Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jknockaert »

Freken schreef: 27 apr 2021, 21:40Nederland doet het nochtans op net dezelfde manier, zonder problemen!
Dat zonder problemen zou ik niet te letterlijk nemen. Meer dan eens staat bij verstoringen de verkeerde trein op de vertrekborden, waardoor de vertragingen dan nog verder oplopen omdat reizigers in de verkeerde trein stappen en weer moeten uitstappen. Een vertrekprocedure met terugkoppeling aan het reizigers informatiesysteem kan er tenminste voor zorgen dat een vertrokken trein uit het systeem gehaald wordt en niet nog op de aankondigers staat als de volgende trein al binnenrijdt.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

jknockaert schreef: 28 apr 2021, 12:19
Freken schreef: 27 apr 2021, 21:40Nederland doet het nochtans op net dezelfde manier, zonder problemen!
Dat zonder problemen zou ik niet te letterlijk nemen. Meer dan eens staat bij verstoringen de verkeerde trein op de vertrekborden, waardoor de vertragingen dan nog verder oplopen omdat reizigers in de verkeerde trein stappen en weer moeten uitstappen. Een vertrekprocedure met terugkoppeling aan het reizigers informatiesysteem kan er tenminste voor zorgen dat een vertrokken trein uit het systeem gehaald wordt en niet nog op de aankondigers staat als de volgende trein al binnenrijdt.
In Nederland worden de aankondigers (CTA's) normaliter gewist als de trein het perronspoor heeft vrijgegeven (of de sectie waar het perron aan ligt). Soms mag dat ook wel iets eerder maar als de vorige trein er nog op staat terwijl de volgende al binnenrijdt, dan is er sowieso iets mis, ook voor de huidige manier van functioneren. En zonder dat je de oorzaak daarvan weet, kun je geen oplossing geven.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

Freken schreef: 27 apr 2021, 21:40
Shrek schreef: 27 apr 2021, 21:26
Freken schreef: 27 apr 2021, 21:15
Beiden lijken mij toch niet echt onoverkomelijk. Infrabel zet de seinen open bij vertrekuur (zoals ook initieel de bedoeling was bij LINDA, Infrabel ging die gegevens niet krijgen) en de APQs wijzigen ook bij vertrekuur of wanneer het uitritsein gepasseerd is.
Dat zou dan een achteruitgang zijn tegenover vandaag, daar kunnen we toch niet op hopen?
Een achteruitgang? Nederland doet het nochtans op net dezelfde manier, zonder problemen! Akkoord dat er een stuk flexibiliteit en voorzichtigheid wegvalt maar als beide ondernemingen een beetje hun best doen (en de blok dus ook op voorhand gecontacteerd wordt wanneer er niet vertrokken kan worden maar de blok ook tijdig de seinen openzet) moet dat bij ons perfect mogelijk zijn. :wink:
Vandaag verdwijnt de trein van de borden vanaf dat de avg gedraaid wordt, dat pas laten gebeuren wanneer de trein een spoorstroomkring aanrijdt zou een enorme achteruitgang zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Een achteruitgang voor wie? Ik zie daarin totaal geen achteruitgang. Hooguit een luxeprobleem.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 28 apr 2021, 15:05 Een achteruitgang voor wie? Ik zie daarin totaal geen achteruitgang. Hooguit een luxeprobleem.
Voor de reizigers is het toch heel fijn dat ze geen trappen meer moeten opstormen om dan gesloten deuren tegen te komen. Ik denk dat de invoering van die boodschappen op de schermen bij de tbg's voor een heel pak minder discussies zorgt.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steve »

Helemaal eens met Shrek, het is absoluut coherent dat de trein van de borden verdwijnt wanneer instappen niet langer mogelijk is. In drukke stations in de spits zie je ook dat reizigers zich daar echt wel op afstemmen. Buiten praktische beslommeringen en frustraties kan het volgens mij zelfs tot veiligheidsproblemen rijden, als men koste wat het kost nog op de trein wil stappen die nog steeds aangekondigd wordt.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Glodenox »

Het is voor de klanten sowieso een achteruitgang als ze op het perron komen en de vorige trein nog op het bord zien staan terwijl de trein al vertrokken is. In de meeste stations vermoed ik dat je de trein nog wel zal zien wegrijden op dat moment, maar ik verwacht wel een verhoging van problemen door mensen die toch nog de trein op willen geraken terwijl deze aan het vertrekken is. Maar met de volledige sluiting van de deuren zou het geen conflicten mogen geven.

Ik zou dat eerder automatisch laten koppelen aan het commando om alle deuren te sluiten. Dat zou ik dan doen door de trein een draadloos signaal te laten uitsturen dat alleen het treinnummer bevat, wat dan in het station opgepikt kan worden en de aanduiding doet verdwijnen. Maar dat installeren zou wel een hoge prijs kunnen dragen. Op zich heb ik er geen probleem mee dat men dit soort zaken met een tablet of smartwatch zou aansturen. Qua kosten kan dat eigenlijk nog vrij vergelijkbaar.

Verder blijf ik draadloze signalen zelfs met redundantie een slechtere keuze vinden. Maar ik ben het er wel mee eens dat de applicatielaag meestal de meest problematische is. Maar het is ook die applicatielaag die meestal de fouten uit de fysische laag moet opvangen, waardoor het allemaal dus nog verder escaleert.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Ook dat kan je gewoon aan de tijd koppelen. Als 30 seconden voor vertrek het scherm de “niet instappen” boodschap geeft. Maar langs de andere kant blijkt dit dan ook weer een Belgisch probleem te zijn. Ook in andere landen blijft die tekst staan maar stel ik daarrond geen probleem vast. Kortweg de eigenlijke procedure waarbij men toestemming geeft om te rijden moet zo veilig en eenvoudig mogelijk zijn. Dat eenvoudige is nu totaal niet van toepassing. In tegendeel, Linda zorgt voor het tegenovergestelde van eenvoudig, is onze ervaring. Te storingsgevoelig en nog een grote kans op gevaar door een foutief vertrek.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 28 apr 2021, 16:26 Ook dat kan je gewoon aan de tijd koppelen. Als 30 seconden voor vertrek het scherm de “niet instappen” boodschap geeft. Maar langs de andere kant blijkt dit dan ook weer een Belgisch probleem te zijn. Ook in andere landen blijft die tekst staan maar stel ik daarrond geen probleem vast. Kortweg de eigenlijke procedure waarbij men toestemming geeft om te rijden moet zo veilig en eenvoudig mogelijk zijn. Dat eenvoudige is nu totaal niet van toepassing. In tegendeel, Linda zorgt voor het tegenovergestelde van eenvoudig, is onze ervaring. Te storingsgevoelig en nog een grote kans op gevaar door een foutief vertrek.
Je moet het inderdaad niet te ingewikkeld maken. Bij een koppeling aan de vertrektijd moet je bv. ook rekening houden met vertraagde treinen. Een koppeling aan de voorspelde vertrektijd daarvan lijkt me bv. op dit moment niet op elk station even betrouwbaar. In Nederland zijn bij mijn weten de veiligheidsproblemen rond de vertrekprocedure verdwenen sinds de conducteur ook zijn deur sluit nog voordat de trein gaat rijden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 28 apr 2021, 17:38
Steven schreef: 28 apr 2021, 16:26 Ook dat kan je gewoon aan de tijd koppelen. Als 30 seconden voor vertrek het scherm de “niet instappen” boodschap geeft. Maar langs de andere kant blijkt dit dan ook weer een Belgisch probleem te zijn. Ook in andere landen blijft die tekst staan maar stel ik daarrond geen probleem vast. Kortweg de eigenlijke procedure waarbij men toestemming geeft om te rijden moet zo veilig en eenvoudig mogelijk zijn. Dat eenvoudige is nu totaal niet van toepassing. In tegendeel, Linda zorgt voor het tegenovergestelde van eenvoudig, is onze ervaring. Te storingsgevoelig en nog een grote kans op gevaar door een foutief vertrek.
Je moet het inderdaad niet te ingewikkeld maken. Bij een koppeling aan de vertrektijd moet je bv. ook rekening houden met vertraagde treinen. Een koppeling aan de voorspelde vertrektijd daarvan lijkt me bv. op dit moment niet op elk station even betrouwbaar. In Nederland zijn bij mijn weten de veiligheidsproblemen rond de vertrekprocedure verdwenen sinds de conducteur ook zijn deur sluit nog voordat de trein gaat rijden.

Groetjes,
Rian
Een veiligheidsprobleem hebben we hier ook niet meer, maar het ging over het reizigerscomfort ivm de schermen. Daar staan we vandaag blijkbaar verder dan de Nederlanders, die voorsprong gaan we toch niet opgeven?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door CursorX »

Alles is vrij simpel op te lossen hoor... Hou zoals nu Linda voor de treinbegeleiders, die helpen hen bij het vertrek, en als een tbg een swipe geeft op zijn horloge verspringen de borden op niet meer instappen, zoals nu het geval is. Als dit aan de gang is ziet ook het seinhuis (of zou deze moeten zien) dat de vertrekprocedure aan de gang is en kunnen ze het sein openen mocht dat nog niet gebeurd zijn.
Daarna doet de tbg de deuren dicht, als alles gesloten is krijgt de Tbs de lamp deuren en mag hij vertrekken...

Voila, iedereen content. Dat is dan 3 miljoen euro aub. Gaan ze dat cash betalen of in schijven?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

CursorX schreef: 28 apr 2021, 18:58 Alles is vrij simpel op te lossen hoor... Hou zoals nu Linda voor de treinbegeleiders, die helpen hen bij het vertrek, en als een tbg een swipe geeft op zijn horloge verspringen de borden op niet meer instappen, zoals nu het geval is. Als dit aan de gang is ziet ook het seinhuis (of zou deze moeten zien) dat de vertrekprocedure aan de gang is en kunnen ze het sein openen mocht dat nog niet gebeurd zijn.
Daarna doet de tbg de deuren dicht, als alles gesloten is krijgt de Tbs de lamp deuren en mag hij vertrekken...

Voila, iedereen content. Dat is dan 3 miljoen euro aub. Gaan ze dat cash betalen of in schijven?
Dat begint er inderdaad al meer op te lijken. Maar jouw voorstel heeft wel een betrouwbaar en correct werkende Linda nodig, onder dat draadloos systeem geraak je dus niet onderuit.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

CursorX schreef: 28 apr 2021, 18:58 Alles is vrij simpel op te lossen hoor... Hou zoals nu Linda voor de treinbegeleiders, die helpen hen bij het vertrek, en als een tbg een swipe geeft op zijn horloge verspringen de borden op niet meer instappen, zoals nu het geval is. Als dit aan de gang is ziet ook het seinhuis (of zou deze moeten zien) dat de vertrekprocedure aan de gang is en kunnen ze het sein openen mocht dat nog niet gebeurd zijn.
Daarna doet de tbg de deuren dicht, als alles gesloten is krijgt de Tbs de lamp deuren en mag hij vertrekken...

Voila, iedereen content. Dat is dan 3 miljoen euro aub. Gaan ze dat cash betalen of in schijven?
Je lijkt hier wel nog steeds te veronderstellen dat de vertrekprocedure kan worden gestart zonder dat er een rijweg is, terwijl dat omgekeerd zou moeten zijn: pas de vertrekprocedure starten als er een rijweg is.

Groetjes,
Rian
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door CursorX »

rvdborgt schreef: 28 apr 2021, 19:41
CursorX schreef: 28 apr 2021, 18:58 Alles is vrij simpel op te lossen hoor... Hou zoals nu Linda voor de treinbegeleiders, die helpen hen bij het vertrek, en als een tbg een swipe geeft op zijn horloge verspringen de borden op niet meer instappen, zoals nu het geval is. Als dit aan de gang is ziet ook het seinhuis (of zou deze moeten zien) dat de vertrekprocedure aan de gang is en kunnen ze het sein openen mocht dat nog niet gebeurd zijn.
Daarna doet de tbg de deuren dicht, als alles gesloten is krijgt de Tbs de lamp deuren en mag hij vertrekken...

Voila, iedereen content. Dat is dan 3 miljoen euro aub. Gaan ze dat cash betalen of in schijven?
Je lijkt hier wel nog steeds te veronderstellen dat de vertrekprocedure kan worden gestart zonder dat er een rijweg is, terwijl dat omgekeerd zou moeten zijn: pas de vertrekprocedure starten als er een rijweg is.

Groetjes,
Rian
Op de meeste stations lukt dat wel, maar op sommige plekken lukt dat niet. Neem nu Brussel-Zuid, daar is het een beetje eerst kom, eerst maalt principe. De eerste die klaar is krijgt als eerste de reisweg...

In andere grote stations (behalve in Leuven, daar lijken ze het maar niet te begrijpen), ligt de reisweg zo goed als altijd al aan voor het vertrek wordt gegeven.


@Shrek dat swipen en beïnvloeden van de borden werkt toch echt wel behoorlijk goed heb ik de indruk hoor.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door groentje »

Omdat dat flink wat vertraging geeft als je op dubbel geel moet binnenrijden, in Leuven is dat dus aangepast dat ze, indien mogelijk, met groen kunnen binnenrijden, op vraag van de bestuurders. En op vraag van een paar traffic controllers, die de vertragingen beu waren...
Plaats reactie