Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Alles over reizigerstreinen in België.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door rdv »

Op basis van de tv-beelden en krantenartikels blijkt dat het de politie is die toestemming moet geven om de reizigers uit de treinen te halen en voor de verdere afhandeling. Je ziet op de beelden dat er verschillende technisch geschoolde mensen van de NMBS uitleggen aan de politieagenten wat er kan gebeuren en hoe dit moet gebeuren. De politiemensen moeten dan hun goedkeuring geven en beslissen wat er moet gebeuren. Met alle respect voor de politie, maar hoe kan een agent van de lokale politiezone of de spoorwegpolitie een inschatting maken van wat in zulk een geval mogelijk is, wat er ter plaatse moet blijven voor eventueel onderzoek, etc. Zo het niet beter zijn die beslissingsbevoegdheid aan de NMBS te geven?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Asterix »

rdv schreef:Op basis van de tv-beelden en krantenartikels blijkt dat het de politie is die toestemming moet geven om de reizigers uit de treinen te halen en voor de verdere afhandeling. Je ziet op de beelden dat er verschillende technisch geschoolde mensen van de NMBS uitleggen aan de politieagenten wat er kan gebeuren en hoe dit moet gebeuren. De politiemensen moeten dan hun goedkeuring geven en beslissen wat er moet gebeuren. Met alle respect voor de politie, maar hoe kan een agent van de lokale politiezone of de spoorwegpolitie een inschatting maken van wat in zulk een geval mogelijk is, wat er ter plaatse moet blijven voor eventueel onderzoek, etc. Zo het niet beter zijn die beslissingsbevoegdheid aan de NMBS te geven?
Een betrokken partij zelf laten bepalen wat er moet gebeuren om een objectief onderzoek te bekomen? Lijkt mij een slecht idee :wink:

Normaal gezien "bevriest" de politie de scène en stelt zij enkel vast. Er zal in zo een situaties contact worden opgenomen met de parketmagistraat. Die zal dan beslissen wat nodig is qua onderzoeksdaden om een beeld te krijgen over de situatie. Haast zeker wordt er dan opdracht gegeven om een technisch deskundige aan te stellen (misschien iemand van de FOD Mobiliteit en Vervoer) die dan al telefonisch zal briefen aan de politie ter plaatse wat nodig is en wat kan/mag/moet in afwachting van zijn onderzoek ter plaatse of elders op het materiaal.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door 260689 »

Galactic schreef:Onderzoek zal wel uitwijzen wat het probleem juist veroorzaakt heeft. Nu met beschuldigingen smijten heeft geen enkele zin.

Wat mij vooral opviel waren de interviews met de reizigers. Die waren zeer tevreden over het treinbegeleidingspersoneel, die constant info verschaften aan de reizigers. Ze werden heel goed op de hoogte gehouden van wat er allemaal gebeurde. Dikke pluim voor de tbg's van de 7004! Zo komen we toch ook eens positief in het nieuws!
Er zat op de 7004 1 hoofdwachter, 1 controlebediende en 3 mensen van het tico controle team en deze laatste 3 zaten in de laatste 3 rijtuigen waardoor zij de reizigers op hun gemak stelden en er geen paniek kwam te ontstaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Steven »

Hier is geen misdaad gebeurd hoor, Het is de eerste keer dat ik weet dat bij dergelijke ontkoppeling zoveel tralala verkocht word.
Normale gang van zaken is.
* Bestuurder stelt ontkoppeling van de trein vast (geeft daarvoor alle nodige signalen inclu alarm).
* Men tracht (indien mogelijk) de treindelen terug samen te voegen. (met inbegrip van de nodige regels hieromtrent)
* Uiteraard doet men een remproef ter plaatse (in dit geval zal de treinbegeleider van dienst moeten meewerken)
* de bestuurder voert de nodige procedures uit om terug te mogen aanzetten.


Politie kan hier eventueel enkel helpen bij evacuatie van die reizigers om dit vlot te laten verlopen (begeleiden van 300 mensen op uw eentje is niet simpel).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Steve »

Steven schreef:Hier is geen misdaad gebeurd hoor, Het is de eerste keer dat ik weet dat bij dergelijke ontkoppeling zoveel tralala verkocht word.
Normale gang van zaken is.
* Bestuurder stelt ontkoppeling van de trein vast (geeft daarvoor alle nodige signalen inclu alarm).
* Men tracht (indien mogelijk) de treindelen terug samen te voegen. (met inbegrip van de nodige regels hieromtrent)
* Uiteraard doet men een remproef ter plaatse (in dit geval zal de treinbegeleider van dienst moeten meewerken)
* de bestuurder voert de nodige procedures uit om terug te mogen aanzetten.


Politie kan hier eventueel enkel helpen bij evacuatie van die reizigers om dit vlot te laten verlopen (begeleiden van 300 mensen op uw eentje is niet simpel).
Ik weet niet of ik de enige ben die dit opmerkt, maar die "tralala" lijkt haast systematisch te worden. Bij elk incident, ook al is het helemaal niet zo zeldzaam, lijkt men het nodig te vinden om er een hele rimram van te maken, met verbaasde reactie van allerlei mensen die erbij worden gesleurd, standpunten van redacteurs, reacties van politici enzovoort. De opengebleven deur onlangs op lijn 96 was nog zo'n voorbeeld.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door rdv »

260689 schreef: Er zat op de 7004 1 hoofdwachter, 1 controlebediende en 3 mensen van het tico controle team en deze laatste 3 zaten in de laatste 3 rijtuigen waardoor zij de reizigers op hun gemak stelden en er geen paniek kwam te ontstaan.
Gelukkig maar, wat zou er gebeurd zijn indien er geen controleurs in het laatste deel zaten?
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door rdv »

Jeroen schreef: Een betrokken partij zelf laten bepalen wat er moet gebeuren om een objectief onderzoek te bekomen? Lijkt mij een slecht idee :wink:

Normaal gezien "bevriest" de politie de scène en stelt zij enkel vast. Er zal in zo een situaties contact worden opgenomen met de parketmagistraat. Die zal dan beslissen wat nodig is qua onderzoeksdaden om een beeld te krijgen over de situatie. Haast zeker wordt er dan opdracht gegeven om een technisch deskundige aan te stellen (misschien iemand van de FOD Mobiliteit en Vervoer) die dan al telefonisch zal briefen aan de politie ter plaatse wat nodig is en wat kan/mag/moet in afwachting van zijn onderzoek ter plaatse of elders op het materiaal.
Wanneer er een trein te velde strandt, de bovenleiding afrukt o.i.d., komt er dan ook politie aan te pas die beslist wat er gebeurt?
Galactic

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Galactic »

260689 schreef:Er zat op de 7004 1 hoofdwachter, 1 controlebediende en 3 mensen van het tico controle team en deze laatste 3 zaten in de laatste 3 rijtuigen waardoor zij de reizigers op hun gemak stelden en er geen paniek kwam te ontstaan.
Inderdaad. Boordchef depot Antwerpen, Controlebediende depot Kortrijk & Tico-team depot Gent.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door overweg13 »

Steve schreef: Ik weet niet of ik de enige bent die dit opmerkt, maar die "tralala" lijkt haast systematisch te worden. Bij elk incident, ook al is het helemaal niet zo zeldzaam, lijkt men het nodig te vinden om er een hele rimram van te maken, met verbaasde reactie van allerlei mensen die erbij worden gesleurd, standpunten van redacteurs, reacties van politici enzovoort. De opengebleven deur onlangs op lijn 96 was nog zo'n voorbeeld.
Ik kan als bijna zestiger alleen maar met verbazing naar al dit gedoe kijken en luisteren. Openstaande deuren: hoe vaak gebeurde dit niet met de deuren van K- en L-rijtuigen die je nog dicht moest slaan? Of die koppelingsbreuk: het lijkt erop alsof een ontsporing nipt vermeden werd als je sommige media moet geloven, terwijl de kans daarop zo goed als 0 is. En de plaatselijke correspondente van het Nieuwsblad vindt er niets beter op dan elke dag (!) railtime te raadplegen en alles wat daar verschijnt over Halle en omgeving in de plaatselijke bladzijden te vermelden: sein- en wisselstoringen, kabeldiefstallen... alles! Alsof ik elke dag opnieuw in de krant zou zetten welke dwaasheden en aanslagen op mijn leven ik als voetganger moet verduren als ik nog maar een half uurtje in een provincienest als Halle rondloop.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Steven »

Volgens mij ruikt die gewoon naar komkommertijd en moet de pers bij elk incident het kleinste detail weten en dat groter voorstellen dan wat het is maar de eigenlijke feiten verdwijnen dan meer naar de achtergrond. Om maar een voorbeeld te geven hoe naïef diezelfde pers is.
Begin vorig jaar werden tussen Ciney en Namur liefst 17 dieren tegelijk aangereden, waarbij het eerste rijtuig van een MS96 zelfs ontspoorde. De Waalse pers gaf hier ruchtbaarheid aan langs alle kanten (TV+kranten), de Vlaamse pers zweeg als vermoord. Moest dit zelfde incident (de koppelingsbreuk) in Arlon plaats hebben gevonden had men dan ook zoveel tijd en tekst gebruikt in de Vlaamse pers? Ik betwijfel het sterk, ondanks het incident dan ook nog steeds in België zou gebeuren en het dan ook nog steeds een NMBS trein zou zijn.


voor de liefhebbers bijgevoegd de url die het ongeval laat zien op L162

http://www.youtube.com/watch?v=B7_BtCKl1BQ
Jim

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Jim »

Wat mij net als jullie enorm stoort (net als het gedrag van de politie) is de zeer gebrekkige verslaggeving van kranten. Volgens de ene krant reed de trein 160 en stonden de 2 delen 150m uit elkaar, volgens de andere reed hij 120 en stonden de 2 delen 50m uit elkaar :roll:
Ook kon er volgens de "experts" die hun zeg deden in het laatste nieuws een ontsporing volgen indien dit incident in een bocht was voorgevallen :roll:
In diezelfde krant stond er dan ook nog eens een mooie foto van de koppeling met een zo goed als totaal verkeerde uitleg bij :roll:
En als toppunt werd wederom J.Digneffe om uitleg gevraagd die dan maar meteen de hele spoorwegtop onbekwaam noemde (verrassing !).
Als ik al deze "zever" lees vraag ik mij af wat we van het andere nieuws in de kranten mogen geloven over gebieden waar we minder van afweten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Steven »

een ontsporing die volgt op een koppelingsbreuk? dan zou het al in een wisselstraat moeten gebeuren maar in een gewone spoorboog zie ik er geen enkele reden toe. Bij een koppelingsbreuk treed er een noodremming op zoals er hier ook is gebeurt en staan beide treindelen korte tijd nadien al stil.

Op de plaats van het huidige incident is de snelheid net veranderd van 140 naar 160 km/u. Alles hangt dus beetje af waar hij exact het voorhad (paar 100m verschil maakt al iets uit). Maar hij reed dus 140, al dan niet optrekkend naar 160 of reed net 160 km/u.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:En de plaatselijke correspondente van het Nieuwsblad vindt er niets beter op dan elke dag (!) railtime te raadplegen en alles wat daar verschijnt over Halle en omgeving in de plaatselijke bladzijden te vermelden: sein- en wisselstoringen, kabeldiefstallen... alles!
Ja maar dat verkoopt. De regiobladzijden zijn nog altijd het meest succesvol in de 'populaire' persbladen. Kijk bijvoorbeeld naar DIT en vooral naar de nietszeggende foto's bij die artikels. Mensen willen dit lezen.
Steven schreef:Begin vorig jaar werden tussen Ciney en Namur liefst 17 dieren tegelijk aangereden, waarbij het eerste rijtuig van een MS96 zelfs ontspoorde. De Waalse pers gaf hier ruchtbaarheid aan langs alle kanten (TV+kranten), de Vlaamse pers zweeg als vermoord. Moest dit zelfde incident (de koppelingsbreuk) in Arlon plaats hebben gevonden had men dan ook zoveel tijd en tekst gebruikt in de Vlaamse pers? Ik betwijfel het sterk, ondanks het incident dan ook nog steeds in België zou gebeuren en het dan ook nog steeds een NMBS trein zou zijn.
In de media bestaat "België" al lang niet meer. Alles wat in Wallonië gebeurt, is buitenland, net als pakweg Nederland. En ook hier: waarom schrijft men erover? Omdat men naïef is? Nee, omdat mensen het willen lezen. Net zoals er hier in geen tijd een topic was geopend en er 4 bladzijden waren volgeklad. En dat voor een prul. Raar, hé :wink:
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Stijn91 »

Eigenlijk snap ik niet wat de politie daar moest doen en hoe wisten die dat dat er een koppelingsbreuk was? Had de politie daar niet geweest dan was de trein misschien wel een uur vroeger kunnen vertrekken naar het station van Denderleeuw.
Steven schreef:Volgens mij ruikt die gewoon naar komkommertijd en moet de pers bij elk incident het kleinste detail weten en dat groter voorstellen dan wat het is maar de eigenlijke feiten verdwijnen dan meer naar de achtergrond. Om maar een voorbeeld te geven hoe naïef diezelfde pers is.
Begin vorig jaar werden tussen Ciney en Namur liefst 17 dieren tegelijk aangereden, waarbij het eerste rijtuig van een MS96 zelfs ontspoorde. De Waalse pers gaf hier ruchtbaarheid aan langs alle kanten (TV+kranten), de Vlaamse pers zweeg als vermoord. Moest dit zelfde incident (de koppelingsbreuk) in Arlon plaats hebben gevonden had men dan ook zoveel tijd en tekst gebruikt in de Vlaamse pers? Ik betwijfel het sterk, ondanks het incident dan ook nog steeds in België zou gebeuren en het dan ook nog steeds een NMBS trein zou zijn.


voor de liefhebbers bijgevoegd de url die het ongeval laat zien op L162

http://www.youtube.com/watch?v=B7_BtCKl1BQ
Amai dat moet serieus geweest zijn. De pers, altijd hetzelfde de laatste tijd komt de NMBS altijd in het nieuws en altijd als er iets negatief is, zoals ook de stiptheid van de treinen. Ik snap niet waarom dat dit zo is, vroeger hoorde je bijna nooit niks van de NMBS in het nieuws.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door overweg13 »

Ik heb vaak het gevoel dat de splitsing van België voor de pers al een feit is. Hoe vaak lees je bijvoorbeeld iets over de TEC in de Vlaamsche pers? Eigenaardig genoeg geeft men wel verkeersinfo over zowat elk Waals gat, maar als het over het OV gaat, ho maar... Misschien ligt de fout trouwens ook bij de TEC en de SNCB: als die geen info doorspelen aan de Vlaamse pers, kan men ook niets melden. Al is nieuwsgaring toch wel iets meer dan wachten tot iemand contact neemt: m.a.w. de Vlaamse pers zou continu voeling moeten hebben met het OV aan de andere kant van de taalgrens.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie