Pagina 27 van 35

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 28 apr 2021, 21:26
door Shrek
rvdborgt schreef: 28 apr 2021, 19:41 Je lijkt hier wel nog steeds te veronderstellen dat de vertrekprocedure kan worden gestart zonder dat er een rijweg is, terwijl dat omgekeerd zou moeten zijn: pas de vertrekprocedure starten als er een rijweg is.
En ook dat vergt een extra communicatie die ergens voorzien moet worden.
Voor degenen die denken dat het allemaal eenvoudig is: zoals zo vaak is het dat niet eens je je in de materie verdiept.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 28 apr 2021, 21:31
door CursorX
groentje schreef: 28 apr 2021, 21:25 Omdat dat flink wat vertraging geeft als je op dubbel geel moet binnenrijden, in Leuven is dat dus aangepast dat ze, indien mogelijk, met groen kunnen binnenrijden, op vraag van de bestuurders. En op vraag van een paar traffic controllers, die de vertragingen beu waren...
Uit de praktijk kan ik zeggen dat ik de laatste tijd nog steeds erg vaak op 2 geel binnenkom, komende vanop lijn 2 richting Brussel. En het moment dat je trein stilstaat dan wordt het groen, dan heb je er niets meer aan natuurlijk.
Ik zal het eens in het oog houden of er de komende tijd echt beterschap is.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 28 apr 2021, 21:48
door Shrek
CursorX schreef: 28 apr 2021, 20:35 @Shrek dat swipen en beïnvloeden van de borden werkt toch echt wel behoorlijk goed heb ik de indruk hoor.
Des te beter hè, als dat deel (draadloze) communicatie goed werkt is één van de 3 stappen al in orde. Een lamp deuren in de stuurpost kan de 2e stap zijn en dan is er voor de derde (reiswegaanleg) nog "iets" nodig.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 28 apr 2021, 23:50
door rvdborgt
Shrek schreef: 28 apr 2021, 21:26
rvdborgt schreef: 28 apr 2021, 19:41 Je lijkt hier wel nog steeds te veronderstellen dat de vertrekprocedure kan worden gestart zonder dat er een rijweg is, terwijl dat omgekeerd zou moeten zijn: pas de vertrekprocedure starten als er een rijweg is.
En ook dat vergt een extra communicatie die ergens voorzien moet worden.
Voor degenen die denken dat het allemaal eenvoudig is: zoals zo vaak is het dat niet eens je je in de materie verdiept.
Zoals je (hopelijk) wel weet is die extra communicatie daarvoor heel simpel: 1 extra lamp die met het volgende hoofdsein is verbonden en dus niet apart bediend moet worden.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 28 apr 2021, 23:51
door Shrek
rvdborgt schreef: 28 apr 2021, 23:50 Zoals je (hopelijk) wel weet is die extra communicatie daarvoor heel simpel: 1 extra lamp die met het volgende hoofdsein is verbonden en dus niet apart bediend moet worden.
Maar we gaan seinlampen net afschaffen, ook die voor de bestuurders :wink:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 28 apr 2021, 23:53
door rvdborgt
CursorX schreef: 28 apr 2021, 21:31
groentje schreef: 28 apr 2021, 21:25 Omdat dat flink wat vertraging geeft als je op dubbel geel moet binnenrijden, in Leuven is dat dus aangepast dat ze, indien mogelijk, met groen kunnen binnenrijden, op vraag van de bestuurders. En op vraag van een paar traffic controllers, die de vertragingen beu waren...
Uit de praktijk kan ik zeggen dat ik de laatste tijd nog steeds erg vaak op 2 geel binnenkom, komende vanop lijn 2 richting Brussel. En het moment dat je trein stilstaat dan wordt het groen, dan heb je er niets meer aan natuurlijk.
Ik zal het eens in het oog houden of er de komende tijd echt beterschap is.
Dit is ook mijn ervaring van de afgelopen jaren. Het is echt zeer zelden dat je op spoor 2 in Leuven richting Brussel op normale snelheid kunt binnenrijden.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 28 apr 2021, 23:54
door rvdborgt
Shrek schreef: 28 apr 2021, 23:51
rvdborgt schreef: 28 apr 2021, 23:50 Zoals je (hopelijk) wel weet is die extra communicatie daarvoor heel simpel: 1 extra lamp die met het volgende hoofdsein is verbonden en dus niet apart bediend moet worden.
Maar we gaan seinlampen net afschaffen, ook die voor de bestuurders :wink:
Ha, daar zeg je wat. Maar de rijweg of rijtoestemming blijft wel bestaan natuurlijk.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 28 apr 2021, 23:58
door rvdborgt
CursorX schreef: 28 apr 2021, 20:35
rvdborgt schreef: 28 apr 2021, 19:41
CursorX schreef: 28 apr 2021, 18:58 Alles is vrij simpel op te lossen hoor... Hou zoals nu Linda voor de treinbegeleiders, die helpen hen bij het vertrek, en als een tbg een swipe geeft op zijn horloge verspringen de borden op niet meer instappen, zoals nu het geval is. Als dit aan de gang is ziet ook het seinhuis (of zou deze moeten zien) dat de vertrekprocedure aan de gang is en kunnen ze het sein openen mocht dat nog niet gebeurd zijn.
Daarna doet de tbg de deuren dicht, als alles gesloten is krijgt de Tbs de lamp deuren en mag hij vertrekken...
Je lijkt hier wel nog steeds te veronderstellen dat de vertrekprocedure kan worden gestart zonder dat er een rijweg is, terwijl dat omgekeerd zou moeten zijn: pas de vertrekprocedure starten als er een rijweg is.
Op de meeste stations lukt dat wel, maar op sommige plekken lukt dat niet. Neem nu Brussel-Zuid, daar is het een beetje eerst kom, eerst maalt principe. De eerste die klaar is krijgt als eerste de reisweg...
België is bij mijn weten het enige land waar het vertrekproces kan worden gestart zonder dat er een rijweg is. "Dat lukt niet" overtuigt me dus ook niet.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 29 apr 2021, 00:00
door Shrek
rvdborgt schreef: 28 apr 2021, 23:54 Ha, daar zeg je wat. Maar de rijweg of rijtoestemming blijft wel bestaan natuurlijk.
Er is uiteraard een bewegingstoelating, maar die wordt via ETCS2 over GSM-R (of FRMCS) naar de stuurcabine gestuurd. Als je dat wil zichtbaar maken voor een treinbegeleider gaat er toch ergens een systeem moeten bijkomen.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 mar 2022, 12:35
door trainlovertje
De laatste weken heb ik toch al een aantal keer gezien dat er in grotere stations vertrokken wordt zonder bediening van het AVG-systeem, al gebeurt dat niet consequent. Ik heb zelfs eens twee treinen naast elkaar zien vertrekken, de ene met en de andere zonder AVG.
Hoe werkt die nieuwe procedure eigenlijk? En welke treinen maken er al gebruik van?

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 mar 2022, 12:45
door JHS2013
Er is een reeks testtreinen op verbindingen zonder getrokken treinen (het zijn er intussen heel wat).

In de nieuwe procedure sluit de BC de deuren, controleert of ze correct gesloten zijn, sluit zijn eigen deur en geeft dan het vertrek via smartwatch of app. Op de tablet van de bestuurder weerklinkt dan een geluidssignaal “Verrichtingen gedaan”.

Het grote verschil is dus dat het vertrek pas wordt gegeven als alle deuren gesloten zijn.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 mar 2022, 13:11
door trainlovertje
Wordt die nieuwe vertrekprocedure ook (al) toegepast in stations waar geen AVG is?

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 mar 2022, 13:17
door Steven
De nieuwe procedure kan zowel in stations met en zonder AVG gebruikt worden.

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 mar 2022, 14:12
door Paul
JHS2013 schreef: 12 mar 2022, 12:45 In de nieuwe procedure sluit de BC de deuren, controleert of ze correct gesloten zijn, sluit zijn eigen deur en geeft dan het vertrek via smartwatch of app. Op de tablet van de bestuurder weerklinkt dan een geluidssignaal “Verrichtingen gedaan".
En wat gebeurt er als het uitrijsein dan nog op rood staat? Is er iets ingebouwd om vergissingen te voorkomen?

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Geplaatst: 12 mar 2022, 14:47
door Shrek
Paul schreef: 12 mar 2022, 14:12
JHS2013 schreef: 12 mar 2022, 12:45 In de nieuwe procedure sluit de BC de deuren, controleert of ze correct gesloten zijn, sluit zijn eigen deur en geeft dan het vertrek via smartwatch of app. Op de tablet van de bestuurder weerklinkt dan een geluidssignaal “Verrichtingen gedaan".
En wat gebeurt er als het uitrijsein dan nog op rood staat? Is er iets ingebouwd om vergissingen te voorkomen?
De deuren sluiten wanneer het sein nog op rood staat is toch geen vergissing? Zeker in drukke stations wil je niet dat daar op gewacht wordt.