ritje met open deuren!!

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Bibke »

Ik stel me daar bij voor dat er ijs de deur open houdt en dat door de schokken van het rijden er wat ijs afvalt waardoor het mechanisme zodanig los komt dat de deur toch sluit.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Steven »

Dan zou er al ijsvorming IN de trein moeten zijn. Het sluitmechanisme zit aan de binnenkant van de deur aan de bovenzijde.
Delanopro

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Delanopro »

Gewoon opzettelijk de deur open en dicht doen via de nooddeurhendel.
pietje

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door pietje »

Waarom zien we dat dan niet in het filmpje, of kijk ik niet goed?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Steven »

De noodhendel staat bovenaan en naar alle waarschijnlijkheid (als het opzet is) met opzet buiten beeld gehouden anders verraad je uzelf.
Dietrich

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Dietrich »

Ik wist in dat geval niet dat je de deur halfweg tussen open en gesloten kon laten staan. Gebeurt dit op de horizontale stand van de hendel? (Beneden is openen en naar boven is sluiten als ik het goed heb.)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Dan zou er al ijsvorming IN de trein moeten zijn. Het sluitmechanisme zit aan de binnenkant van de deur aan de bovenzijde.
Het kan ook in de de gleuf zitten van de geleiders van de deur, hoeft niet in mechanisme...
Zit er luchtdruk op die deur om ze te sluiten ? of is het tegenwoordig motor met schroef ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Steven »

Alle deuren werken met perslucht uitgezonderd Desiro.
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Wout912 »

Goedenavond,

Onlangs iets raars gezien in het station van Antwerpen-Centraal op spoor 23. Een IC-trein Essen - Charleroi-Zuid (samengesteld uit een HLE18 met 8 M6-rijtuigen) komt aan. De trein is al een paar minuten te laat en de hoofdconducteur wordt snel afgewisseld. Op het moment dat de conducteur de deuren sluit is er iemand die er net nog in slaagt om de laatste (enkele) deur aan het stuurstandrijtuig aan de achterkant van de trein te openen, waardoor de deur nog geopend bleef als alle andere (behalve die van de treinbegeleider) al gesloten waren. De deur begint toch te sluiten, maar opent weer wanneer ze half gesloten is en blijft de hele tijd het lawaai maken om aan te duiden dat de deur gaat sluiten. Dit blijft zo een tijdje doorgaan. Ik heb nog geprobeerd om de treinbegeleider (die volledig aan de andere kant van de trein stond) te waarschuwen, maar deze keek niet meer opzij om te controleren of alle deuren dicht waren voordat hij zijn deur ook sloot. De trein vertrok dus tijdens dat deze deur nog steeds dezelfde kuren vertoonde. Er was trouwens niemand die van binnenuit het sluiten belemmerde. Na een 70-tal meter rijden ging de deur alsnog dicht. Toch een probleem dat eventueel voor gevaarlijke situaties zou kunnen leiden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Steven »

De zorgen van een M6, komt meer voor dan je denkt en meestal is de oorzaak dezelfde als in jouw verhaal.
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Knipex »

https://www.hln.be/hasselt/kijk-filmen- ... ~a0a8da13/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231009_93566290

Ik denk dat dit de laatste (enkele) deur aan het stuurstandrijtuig van een M6 of M7 is.
De trein is van Bilzen naar Hasselt gereden en is nog gestopt aan twee haltes, Ik denk dat ze bedoelen Diepenbeek enkel, dus 1 halte.

Video is opgenomen ter hoogte van Hasselt inrit, L34 + L21.
Was trouwens ook mijn eerste reactie, dat Christophe wel tijd heeft om te filmen en met de krant te spreken, maar niet om op de "deuren sluiten knop" te drukken.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Zwoopaman »

Knipex schreef: 11 okt 2023, 04:51 https://www.hln.be/hasselt/kijk-filmen- ... ~a0a8da13/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231009_93566290

Ik denk dat dit de laatste (enkele) deur aan het stuurstandrijtuig van een M6 of M7 is.
De trein is van Bilzen naar Hasselt gereden en is nog gestopt aan twee haltes, Ik denk dat ze bedoelen Diepenbeek enkel, dus 1 halte.

Video is opgenomen ter hoogte van Hasselt inrit, L34 + L21.
Was trouwens ook mijn eerste reactie, dat Christophe wel tijd heeft om te filmen en met de krant te spreken, maar niet om op de "deuren sluiten knop" te drukken.
Als de noodopening is gebruikt gaat die knop ook geen effect hebben.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Steve »

Mij lijkt het eerder een I10 te zijn en die rijden daar in ieder geval op de P-treintjes tussen Tongeren en Brussel-Zuid.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Shrek »

Er is een noodrem voor zulke zaken :roll:
Maar vooral: er heeft iemand met de noodopening zitten spelen, zou die persoon een link hebben met de filmer?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door Steven »

Is inderdaad een I rijtuig. I10 of i6. Nood opening is gebruikt dat is duidelijk. Gewoon de hendel terugzetten en die deur sluit.
Plaats reactie