ritje met open deuren!!

Alles over reizigerstreinen in België.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door maarten »

Wat mij bevreemdt is dat er dus geen enkele visuele controle door het personeel is na het sluiten van de deuren. Er kan dus ook een kinderwagen tussen zitten en de trein rijdt weg.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Steven »

maarten schreef: 11 okt 2023, 09:17 Wat mij bevreemdt is dat er dus geen enkele visuele controle door het personeel is na het sluiten van de deuren. Er kan dus ook een kinderwagen tussen zitten en de trein rijdt weg.
Deze deur kan geopend zijn aan de niet perron zijde. Zwartrijders vertonen dit gedrag wel eens om dan via het spoor weg te lopen. Dat ze hierbij hun leven riskeren is weer een ander verhaal. Bijgevolg zal de TBG niets vaststellen van op het perron bij vertrek.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door DR-fan »

Steven schreef: 11 okt 2023, 09:19 Deze deur kan geopend zijn aan de niet perron zijde. Zwartrijders vertonen dit gedrag wel eens om dan via het spoor weg te lopen. Dat ze hierbij hun leven riskeren is weer een ander verhaal. Bijgevolg zal de TBG niets vaststellen van op het perron bij vertrek.
Het is in de rijrichting links, dus dat is hier onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Steven »

Maar op het moment van het filmpje ligt er ook een spoor links alsof hij een stuk tegenspoor gereden heeft. Je moet echt alle details weten anders kan je dat niet zomaar uitsluiten. Ook als de TBG zijn laatste deur sluit heeft hij/zij geen zicht meer als net dan iemand die ene deur opent.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door nighttrain »

maarten schreef: 11 okt 2023, 09:17 Wat mij bevreemdt is dat er dus geen enkele visuele controle door het personeel is na het sluiten van de deuren. Er kan dus ook een kinderwagen tussen zitten en de trein rijdt weg.
Rare conclussie,afgaande op welke informatie? Ervaring? Expertise? Kent U alle parameters welke hier mogelijk zijn ?
Ik ben meer bang van de nieuwe generatie mensen. Liever filmen met de smartphone en dan versturen naar pers i.p.v. te handelen door de noodrem te bedienen om gevaar te voorkomen.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door maarten »

Steven schreef: 11 okt 2023, 10:19 Maar op het moment van het filmpje ligt er ook een spoor links alsof hij een stuk tegenspoor gereden heeft. Je moet echt alle details weten anders kan je dat niet zomaar uitsluiten. Ook als de TBG zijn laatste deur sluit heeft hij/zij geen zicht meer als net dan iemand die ene deur opent.
Klopt. Maar in Bilzen ligt er ook een spoor links naast. Ik kan natuurlijk niet zien of dit in Bilzen is opgenomen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 11 okt 2023, 09:17 Wat mij bevreemdt is dat er dus geen enkele visuele controle door het personeel is na het sluiten van de deuren. Er kan dus ook een kinderwagen tussen zitten en de trein rijdt weg.
Dat kan je helemaal niet afleiden uit dit filmpje. Voor hetzelfde geld heeft de filmer, of iemand anders, de noodopening gebruikt toen de trein al aan het rijden was.
Knipex
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Knipex »

Video is opgenomen ter hoogte van Hasselt inrit. Daar liggen 3 sporen.
Trein rijdt normaal spoor lijn 34.
Spoor links is het spoorlijn Alken-Hasselt Lijn 21.
traindriverbe
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door traindriverbe »

maarten schreef: 11 okt 2023, 09:17 Wat mij bevreemdt is dat er dus geen enkele visuele controle door het personeel is na het sluiten van de deuren. Er kan dus ook een kinderwagen tussen zitten en de trein rijdt weg.
Goed dat je erbij was en alles hebt kunnen zien :roll: :roll: :roll:
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door nighttrain »

traindriverbe schreef: 11 okt 2023, 14:28
maarten schreef: 11 okt 2023, 09:17 Wat mij bevreemdt is dat er dus geen enkele visuele controle door het personeel is na het sluiten van de deuren. Er kan dus ook een kinderwagen tussen zitten en de trein rijdt weg.
Goed dat je erbij was en alles hebt kunnen zien :roll: :roll: :roll:
Het is een echte specialist en kenner,hij beheerst de materie.
Als je iets niet weet vraag het hem maar,hij zoekt het op Youtube en zal het u uitleggen,want ik vermoed dat uzelf er niet veel weet ondanks alles.
De parabel van de stuurlui.........
Hopende dat ik niet veel taalfouten heb geschreven?), Want anders staan er andere klaar om dit af te schieten...
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door jan_olieslagers »

Grijns. Geen enkele taalfout in het zicht, al kan ik natuurlijk over een of ander hebben heengekeken.
Een bank vooruit en een kus van de jufvrouw! Of zoals mijn vader zaliger zou gezegd hebben: ge ziet wel dat ge het kunt, he!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door overweg13 »

Het is eigenlijk een mooi voorbeeld van hoe onze samenleving geëvolueerd is. Veertig-vijftig jaar geleden reden er vermoedelijk veel meer treinen met open deuren dan vandaag, maar er was geen haan die ernaar kraaide. Denk maar aan al die rijtuigen zonder automatische deuren (K, maar ook L) en de types met soms nukkige deuren zoals M1 en ook M2! Dan werd de deur naar het platform gesloten en iedereen wachtte geduldig en veilig tot de trein stopte. En wie van wat frisse lucht hield, kon zich op eigen verantwoordelijkheid ook veilig op het platform opstellen, tegenwoordig zou dat voor de kick zijn.
Ik heb eigenlijk maar een ernstig incident meegemaakt met een open deur en dat was toen de direct naar Welkenraedt, met 4 tweeledige stellen onderweg de direct naar Oostende (met K3-rijtuigen) kruiste en we als een mitraillettevuur hoorden naderen: een openstaande deur elimineerde al de windschermpjes van de recente stellen (bij de oudere waren die een stuk korter). Een van mijn leerlingen had net met zijn kop uit een raampje gehangen toen het gebeurde en vermoedde maar half waaraan hij ontsnapt was. De IC naar Welkenraedt maakte een noodstop maar na controle kon de trein verder rijden. (En de aansluiting in Liège wachtte toen nog, dus onze dag was in meerdere opzichten gered...) Het heeft nooit in de kranten gestaan, maar ik kan me voorstellen dat de trein nu in Liège altijd met gesloten deuren vertrok. Of misschien toch niet: je kon zelfs instappen in een rijdende trein en als je de deur dan niet dichttrok, bleef die onderweg natuurlijk wapperen...
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 11 okt 2023, 20:38 Het is eigenlijk een mooi voorbeeld van hoe onze samenleving geëvolueerd is. Veertig-vijftig jaar geleden reden er vermoedelijk veel meer treinen met open deuren dan vandaag, maar er was geen haan die ernaar kraaide. Denk maar aan al die rijtuigen zonder automatische deuren (K, maar ook L) en de types met soms nukkige deuren zoals M1 en ook M2! Dan werd de deur naar het platform gesloten en iedereen wachtte geduldig en veilig tot de trein stopte. En wie van wat frisse lucht hield, kon zich op eigen verantwoordelijkheid ook veilig op het platform opstellen, tegenwoordig zou dat voor de kick zijn.
Ik heb eigenlijk maar een ernstig incident meegemaakt met een open deur en dat was toen de direct naar Welkenraedt, met 4 tweeledige stellen onderweg de direct naar Oostende (met K3-rijtuigen) kruiste en we als een mitraillettevuur hoorden naderen: een openstaande deur elimineerde al de windschermpjes van de recente stellen (bij de oudere waren die een stuk korter). Een van mijn leerlingen had net met zijn kop uit een raampje gehangen toen het gebeurde en vermoedde maar half waaraan hij ontsnapt was. De IC naar Welkenraedt maakte een noodstop maar na controle kon de trein verder rijden. (En de aansluiting in Liège wachtte toen nog, dus onze dag was in meerdere opzichten gered...) Het heeft nooit in de kranten gestaan, maar ik kan me voorstellen dat de trein nu in Liège altijd met gesloten deuren vertrok. Of misschien toch niet: je kon zelfs instappen in een rijdende trein en als je de deur dan niet dichttrok, bleef die onderweg natuurlijk wapperen...
Ik wil uw ervaring niet in twijfel trekken maar... zoals u weet heb Ik ook jaren met treintjes gereden en altijd in eerste positie,dus sla Ik aan het rekenen als late risico analyse..
Die K3 rijtuigen (niet meidengroep) zijn 2,9 meter breed, het spoor van hart tot hart v.d. Rail 1,5 meter, op een dubbelsporige spoorlijn in volle baan,van hart tot hart zouden we minimum 4 meter moeten hebben. Altijd gedacht dat in die periode ,die situatie door u beschreven paste binnen het vrijeruimte gabarit. Breedte van een deur 80 cm?
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door BlackEagle »

Hebben de K-rijtuigen nu net geen relatief brede deuren, alleszins breder dan de M-rijtuigen (die daar vaak vierledig waren uitgevoerd)?
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door 260689 »

Buiten de K4 rijtuigen waren die allemaal manueel te bedienen. Waren inderdaad vrij brede/zware duren die erin staken. Bij de K1 rijtuigen weliswaar.
Plaats reactie