Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charleroi
Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charleroi
Station zal Brussels South enorme boost geen
Met een rechtstreekse treinverbinding komt de luchthaven van Charleroi een stukje dichterbij
Als het van Minister van Overheidsbedrijven Magnette afhangt, krijgt de luchthaven van Charleroi binnenkort een ondergronds treinstation. Goed nieuws voor de passagier, zegt Kees Smilde van reizigersbeweging TTB. "Vooral in Vlaanderen is de vraag om een betere spooronsluiting groot."
Toen luchtvaartmaatschappij Ryanair haar eerste basis op het Europese vasteland opende in Charleroi, werd daar nogal lacherig op gereageerd. Charleroi ligt toch diep in het zuiden, bijna zestig kilomter onder Brussel? vijftien jaar later is de opmars van de regionale luchthaven niet meer te stuiten. Brussels South zal dit jaar 6,4 miljoen reizigers verwelkomen, ofwel 1,5 miljoen reizigers meer dan in 2010.
Eén nadeel: de bereikbaarheid. Wie in Charleroi opstijgt, heeft vaak al een lange tocht achter de rug. Met de wagen rij je via de E19 richting Charleroi. Zelfs zonder file duurt die rit vanuit Antwerpen of Gent 1 uur en 15 minuten. Na aankomst kun je de wagen achterlaten op de parking, maar wel voor een flinke prijs: 53 euro voor drie dagen, 81 euro voor een week.
En dan is er het openbaar vervoer. De autocar 'Brussels City Shuttle' brengt je voor 13 euro van station Brussel-Zuid naar de luchthaven. Ook kun je in elk NMBS-station een combiticket kopen om met de trein naar Charleroi-Zuid te gaan. Prijskaartje: 14,5 euro enkele rit. Alleen ben je er dan nog niet. In Charleroi-Zuid moet je overstappen op een bus naar de luchthaven. Die 'Bus A' rijdt tussen de 20 en 45 minuten.
"Maar die route is voor veel reizigers te omslachtig", weet Kees Smilde van TTB. "Uit onderzoek blijkt dat reizigers maximaal één keer willen overstappen. Beschouw het als een soort psychologische tolerantiegrens. Wie twee of meer overstapen moet maken, acht het risico op het missen van een verbinding te groot." (En dat terwijl sommige van ons zich zouden riskeren aan bv. Géronstère-Neerpelt )
De cijfers spreken boekdelen. "Slechts acht procent van onze passagiers komt met het openbaar vervoer", zegt Mélissa Milioto van Brussels South. In september bevroeg marktonderzoeksbureau Profacts in opdracht van de luchthaven 5.000 reizigers naar hun mobiliteitsgedrag.
Volgens TTB is de vraag om een betere ontsluiting groot. "Vooral in Vlaanderen klinkt die vraag luid. Vandaag betalen sommige Vlamingen liever een duurder ticket, als ze daardoor in Zaventem kunnen opstijgen."
En dat heeft ook Magnette begrepen. Als het van hem afhangt, krijgt Brussels South binnenkort een treinstation onder het tarmac. Concreet zal een lange tunnel het station van Luttre verbinden met de lijn Charleroi-Brussel, ter hoogte van het voormalige station van Ransart.
Daarmee willen de Waalse regering en Magnette de luchthaven sterker laten cuncurreren met Zaventem. In Charleroi wordt dan ook verheugd gereageerd op de plannen van hun toekomstige burgervader. "Het station zal ongetwijfeld een enorme boost geven aan de ontwikkeling van de luchthaven. Die wordt een flink pak toegankelijker", aldus Milioto.
Uit: De Morgen van gisteren
Met een rechtstreekse treinverbinding komt de luchthaven van Charleroi een stukje dichterbij
Als het van Minister van Overheidsbedrijven Magnette afhangt, krijgt de luchthaven van Charleroi binnenkort een ondergronds treinstation. Goed nieuws voor de passagier, zegt Kees Smilde van reizigersbeweging TTB. "Vooral in Vlaanderen is de vraag om een betere spooronsluiting groot."
Toen luchtvaartmaatschappij Ryanair haar eerste basis op het Europese vasteland opende in Charleroi, werd daar nogal lacherig op gereageerd. Charleroi ligt toch diep in het zuiden, bijna zestig kilomter onder Brussel? vijftien jaar later is de opmars van de regionale luchthaven niet meer te stuiten. Brussels South zal dit jaar 6,4 miljoen reizigers verwelkomen, ofwel 1,5 miljoen reizigers meer dan in 2010.
Eén nadeel: de bereikbaarheid. Wie in Charleroi opstijgt, heeft vaak al een lange tocht achter de rug. Met de wagen rij je via de E19 richting Charleroi. Zelfs zonder file duurt die rit vanuit Antwerpen of Gent 1 uur en 15 minuten. Na aankomst kun je de wagen achterlaten op de parking, maar wel voor een flinke prijs: 53 euro voor drie dagen, 81 euro voor een week.
En dan is er het openbaar vervoer. De autocar 'Brussels City Shuttle' brengt je voor 13 euro van station Brussel-Zuid naar de luchthaven. Ook kun je in elk NMBS-station een combiticket kopen om met de trein naar Charleroi-Zuid te gaan. Prijskaartje: 14,5 euro enkele rit. Alleen ben je er dan nog niet. In Charleroi-Zuid moet je overstappen op een bus naar de luchthaven. Die 'Bus A' rijdt tussen de 20 en 45 minuten.
"Maar die route is voor veel reizigers te omslachtig", weet Kees Smilde van TTB. "Uit onderzoek blijkt dat reizigers maximaal één keer willen overstappen. Beschouw het als een soort psychologische tolerantiegrens. Wie twee of meer overstapen moet maken, acht het risico op het missen van een verbinding te groot." (En dat terwijl sommige van ons zich zouden riskeren aan bv. Géronstère-Neerpelt )
De cijfers spreken boekdelen. "Slechts acht procent van onze passagiers komt met het openbaar vervoer", zegt Mélissa Milioto van Brussels South. In september bevroeg marktonderzoeksbureau Profacts in opdracht van de luchthaven 5.000 reizigers naar hun mobiliteitsgedrag.
Volgens TTB is de vraag om een betere ontsluiting groot. "Vooral in Vlaanderen klinkt die vraag luid. Vandaag betalen sommige Vlamingen liever een duurder ticket, als ze daardoor in Zaventem kunnen opstijgen."
En dat heeft ook Magnette begrepen. Als het van hem afhangt, krijgt Brussels South binnenkort een treinstation onder het tarmac. Concreet zal een lange tunnel het station van Luttre verbinden met de lijn Charleroi-Brussel, ter hoogte van het voormalige station van Ransart.
Daarmee willen de Waalse regering en Magnette de luchthaven sterker laten cuncurreren met Zaventem. In Charleroi wordt dan ook verheugd gereageerd op de plannen van hun toekomstige burgervader. "Het station zal ongetwijfeld een enorme boost geven aan de ontwikkeling van de luchthaven. Die wordt een flink pak toegankelijker", aldus Milioto.
Uit: De Morgen van gisteren
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Retard schreef: Concreet zal een lange tunnel het station van Luttre verbinden met de lijn Charleroi-Brussel, ter hoogte van het voormalige station van Ransart.
Ransard, dat is toch de lijn Charleroi - Ottignies/Gembloux...
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Het ligt wel degelijk bij de luchthaven van Charleroi. Tenzij je een dt-fout maakte. Het is Ransart, en niet Ransardpietmol schreef:Retard schreef: Concreet zal een lange tunnel het station van Luttre verbinden met de lijn Charleroi-Brussel, ter hoogte van het voormalige station van Ransart.
Ransard, dat is toch de lijn Charleroi - Ottignies/Gembloux...
Laatst gewijzigd door Retard op 05 dec 2012, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Hopelijk heeft men bij NMBS (infrabel) geleerd uit hun fouten mbt Diabolo, en kiest men een traject zodat de bestaande treinen Antwerpen Brussel Charleroi zonder noemenwaardige extra reistijd via deze luchthaven kunnen rijden.
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Retard schreef:Neen, het ligt wel degelijk bij de luchthaven van Charleroi. Tenzij je een dt-fout maakte. Het is Ransart, en niet Ransardpietmol schreef:Retard schreef: Concreet zal een lange tunnel het station van Luttre verbinden met de lijn Charleroi-Brussel, ter hoogte van het voormalige station van Ransart.
Ransard, dat is toch de lijn Charleroi - Ottignies/Gembloux...
het vroegere station van Ransart lag wel degelijk op de spoorlijn Charleroi - Ottignies/Gembloux
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Inderdaad. Ze zullen misschien de treinen moeten laten omrijden langs de L140. Goed dat de goederentreinen er al in Fleurus afgaan.pietmol schreef:Retard schreef: Neen, het ligt wel degelijk bij de luchthaven van Charleroi. Tenzij je een dt-fout maakte. Het is Ransart, en niet Ransard
het vroegere station van Ransart lag wel degelijk op de spoorlijn Charleroi - Ottignies/Gembloux
Dit is natuurlijk wel nipt in de bocht Charleroi-Sud/Quest.
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
pietmol schreef:Hopelijk heeft men bij NMBS (infrabel) geleerd uit hun fouten mbt Diabolo, en kiest men een traject zodat de bestaande treinen Antwerpen Brussel Charleroi zonder noemenwaardige extra reistijd via deze luchthaven kunnen rijden.
ik denk dat dat met het bovenvermelde traject wel het geval zal zijn.
Maar met het bovenvermelde traject kan men geen snelle verbinding Mons-Charleroi-Luchthaven maken, immers treien uit Mons die het station Charleroi sud aandoen moeten van rijrichting veranderen.
dat is mi. wel een zwakte aan dit voorstel
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Het idee om een directe verbinding te hebben met de luchthaven van Charleroi is prachtig, alleen vind ik dat Vlaanderen dan ook maar eens op tafel moet kloppen en vooruitgang eisen in realisatie van Yzeren Rijn; of een spoorlijn Mechelen (Muizen)- HeistodBerg-Geel zou ook leuk zijn...
men praat altijd over die 60/40 regel, maar als we de optelsom maken van alle grote NMBS investeringen van de laatste 30 jaar dan haalt Vlaanderen niet eens de 50%
daarboven komt dat die 60/40 regel totaal geen rekening houdt met de inkomsten of economische noden
men praat altijd over die 60/40 regel, maar als we de optelsom maken van alle grote NMBS investeringen van de laatste 30 jaar dan haalt Vlaanderen niet eens de 50%
daarboven komt dat die 60/40 regel totaal geen rekening houdt met de inkomsten of economische noden
Laatst gewijzigd door carlos op 06 dec 2012, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Ja klopt, men wil daar dan ook een diabolo bouwen tussen L124 en L140.pietmol schreef:Ransard, dat is toch de lijn Charleroi - Ottignies/Gembloux...
Het wordt dan Mons-luchthaven-Charleroi, even goed lijkt mij?carlos schreef:Maar met het bovenvermelde traject kan men geen snelle verbinding Mons-Charleroi-Luchthaven maken, immers treien uit Mons die het station Charleroi sud aandoen moeten van rijrichting veranderen.
dat is mi. wel een zwakte aan dit voorstel
Nonsens, die 60/40 wordt bijna tot op de € gevolgd, vlaanderen zit dus ongeveer 10% boven de 50% ...carlos schreef:men praat altijd over die 60/40 regel, maar als we de optelsom maken van alle grote NMBS investeringen van de laatste 30 jaar dan haalt Vlaanderen niet eens de 50%
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Het lijkt me toch te gaan om een verbinding Brussel - Luttre- luchthaven Charleroi, en niet om Mons - Luttre - luchthaven Charleroi - Charleroi. Dat boemelspoortje La Louviere - Lutre is m.i. geen serieuse optie.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Dag,Het lijkt me toch te gaan om een verbinding Brussel - Luttre- luchthaven Charleroi, en niet om Mons - Luttre - luchthaven Charleroi - Charleroi. Dat boemelspoortje La Louviere - Lutre is m.i. geen serieuse optie.
Ik heb een tijdje geleden een vooropgesteld sporenplan gezien voor de ontsluiting van de luchthaven in Charleroi. Daarin bleek het nieuwe luchthavenstation vanuit Luttre enkel bereikbaar voor treinen komende van lijn 124, dus niet voor treinen komende van lijn 117. Ik kan niet inschatten in welke mate dat ontwerp vastlag, maar zo'n gebrekkige aantakking verhindert een verbinding die zonder frontwissel Mons, Charleroi-Sud én het nieuwe luchthavenstation bedient.
Groeten,
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Shrek schreef: Nonsens, die 60/40 wordt bijna tot op de € gevolgd, vlaanderen zit dus ongeveer 10% boven de 50% ...
die 60/40 verdeling wordt gevolgt op het moment dat men de lange termijn planning maakt. maar het gros van de waalse investeringen zit in de eerste helft van dat veel jaren plan en het gros van de Vlaamse in de laatste helft.
en dan 'den truc mee te tuif': halverwege stelt men een nieuw lange termijn plan op; en worden de tellertje gereset.
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Shrek schreef:Het wordt dan Mons-luchthaven-Charleroi, even goed lijkt mij?carlos schreef:Maar met het bovenvermelde traject kan men geen snelle verbinding Mons-Charleroi-Luchthaven maken, immers treien uit Mons die het station Charleroi sud aandoen moeten van rijrichting veranderen.
dat is mi. wel een zwakte aan dit voorstel
dat zullen dan extra treinen Mons -LaLouviere - Luchthaven worden, want voor de reiziger Mons - Charleroi is dit niet interessant wegens te grote reistijd (zelfde als dat men de trein Antwerpen Mechelen Brussel via de luchthaven van Zaventem zou sturen)
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
carlos schreef:Shrek schreef:Het wordt dan Mons-luchthaven-Charleroi, even goed lijkt mij?carlos schreef:Maar met het bovenvermelde traject kan men geen snelle verbinding Mons-Charleroi-Luchthaven maken, immers treien uit Mons die het station Charleroi sud aandoen moeten van rijrichting veranderen.
dat is mi. wel een zwakte aan dit voorstel
dat zullen dan extra treinen Mons -LaLouviere - Luchthaven worden, want voor de reiziger Mons - Charleroi is dit niet interessant wegens te grote reistijd (zelfde als dat men de trein Antwerpen Mechelen Brussel via de luchthaven van Zaventem zou sturen)
maar zoals al gezegt, dit is een zwak punt aan dit voor dit prachtig voorstel
Re: Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charle
Dat gaat echt niet over lange termijn planningen maar gewoon over de jaarplanningen hoor. Er worden soms werven stopgezet in december om het te doen kloppen.carlos schreef:Shrek schreef: Nonsens, die 60/40 wordt bijna tot op de € gevolgd, vlaanderen zit dus ongeveer 10% boven de 50% ...
die 60/40 verdeling wordt gevolgt op het moment dat men de lange termijn planning maakt. maar het gros van de waalse investeringen zit in de eerste helft van dat veel jaren plan en het gros van de Vlaamse in de laatste helft.
en dan 'den truc mee te tuif': halverwege stelt men een nieuw lange termijn plan op; en worden de tellertje gereset.