Nieuwe vertrekprocedure

Alles over reizigerstreinen in België.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door JHS2013 »

Paul schreef: 12 mar 2022, 14:12
JHS2013 schreef: 12 mar 2022, 12:45 In de nieuwe procedure sluit de BC de deuren, controleert of ze correct gesloten zijn, sluit zijn eigen deur en geeft dan het vertrek via smartwatch of app. Op de tablet van de bestuurder weerklinkt dan een geluidssignaal “Verrichtingen gedaan".
En wat gebeurt er als het uitrijsein dan nog op rood staat? Is er iets ingebouwd om vergissingen te voorkomen?
Dit was al zo met de AVG, daar werd er ook al begonnen met de vertrekprocedure met gesloten seinen. Er zijn seinen die gekoppeld zijn aan LINDA, hoewel beperkt in tijd. Men wil de TBs alleen niet vertellen in welke gevallen er wel of niet een koppeling is. Uit ervaring merk ik dat seinen in grote stations vaak wél gekoppeld zijn (Brussel-NZV, Denderleeuw, Gent bijv)
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Paul »

JHS2013 schreef: 12 mar 2022, 15:15
Paul schreef: 12 mar 2022, 14:12
JHS2013 schreef: 12 mar 2022, 12:45 In de nieuwe procedure sluit de BC de deuren, controleert of ze correct gesloten zijn, sluit zijn eigen deur en geeft dan het vertrek via smartwatch of app. Op de tablet van de bestuurder weerklinkt dan een geluidssignaal “Verrichtingen gedaan".
En wat gebeurt er als het uitrijsein dan nog op rood staat? Is er iets ingebouwd om vergissingen te voorkomen?
Dit was al zo met de AVG, daar werd er ook al begonnen met de vertrekprocedure met gesloten seinen. Er zijn seinen die gekoppeld zijn aan LINDA, hoewel beperkt in tijd. Men wil de TBs alleen niet vertellen in welke gevallen er wel of niet een koppeling is. Uit ervaring merk ik dat seinen in grote stations vaak wél gekoppeld zijn (Brussel-NZV, Denderleeuw, Gent bijv)
Akkoord, maar dan bleef de AVG op rood tot het sein openging, en dan pas verschenen de witte lampjes. Vergissing uitgesloten dus. Maar hoe zit dat met de nieuwe procedure, als er enkel een geluidssignaal is? De TB zou dat verkeerdelijk als een vertreksein kunnen interpreteren ..
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Yassine_TB »

Paul schreef: 12 mar 2022, 16:23
JHS2013 schreef: 12 mar 2022, 15:15
Paul schreef: 12 mar 2022, 14:12
En wat gebeurt er als het uitrijsein dan nog op rood staat? Is er iets ingebouwd om vergissingen te voorkomen?
Dit was al zo met de AVG, daar werd er ook al begonnen met de vertrekprocedure met gesloten seinen. Er zijn seinen die gekoppeld zijn aan LINDA, hoewel beperkt in tijd. Men wil de TBs alleen niet vertellen in welke gevallen er wel of niet een koppeling is. Uit ervaring merk ik dat seinen in grote stations vaak wél gekoppeld zijn (Brussel-NZV, Denderleeuw, Gent bijv)
Akkoord, maar dan bleef de AVG op rood tot het sein openging, en dan pas verschenen de witte lampjes. Vergissing uitgesloten dus. Maar hoe zit dat met de nieuwe procedure, als er enkel een geluidssignaal is? De TB zou dat verkeerdelijk als een vertreksein kunnen interpreteren ..
Ik heb al meermaals met deze testtreinen op m'n tablet gemerkt dat hij pas "Verrichtingen gedaan" zegt op het moment dat het sein openkomt (ook al waren de deuren een minuut geleden al gesloten). Dus ik vermoed dat zolang het sein gesloten staat, je geen "VG" zal horen.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 12 mar 2022, 14:47
Paul schreef: 12 mar 2022, 14:12 En wat gebeurt er als het uitrijsein dan nog op rood staat? Is er iets ingebouwd om vergissingen te voorkomen?
De deuren sluiten wanneer het sein nog op rood staat is toch geen vergissing? Zeker in drukke stations wil je niet dat daar op gewacht wordt.
Deuren sluiten terwijl de trein nog niet weg kan, dat gebeurt alleen in België. En als de trein dan nog minutenlang staat te wachten, dan is dat een middelvinger naar overstappende reizigers die uit hun te laat aangekomen trein komen aangerend.
Dus dat is misschien geen vergissing in de uitvoering (want "works as designed") maar wel degelijk een vergissing in het ontwerp.

Ik dacht echter dat de nieuwe vertrekprocedure pas in gang gezet zou worden als de trein ook echt kan vertrekken. Is men daar nu weer van afgestapt of is dat voor de volgende fase?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 12 mar 2022, 17:38 Deuren sluiten terwijl de trein nog niet weg kan, dat gebeurt alleen in België. En als de trein dan nog minutenlang staat te wachten, dan is dat een middelvinger naar overstappende reizigers die uit hun te laat aangekomen trein komen aangerend.
Dus dat is misschien geen vergissing in de uitvoering (want "works as designed") maar wel degelijk een vergissing in het ontwerp.

Ik dacht echter dat de nieuwe vertrekprocedure pas in gang gezet zou worden als de trein ook echt kan vertrekken. Is men daar nu weer van afgestapt of is dat voor de volgende fase?
Ik hoop alvast dat dat niet algemeen wordt ingevoerd. als zoiets in pakweg Brussel-Zuid zou bestaan betekent dat een gevoelige capaciteitsvermindering en dus een middelvinger naar de reiziger.
In een druk station met veel snijdende bewegingen moet een trein onmiddellijk kunnen aanzetten wanneer de reisweg wordt aangelegd, anders blokkeert hij het rooster nodeloos lang en hindert hij andere treinen.
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

Wat wordt er in dit verband precies bedoeld met het "aanleggen van de reisweg"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 12 mar 2022, 18:12 Wat wordt er in dit verband precies bedoeld met het "aanleggen van de reisweg"?
In het seinhuis worden de reiswegen aangelegd, wat wil zeggen dat voor het vertrek van een bepaalde trein uit een station een traject wordt 'uitgestippeld' en zo ook gereserveerd: alle wissels komen in de juiste positie te staan, waarna het sein geopend wordt. Dat wil eveneens zeggen dat andere treinen niet meer kunnen rijden op de gereserveerde reisweg, want dat zou gevaarlijke situaties opleveren. En dat bedoelt Shrek dan met vermindering in capaciteit, als de reiswegen worden aangelegd nog voor het vertrek van de trein is bevestigd door de boordchef.
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

Ha, dankje, ik vermoedde reeds zoiets. Maar gaat het echt om "alle wissels"? De IC naar Luik kan toch Brussel-Noord buitenrijden zonder dat in Leuven en Landen de wissels reeds voor hem zijn klaargelegd? Dat zou pas oponthoud betekenen :)

Goed, het zal dus wel zijn "de eerste wissels op zijn pad", geen probleem. Maar ik zou toch denken dat men die wissels reeds kan beginnen klaarzetten vóór het voorziene vertrekmoment - tenzij dat nog niet kan omwille van een andere trein, natuurlijk. Ook lijkt het me niet ondenkbaar dat de reservatie van het traject pas zou ingaan op het moment dat de trein groen krijgt, m.a.w. een gevolg zou zijn van het groen krijgen, ipv er een oorzaak van te zijn. Maar ja, ik ben maar een buitenstaander, natuurlijk :mrgreen:

Is er overigens op dit punt een verschil tussen de grote stations en de kleine haltes? Bv. in Brussel-Noord zie ik inderdaad het licht op groen komen en dan vertrekt de trein bijna onmiddellijk; maar bv. in Weerde, Eppegem, Kortenberg staat het licht meestal reeds op groen als de trein aankomt. Is dat misschien het verschil tussen seinen die een blok beveiligen, en de zgn. uitrijseinen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2343
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door trainlovertje »

Met 'alle wissels' bedoel ik alle wissels die juist gezet hoeven te worden in het rooster om die bepaalde trein te laten vertrekken, ten minste tot het eerstvolgende sein.

Ook in Weerde bvb heb je enkele beheerde seinen, anders dan gewone blokseinen, want je zit daar met Y.Weerde (de vertakking van lijn 27B van lijn 27). Die worden ook gestuurd door een seinhuis. In Eppegem ga je inderdaad allemaal blokseinen zien staan. In normaalspoorregime staan deze blokseinen quasi steeds geopend, tenzij het blok reeds bezet is door een andere trein uiteraard. De situatie in Kortenberg ken ik niet zo goed, want je zit daar iets verderop richting Brussel ook met wissels om treinen van L36N naar de luchthaven te sturen.
jan_olieslagers
Berichten: 3506
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door jan_olieslagers »

Nogmaals dank, ik begin het een beetje klaarder te zien. Sommige puntjes bleek ik zelfs helemaal goed begrepen te hebben :) !

Wel blijf ik benieuwd naar het antwoord op de vraag van Rian: hoe doen ze dat dan elders?

(nb v.w.b. Kortenberg: de afslag naar de Diabolo zal niet zoveel uitmaken, want Nossegem zit er nog tussen. Misschien wel wat geknutsel omwille van de aftakking naar d'Ieteren, die toch wel gebruikt wordt, af en toe.)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 12 mar 2022, 18:06
rvdborgt schreef: 12 mar 2022, 17:38 Deuren sluiten terwijl de trein nog niet weg kan, dat gebeurt alleen in België. En als de trein dan nog minutenlang staat te wachten, dan is dat een middelvinger naar overstappende reizigers die uit hun te laat aangekomen trein komen aangerend.
Dus dat is misschien geen vergissing in de uitvoering (want "works as designed") maar wel degelijk een vergissing in het ontwerp.

Ik dacht echter dat de nieuwe vertrekprocedure pas in gang gezet zou worden als de trein ook echt kan vertrekken. Is men daar nu weer van afgestapt of is dat voor de volgende fase?
Ik hoop alvast dat dat niet algemeen wordt ingevoerd. als zoiets in pakweg Brussel-Zuid zou bestaan betekent dat een gevoelige capaciteitsvermindering en dus een middelvinger naar de reiziger.
In een druk station met veel snijdende bewegingen moet een trein onmiddellijk kunnen aanzetten wanneer de reisweg wordt aangelegd, anders blokkeert hij het rooster nodeloos lang en hindert hij andere treinen.
Dat kan perfect. Kom eens naar Amsterdam centraal kijken waar ook alles over 6 simpele sporen gaat komende van 15 sporen waar dan nog eens reizigers en goederenverkeer is. Hier lukt dat perfect en als je niet tijdig kan vertrekken is er de verplichting om de treindienstleider hier onmiddellijk van in te lichten. Is een kwestie van de spelregels aan te passen. Kan dus ook perfect in brussel zuid. Wat discipline helpt altijd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 12 mar 2022, 19:25 Dat kan perfect. Kom eens naar Amsterdam centraal kijken waar ook alles over 6 simpele sporen gaat komende van 15 sporen waar dan nog eens reizigers en goederenverkeer is. Hier lukt dat perfect en als je niet tijdig kan vertrekken is er de verplichting om de treindienstleider hier onmiddellijk van in te lichten. Is een kwestie van de spelregels aan te passen. Kan dus ook perfect in brussel zuid. Wat discipline helpt altijd.
Je verliest toch altijd tijd (en dus capaciteit) tussen het moment waarop het sein opent en het moment dat de trein kan aanzetten. Hoe gedisciplineerd iedereen ook is, je kan de hele vertrekprocedure niet op 2 seconden uitvoeren. In het zwaar overbelaste binnenrooster van Brussel-Zuid is die buffertijd er niet, tenzij men treinen zou beginnen schrappen.
ovspotter_be
Berichten: 715
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door ovspotter_be »

trainlovertje schreef: 12 mar 2022, 18:48 Ook in Weerde bvb heb je enkele beheerde seinen, anders dan gewone blokseinen, want je zit daar met Y.Weerde (de vertakking van lijn 27B van lijn 27). Die worden ook gestuurd door een seinhuis. In Eppegem ga je inderdaad allemaal blokseinen zien staan. In normaalspoorregime staan deze blokseinen quasi steeds geopend, tenzij het blok reeds bezet is door een andere trein uiteraard. De situatie in Kortenberg ken ik niet zo goed, want je zit daar iets verderop richting Brussel ook met wissels om treinen van L36N naar de luchthaven te sturen.
Ik reis dagelijks van/naar Eppegem en ik moet wel zeggen dat de seinen richting Y Weerde (spoor 3) vaak gesloten staan, meestal geven deze dubbel geel tot vlak voor vertrek van de trein.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Larch »

Er is een softwareversie geweest waarin, nadat de vertrekprocedure was voltooid, er een melding op de smartwatch kwam met de tijd die nog moest verstrijken vooraleer het sein op groen zou komen.
Deze functionaliteit is ondertussen al een tijdje verdwenen. In de ideale wereld zou dit aftelklokje voor de start van de vertrekprocedure moeten verschijnen. Geen idee of dit in een toekomstige softwareversie gepland staat.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vertrekprocedure

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 12 mar 2022, 20:09
Steven schreef: 12 mar 2022, 19:25 Dat kan perfect. Kom eens naar Amsterdam centraal kijken waar ook alles over 6 simpele sporen gaat komende van 15 sporen waar dan nog eens reizigers en goederenverkeer is. Hier lukt dat perfect en als je niet tijdig kan vertrekken is er de verplichting om de treindienstleider hier onmiddellijk van in te lichten. Is een kwestie van de spelregels aan te passen. Kan dus ook perfect in brussel zuid. Wat discipline helpt altijd.
Je verliest toch altijd tijd (en dus capaciteit) tussen het moment waarop het sein opent en het moment dat de trein kan aanzetten. Hoe gedisciplineerd iedereen ook is, je kan de hele vertrekprocedure niet op 2 seconden uitvoeren. In het zwaar overbelaste binnenrooster van Brussel-Zuid is die buffertijd er niet, tenzij men treinen zou beginnen schrappen.
Daarvoor moet er geen enkele trein sneuvelen. 30 seconden voor vertrek dat sein open en klaar. Heden staan er ook al seinen (soms tot 3 min) voor vertrek open, zelfs in de spits. Dat met manuele bediening. Laat het gros van de vertrekken automatisch verlopen en je geeft vertrek als dat sein open staat.
Plaats reactie