Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
4303
Berichten: 177
Lid geworden op: 26 jan 2012, 15:51

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door 4303 »

Bij Eurostar vertrekken we al sinds 1 september 2021 zonder AVG in België. Zonder high tech gedoe en werkt prima. Gewoon met de overbrengingsinstallatie van het materiaal (ding-ding). Niet op tijd klaar voor vertrek dan bel je gewoon naar de blokpost.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 13 mar 2022, 00:30 Daarvoor moet er geen enkele trein sneuvelen. 30 seconden voor vertrek dat sein open en klaar. Heden staan er ook al seinen (soms tot 3 min) voor vertrek open, zelfs in de spits. Dat met manuele bediening. Laat het gros van de vertrekken automatisch verlopen en je geeft vertrek als dat sein open staat.
Wanneer alle treinen op tijd rijden werkt dat inderdaad prima, maar de situatie waar Rian en ik over hadden was wanneer het sein niet op tijd open kan komen door een andere vertraagde trein.
Ga je dan het begin van de vertrekprocedure uitstellen tot na het voorziene uur?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Als het sein niet open is = geen vertrek, deuren blijven open. Sein komt veilig en men start de procedure. Geen treinen meer aan perron met gesloten deuren gedurende minuten. Het neemt heel wat frustratie weg. Ook bij personeel. Want het huidige systeem zorgt in de spits voor heel wat extra communicatie. De meest gestelde vragen zijn dan, is er een probleem? Staat het sein rood? Heb ik de AVG goed gedraaid? Allemaal zaken die je voorkomt door het vertrek te starten als er effectief ook kan gereden worden.

Gisterenavond in Amsterdam, last second komt er een rolstoel aan. De trainmanager bezorgt mij deze info, ik neem op slag contact met de treindienstleider en die sluit het sein. Een andere trein kan vertrekken. 3 minuten later is de rolstoel aan boord, ik geef deze info aan de treindienstleider die op slag het sein op veilig zet, waarna ik de trein in beweging zet. Het is een cultuur die je eigen moet maken. Het is een kwestie van het willen goed doen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 13 mar 2022, 13:29 Als het sein niet open is = geen vertrek, deuren blijven open. Sein komt veilig en men start de procedure. Geen treinen meer aan perron met gesloten deuren gedurende minuten. Het neemt heel wat frustratie weg. Ook bij personeel. Want het huidige systeem zorgt in de spits voor heel wat extra communicatie. De meest gestelde vragen zijn dan, is er een probleem? Staat het sein rood? Heb ik de AVG goed gedraaid? Allemaal zaken die je voorkomt door het vertrek te starten als er effectief ook kan gereden worden.
Als je het zo doet beperk je toch de capaciteit hoor. Die 30 seconden (en dat lijkt me al heel weinig als er nog mensen komen aangelopen) zijn niet verwaarloosbaar op een headway van 4 minuten. De luxe van die 30 seconden overschot hebben we in Brussel-Zuid gewoon niet voor een groot deel van de reiswegen.
Steven schreef: 13 mar 2022, 13:29 Gisterenavond in Amsterdam, last second komt er een rolstoel aan. De trainmanager bezorgt mij deze info, ik neem op slag contact met de treindienstleider en die sluit het sein. Een andere trein kan vertrekken. 3 minuten later is de rolstoel aan boord, ik geef deze info aan de treindienstleider die op slag het sein op veilig zet, waarna ik de trein in beweging zet. Het is een cultuur die je eigen moet maken. Het is een kwestie van het willen goed doen.
Amsterdam is nu wel iets anders dan Brussel-Zuid. Er zijn daar minder treinen en vooral veel minder snijdende bewegingen, het zijn die snijdende bewegingen die capaciteit vreten en je die 30 seconden extra niet gunnen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Paul »

Steven schreef: 13 mar 2022, 13:29 Gisterenavond in Amsterdam, last second komt er een rolstoel aan. De trainmanager bezorgt mij deze info, ik neem op slag contact met de treindienstleider en die sluit het sein.
In Nederland kan dat blijkbaar gemakkelijk. Maar is dat in België geen verschrikkelijk ingewikkelde procedure om een openstaand sein weer dicht te gooien en de aangelegde reisweg af te breken?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 13 mar 2022, 13:44 Amsterdam is nu wel iets anders dan Brussel-Zuid. Er zijn daar minder treinen [...]
Dat zou me verbazen. Heb je daar cijfers over?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 13 mar 2022, 14:37
Shrek schreef: 13 mar 2022, 13:44 Amsterdam is nu wel iets anders dan Brussel-Zuid. Er zijn daar minder treinen [...]
Dat zou me verbazen. Heb je daar cijfers over?
De Brusselse NZV (en dus het cruciale binnenrooster van FBMZ) ziet 76 treinen per uur, daar geraken ze in Amsterdam niet aan met een 60-tal treinen.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 13 mar 2022, 15:12
rvdborgt schreef: 13 mar 2022, 14:37
Shrek schreef: 13 mar 2022, 13:44 Amsterdam is nu wel iets anders dan Brussel-Zuid. Er zijn daar minder treinen [...]
Dat zou me verbazen. Heb je daar cijfers over?
De Brusselse NZV (en dus het cruciale binnenrooster van FBMZ) ziet 76 treinen per uur, daar geraken ze in Amsterdam niet aan met een 60-tal treinen.
Ik heb uit interesse de reizigerstreinen aan de westkant van Utrecht Centraal eens opgeteld en kom dan op werkdagen in de daluren aan 80 per uur. Uiteraard is de vertrekprocedure hetzelfde als in Amsterdam.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 13 mar 2022, 15:48
Shrek schreef: 13 mar 2022, 15:12
rvdborgt schreef: 13 mar 2022, 14:37
Dat zou me verbazen. Heb je daar cijfers over?
De Brusselse NZV (en dus het cruciale binnenrooster van FBMZ) ziet 76 treinen per uur, daar geraken ze in Amsterdam niet aan met een 60-tal treinen.
Ik heb uit interesse de reizigerstreinen aan de westkant van Utrecht Centraal eens opgeteld en kom dan op werkdagen in de daluren aan 80 per uur. Uiteraard is de vertrekprocedure hetzelfde als in Amsterdam.

Groetjes,
Rian
Utrecht ziet inderdaad meer treinen dan Amsterdam, maar in Utrecht hebben ze 12 hoofdsporen dus is het per spoor nog steeds minder druk. Bovendien heeft de westelijke inrit van Utrecht een paar zeer efficiënte flyovers die het aantal snijdingen zeer klein maakt, daar kunnen we in België alleen maar van dromen.
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Lynx »

In Nederland kennen we bij een aantal stations ook een aftelsysteem dat aftelt naar het moment dat het sein open komt. Dat is ook een tijdje op Amsterdam Centraal gebruikt, maar daar bleek het verder geen meerwaarde te hebben, dus is het weer uit gezet.
Maar het principe is natuurlijk gewoon bruikbaar. Het vertrekproces wordt in gang gezet als de afteller gaat lopen en zodra de teller op 0 staat en het sein open is, wordt de laatste deur gesloten en kan er meteen vertrokken worden.
Zo heb je een efficiënt vertrekproces en hoef je na het openen van het sein ook niet onnodig de rijweg bezet te houden.

De ontwikkeling van de afteller was overigens bedoeld voor het beperken van de tijd dat overwegen gesloten waren als die meteen achter een station lagen, zodat de trein zo snel mogelijk die overweg gepasseerd was, maar dat kan uiteraard ook prima gebruikt worden voor het beperken van de tijd dat een rijweg erin ligt.
Laatst gewijzigd door Lynx op 13 mar 2022, 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

Lynx schreef: 13 mar 2022, 16:33 In Nederland kennen we bij een aantal stations ook een aftelsysteem dat aftelt naar het moment dat het sein open komt. Dat is ook een tijdje op Amsterdam Centraal gebruikt, maar daar bleek het verder geen meerwaarde te hebben, dus is het weer uit gezet.
Maar het principe is natuurlijk gewoon bruikbaar. Het vertrekproces wordt in gang gezet als de afteller gaat lopen en zodra de teller op 0 staat en het sein open is wordt de laatste deur gesloten en kan er meteen vertrokken worden.
En werkt dat aftelsysteem ook als het sein later dan voorzien open komt?
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Lynx »

Het telt af naar het moment dat het sein open komt, wanneer dat ook is. Het is niet gekoppeld aan de dienstregeling, maar aan de werkelijke interlocking. Is de interlocking eerder gereed, dan springt de afteller naar 0 en komt het sein meteen open.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

Lynx schreef: 13 mar 2022, 16:41 Het telt af naar het moment dat het sein open komt, wanneer dat ook is. Het is niet gekoppeld aan de dienstregeling, maar aan de werkelijke interlocking. Is de interlocking eerder gereed, dan springt de afteller naar 0 en komt het sein meteen open.
In dat geval is het inderdaad een goed systeem :wink:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef: 13 mar 2022, 15:48
Shrek schreef: 13 mar 2022, 15:12 De Brusselse NZV (en dus het cruciale binnenrooster van FBMZ) ziet 76 treinen per uur, daar geraken ze in Amsterdam niet aan met een 60-tal treinen.
Ik heb uit interesse de reizigerstreinen aan de westkant van Utrecht Centraal eens opgeteld en kom dan op werkdagen in de daluren aan 80 per uur. Uiteraard is de vertrekprocedure hetzelfde als in Amsterdam.

Groetjes,
Rian
Utrecht valt naar mijn mening niet te vergelijken met de situatie in Brussel. Daar vinden nauwelijks gelijkvloerse kruisingen van rijpaden plaats owv de aanwezigheid van fly-overs. Dat heb je met die typisch Nederlandse 30- of zelfs 15-minutendienstregeling: heel veel treinen volgen hetzelfde traject doorheen een station en kan je de infrastructuur relatief eenvoudig daarnaar aanpassen, door het bouwen van een aantal fly-overs dus.

Ik vermoed daarom dat je, om van gelijkwaardige capaciteit per spoor te spreken, meer fly-overs nodig zal hebben in Brussel dan Utrecht er heeft, omdat er meer spoorlijnen samenkomen in Brussel, maar ook omdat bvb de ene trein uit Leuven naar Halle gaat, de andere naar Gent etc. De dienstregeling aanpassen kan ook helpen, maar dan offer je een aantal rechtstreekse verbindingen op.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Dat men dan in Brussel zuid al start met een belachelijke regel af te schaffen. De fly-over naar L96N kon gebouwd worden als er minimaal x% binnenlandse treinen ook gebruik van maken. Dit zorgt op bepaalde uren voor hele bizarre reiswegen die niets meer te maken hebben met het nut van een fly over.
Plaats reactie