Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Ik heb vaak het gevoel dat de splitsing van België voor de pers al een feit is. Hoe vaak lees je bijvoorbeeld iets over de TEC in de Vlaamsche pers? Eigenaardig genoeg geeft men wel verkeersinfo over zowat elk Waals gat, maar als het over het OV gaat, ho maar...
Is dat zo, Vic? Over de files in en rond pakweg Charleroi hoor je toch maar weinig? Wie zich interesseert in nieuws over de TEC, heeft een minimum aan voeling met Franstalig België en zal wel de Franstalige media raadplegen, is volgens mij hun gedachtegang. Tenzij het natuurlijk gaat over stakingen en andere stereotiepen, dan is men er als de kippen bij, natuurlijk :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:
overweg13 schreef:Ik heb vaak het gevoel dat de splitsing van België voor de pers al een feit is. Hoe vaak lees je bijvoorbeeld iets over de TEC in de Vlaamsche pers? Eigenaardig genoeg geeft men wel verkeersinfo over zowat elk Waals gat, maar als het over het OV gaat, ho maar...
Is dat zo, Vic? Over de files in en rond pakweg Charleroi hoor je toch maar weinig? Wie zich interesseert in nieuws over de TEC, heeft een minimum aan voeling met Franstalig België en zal wel de Franstalige media raadplegen, is volgens mij hun gedachtegang. Tenzij het natuurlijk gaat over stakingen en andere stereotiepen, dan is men er als de kippen bij, natuurlijk :wink:
Ja, als het erom gaat om Wallonië in een slecht daglicht te brengen, maar niet met concrete en snelle info. En wat de verkeershinder betreft: structurele files zijn zo al een zeldzaamheid in het zuiden en dus komen ze ook niet aan bod in het ochtend- en avondoverzicht. Maar ongevallen die het verkeer op belangrijke wegen in Wallonië hinderen, worden wel vermeld in het verkeersoverzicht van de vrt (overigens de enige zender die ik beluister...). Alsof Vlamingen alleen maar met de auto naar Wallonië rijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
odul
Berichten: 367
Lid geworden op: 22 okt 2009, 21:03

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door odul »

Bibke schreef:
odul schreef:
Steven schreef:Dat gewoon verder rijden was dan wel bij een trein met automatische koppeling (GF-koppeling) en niet zoals hier een manuele koppeling wat totaal iets anders is.
Het was een trein met manuele koppeling.
Dat kan in principe niet.
Koppelingsbreuk => manuele drukleidingskoppelingen ontkoppelen (gaan niet stuk omdat ze daarvoor geconstrueerd zijn) => druk valt weg in de LAR (Leiding Automatische Rem) => treinrem treedt in werking met druk uit de hulpreservoirs.
In principe niet.

Maar het is wel gebeurt.
Jaren geleden weliswaar.
Een goederentrein rijdt het hoofdspoor op via een wisselstraat.
De eerste 2 wagons zijn ledige platte wagens, de andere zijn beladen met staal.
Achter de tweede wagon treed een koppelingsbreuk op.
De locomotief van het type 2000 heeft zo'n krachtige compressor en is op volle kracht aan zen trein aan het trekken dat hij de twee platte wagens "ondanks het luchtverlies" zonder moeite mee verder sleept.

Gevolg het achterste deel blijft staan in de sporen, terwijl de loc met zen twee wagons verder rijdt... Tot men de machinist op de hoogte brengt van het incident.

Maar ook hier moet vermeld, dergelijke incidenten leveren geen enkel gevaar op.
De secties blijven bezet waardoor de seinen steeds op rood blijven voor andere treinen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Bordensteker »

Ik heb een keer gelezen dat een G2000 géén lekontdekker heeft.
En dit voorval lezende zit ik nu toch wel even achter mijn oren te krabben ...

Een heel ander geval uit de praktijk, waarbij het niet goed afliep: zie bladzijde 4 van http://versa.bmvit.gv.at/uploads/media/ ... ge_A-F.pdf
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door 2012 »

Jim schreef:Wat mij net als jullie enorm stoort (net als het gedrag van de politie) is de zeer gebrekkige verslaggeving van kranten. Volgens de ene krant reed de trein 160 en stonden de 2 delen 150m uit elkaar, volgens de andere reed hij 120 en stonden de 2 delen 50m uit elkaar :roll:
Ook kon er volgens de "experts" die hun zeg deden in het laatste nieuws een ontsporing volgen indien dit incident in een bocht was voorgevallen :roll:
In diezelfde krant stond er dan ook nog eens een mooie foto van de koppeling met een zo goed als totaal verkeerde uitleg bij :roll:
En als toppunt werd wederom J.Digneffe om uitleg gevraagd die dan maar meteen de hele spoorwegtop onbekwaam noemde (verrassing !).
Als ik al deze "zever" lees vraag ik mij af wat we van het andere nieuws in de kranten mogen geloven over gebieden waar we minder van afweten.

het andere nieuws in een krant dat je mag geloven ... de prijs en de datum :lol:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Retard »

Dubbel
Laatst gewijzigd door Retard op 22 dec 2012, 02:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Retard »

Jim schreef:En als toppunt werd wederom J.Digneffe om uitleg gevraagd die dan maar meteen de hele spoorwegtop onbekwaam noemde (verrassing !).
Jos is altijd zeer open naar de journalisten toe. Ook is het zo dat alle NMBS-personeelsleden niet met de pers mogen praten, en dan is Jos een gemakkelijk (en misschien de enigste) te interviewen persoon.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door groentje »

260689 schreef:Rangeerders valt er niets ten laste. Dit wil ik bij deze benadrukken. Onderzoek loopt verder. Mag verder geen details vrijgeven.
Het ging me over dat voorval met die goederentrein, op de Athus-Meuse. En je hebt gelijk, niet de rangeerder, maar de schouwer is de eigenlijke verantwoordelijke als de remleiding niet volledig openstaat. Maar nogmaals, iedereen is toen officieel van enige blaam verschoond, het zou om een uitzonderlijke samenloop van omstandigheden gegaan zijn.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door nahoj »

Bordensteker schreef: Een heel ander geval uit de praktijk, waarbij het niet goed afliep: zie bladzijde 4 van http://versa.bmvit.gv.at/uploads/media/ ... ge_A-F.pdf
Dat was geen mechanische ontkoppeling of koppelingsbreuk, maar louter een pneumatische afzondering zonder luchtverlies van een (zeer groot) gedeelte van de trein, ter hoogte van een semi-permanente koppeling onder een wagen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Bordensteker »

Dat klopt absoluut, en het is goed dat je daar in dit verband even op wijst, maar het interessante vind ik dat het dus niet helemaal ondenkbaar is dat een trein bij afbreken of losraken van de als fail-safe geconcipieerde doorgaande luchtleiding uitzonderlijk niet remt zoals beoogd.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door nahoj »

Bordensteker schreef:Dat klopt absoluut, en het is goed dat je daar in dit verband even op wijst, maar het interessante vind ik dat het dus niet helemaal ondenkbaar is dat een trein bij afbreken of losraken van de als fail-safe geconcipieerde doorgaande luchtleiding uitzonderlijk niet remt zoals beoogd.
Niets is ondenkbaar. Het enige treinverkeer met 0 risico is geen treinverkeer.
Er zijn trouwens nog voorbeelden van spoorwegongevallen die te wijten zijn aan een remprobleem, ook in België. Maar ze zijn bijzonder zeldzaam.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Stijn91 »

Weet er iemand soms van een nieuw geval van een trein die 1 of meerdere wagons is verloren, ergens in Wallonië op 1 januari van dit jaar?
Plaats reactie