Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

Steven schreef:Siemens heeft van de Desiro een dubbeldeck variant. Te vinden bij de sbb.

Steven, je hebt gelijk, maar deze staat niet vermeld op de Siemens site...
http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... esiro.aspx
pietmol

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door pietmol »

Steven schreef:Siemens heeft van de Desiro een dubbeldeck variant. Te vinden bij de sbb.

mbt dubbeldek materieel heeft Siemens tot op heden weinig producten op de markt gezet; maw als siemens een graantje wil mee pikken van deze monster bestelling voor dubbeldek materieel, dan zullen ze wel proberen om die desiro dubbeldek aan NMBS te verkopen...

onderhandelingen over aankoop van siemens desiro dubbeldek, zouden tevens het "openbreken" van het lopende contract voor 305 desiro's enkeldek mogelijk maken, zonder dat NMBS hiervoor financieel afgestraft zou worden...
Laatst gewijzigd door pietmol op 08 jan 2014, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door kika »

En het is een mooi voorbeeld van 'goede bedoelingen maar de praktijk is toch moeilijker': oorspronkelijk was het de bedoeling om die dubbeldeks Desiro te kunnen koppelen met de RE450 (+rijtuigen en stuurstand), maar in de praktijk was dat toch wat moeilijker en is er vanaf gezien. Verder heeft Siemens (ook weer in samenwerking met) nog wel rijtuigen met verdiepje op z'n palmares staan: http://www.sbb.ch/sbb-konzern/medien/ar ... 86746.html Enkele maanden geleden is de hoeveelheid gevraagde ICx verminderd (31 stuks) en er in de plaats daarvan voor minder geld bij Bombardier dubbeldeksmaterieel besteld.

Ik vraag me af of de beste partij mag bouwen of diegene die beloofd dat Brugge de stoelen mag monteren of stickers mag plakken.
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door profke »

zouden ze deze stoelen voorzien? dan zijn we ineens van die discussie vanaf
;-) http://9gag.com/gag/aBK6PND Afbeelding
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

Haha, wel handig dat, maar je zit wel met je voeten op elkaars schoot dan :p
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

profke schreef:zouden ze deze stoelen voorzien? dan zijn we ineens van die discussie vanaf
;-) http://9gag.com/gag/aBK6PND Afbeelding
Die stoelen vindt je dus in de CityRail treinen in Sydney. Om even uit te leggen wat er allemaal mis is met CityRail heb ik echter op dit moment geen zin in... (En het is sowieso Off Topic)
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

kika schreef:

Ik vraag me af of de beste partij mag bouwen of diegene die beloofd dat Brugge de stoelen mag monteren of stickers mag plakken.
eigenlijk zou de vraag WIE mag leveren ondergeschikt moeten zijn aan de vraag WAT men gaat kopen.

persoonlijk denk ik dat rekeninghoudend met het feit dat het materieel dat men nu gaat kopen toch zo'n 40 jaren in dienst zal blijven dat materieel dat ontwikkeld is voor 200 km/u en hoger te preferen is boven materieel dat initieel ontwikkeld werd voor 140/160 km/u en dat men nadien geüpgraded heeft om ook 200 km/u te kunnen halen.

Volgens mij zou het Twindexx Express V230 materieel een zeer goede keuze zijn (graag opmerkingen van de "SBB kenners" actief hier op t forum). Vraag is natuurlijk zal men met het voorziene budget toekomen om 1000 rijtuig equivalenten aan te kopen?
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

bobby schreef: Volgens mij zou het Twindexx Express V230 materieel een zeer goede keuze zijn (graag opmerkingen van de "SBB kenners" actief hier op t forum). Vraag is natuurlijk zal men met het voorziene budget toekomen om 1000 rijtuig equivalenten aan te kopen?
Er rijden er momenteel nog geen van rond, dus veel is er niet over te zeggen. Ik ben wel al in de maquette geweest.

Het voordeel van dubbeldeksrijtuigen met een doorgaande bovenverdieping is dat op die manier zoveel mogelijk reizigers dus boven zitten, waar je boven de (tegenwoordig alomtegenwoordige) geluidswanden kan kijken. Is al een pluspunt. Maar het is wel kwa capaciteit niet het meest optimale.

Stadler heeft indertijd ook mee om die bestelling gedongen, en hun ontwerp zou wel eens interessant kunnen zijn voor de NMBS. Zij voorzagen namelijk echte motorwagens, terwijl de Bombardier Twindexx Express de tractie over het hele stel verdeeldt.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

K V B schreef:
bobby schreef: Volgens mij zou het Twindexx Express V230 materieel een zeer goede keuze zijn (graag opmerkingen van de "SBB kenners" actief hier op t forum). Vraag is natuurlijk zal men met het voorziene budget toekomen om 1000 rijtuig equivalenten aan te kopen?
Er rijden er momenteel nog geen van rond, dus veel is er niet over te zeggen. Ik ben wel al in de maquette geweest.

Het voordeel van dubbeldeksrijtuigen met een doorgaande bovenverdieping is dat op die manier zoveel mogelijk reizigers dus boven zitten, waar je boven de (tegenwoordig alomtegenwoordige) geluidswanden kan kijken. Is al een pluspunt. Maar het is wel kwa capaciteit niet het meest optimale.

Stadler heeft indertijd ook mee om die bestelling gedongen, en hun ontwerp zou wel eens interessant kunnen zijn voor de NMBS. Zij voorzagen namelijk echte motorwagens, terwijl de Bombardier Twindexx Express de tractie over het hele stel verdeeldt.
Waarom zou de capaciteit minder zijn in een rijtuig met doorgaande bovenverdieping? Als ik het me even inbeeld: boven heel het rijtuig lang vol stoelen, behalve aan begin en einde rijtuig aan één kant, één lange trap naar beneden (vanaf voldoende hoogte om naar beneden te stappen kan er al weer een rij stoelen er boven opgeplaatst worden). Naast de trap beneden kan je een toilet plaatsen en eventueel andere electronica ernaast en achter de trap. en benedencompartiment tussen de twee deuren ook vol met stoelen. Dus capaciteit is redelijk gelijk. Wat wel wennen zal zijn. Normaal moet je omhoog stappen als je een trein binnenkomt, maar bij zo'n systeem zal je naar beneden moet stappen.
Even een fotootje te verduidelijking: Afbeelding Dus men verliest beneden plaatsen omdat deuren meer midden compartiment zitten, maar men maakt dat dan weer goed doordat er op de plaats waard de mensen in/uitstappen op tweede verdiep wel mensen kunnen zitten.
K V B
Berichten: 3324
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

bobke schreef:
Waarom zou de capaciteit minder zijn in een rijtuig met doorgaande bovenverdieping? Als ik het me even inbeeld: boven heel het rijtuig lang vol stoelen, behalve aan begin en einde rijtuig aan één kant, één lange trap naar beneden (vanaf voldoende hoogte om naar beneden te stappen kan er al weer een rij stoelen er boven opgeplaatst worden). Naast de trap beneden kan je een toilet plaatsen en eventueel andere electronica ernaast en achter de trap. en benedencompartiment tussen de twee deuren ook vol met stoelen. Dus capaciteit is redelijk gelijk. Wat wel wennen zal zijn. Normaal moet je omhoog stappen als je een trein binnenkomt, maar bij zo'n systeem zal je naar beneden moet stappen.
Een probleem met deuren op het benedendek is dat de deurapparatuur plaats wegneemt op het bovendek. Deuren beneden zijn wel handig als je perronhoogte op 55cm gestandardiseerd is, want zo heb je een mooie gelijkvloerse instap.
Hier heb je een plannetje van de IC2000 rijtuigen: Afbeelding Zoals je ziet verlies je zowel boven de deuren, als ter hoogte van de trappen nogal wat zitplaatsen.

De nieuwe Twindexxen zijn iets efficiënter:
Afbeelding
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

Mo raar, dat boven de deuren minder stoelen passen; ja dat zijn dingen die in het echt moet zien hoe het werkelijk in elkaar zit.
Twindexx is iets effecienter, en tis beter iets dan niets :p
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Jammer genoeg is in België de standaardhoogte niet die 55cm.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

pietmol schreef:
nahoj schreef:
* bij M5 zal het enkel gaan om door M7/HLE omsloten homogene M5-stellen, met de stuurposten van de stuurrijtuigen M5 buiten dienst, om reden van de energievoorziening van M5.

daarvoor hoeft men toch niet te wachten op de komst van M7, dat zou men vandaag toch ook al kunnen met M6 stuurrijtuigen?
Ja, in principe wel.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

bobke schreef:
nahoj schreef:
Shrek schreef:Bedankt om de eerdere misinformatie recht te zetten :wink:

Maar waarom voor deze vorm kiezen? Zijn gewone 4-of 6-ledige motorstellen, zoals het gros van de IC-treinen in Nederland, niet handiger?
Waarom zou dat handiger zijn? Je hebt minstens hetzelfde, maar met meer flexibiliteit in mogelijke samenstellingen.
Meer flexibiliteit in mogelijke samenstellingen, je wilt dus zeggen dat ze van die 4-delige stellen in de nmbs werkplaatsen 3/5/6 delige stellen van kunnen maken. Dan kan wel handig zijn als je echt optimaal wilt werken, zoveel reizigers, dus zoveel rijtuigen. Maar hoe zit dan op vlak van motorisatie. Als je veranderd naar 3delig heb je veel vermogen over (een kleinere motor is dan beter => goedkoper), veranderd naar 5 delig heb je dan te weinig vermogen of traag optrekken.
Dat is echt foefelen en geldverspilling. Kies gewoon e bepaalde indeling en kom daar niet aan (gepaste motorisatie voor dat stel)!!
Je kan als je het tractievermogen of de aanzetkracht te laag vindt, na het toevoegen van rijtuigen, eenvoudig een tweede gemotoriseerde M7 of een HLE toevoegen. Probleem opgelost. De combinatiemogelijkheden wat betreft tractie zijn talrijk, en kunnen dus optimaal afgestemd worden op het te berijden traject + rijtuigsamenstelling.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door kika »

Tegen dat de laatste in 2025 geleverd worden, zijn alle kroko's en tbl1 enzo overbodig, dus dan kan je die apparatuur eruit zwieren en enkel ETCS laten staan. Vraag me af of er speelruimte is door het al vanaf het begin niet in te bouwen: kan je tegen 2018(?) al enkele diensten uitbaten zonder krokoborstel? Of is dat onrealistisch? Hoeveel ruimte neemt die apparatuur in, 1 stoel?
Plaats reactie