen eindigt...
Met vriendelijke groet

overweg13
Klassiekje
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Klassiekje »

dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

weet men nu al iets meer over de gewenst "compatibiliteit" met bestaande dubbeldekkers ?

Moet men die eenvoudig kunnen tussenvoegen zonder effect op de bediening van het geheel ?
Moeten ze er ook hetzelfde uitzien ? identieke raamverdeling, deuren enz ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:weet men nu al iets meer over de gewenst "compatibiliteit" met bestaande dubbeldekkers ?

Moet men die eenvoudig kunnen tussenvoegen zonder effect op de bediening van het geheel ?
Moeten ze er ook hetzelfde uitzien ? identieke raamverdeling, deuren enz ?
Dat soort details zullen we pas kennen als het lastenboek klaar is denk ik.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:weet men nu al iets meer over de gewenst "compatibiliteit" met bestaande dubbeldekkers ?

Moet men die eenvoudig kunnen tussenvoegen zonder effect op de bediening van het geheel ?
Moeten ze er ook hetzelfde uitzien ? identieke raamverdeling, deuren enz ?
Compatibiliteit gaat niet verder dan het technisch kunnen uitwisselen van rijtuigen zonder impact op inzetbaarheid.
Uiterlijk, binneninrichting, raamverdeling, enz. heeft daar niets mee te maken. Overgangsinrichting, doorgaande verbindingen (UIC-kabel, 3000V, luchtdruk,...), enz. uiteraard wel. Enkele kleinere items moeten nog klaarheid krijgen.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door bobke »

De winnaar van de aanbesteding is normaal gezien Bombardier.
Bombardier is momenteel aan het kijken om hun vestiging in brugge uit te breiden, ze zouden een of ander oude loods willen afbreken en opnieuw bouwen om te kunnen voldoen aan de grote capaciteit die deze order vraagt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

bobke schreef:De winnaar van de aanbesteding is normaal gezien Bombardier.
Bombardier is momenteel aan het kijken om hun vestiging in brugge uit te breiden, ze zouden een of ander oude loods willen afbreken en opnieuw bouwen om te kunnen voldoen aan de grote capaciteit die deze order vraagt.
"Normaal gezien" lijkt mij wel heel sterk verwoord voor een bestelling waarvan nog niet eens een lastenboek verschenen is...

Anderzijds is het wel normaal dat er onderzocht wordt wat een kandidaat allemaal moet doen eens de order binnen is. Het zou mij niet verbazen moest men net hetzelfde onderzoeken bij Stadtler :wink:
En laten we vooral niet vergeten dat deze bestelling beslist is door de vorige regering. Er is nog helemaal niets getekend, dus de nieuwe regering zou het hele spel evengoed kunnen afblazen over enkele maanden.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door bobke »

goh ja, ik zeg "normaal gezien" omdat het nog niet officieel bekend gemaakt is, maar iedereen in bombardier brugge zegt dat de order binnen is. Dusjah, ik kan maar zeggen wat zij zeggen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

bobke schreef:goh ja, ik zeg "normaal gezien" omdat het nog niet officieel bekend gemaakt is, maar iedereen in bombardier brugge zegt dat de order binnen is. Dusjah, ik kan maar zeggen wat zij zeggen.
Zij zeiden dat ook met de desiro's :wink:
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door b-loc »

bobke schreef:goh ja, ik zeg "normaal gezien" omdat het nog niet officieel bekend gemaakt is, maar iedereen in bombardier brugge zegt dat de order binnen is. Dusjah, ik kan maar zeggen wat zij zeggen.
Dit is een heel belangrijk groot project voor de toekomst van BT in Brugge. Ook al gaat er intern positief nieuws rond. Het vel van de beer mag men niet verkopen nog voor hij geschoten is.
Het is nog niet 100% zeker dus kunnen we enkel afwachten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Inderdaad zolang ze officieel geen bestelling geplaatst hebben is alles mogelijk.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Stijn91 »

Als er nog een lastenboek moet opgemaakt worden dan kan dat toch nog meer dan een half jaar duren vooraleer dat bekend is?
Plaats reactie